JAZDA SZOSOWA POKONYWANIE ZAKRĘTÓW
1.Obserwacja 2.Prędkość 3.Pozycja przed zakrętem 4.Hamowanie 5.Skręcanie 6.Przyśpieszanie 7.Podsumowanie
Gdy w oddali dostrzeżemy zakręt spoglądamy w lusterka i rozglądamy się dookoła. Przyjrzyjmy się nie tylko samemu zakrętowi, ale także drodze za zakrętem. Pokonując zakręt patrzymy na wyjście z zakrętu i jak najdalej. Patrząc daleko nie koncentrujemy się na pokonywanym zakręcie, ale wiemy co nas za nim czeka. Weźmy pod uwagę widoczność, ostrość zakrętu, stan nawierzchni oraz stopień nachylenia jezdni, a także to jak poruszają się pojazdy przed i za nami.
Zbliżając się do zakrętu ważna jest prędkość, z jaką pokonujemy zakręt. Lepiej wjechać w zakręt ostrożnie niż za szybko. Jeżeli prędkość zwiększymy dwukrotnie, to siła wzrasta czterokrotnie. Jeśli zakręt będzie niebezpieczny (może być ostry, niewidoczny), o czym informują znaki, redukujemy prędkość i bieg jeszcze przed wejściem w zakręt. Hamowanie na łuku, gdy przednie koła są już skręcone może doprowadzić do poślizgu i wyrzucenia tyłu auta na zewnątrz zakrętu. Na dobór prędkości z jaką możemy bezpiecznie pokonywać zakręt mają wpływ warunki atmosferyczne, a także liście i inne zabrudzenia oraz stan i rodzaj nawierzchni po której jedziemy.
Przestrzegamy reguły: hamujesz nie skręcaj. Hamujemy przed zakrętem, zanim przednie koła zaczną skręcać Hamowanie na łuku drogi nie jest bezpieczne, może wprowadzić samochód w trudny do opanowania poślizg.
Po hamowaniu przychodzi kolej na skręcanie. Jeśli jest to zakręt w prawo a pas ruchu jest szerszy niż szerokość auta, wjedź w niego jak najbliżej środka jezdni. Jadąc zbyt blisko prawej krawędzi ograniczasz pole widzenia i pokonujesz zakręt po ciaśniejszym łuku. Jeśli zakręt jest w lewo trzymaj się jak najbliżej prawej krawędzi. Jadąc zbyt blisko środka jezdni ograniczasz pole widzenia kierowcy drugiego pojazdu. Przyspieszać można w połowie zakrętu lub przy wyjściu z niego. Prędkość uzależniona jest od wielkości zakrętu i widoczności.
Pokonywanie zakrętów wydaje się prostą rzeczą. Jedziesz, skręcasz, prostujesz. Odpowiedni tor jazdy i prędkość to dwa ważne elementy. Zakrętów nie należy się bać, ale nie można ich lekceważyć
Krzysztof Kiermasz Źródło Internet i „Technika i taktyka jazdy samochodem” T. Talarczyk