SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE PROCEDURA NADANIA CERTYFIKATU KRAJOWEJ SIECI SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
IDEA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W dniu 23 listopada 2009 podpisano Porozumienie o współpracy między ministerstwami w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki dzieci i młodzieży. W treści Porozumienia zapisano m.in.: zapewnienie synergii działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, które są realizowane przez strony porozumienia w szkołach i placówkach oraz w środowisku lokalnym, w tym podejmowanie działań na rzecz wdrażania programów promujących zdrowie, w tym programu „Szkoły dla Zdrowia Europy”; upowszechnianie idei sieci szkół promujących zdrowie i wynikających z niej działań na poziomie lokalnym;
prowadzenie systemu certyfikacji szkół i placówek będących w sieci szkół promujących zdrowie; umożliwienie prezentacji dobrych praktyk i wymiany doświadczeń między szkołami i placówkami oświatowymi w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży; upowszechnianie wiedzy i doświadczeń z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży wynikających ze współpracy międzynarodowej; propagowanie podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży w mediach.
KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom. Przyjęto, że: Szkoła jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje , ale także żyje – nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć. jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują. jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.
Promująca tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia. umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia. Zdrowie ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii. decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych. na podstawie opracowanych standardów przyjęto polską definicję Szkoły Promującej Zdrowie oraz opracowano nowy model takiej szkoły.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1 W DOLNOŚLĄSKIEJ SIECI SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE Do Dolnośląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie zgłosiliśmy Szkołę w roku szkolnym 2008/2009. Podstawowym warunkiem udziału w tej Sieci było utworzenie Szkolnego Programu Promocji Zdrowia uwzględniającego charakter szkoły oraz potrzeby uczniów w zakresie promocji zdrowia. Po spełnieniu warunków formalnych i akceptacji prowadzonych działań w dniu 16 czerwca 2009 otrzymaliśmy Certyfikat włączenia Zespołu Szkół Nr 1 w Lubinie do Dolnośląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Najważniejsze osiągnięcia realizowania Szkolnego Programu Zdrowia to: opracowywanie i realizacji Szkolnego Programu Zdrowia w każdym roku szkolnym, organizowanie w każdym roku szkolnym kilkudniowej akcji: GIEŁDA ZDROWIA podejmującej tematyką adekwatną do potrzeb zdrowotnych uczniów, udział w programie edukacyjno – badawczym "Mądre żywienie, zdrowe pokolenie”, wydanie Przewodnika dla nauczycieli, zawierającego scenariusze zajęć GDW, których autorami są nauczyciele wchodzący w skład Zespołu ds. Promocji Zdrowia.
Obszary tematyczne Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc Higiena osobista i otoczenia Żywność i żywienie Ruch w życiu człowieka Życie w rodzenie Psychologiczne i środowiskowe aspekty edukacji zdrowotnej Zdrowie psychospołeczne Życie bez nałogów
Rok szkolny 2008/2009 „Honorowe Krwinki” - wejdź w dorosłe życie drugiego człowieka, Konkurs: „Chroń zdrowie swoje, ratuj życie innym” Działalność Grupy Pierwszej Pomocy, „Trzymaj formę” – cykl spotkań z uczniami, Zajęcia edukacyjne na temat chorób cywilizacyjnych, Zajęcia sportowe, „Preferencje żywieniowe młodzieży ZS Nr 1” – ankieta „Żywność ekologiczna” - sesja popularno-naukowa Zajęcia edukacyjne: „Anoreksja i bulimia”, „Wpływ kwasu foliowego na rozwój cewy nerwowej” Zajęcia edukacyjne z profilaktyki uzależnień oraz HIV/AIDS
Akcje 10-12 czerwca 2014 – Giełda Zdrowia pod hasłem: Bezpieczne wakacje: pokazy Pierwszej Pomocy:
Prezentacja: „Sterydy – zło lekceważone
„Masz tylko jedno życie” – prezentacja o skutkach brawury na drogach
Warunki ubiegania się o nadanie Krajowego Certyfikatu SzPZ a) w koncepcji pracy szkoły (lub w dokumencie o innej nazwie) ma wpisane działania z zakresu promocji zdrowia; b) jest członkiem wojewódzkiej sieci SzPZ i posiada wojewódzki certyfikat co najmniej od 3 lat; c) prowadzi podstronę internetową pn. Szkoła Promująca Zdrowie i na bieżąco aktualizuje informacje dotyczące działań prowadzonych w zakresie tworzenia SzPZ.
Zasady ubiegania się o nadanie Krajowego Certyfikatu SzPZ Szkoła powinna: dokonać autoewaluacji swoich działań w zakresie czterech standardów SzPZ, dokonać oceny efektów działań w zakresie dobrego samopoczucia w szkole oraz podejmowanych działań dla umacniania zdrowia, z wykorzystaniem metod i narzędzi dostępnych na stronie internetowej ORE; dokonać publicznej prezentacji wyników autoewaluacji, przedstawić sukcesy oraz wskazać problemy wymagające rozwiązania; złożyć dokumentację, wskazaną we wniosku, do wojewódzkiego koordynatora w odpowiednim terminie podanym w harmonogramie; otrzymać rekomendację wojewódzkiego koordynatora.
ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY