Inne środki na zadania oświatowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
11. KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO WYDZIAŁ KULTURY > WROCŁAW, GRUDZIEŃ 2011 ROK PROJEKT BUDŻETU NA 2012 ROK.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
INFRASTRUKTURA SPORTOWA W LATACH OBIEKTÓW SPORTOWYCH.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA ŁODZI NA ROK PROCEDURA BUDŻETOWA I etap – wyłączna właściwość Prezydenta Miasta od r. – przyjęcie założeń do projektu.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Edukacja w województwie lubelskim Edukacja w województwie lubelskim Lublin, sierpień 2015.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Sześciolatek idzie do szkoły
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Budżet założenia do projektu
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
Projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Finansowanie programu
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Realizacja budżetu edukacji w 2017 r.
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Książki naszych marzeń
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2018 R.
Finansowanie zadań oświatowych
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
Finansowanie zadań oświatowych na przestrzeni lat 2008 – 2018
Pomoc dla Seniorów świadczona w ramach krakowskiego systemu pomocy społecznej, w tym przez MOPS w Krakowie.
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Książki naszych marzeń
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
WAŻNE INWESTYCJE GMINNE ZREALIZOWANE w ROKu 2018
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Omówienie Raportu o Stanie Gminy Pobiedziska za rok 2018
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Inne środki na zadania oświatowe

Inne środki na zadania oświatowe Środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego Zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji), dotacje celowe z budżetu państwa.

Nakłady na edukację 2017 Wydatki z budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w 2017 r. na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą wyniosły 46.530.396 tys. zł, i były wyższe od nakładów poniesionych w tym zakresie w 2016 r. o 644.855 tys. zł, tj. o 1,4%. Największą część tych wydatków, tj. 90,1%, stanowiła część oświatowa subwencji ogólnej, która w 2017 r. wyniosła 41.909.520 tys. zł. Pozostałe wydatki budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich przeznaczone na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą w roku 2017 wyniosły 4.620.876 tys. zł.

Inne środki na zadania oświatowe Rezerwy celowe budżetu państwa będące w gestii MEN (część 83 budżetu państwa) w 2019 roku Lp. Wyszczególnienie Projekt ustawy budżetowej na rok 2019 (w tys. zł) 1 Koszty awansu zawodowego nauczycieli (poz. 10) 24 137 2 Stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych (poz. 11) 11 500 3 Środki na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zapewnienie uczniom objętym obowiązkiem szkolnym dostępu do bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz realizację programu rządowego „Aktywna tablica (poz. 26) 751 000 4 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa - Priorytet 3 (poz. 37) 30 000 5 Zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego (poz. 52) 1 400 000 6 Przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie (poz. 68) 4 361 7 Podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej (poz. 80) 49 954 SUMA 2 270 952

Dodatkowe środki na działania inwestycyjne Inwestycje oświatowe JST w 2017 r. były wspierane z: Rezerwy ogólnej budżetu państwa w kwocie 32,5 mln zł Rezerwy celowej na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 4,6 mln zł Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej - Program rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej – w latach 2013, 2016, 2017. Program Rozwoju Szkolnej Infrastruktury Sportowej realizowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Blisko 300 szkół zyska nowoczesne i bezpieczne obiekty sportowe dzięki rekordowej kwocie 245 mln zł. W ramach programu wybudowanych, przebudowanych lub wyremontowanych zostanie około 500 obiektów przyszkolnych w 16 województwach, w tym m. in.: sale gimnastyczne, hale sportowe, boiska czy urządzenia lekkoatletyczne – w szczególności: bieżnie, rzutnie i skocznie.

Dodatkowe środki z budżetu państwa dla JST na rozwój oświaty Aktywna tablica W latach 2017-2019 jest przewidziana łączna kwota 279 mln 316 tys. zł., z czego 224 mln zł będzie pochodziło z budżetu państwa. W ramach programu pomoce dydaktyczne trafią do ok. 15 580 szkół w Polsce i za granicą.

Dodatkowe środki z budżetu państwa dla JST na rozwój oświaty OSE Koszty wdrożenia OSE szacowane są na 320 mln zł (środki te zostaną pozyskane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa), zaś jej funkcjonowania (w tym zakupu usług od operatorów telekomunikacyjnych w celu świadczenia szkołom bezpłatnych usług dostępu do Internetu) - ponad 1,3 mld zł w perspektywie 10 lat i zostaną sfinansowane z budżetu państwa.   Kwota przeznaczona na szkolenia dla nauczycieli z zakresu nowych technologii  dofinansowanie wynosi 50 mln zł – to środki unijne pochodzące z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC).

Dodatkowe środki z budżetu państwa dla JST na rozwój oświaty Niepodległa „Godność. Wolność. Niepodległość” na lata 2018-2020 na realizację przeznaczono łącznie 6,9 mln zł. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Program realizowany w latach 2016-2020. W ramach Priorytetu 3 Programu, na wsparcie finansowe na zakup książek do bibliotek szkolnych i bibliotek pedagogicznych z budżetu państwa przeznaczono 150 mln zł.

Dodatkowe środki z budżetu państwa dla JST na rozwój oświaty „Posiłek w szkole i w domu” Przyjęciem Wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. Realizacja Programu planowana jest na pięć kolejnych lat. Przewidywany, całkowity koszt realizacji programu w latach 2019-2023 wynosi 249 441 311 zł, z tego z budżetów organów prowadzących szkoły 49 441 311 zł, a z budżetu państwa 200.000.000 zł (w 2019 r.  – 40.000.000 zł; w 2020 r. – 40.000.000 zł; w 2021 r. – 40.000.000 zł; w 2022 r. – 40.000.000 zł; w 2023 r. – 40.000.000 zł). Kwota przeznaczona na obsługę realizacji Programu przez wojewodów wynosić będzie 0,8% środków przeznaczonych na realizację Programu w danym roku kalendarzowym. Nie przewiduje się dofinansowania kosztów obsługi Programu dla ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Dofinansowanie utworzenia i modernizacji stołówek i kuchni w szkołach

Dodatkowe środki z budżetu państwa dla JST na rozwój oświaty Program rządowy Dostępność Plus na lata 2018-2025 (MIIR) celem jest podniesienie jakości i zapewnienie niezależności życia dla osób o szczególnych potrzebach, w tym osób starszych i osób z trwałymi lub czasowymi ograniczeniami w mobilności i percepcji. Służyć temu będzie poprawa dostępności przestrzeni publicznej, architektury, transportu, produktów i usług na szeroką skalę. 23 mld zł ma przede wszystkim przyczynić się do usuwania barier infrastrukturalnych i prawnych utrudniających życie np. seniorom i osobom z niepełnosprawnościami.   Planowane są m.in. działania, które obejmą poprawę dostępności miejsc użyteczności publicznej dla wszystkich obywateli (np. przejść, parków, domów kultury, szkół, bibliotek i kościołów) W pracach nad przygotowaniem programu brało udział również Ministerstwo Edukacji Narodowej, które będzie koordynatorem lub współkoordynatorem poniższych działań: 200 szkół i przedszkoli bez barier Ważnym elementem zaplanowanych działań będzie zorganizowanie konkursu dla 200 zainteresowanych placówek edukacyjnych. Wsparcie edukacji włączającej Nauczyciele powinni mieć swobodny dostęp do niezbędnego zaplecza w postaci ośrodków wspierających. Pilotaż rozwiązań zakłada wykorzystanie potencjału kadrowego, wyposażenia w sprzęt specjalistyczny i dostosowane materiały dydaktyczne istniejących placówek specjalnych (szkół specjalnych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii).

Wydatki JST Wydatki łącznie (w tys. zł): 2016 2017 2018 (plan) 1   Wydatki łącznie (w tys. zł): 2016 2017 2018 (plan) 1 Dział (801,854) bieżące 63 100 129 65 354 631 67 995 412 2 Wydatki łączne bieżące bez 500+ 161 363 335 168 503 910 180 830 483 3 Udział (1:2) 39,10% 38,79% 37,60%

Dochody JST Sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego (JST) w kontekście możliwych kosztów przyjęcia zwiększonej liczby uczniów szkół ponadpodstawowych jest bardzo korzystna. Dochody ogółem JST wzrosły w 2017 o 16,2 mld zł, tj. 7,6% względem roku poprzedniego.  Co najważniejsze obserwujemy korzystną dynamikę w dochodach własnych JST – dochody własne ogółem wzrosły w skali kraju o 6,2% (106,7 mld w 2016 r. – 113,2 mld zł w 2017 r.) Przykładowo dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych wzrosły r/r o 9,2%, z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych o 12,6%. Dochody własne z tytułu podatku od nieruchomości wzrosły o 5,1%.       Dla miast na prawach powiatu te wskaźniki są także bardzo dobre: dochody własne wyniosły w 2017 r. 48,3 mld złotych wobec 45,9 mld złotych w 2016. Dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych wzrosły r/r o 8,2%, z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych o 13,5%.