Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument zwiększania efektywności i skuteczności w sektorze publicznym Krystian Jaszczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Wprowadzenie do tematyki PPP
INFRASTRUKTURA KRYTYCZNA
Zarządzanie finansami w NGO
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Partnerstwo publiczno - prywatne
Gospodarka nieruchomościami
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Sieć Informacyjna Funduszy Europejskich „Pomorskie w Unii”
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Opodatkowanie przedsięwzięć typu PPP Partnerstwo w ramach PPP Dorota Dąbrowska doradca podatkowy Warszawa, 5 listopada 2012.
Regionalny Program Operacyjny (RPO)
Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia
Podatki Vat.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
1.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
DYLEMATY WSPÓŁCZESNEGO PRZEDSIĘBIORCY
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Unijna recepta dla służby zdrowia Wsparcie dla sektora.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
PPP w obszarze efektywności energetycznej i OZE
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Paczków dnia r..
Zrealizujemy Twoje inwestycje
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zrealizujemy Twoje inwestycje
Zapis prezentacji:

Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument zwiększania efektywności i skuteczności w sektorze publicznym Krystian Jaszczyk

Co to jest partnerstwo publiczno-prywatne? Partnerstwo publiczno-prywatne - to współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego, polegająca na wspólnym realizowaniu przedsięwzięcia opartego na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce reguluje ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 1693)

Elementy partnerstwa publiczno-prywatnego Elementami partnerstwa publiczno-prywatnego są: Podmioty PPP: podmiot publiczny i podmiot prywatny Przedmiot PPP: wspólne realizowanie przedsięwzięcia Podział zadań Podział ryzyka

Podmiot publiczny: a) jednostkę sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, b) inną, niż określona w lit. a, osobę prawną, utworzoną w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, niedziałającą w zwykłych warunkach rynkowych, której celem nie jest wypracowanie zysku oraz nieponoszącą strat wynikających z prowadzenia działalności, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot: – finansują ją w ponad 50% lub – posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub – sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub – mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego, c) związki podmiotów, o których mowa w lit. a i b;

Partner prywatny: Przedsiębiorca - jest to osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Przedsiębiorca zagraniczny - jest to osoba zagraniczna, czyli osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego, osoba prawna z siedzibą za granica lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną posiadająca zdolność prawną, z siedzibą za granicą, wykonująca działalność gospodarczą za granicą. Partnerem prywatnym nie może być spółka cywilna. Powodem tego jest brak zdolności prawnej, czyli zdolności do nabywania praw i obowiązków. Zdolność taką posiadają wspólnicy spółki cywilnej i to oni, mający zgodnie z art. 4 ust. 2 u.s.d.g., status przedsiębiorcy, mogą być partnerami prywatnymi.

Przedsięwzięcie: budowę lub remont obiektu budowlanego, świadczenie usług, wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowego w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność, lub inne świadczenie – połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany;

Ryzyka Kolejnym elementem partnerstwa publiczno-prywatnego jest dokonanie podziału ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym. Brak jest definicji legalnej pojęcia ryzyka, zatem należy posłużyć się definicją językową tego pojęcia Ryzyko to prawdopodobieństwo, możliwość, że coś się nie uda, nie osiągnie się zakładanych efektów lub wystąpi okoliczność utrudniająca realizację tego celu. Ustawa nie wskazuje, jakie są rodzaje ryzyk.

PPP pozwala osiągnąć m.in. takie korzyści, jak: - zaangażowanie kapitału prywatnego pozwala na realizację wielu inwestycji, które nie mogłyby być zrealizowane w sytuacji znacznych ograniczeń budżetowych, szczególnie w warunkach kryzysowych oraz konieczności działań zmierzających do zmniejszenia wydatków i deficytu publicznego, - wprowadzenie konkurencyjności na rynkach dotychczas zmonopolizowanych, - aktywizacja sektora prywatnego na nowych obszarach rynku, - pełniejsze wykorzystanie know-how podmiotów prywatnych w zakresie realizacji niektórych zadań publicznych, w tym przede wszystkim metod nowoczesnego zarządzania, - wykonywanie zadań publicznych podlega warunkom rynkowym, co zwiększa ich efektywność oraz jakość, - większa efektywność w wykorzystaniu zasobów i generowanie wartości handlowej z aktywów sektora publicznego, - ograniczenie ryzyka realizacji przedsięwzięć poprzez jego odpowiednią alokację.

Sektory zadań publicznych, których PPP jest wykorzystywane Sport i turystyka Infrastruktura transportowa Efektywność energetyczna Gospodarka wodno-kanalizacyjna Ochrona zdrowia Usługi transportowe Telekomunikacja Energetyka Edukacja Gospodarka odpadami Mieszkalnictwo Budynki publiczne Kultura Rewitalizacja

Przykłady projektów PPP realizowanych w Polsce: Roboty budowlane polegające na zaprojektowaniu, wykonaniu i wyposażeniu w niezbędne instalacje obiektu szpitalnego przy SP ZOZ Szpitalu Wielospecjalistycznym w Jaworznie z przeznaczeniem na stację dializ wraz z poradnią nefrologiczną, Koncesja na prowadzenie działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Kiszkowo. Świadczenie odpłatnych usług bezprzewodowego, szerokopasmowego dostępu do sieci Internet na częstotliwości obejmującej cztery dupleksowe kanały radiowe, każdy o szerokości 3,5 MHz (łącznie 6 umów dla każdego zakresu częstotliwości). Kompleksowa termomodernizacja budynków oświatowych: Gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka, Zespół Szkół Podstawowo-Gimnazjalnych, Liceum Ogólnokształcące, Szkoła Podstawowa Nr 2 i Przedszkole Nr 3 stanowiących budynki użyteczności publicznej Gminy Radzionków. Budowa parkingu podziemnego wraz z niezbędną infrastrukturą pod placem Nowy Targ we Wrocławiu oraz z nawierzchnią placu i jej zagospodarowaniem. Obsługa przewozów w transporcie zbiorowym na terenie Gminy Łazy. Skład, druk, kolportaż wydania papierowego oraz przygotowanie wydania internetowego, jak również sprzedaż i obsługa sprzedaży prenumeraty wersji papierowej i abonamentu wydania internetowego dwumiesięcznika Biuletyn Skarbowy Ministerstwa Finansów. Budowa Szpitala Powiatowego w Żywcu - przedmiotem przedsięwzięcia publiczno-prywatnego jest zaprojektowanie, budowa i wyposażenie wraz z finansowaniem Szpitala Powiatowego w Żywcu połączone z jego utrzymaniem i zarządzaniem oraz świadczeniem usług zdrowotnych w tym Szpitalu.

Bariery w PPP Największe bariery w stosowaniu PPP: a) skomplikowane, niezrozumiałe przepisy i procedury, b) złe przepisy i procedury, c) brak wykwalifikowanych pracowników w sektorze publicznym, d) brak zainteresowania sektora prywatnego, e) podejrzenia o korupcję, f) silny opór społeczny, g) wysokie koszty analiz wstępnych, h) brak specjalistów i doradców w zakresie PPP