Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży szkolnej w świetle nowych przepisów oświatowych. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Awans zawodowy nauczycieli.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich pobierających naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych.

Praktyka zawodowa Harmonogram realizacji praktyk zawodowych
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Programy nauczania.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Rzecznik Praw Dziecka.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Konferencja dla Dyrektorów
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Finansowanie programu
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Arkusze organizacji pracy szkoły
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Książki naszych marzeń
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Finansowanie zadań oświatowych
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Książki naszych marzeń
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży szkolnej w świetle nowych przepisów oświatowych. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Podstawowe akty prawne art. 22, ust. 2, pkt 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135 poz. 1516); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1150); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz. 1533); Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz. 1055); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.); Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1482); Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2011 r. Nr 208 poz. 1241, z 2013 r. poz. 7 oraz z 2018 r. poz. 1115); Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 października 2014 r. w sprawie wzoru formularza listy podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1476). Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Na podstawie art. 22, ust. 2, pkt 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.) oraz art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.) publiczne przedszkola, szkoły i placówki, mogą organizować dla uczniów krajoznawstwo i turystykę. Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach zajęć dydaktyczno – wychowawczych lub opiekuńczych, z wyjątkiem okresu ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej. W organizowaniu krajoznawstwa i turystyki szkoły mogą współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie: wycieczek przedmiotowych – inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów; wycieczek krajoznawczo – turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce; specjalistycznych wycieczek krajoznawczo – turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych. Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Obowiązki dyrektora szkoły w zakresie organizacji krajoznawstwa i turystyki: W przypadku każdej wycieczki, zgodę na jej organizację wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki, po upewnieniu się, że założenia organizacyjne i program wycieczki są dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności. Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną opracowuje i na bieżąco nowelizuje, wewnętrzny regulamin precyzujący właściwą organizację szkolnych wycieczek, z uwzględnieniem aktualnie obowiązujących aktów prawnych. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Ponadto dyrektor: zapoznaje się z założeniami organizacyjnymi i programem wycieczki opracowanym przez jej kierownika oraz zatwierdza kartę wycieczki, co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na jej organizację (wzór karty stanowi załącznik do rozporządzenia MEN z dnia 25 maja 2018 r.); podpisuje listę uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia; jest zobowiązany do posiadania, wyrażonej w formie pisemnej, zgody rodziców na udział w wycieczce niepełnoletniego ucznia; Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna w przypadku wycieczki organizowanej poza granicami kraju lub wycieczki krajowej zakładającej w programie przekroczenie granicy (nawet tylko kilkugodzinne): - dyrektor szkoły jest obowiązany poinformować organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny o organizowaniu takiej wycieczki, przekazując kartę wycieczki; dyrektor nie przekazuje listy uczniów biorących udział w wycieczce; - szkoła ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia za granicą na rzecz osób biorących udział w wycieczce, o ile obowiązek zawarcia takiej umowy nie wynika z odrębnych przepisów; - kierownik wycieczki lub co najmniej jeden opiekun wycieczki zna język obcy na poziomie umożliwiającym porozumiewanie się w krajach tranzytowych i kraju docelowym; Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły; - w zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły; - w przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo - turystycznej, w której udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych, kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani do posiadania udokumentowanego przygotowania zapewniającego bezpieczną realizację programu wycieczki; Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna określa ilość opiekunów uwzględniając: - doświadczenie i umiejętności pedagogiczne opiekunów; - wiek i stopień rozwoju psychofizycznego uczestników; - stan zdrowia oraz ewentualną niepełnosprawność uczestników; - stopień zdyscyplinowania grupy; - specyfikę zajęć w trakcie wycieczki; - charakterystykę terenu i specyficzne warunki pogodowe występujące na obszarze realizacji wycieczki; - wykorzystywane środki transportu i sposób organizacji wycieczki; czuwa nad realizacją planowanych wycieczek zgodnie z określoną procedurą; prowadzi dokumentacje merytoryczną i finansową dotyczącą wycieczek szkolnych i udostępnia ją instytucjom nadzorującym. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Przy organizacji wycieczek szkolnych przepisy prawa nie precyzują szczegółowej normy określającej liczbę uczniów mogących pozostawać pod opieką jednego opiekuna. W tej sytuacji można postąpić w dwojaki sposób: - każdorazowo przy zatwierdzaniu karty wycieczki dyrektor szkoły może określić liczbę opiekunów potrzebnych do zapewnienia właściwej opieki; - w szkolnym regulaminie wycieczek, opracowanym i uchwalonym przez Radę Pedagogiczną, można wprowadzić zapis określający stałe minimalne normy liczby uczniów pozostających pod opieką jednego opiekuna. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki, o ile w wycieczce bierze udział jedynie kilkoro uczniów. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Obowiązki i zadania kierownika wycieczki szkolnej: Krajoznawstwo i turystyka szkolna Obowiązki i zadania kierownika wycieczki szkolnej: KIEROWNIKA WYCIECZKI SZKOLNEJ wyznacza dyrektor spośród pracowników pedagogicznych szkoły. W przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo - turystycznej, w której udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych, kierownik wycieczki jest obowiązany do posiadania udokumentowanego przygotowania zapewniającego bezpieczną realizację programu wycieczki. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Obowiązki i zadania kierownika wycieczki: opracowuje program i regulamin wycieczki; zapoznaje uczniów, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki; zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie; zapoznaje uczniów i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania; określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom; nadzoruje zaopatrzenie uczniów i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy; Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie i noclegi dla uczniów i opiekunów wycieczki; dokonuje podziału zadań wśród uczniów; dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki; dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora szkoły i rodziców, w formie i terminie przyjętych w danej szkole. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Obowiązki i zadania opiekuna wycieczki szkolnej: Krajoznawstwo i turystyka szkolna Obowiązki i zadania opiekuna wycieczki szkolnej: OPIEKUNÓW WYCIECZKI SZKOLNEJ wyznacza dyrektor spośród pracowników pedagogicznych szkoły. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły; W przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo - turystycznej, w której udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych, opiekun wycieczki jest obowiązany do posiadania udokumentowanego przygotowania zapewniającego bezpieczną realizację programu wycieczki. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Obowiązki i zadania opiekuna wycieczki: sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami; współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu; sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa; nadzoruje wykonanie zadań przydzielonych uczniom; wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna załącznik do Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1055) KARTA WYCIECZKI Nazwa i adres przedszkola/szkoły/placówki: ……………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………….. Cel wycieczki: ……………………………………………………………………………………….. Nazwa kraju¹/miasto/trasa wycieczki: ……………………………………………………. Termin: …………………………………………………………………………………………………. Numer telefonu kierownika wycieczki: ……………………………………………………… Liczba uczniów: ……………………, w tym niepełnosprawnych: ……………………….. Liczba opiekunów wycieczki: ……………………………………………………………………. Środek transportu: ………………………………………………………………………………….. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna PROGRAM WYCIECZKI Data, godzina wyjazdu oraz powrotu Długość trasy (w kilometrach) Miejscowość docelowa i trasa powrotna Szczegółowy program wycieczki od wyjazdu do powrotu Adres miejsca noclegowego i żywieniowego oraz przystanki i miejsca żywienia OŚWIADCZENIE Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki. Kierownik wycieczki Opiekunowie wycieczki ………………………………………………….. …………………………………………… (imię i nazwisko oraz podpis) (imiona i nazwiska oraz podpisy) ZATWIERDZAM ……………………………………… (data i podpis dyrektora przedszkola/szkoły/placówki) Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna WYCIECZKI KRAJOWE Wycieczki na terenie kraju muszą być organizowane zgodnie z przepisami zawartymi w odpowiednich aktach prawnych oraz zgodnie z opracowanym i uchwalonym przez Radę Pedagogiczną regulaminem wycieczek obowiązującym w przedszkolu, szkole lub placówce. Zgodę na organizację wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki. W odniesieniu do wycieczki krajowej dyrektor szkoły nie ma obowiązku informowania o jej organizowaniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Dyrektor szkoły lub placówki może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki, o ile w wycieczce bierze udział jedynie kilkoro dzieci. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Pełna dokumentacja wycieczki musi znajdować się w dyspozycji dyrektora szkoły lub jego zastępcy. Dokumentacja obejmuje: kartę wycieczki zatwierdzoną przez dyrektora szkoły; listę uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia, podpisaną przez dyrektora szkoły; pisemne oświadczenia rodziców lub opiekunów prawnych uczniów biorących udział w wycieczce, w których wyrażają zgodę na udział ich podopiecznych w wycieczce; regulamin wycieczki (wynikający z charakteru i specyfiki wycieczki, uwzględniający zasady bezpieczeństwa) opracowany przez kierownika, z którym zapoznaje się wszystkich uczniów przed wyjazdem; zadania wyznaczone dla kierownika i opiekunów wycieczki; Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna kalkulację planowanych kosztów wycieczki – preliminarz; umowy pomiędzy dyrektorem szkoły a podmiotem lub podmiotami zapewniającymi zakwaterowanie, wyżywienie, realizację niektórych punktów programu oraz opiekę medyczną, a często transport uczniów i opiekunów biorących udział w wycieczce; ewentualna dokumentacja powypadkowa (zgodnie z rozdz. 4, rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach); sprawozdanie merytoryczne (potwierdzające realizację programu wycieczki według wymagań ustalonych przez dyrektora szkoły); sprawozdanie finansowe (rozliczenie kosztów zakwaterowania, wyżywienia, transportu, wydatków programowych w trakcie wycieczki). Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2014 r., poz. 1150). znosi obligatoryjność ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków w przypadku wycieczek i imprez organizowanych w kraju. Przepisy dotyczące ubezpieczeń obowiązkowych nie ustanawiają jakichkolwiek obowiązkowych ubezpieczeń związanych z działalnością szkół i placówek oświatowych. Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków nie jest obowiązkowe. To rodzice lub opiekunowie prawni decydują czy ubezpieczyć dziecko od NNW oraz wybierają ubezpieczyciela i kwotę ubezpieczenia. W tej sytuacji Kuratorium Oświaty sugeruje aby kierownik i opiekunowie wycieczki posiadali ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w trakcie organizowanego wyjazdu. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

WYCIECZKI ZAGRANICZNE Krajoznawstwo i turystyka szkolna WYCIECZKI ZAGRANICZNE Wycieczki zagraniczne muszą być organizowane zgodnie z przepisami zawartymi w odpowiednich aktach prawnych oraz zgodnie z opracowanym i uchwalonym przez Radę Pedagogiczną regulaminem wycieczek obowiązującym w przedszkolu, szkole lub placówce. Zgodę na zorganizowanie wycieczki zagranicznej wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki. W przypadku wycieczki organizowanej poza granicami kraju lub wycieczki krajowej zakładającej w programie przekroczenie granicy (nawet tylko kilkugodzinne), dyrektor szkoły jest obowiązany poinformować o organizowaniu takiej wycieczki organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny, przekazując kartę wycieczki. Dyrektor szkoły nie przekazuje listy uczniów biorących udział w wycieczce zagranicznej. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Szkoła ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia za granicą na rzecz osób biorących udział w wycieczce, o ile obowiązek zawarcia takiej umowy nie wynika z odrębnych przepisów. Kierownik wycieczki lub co najmniej jeden opiekun wycieczki zna język obcy na poziomie umożliwiającym porozumiewanie się w krajach tranzytowych i kraju docelowym. Dyrektor szkoły lub placówki może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki, o ile w wycieczce bierze udział jedynie kilkoro dzieci. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Każdy uczestnik wycieczki zagranicznej, w zależności od kraju docelowego a także od krajów, przez które przebiega trasa wycieczki, musi posiadać dokument potwierdzający tożsamość tj. dowód osobisty lub paszport (legitymacja szkolna nie jest w tym przypadku dokumentem potwierdzającym tożsamość). Informacje na temat procedury związanej z wydawaniem dowodów osobistych można uzyskać we właściwej ze względu na miejsce stałego pobytu jednostce samorządu terytorialnego (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) a informacje na temat procedur związanych z wydawaniem paszportów, w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców – Oddział paszportowy, Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego (strona internetowa: www.paszporty.lodzkie.eu). Cudzoziemscy uczniowie szkoły pochodzący z państw trzecich, niebędących członkami Unii Europejskiej, uczestniczący w wycieczce szkolnej do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej na zasadach określonych przez przepisy Unii Europejskiej, mogą być objęci listą podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej sporządzaną przez dyrektora szkoły. Dane dotyczące cudzoziemców objętych listą podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej oraz ich prawo do ponownego wjazdu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej potwierdza, na wniosek dyrektora szkoły, wojewoda łódzki. Wzór formularza listy podróżujących pochodzących spoza Unii Europejskiej, dla wycieczek w Unii Europejskiej stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 października 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 1476). Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna Pełna dokumentacja wycieczki zagranicznej musi znajdować się w dyspozycji dyrektora szkoły lub jego zastępcy. Dokumentacja obejmuje: kartę wycieczki zatwierdzoną przez dyrektora szkoły, której egzemplarze dyrektor ma obowiązek przekazać organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, informując w ten sposób o organizowaniu wycieczki; listę uczniów biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia, podpisaną przez dyrektora szkoły; listy uczniów dyrektor nie przekazuje organowi prowadzącemu i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny; pisemne oświadczenia rodziców lub opiekunów prawnych uczniów biorących udział w wycieczce zagranicznej, w których wyrażają zgodę na udział ich podopiecznych w wycieczce; Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna dokument potwierdzający zawarcie przez szkołę umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia za granicą na rzecz osób biorących udział w wycieczce; regulamin wycieczki zagranicznej (wynikający z charakteru i specyfiki wycieczki, uwzględniający zasady bezpieczeństwa) opracowany przez kierownika, z którym zapoznaje się wszystkich uczniów przed wyjazdem; zadania wyznaczone dla kierownika i opiekunów wycieczki; kalkulację planowanych kosztów wycieczki – preliminarz; umowy pomiędzy dyrektorem szkoły a podmiotem lub podmiotami zapewniającymi zakwaterowanie, wyżywienie, realizację niektórych punktów programu oraz opiekę medyczną, a często transport uczniów i opiekunów biorących udział w wycieczce; Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.

Krajoznawstwo i turystyka szkolna ewentualna dokumentacja powypadkowa (zgodnie z rozdz. 4, rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach); sprawozdanie merytoryczne (potwierdzające realizację programu wycieczki według wymagań ustalonych przez dyrektora szkoły); sprawozdanie finansowe (rozliczenie kosztów zakwaterowania, wyżywienia, transportu, wydatków programowych w trakcie wycieczki). Kuratorium Oświaty sugeruje również aby kierownik i opiekunowie wycieczki zagranicznej posiadali ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w trakcie organizowanego wyjazdu. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2018 r.