ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ Na podstawie analizy statystycznej badań Focusowych zostały przygotowane dwie Chmury Tagów – zestawienia najczęściej pojawiających.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FIRMY Badanie przeprowadzone przez: ASM- Centrum Badań i Analiz
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Rozwój społeczności lokalnych
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Źródła wzrostu gospodarczego
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Ocena warunków życia i jakości usług publicznych
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej, w naszej gminie.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Wyniki ankiet przeprowadzonych pośród mieszkańców Józefowa dotyczących zagospodarowania przestrzeni publicznej.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Prezentacja wyników z badania opinii wielkopolskich przedsiębiorców na temat organizacji zrzeszających przedsiębiorców oraz samorządu gospodarczego Poznań,
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Konferencja Gdańsk - PODR
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w KrakowieBiuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w Białymstoku Postrzeganie koncepcji reintrodukcji.
RAPORT Z BADANIA ANKIETOWEGO ZA ROK 2009 „Ocena zadowolenia klienta z usług Urzędu Miasta Tychy”
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Zbąszynek na lata
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ Na podstawie analizy statystycznej badań Focusowych zostały przygotowane dwie Chmury Tagów – zestawienia najczęściej pojawiających się słów, które zostały przytoczone podczas odpowiedzi na konkretne pytania. Przedstawione chmury dotyczą: Korzyści z funkcjonowania Parków Narodowych, Skojarzeń związanych z Parkami Narodowymi.

ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ

ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ

Ocena stanu społeczno-gospodarczego gminy Proszę ocenić swoją ogólną satysfakcję z jakości życia w gminie, według skali od 0 (całkowity brak satysfakcji) do 10 (pełna satysfakcja); Proszę odpowiedzieć, czy zgadza się, czy też nie zgadza się Pan/i z poniższymi stwierdzeniami dotyczącymi gminy i Parku, w której Pan/i mieszka. Odpowiedzi będą umieszczane z skali od „nie zgadzam się” do „zgadzam się”; Proszę określić cechy, które Pani/a zdaniem odpowiadają gminie. Proszę zaznaczyć odpowiedź krzyżykiem w każdym wierszu, przy czym: minus trzy (-3) - całkowicie zgadzam się z cechą po lewej stronie; plus trzy (+3) - całkowicie zgadzam się z cechą po prawej stronie. Zero to odpowiedź neutralna (ani tak, ani tak). Wartości pośrednie np. (-2,-1, +1,+2) oznaczają pośrednią ocenę negatywną (minus) lub pozytywną (plus); Jeżeli do gminy przyjeżdżają turyści, to proszę wymienić tylko trzy podstawowe przyczyny, zaznaczając od 1 do 3 (1-najważniejszy powód, 2- mniej ważny powód, 3 – jeszcze mniej ważny powód); Proszę dokończyć zdanie: W przyszłości chciałbym/chciałabym, aby gmina była….

Ocena stanu społeczno-gospodarczego gminy Analiza odpowiedzi opierała się na podaniu średniej ważonej (ilość odpowiedzi na każde pytanie przemnożono przez wartość od 0 do 10, następnie, wartości te zsumowano i podzielono przez liczbę odpowiedzi), która wyniosła 7,52.

Częstość występowania poszczególnych powodów, w rozbiciu na skalę ocen, w odpowiedziach ankietowanych

Wizerunek parku i jego rola w gospodarce lokalnej Do oceny stanu społeczno-gospodarczego gminy zaliczono 5 poniższych pytań: Proszę dokończyć zdanie: Park Narodowy, w którym pracuję, jest dla i mnie i mojej rodziny…; Według Pana/Pani, w jakim stopniu jest atrakcyjny turystycznie park narodowy, w otulinie, którego Pan(i) mieszka?; Co jest Pani/a zdaniem największą zaletą PARKU z perspektywy jego mieszkańca? Proszę wymienić 1 najważniejszą rzecz; Co jest Pani/a zdaniem największą wadą PARKU z perspektywy jego mieszkańca? Proszę wymienić 1 najważniejszą rzecz; Co jest Pani/a zdaniem najbardziej palącym problemem na linii GMINA-PARK, wymagającym rozwiązania?

Wizerunek parku i jego rola w gospodarce lokalnej Stopień atrakcyjności turystycznej Parków Narodowych w ich otulinie

Wizerunek parku i jego rola w gospodarce lokalnej Zalety Parków Narodowych z perspektywy mieszkańców gmin

Wizerunek parku i jego rola w gospodarce lokalnej Najbardziej palące problemy na linii gminy-Parki Narodowe

Analiza poziomu akceptacji dla działań i postawy parku Do analizy poziomu akceptacji dla działań i postaw Parków Narodowych wzięto pod uwagę zagadnienie przedstawiające pewną liczbę zdefiniowanych oczekiwań różnych grup interesariuszy (mieszkańców, władz, przedsiębiorców, organizacji społecznych i ekologicznych) wobec Parków Narodowych, do których Parki się odpowiednio ustosunkowały. Zadaniem ankietowanych było zaznaczenie poziomu akceptacji dla stanowiska prezentowanego przez Parki Narodowe w odniesieniu do tych oczekiwań.

Analiza PESTEL Pierwsza z wykorzystanych technik – analiza PESTEL – pozwoliła na określenie wpływu środowiska makroekonomicznego na funkcjonowanie parków i otoczenia. Z przeprowadzonej analizy wynika, że największe znaczenie ma otoczenie technologiczne oraz polityczne. Wśród rozstrzygających czynników występują: Współpraca PN z samorządem, czyli tak naprawdę brak współpracy pomiędzy stronami. Respondenci zwracali uwagę na brak otwartości, chęci i działań na rzecz budowania relacji pomiędzy Parkami Narodowymi, a władzami lokalnymi, co często wpływało na eskalację konfliktu interesów i brak spójności w podejmowaniu ważnych, z punktu widzenia mieszkańców i interesariuszy zewnętrznych, decyzji. Brak jest monitorowania wzajemnych potrzeb i problemów oraz spójnej strategii ich rozwiązywania.

Analiza PESTEL Własność gruntów - w wyniku powstawania PN niejednokrotnie dochodziło do sytuacji zawłaszczania ziem należących do mieszkańców lub gminy. Konflikt wynika z braku możliwości zaspokojenia przez PN roszczeń finansowych (rekompensat) zarówno ze strony gminy, jak i mieszkańców. Rozwój infrastruktury rekreacyjno-sportowej – Mieszkańcy niewątpliwie często doceniają dobro jakim jest możliwość mieszkania w okolicy PN. Jest to dla nich miejsce do spędzania czasu z rodziną i uprawiania sportu, turystyki.

Analiza PESTEL Spośród wymienionych czynników największą uwagę w przygotowywanym modelu zarządzania należy poświęcić na kreowanie nowych lub podtrzymywanie realizowanych już działania związanych z: Dalszą ochroną przyrody i środowiska na terenie PN i otuliny, a więc wypełnieniem podstawowego obowiązku PN. Społeczeństwo wskazuje Parki Narodowe jako ważną instytucję ochrony przyrody i docenia ich walory przyrodnicze. Wspieraniem i umożliwieniem lokalnej społeczności dążenia do zapewnienia i rozwoju infrastruktury obsługi turystycznej (noclegi i wyżywienie turystów), co jednocześnie będzie im przynosić dochody w gospodarstwach domowych i pozwoli postrzegać PN jako alternatywne źródło LEGALNEGO dochodu. Dążeniem do utrzymania wysokiego poziomu zadowolenia społeczeństwa z warunków klimatycznych, zdrowotnych, rekreacyjnych.

Analiza PESTEL Jednocześnie należy zastanowić się nad budową skutecznych narzędzi do: Wyeliminowania problematyki niewyjaśnionych własności gruntów, w tym rekompensat oraz cen gruntów w otulinach PN, Zwiększenia dostępu do informacji o zasobach parku, przede wszystkim dla społeczności lokalnej, Zwiększenia nakładów na działania związane z marketingiem, promocją parku, co jednocześnie przyczyni się do promocji i rozwoju gminy (współpraca w tym celu obu stron), Minimalizacji ograniczeń dla zewnętrznych interesariuszy (zwłaszcza lokalnych mieszkańców) związanych z uzyskiwaniem decyzji administracyjnych, a także korzystania z infrastruktury i zasobów PN (drogi, runo leśne), Budowania relacji pomiędzy lokalnym samorządem i PN w celu ciągłej współpracy na rzecz polepszenia jakości życia mieszkańców (wspólne ustalanie celów, uprawnień, praw i obowiązków, planów zagospodarowania przestrzennego, promocja).

Identyfikacja problemów Diagram Ishikawy Diagram Ishikawy został sporządzony na podstawie wyników analiz poszczególnych ankiet i badań focusowych przeprowadzonych w Parkach Narodowych. Na podstawie wykonanych analiz wskazano wszystkie najważniejsze przyczyny ( znajdujące się na głównych „ościach”) konfliktu na linii Park – Otoczenie. Problemy i ich przyczyny źródłowe (tzw. „podprzyczyny”) zostały umieszczone na Diagramie.

Identyfikacja problemów Diagram Ishikawy Ograniczenia narzucane przez PN (przyczyna I-rzędu), a najbardziej dotkliwe z nich dotyczą ograniczenia korzystania z zasobów PN dla lokalnych mieszkańców (brak możliwości pozyskiwania drewna, zbierania grzybów, czy owoców leśnych) oraz blokada inwestycji w PN i jego otulinie (przyczyny II-rzędu). Brak współpracy między Parkiem Narodowym, a gminą – zdaniem respondentów władze PN nie współpracują z lokalnymi władzami.

Identyfikacja problemów Diagram Ishikawy Rekompensaty – przede wszystkim społeczeństwo postrzega Parki Narodowe jako przedsiębiorstwa, które czerpią znaczne korzyści finansowe ze swojej działalności. W związku z tym, uważają, że PN powinny dzielić się tym zyskiem ze społecznością lokalną (gminą), która ich zdaniem traci na tym, że na ich terenie znajduje się PN (chodzi tu głównie o ograniczenia jakie ponoszą w związku z obecnością PN na ich terenie).

Identyfikacja problemów Diagram Ishikawy Brak uwzględniania potrzeb interesariuszy zewnętrznych – otoczenie zarzuca PN głównie ogółem brak współpracy i rozmów, całkowite pomijanie jego interesów, brak możliwości wykorzystania potencjału turystycznego i edukacyjnego jaki stanowi Park Narodowy.

Identyfikacja problemów Diagram Ishikawy Kwestie związane z infrastrukturą – pojawiają się tu dwa główne problemy: zły stan infrastruktury na terenie PN spowodowany brakiem możliwości modernizacji dróg biegnących przez PN, czy rozwoju nowych oraz ograniczenia (brak możliwości) korzystania przez lokalnych mieszkańców z dróg znajdujących się na terenie parku, podczas gdy leśnicy korzystają z lokalnych dróg (korzystają, a nie dokładają się do ich utrzymania).