z języka polskiego od 2015 roku Małgorzata Kosińska-Pułka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ustny egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego od 2012 roku
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
NOWA FORMUŁA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
. Wnioski z przebiegu Wnioski z przebiegu próbnego egzaminu maturalnego przeprowadzonego w grudniu 2004 roku.
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Zmiany w egzaminie maturalnym w roku szkolnym 2011/2012
Nowa podstawa programowa.
Matura 2015.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
ISTOTA ZMIAN W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
XIII LO semestr I do r. Wystawienie przewidywanych ocen semestralnych r. Poinformowanie rodziców o przewidywanych ocenach semestralnych.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Ustny egzamin maturalny Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Informator dla rodziców
Matura 2015 Język polski Informacje zebrane na podstawie Materiałów do Informatora opracowanych w ramach projektu Pilotaż nowych egzaminów maturalnych,
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Sprawdzian szóstoklasisty
Matura z polskiego w pigułce
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2015/2016.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Matura ustna.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
MATURA 2018.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
INFORMACJE O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY2017/2018
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2019 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

z języka polskiego od 2015 roku Małgorzata Kosińska-Pułka O egzaminie ustnym z języka polskiego od 2015 roku Małgorzata Kosińska-Pułka

Trzy aspekty egzaminu ustnego z języka polskiego w pracy dyrektora szkoły założenia zmodernizowanego egzaminu maturalnego procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu refleksja w pracy dyrektora szkoły i zarządzanie wiedzą

O charakterze merytorycznym wygłoszenie samodzielnie przygotowanej wypowiedzi umiejętność samodzielnego przygotowania i wygłoszenia krótkiej wypowiedzi zgodnej z zasadami logiki i retoryki uczestniczenie w rozmowie O charakterze formalnym losowanie zadania bezpośrednio na egzaminie przygotowanie się do wygłoszenia wypowiedzi monologowej po wylosowaniu zadania dwóch zdających w sali egzaminacyjnej (możliwość) praca zdającego przy monitorze krótszy czas na wypowiedź monologową i rozmowę inne kryteria oceniania Egzamin ustny  przypomnienie istoty zmian

Cele egzaminu sprawdzenie umiejętności analizowania i interpretowania tekstu kultury sprawdzenie umiejętności tworzenia samodzielnej wypowiedzi ustnej na podstawie tekstu kultury zgodnie z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki sprawdzenie sfunkcjonalizowanej wiedzy o kulturze (zwłaszcza o literaturze) umożliwienie zdającemu zaprezentowania swojej dojrzałości intelektualnej sprawdzenie sfunkcjonalizowanej wiedzy o języku (sprawności językowo-komunikacyjnej) uwrażliwienie na kulturę rozmowy Egzamin ustny od 2015 roku

Struktura zmodernizowanego egzaminu maturalnego z języka polskiego od 2015 roku Czas egzaminu ustnego 30 minut Przebieg ustnego egzaminu: losowanie zadania egzaminacyjnego przygotowanie wypowiedzi 15 minut wygłaszanie wypowiedzi monologowej na określony w poleceniu temat 10 minut rozmowa egzaminatora ze zdającym 5 minut

Budowa zadania egzaminacyjnego Jedno polecenie o charakterze problemowym W jaki sposób bywają przedstawieni intelektualiści? W jaki sposób twórca plakatu odczytuje III cz. Dziadów? Jak Internet wpływa na komunikowanie się ludzi? Jeden tekst źródłowy i wskazanie zakresu doboru innego (innych) tekstów bajka I. Krasickiego i inne teksty literackie plakat i III cz. Dziadów A. Mickiewicza (konieczność odwołania się do całego utworu, tekst oznaczony gwiazdką) tekst J. Grzeni o komunikacji językowej i inny tekst kultury (np. Samotność w sieci) Wyraźnie określona sytuacja komunikacyjna (za pomocą czasowników operacyjnych, które wskazują formę wypowiedzi) Zadanie odwołuje się do umiejętności (i wiadomości) wskazanych w podstawie programowej dla IV etapu edukacji polonistycznej (oraz etapów niższych) Egzamin ustny od 2015 roku Budowa zadania egzaminacyjnego

Egzamin ustny – kryteria oceniania Na egzaminie ocenia się Meritum wypowiedzi monologowej (16 p.) - realizacja wypowiedzi - zgodność wypowiedzi z poleceniem - stopień realizacji polecenia - jakość realizacji polecenia - poprawność rzeczowa, terminologiczna Organizacja wypowiedzi monologowej (8 p.) - retoryczna organizacja wypowiedzi na poziomie całościowym - spójność wypowiedzi na poziomie lokalnym Styl i język wypowiedzi monologowej i dialogowej (8 p.) Meritum wypowiedzi dialogowej i przestrzeganie zasad uczestniczenia w rozmowie (8 p.)

Harmonogram – uszczegółowienie Stara formuła – według standardów wymagań prezentacja (25 min, w sali przebywa jeden zdający) wyniki egzaminu ustala się bezpośrednio po każdym egzaminie Nowa formuła – według podstawy programowej zadania egzaminacyjne (15 min. na przygotowanie, w sali przebywa jeden zdający i jeden przygotowujący się do egzaminu) wyniki egzaminu ustala się nie rzadziej niż po 4-5 zdających ogłoszenie wyników jak wyżej lub po całym dniu W danym dniu nie więcej niż 20 osób – lista zdających + godzina egzaminu + liczba przerw ( czas).

Zadania egzaminatorów (i dyrektora?) egzamin jako „święto szkoły” (rangę nadaje szkoła) zaopiekowanie się oczekującym na wejście do sali lub wyniki gospodarowanie czasem

Najczęstsze błędy w pracy egzaminatorów (na podstawie materiału szkoleniowego) Pytania niezgodne z wymaganiami i formułą egzaminu. Niestosowanie kryteriów lub ich niewłaściwa interpretacja. Odpytywanie, a nie rozmawianie ze zdającym. Nagromadzenie trudnych pytań (np.: pod koniec rozmowy). Formułowanie zbyt zawiłych pytań (niejednokrotnie z trudną terminologią). Popisywanie się erudycją. Nieuzasadnione pytania (niedotyczące wypowiedzi monologowej). Pytania rozwlekłe, zbyt dygresyjne.

Najczęstsze błędy w pracy egzaminatorów (na podstawie materiału szkoleniowego) 9. Krzyżowy ogień pytań (np.: jednoczesne zadawanie dwóch pytań). 10. Przerywanie odpowiedzi (np.: wchodzenie w polemikę ze zdającym). 11. Nieuzasadnione zmienianie wątku. 12. Pytania zawierające wartościowanie sposobu mówienia.

Oczekiwania nauczycieli (na podstawie ankiety przeprowadzonej na szkoleniu kandydatów) zorganizowanie próbnej matury (ustnej) delegowanie nauczycieli na różne formy doskonalenia zapewnienie komfortu pracy (bufet) organizowanie szkoleń o procedurach i kryteriach (dopełnianie wiedzy nauczyciela) wyposażenie biblioteki szkolnej w materiały pomocnicze kserowanie gotowych zadań udostępnianie środków finansowych na szkolenia i materiały pomocnicze zaopatrzenie gabinetów w media (aby lekcje efektywnie przygotowywały do realizacji zadań na nowym egzaminie)

Wnioski z ankietowania Organizacja samokształcenia nauczycieli warsztaty szkoleniowe dla polonistów i nauczycieli innych przedmiotów (realizowane według scenariusza nauczycieli z wykorzystaniem materiałów opracowanych przez nauczycieli) stworzenie szkolnej bazy materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli wyprowadzenie lekcji o kulturze z klasy szkolnej (przygotowanie do udziału w kulturze wymaga uczestnictwa w niej)

Kluczowe pytania o rozmawianiu (nie tylko) na egzaminie Jak przebiega rozmowa w czasie egzaminu? Czym różni się od „odpytywania”? O co pytać/rozmawiać? Jak pytać/rozmawiać? To pytania dotyczące nie tylko egzaminu z języka polskiego (to ścieżka ponadprzedmiotowa).

Część dialogowa ustnego egzaminu maturalnego rozmowa może dotyczyć wyłącznie problemu zawartego w zadaniu członkowie zespołu egzaminacyjnego nie mogą odwoływać się do faktów lub lektur wykraczających poza zakres polecenia członkowie zespołu mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia, zachęcać do pogłębienia wybranych aspektów wypowiedzi itp. Czas rozmawiania to około 5 minut.

Prowadzenie rozmowy (ścieżka ponadprzedmiotowa?) Odniesienia do meritum wypowiedzi monologowej rozumienia problemu, np. kluczowych pojęć, wskazanego kontekstu, zajętego stanowiska wykonanych czynności analitycznych wypowiedzianych stwierdzeń, w tym dotyczących przywołanych tekstów kryteriów doboru tekstów kultury znajomości przywołanych lektur oznaczonych gwiazdką poprawności rzeczowej (jeżeli zdający popełnił błędy)

Prowadzenie rozmowy Odniesienia do struktury wypowiedzi monologowej przyjętego porządku wypowiedzi hierarchii użytych argumentów wyodrębnienia części wypowiedzi i związku pomiędzy nimi

Prowadzenie rozmowy Odniesienia do języka wypowiedzi monologowej i dialogowej naruszenia stosowności stylu (zasady decorum) poprawności i etykiety językowej

Jak „obserwować” wypowiedź i jej organizację, by sprawnie o nią pytać, ale i też nauczyć zasad jej tworzenia? Wypowiedź argumentacyjna Wstęp pytania o funkcjonalność jaki aspekt tematu został w nim ujęty czy był interesujący, zachęcający do słuchania Rozwinięcie argumenty i ich układ wyraźny (lub nie) zamysł kompozycyjny hierarchiczność argumentów wartościowanie zjawisk Zakończenie Czy zawiera uogólnienie? Czy jest funkcjonalne ( a nie formalne)? Czy podkreśla spójność wypowiedzi?

Językowy savoir-vivre nie tylko na lekcjach języka polskiego Temat o grzeczności wyrażanej w języku (etyka językowa i kultura żywego słowa) Wprowadzenie Czy warto stosować językowy savoire-vivre, skoro niemal każde środowisko zaczyna mówić swoim, coraz bardziej hermetycznym językiem? Teza Zasady dobrego wychowania są konieczne, należy ich przestrzegać w języku, dostosowując wypowiedź do sytuacji.

Językowy savoir-vivre nie tylko na lekcjach języka polskiego Rozwinięcie Odwołanie do tekstów kultury, np. maili:  list elektroniczny zastępuje tradycyjne listy, list elektroniczny składa się z powitania, treści listu, pożegnania, podpisu nadawcy, wymaga dostosowania treści i formy wypowiedzi do sytuacji (adresat, cel, temat).

Językowy savoir-vivre nie tylko na lekcjach języka polskiego 2. Odwołanie do własnych doświadczeń językowych, etykieta językowa wymaga od użytkowników języka przestrzegania zasad Unikaj wyrazów nacechowanych negatywnie (pogardliwie). Traktuj innych podmiotowo. Staraj się być w mówieniu zrozumiały. Pisz i mów zawsze prawdę. Słuchaj racji innych. Nie znieważaj rozmówcy. Nie używaj wulgaryzmów. Nie kończ kontaktu nagle i bez zapowiedzi. Nie manipuluj rozmówcą za pomocą podchlebstw, kłamstwa, szantażu.

Zasady budowania wypowiedzi ustnej sformułowanie tezy znalezienie odpowiednich argumentów znalezienie przykładów Aspekt merytoryczny Aspekt kompozycyjny wstęp (funkcjonalny) rozwinięcie (hierarchizacja argumentów) podsumowanie (funkcjonalne) Aspekt stylistyczny dobór środków językowych

Zadania językowe na ustnym egzaminie maturalnym POLECENIE Zdanie zawierające temat Zdanie z czasownikami operacyjnymi wyjątkowość mowy ludzkiej przemiany języka i komunikacji stylizacja omów rozważ odpowiedz odmiany polszczyzny funkcje tekstu etyka językowa odwołaj się do... TEKST literacki teoretyczny o języku

Wnioski do pracy z uczniem DLA UCZNIA  stosowność wyboru własnego tekstu kultury  funkcjonalność wyboru tekstu kultury  myślenie historyzujące (ciągłość doświadczeń kulturowych)  sprawność językowa (w tym komunikatywność)  komponowanie wypowiedzi własnej (zamysł) DLA NAUCZYCIELA otwartość na inne teksty kultury (w tym kultury popularnej)

Mowa ciała Przykładowe stresujące zachowania egzaminatora brak kontaktu wzrokowego ze zdającym surowe, przeszywające spojrzenie kierowane w stronę zdającego kamienna twarz „belfra” stałe notowanie (szeleszczenie kartkami) porozumiewawcze spojrzenia z innymi egzaminatorami odruchy zniecierpliwienia, np.: stukanie palcami, wtrącanie się odwracanie się plecami do mówiącego krzyżowanie rąk na piersi okazywanie zniecierpliwienia (wzdychanie, ziewanie) nadmierne zmniejszanie lub zwiększanie dystansu fizycznego