Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018 r.
Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Art.3 ust 1 pkt 4) Wojewoda jest organem nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, pod względem legalności, z zastrzeżeniem ust.2 Art.3 ust.2 Wojewoda kontroluje pod względem legalności, gospodarności i rzetelności wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej Art.6 ust.4 Wojewoda kontroluje : Pkt 3) organy samorządu terytorialnego Pkt 4) podmioty, które otrzymały dotację z części budżetu państwa, której dysponentem jest wojewoda
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Art. 22 pkt 1) ustawy o pomocy społecznej Do zadań wojewody należy ustalanie sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
Art. 22 pkt 8) ustawy o pomocy społecznej Do zadań wojewody należy nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których określone zostały standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami
Art. 6 pkt 5) ustawy o pomocy społecznej Jednostki organizacyjne pomocy społecznej Regionalny ośrodek polityki społecznej Powiatowe centrum pomocy rodzinie Ośrodek pomocy społecznej Dom pomocy społecznej Placówka specjalistycznego poradnictwa Ośrodek wsparcia Ośrodek interwencji kryzysowej
Art. 51 ust.4 ustawy o pomocy społecznej Ośrodkiem wsparcia może być : - ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi - dzienny dom pomocy społecznej - dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży - schronisko dla bezdomnych - klub samopomocy
Kontrola jest tylko elementem nadzoru, Kontrola a nadzór Pojęcie nadzoru jest pojęciem zdecydowanie szerszym od pojęcia kontroli, Kontrola jest tylko elementem nadzoru, Nadzór należy rozumieć jako działalność aktywną, wyposażoną w możliwości władczego wkraczania w działalność organu nadzorowanego w celu jego korygowania. Działalność nadzorcza ma na celu głównie zabezpieczenie przestrzegania prawa, jest wykonywana ex post i połączona z możliwością wydawania wiążących nakazów lub poleceń. Nadzór nie ogranicza się do obserwacji i ustaleń stanu faktycznego (jak kontrola), ale łączy się z możliwością stosowania środków nadzoru.
Należy więc wyraźnie podkreślić różnicę pomiędzy pojęciami nadzór i kontrola, która przedstawia się tym, że organ nadzorujący oprócz stwierdzenia faktów i dokonywania ich oceny, jak to czyni organ kontrolujący, również współadministruje, odpowiada za wyniki pracy organów podległych nadzorowi Zadania wojewody polegają na kontrolowaniu, ocenianiu, koordynowaniu i nadzorowaniu działalności samorządu terytorialnego. W dziedzinie pomocy społecznej zadania te pozostają w ścisłym związku z jedną z funkcji wojewody jaką jest nadzór nad samorządem, zapisany w Konstytucji RP oraz ustawach
Priorytety kontroli na rok 2019 Placówki całodobowe tj. domy pomocy społecznej, placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku Zadania zlecone tj. środowiskowe domy samopomocy, Ośrodki wsparcia tj. schroniska, domy dziennego pobytu Senior+
Dziękuję za uwagę