„Innowacja pedagogiczna w praktyce szkolnej”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Awans zawodowy nauczycieli.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Akty prawne opublikowane
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego

Sześciolatek idzie do szkoły
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Programy nauczania.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
kształcących w zawodach
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Konferencja dla Dyrektorów
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
ORGANY SZKOŁY Kompetencje (uprawnienia - zakres działania), zadania
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

„Innowacja pedagogiczna w praktyce szkolnej” 30 października 2017r. Spotkanie w sieci współpracy Małgorzata Chodura konsultant PODN

INNOWACJE PEDAGOGICZNE źródła, rodzaje, uregulowania prawne oraz przykłady

AUTONOMIA SZKOŁY społeczność szkolna, posiadając duży zakres autonomii, tworzy wizje i plany rozwoju szkoły, wprowadza najbardziej dla niej korzystne zmiany, które będą prowadzić do coraz lepszej szkoły…

Innowacja to robienie czegoś innego, to robienie czegoś inaczej. Wśród wielu pojęć związanych z kategorią zmiany najczęściej spotykane jest pojęcie innowacji. Innowacja to robienie czegoś innego, to robienie czegoś inaczej.

Podstawowe kryteria innowacyjności Pionierstwo Prekursorstwo Odkrywczość Wynalazczość Odejście od stereotypów - wyjście poza ramy obowiązującego systemu edukacji, pozostające w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Podstawowe kryteria innowacyjności

INNOWACJE PEDAGOGICZNE i EKSPERYMENTY MOGĄ DOTYCZYĆ: programów kształcenia metod nauczania-uczenia się sposobu oceniania uczniów sposobów organizowania klasy, szkoły sposobów kontaktu między uczniami, uczniami i nauczycielami, nauczycielami i rodzicami rozwiązywania problemów wychowawczych doskonalenia nauczycieli

Każdą działalność innowacyjną powinna cechować: celowość rozumiana jako: zmiana rozważna, wynikająca z uzasadnionej potrzeby przekształcania stanu istniejącego. Towarzyszyć jej powinna świadomość przyczyn stanu rzeczy, a także wyobrażenie przyszłych przewidywanych efektów. Każdą działalność innowacyjną powinna cechować:

Każdą działalność innowacyjną powinna cechować: planowość rozumiana jako: określenie kto?, co?, kiedy?, jak?, w jakim czasie? Należy wyodrębnić osoby , zadania, określić sposoby realizacji. Każdą działalność innowacyjną powinna cechować:

Każdą działalność innowacyjną powinna cechować: użyteczność rozumiana jako: działalność uzasadniona racjonalnie, służąca rozwiązywaniu określonego problemu praktycznego, zmieniająca istniejący stan rzeczy na lepsze Każdą działalność innowacyjną powinna cechować:

Czym się kierować, planując innowację w szkole? Innowacją pedagogiczną (...) prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach, (...) są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. * Innowacja (…) wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę oddział lub grupę. Czym się kierować, planując innowację w szkole?

programowe-dotyczą celów, treści i wymaganych osiągnięć w zakresie kształcenia metodyczne-zmiany w sposobie nauczania, techniki przekazu, egzekwowania wiedzy szkolnej organizacyjne-zmiany strukturalne np. w zakresie zarządzania RODZAJE INNOWACJI:

ROZPORZĄDZENIE z dn. 9 kwietnia 2002 r ROZPORZĄDZENIE z dn. 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej (...) Zapisy tego rozporządzenia straciły moc 1 września 2017 r. ale mogą pomóc w planowaniu działań przez szkołę oraz dokumentowaniu przebiegu innowacji.

Nowe regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej szkoły przeniesiono na poziom ustawy, tj. ustawy Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60). Akcentuje się w niej, że działalność innowacyjna szkoły jest integralnym elementem działalności szkoły. INNOWACJA PO NOWEMU

Zmiany polegają na: zniesieniu konieczności zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu, zniesieniu wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej.

Oznacza to, że szkoła będzie samodzielnie podejmowała decyzję, jakie innowacje będzie realizowała, dokumentowała itp. Szkoły nie mają obowiązku zgłaszania do kuratora oświaty innowacji pedagogicznych.

ZAPROPONOWANE W USTAWIE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ OKREŚLAJĄ: konieczność zapewnienia przez system oświaty kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych (art. 1 pkt 18),

ZAPROPONOWANE W USTAWIE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ OKREŚLAJĄ: obowiązek tworzenia przez szkoły i placówki warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności uczniów (art. 44 ust. 2 pkt 3), wspieranie nauczycieli, w ramach nadzoru pedagogicznego, w realizacji zadań służących poprawie istniejących lub wdrożeniu nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów oraz nauczycieli (art. 55 ust. 1 pkt 4),

ZAPROPONOWANE W USTAWIE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ OKREŚLAJĄ: obowiązek stwarzania przez dyrektora szkoły warunków do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki (art. 68 ust. 1 pkt 9),

ZAPROPONOWANE W USTAWIE REGULACJE PRAWNE DOTYCZĄCE DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ OKREŚLAJĄ: warunki, na jakich w szkole lub placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki (art. 86 ust. 1).

INNOWACJE PLANOWANE OD 2017/2018 ROKU

WNIOSKI- PODSUMOWANIE Przepisy nie określają, czy i jaką procedurę powinna przyjąć szkoła w sprawie wprowadzania innowacji po 1 września 2017 r. Innowacje wymagające dodatkowych środków finansowych muszą być uzgodnione z organem prowadzącym, jak każde działanie wykraczające poza plan finansowy. Przepisy nie określają także, czy nauczyciele nadal mają wyrażać zgodę, jednak takie zabezpieczenie także wydaje się uzasadnione.

PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943) – art. 41 ust. 1 pkt 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 1 pkt 18, art. 44 ust. 2 pkt 3, art. 55 ust. 1 pkt 4, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1.

KOMUNIKAT W SPRAWIE INNOWACJI PEDAGOGICZNYCH 1 września 2017 r. traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki (Dz. U. 2002 r., nr 56, poz. 506 z późn. zm). W związku z powyższym nie należy przesyłać do Kuratorium Oświaty w Katowicach kart zgłoszenia innowacji pedagogicznych. Kuratorium Oświaty w Katowicach nie będzie prowadzić i upubliczniać wykazu innowacji. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59 ze zm.) działalność innowacyjna ma być integralnym elementem działalności szkoły/placówki, a poprzez zniesienie wymogów formalnych, warunkujących według dotychczas obowiązujących przepisów, realizację innowacji, wyzwolić kreatywność uczniów i nauczycieli. W ustawie – Prawo oświatowe nie określono wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej w szkole ani nie wskazano konieczności zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu Kuratorium Oświaty w Katowicach

Innowacje programowe dotyczą: Poszerzania programów o nowe treści bez naruszania podstawy programowej. Integrowania nauczania wokół bloków edukacyjnych (np. sztuka). Uzupełniania programu o moduły tematyczne. Realizacji programu własnego nauczanego przedmiotu, bądź tylko jego części.

Innowacje organizacyjne polegają na: Zmianie liczby uczniów w klasie. Wprowadzeniu zmiany czasu trwania lekcji. Opracowaniu sposobów wykorzystania czasu lekcji. Tworzeniu zespołów problemowych w klasie. Powoływaniu nowych stanowisk wśród pracowników pedagogicznych (logopedy, terapeuty).

Innowacje organizacyjne polegają na: Wprowadzaniu nowych technik zarządzania. Zmianach w kontaktach z rodzicami. Opracowaniu doskonalenia nauczycieli. Innowacje organizacyjne polegają na:

Innowacje metodyczne dotyczą: Stosowania nowych metod nauczania – uczenia się. Technik przyspieszonego uczenia się. Metod oceniania. Kontroli osiągnięć uczniów. Form pracy w zakresie utrwalania lub sprawdzania wiadomości. Stosowania środków dydaktycznych.

Zalecana dokumentacja związana z rozpoczęciem innowacji: - zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji - opinię rady szkoły - pisemną zgodę autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane

Jeżeli innowacja wymaga przyznania szkole dodatkowych środków, należy uzyskać pisemną zgodę organu prowadzącego na finansowanie planowanych działań.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 poz. 59 ze zm.) W statucie szkoły powinny znaleźć się zapisy na temat prowadzenia przez szkołę działań o charakterze innowacyjnym lub eksperymentalnym, ale bez szczegółowych zapisów zawartych w innej dokumentacji prowadzonej przez placówkę.

Tytuł/nazwa innowacji pedagogicznej. Autor innowacji. Rodzaj innowacji (programowa, organizacyjna, metodyczna). Zakres innowacji, w tym informacja na temat: Kto zostanie objęty innowacją – cała szkoła, klasa, grupa uczniów itp. Jakich zajęć edukacyjnych dotyczy innowacja. Obszar tematyczny innowacji.   PROPONOWANA DOKUMENTACJA DOTYCZĄCA PROWADZONEJ W SZKOLE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych. Przewidywany czas realizacji innowacji – od .................................. do ...................... Źródło działań innowacyjnych, w tym np. wyniki diagnozy poprzedzającej wprowadzenie innowacji. Cel innowacji (spodziewane efekty). Spełnienie podstawowych kryteriów innowacyjności (pionierstwo, prekursorstwo, odkrywczość, wynalazczość, odejście od stereotypów, wyjście poza ramy obowiązującego systemu edukacji).  

Sposób prowadzenia ewaluacji działań innowacyjnych. Krótki opis nowatorskich rozwiązań programowych, metodycznych, organizacyjnych. Sposób prowadzenia ewaluacji działań innowacyjnych.   PROPONOWANA DOKUMENTACJA DOTYCZĄCA PROWADZONEJ W SZKOLE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

STRUKTURA INNOWACJI PROGRAMOWEJ: założenia dydaktyczne i organizacyjne cele ogólne i szczegółowe materiał kształcenia oczekiwane osiągnięcia ucznia procedury osiągania celów projekt ewaluacji STRUKTURA INNOWACJI PROGRAMOWEJ:

PRZYKŁADY INNOWACJI Edukacja prawna. Program nauczania przedmiotu uzupełniającego dla klasy II liceum ogólnokształcącego. – metod., progr. Tworzenie gier komputerowych z elementami modelowania i teksturowania- org., progr. Chemia na poziomie rozszerzonym na Platformie Moodle – org., metod. Fizyka dla przyrodników- metod., org., progr. Programowanie z wykorzystaniem platformy APPKI.ORG w przygotowaniu uczniów do konkursów informatycznych. – org., metod.

http://wre.ko.poznan.pl/innowacje/ Przykłady innowacji

Dziękuję za uwagę!