Handel i zarządzanie sprzedażą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Advertisements

ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Zarządzanie operacjami
Zarządzanie logistyczne
Wprowadzenie do mikroekonomii
Marketing Usług - WYKŁAD
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Podstawowa analiza rynku
Ekonomiczna teoria biurokracji
Podstawowa analiza rynku
Charakterystyka finansów publicznych
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Otoczenie systemu produkcyjnego
MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Wprowadzenie do mikroekonomii
Technik ekonomista.
MARKETING MIX CYKL ŻYCIA PRODUKTU Opracowała: Grażyna Nowak.
Pomysł na działalność gospodarczą w Polsce
Prawo Saya i ekonomia klasyczna
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Charakterystyka zawodu
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
POZ1 Edycja 2013Z Wykład 1: Podstawy myślenia ekonomicznego Wojciech St. Mościbrodzki
Badanie obrotu uszlachetniającego w wymianie międzynarodowej dla potrzeb rachunków narodowych – poziom regionalny.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Ubezpieczenia w logistyce st. stacjonarne 2014/2015
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
LOGISTYKA W USŁUGACH prowadzenie: dr R. Piniecki kontakt: ryszard
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
TECHNIK HANDLOWIEC.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE Program zajęć
KATEDRA INFORMACJI LOGISTYCZNEJ I INFORMATYKI PROJEKTOWANIE PROCESÓW mgr inż. Adam Koliński Ćwiczenia 2.
MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE dr hab. Marek Szczepański, prof. nadzw. PP.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Pośrednicy w kanałach dystrybucji
Ćwiczenie 2 Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki
MÓJ ZAWÓD.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
KIERUNEK LOGISTYKA WYDZIAŁ EKONOMICZNY
Firmy globalne.
Rachunkowość Wykład 0.
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Wpływ innowacji na strukturę branży
Procesy magazynowo spedycyjne. Pojęcie magazynu Magazynem nazywamy jednostkę organizacyjno – funkcjonalną, która zajmuje się magazynowaniem dóbr materialnych,
Zapis prezentacji:

Handel i zarządzanie sprzedażą Dr hab. Grażyna Śmigielska

Plan zajęć: Handel – pojęcie i geneza Rola handlu i jego rodzaje Innowacje w handlu detalicznym i ich rola w kształtowaniu struktur Wykształcenie się orientacji marketingowej Marketing mix przedsiębiorstwa handlu detalicznego Procesy zaopatrzenia i logistyka

Zasady zaliczenia Egzamin testowy- 50% Ocena z ćwiczeń – 50% Obydwie części należy mieć zaliczone aby uzyskać pozytywna ocenę końcową

Literatura: Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, red. J. Szumilak, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2004 Przedsiębiorstwo handlowe w gospodarce opartej na wiedzy , red. G. Śmigielska, Difin, Warszawa 2014 Chwałek J., Innowacje w handlu, PWE, Warszawa 1992, Dietl J., Handel we współczesnej gospodarce, PWE, Warszawa 1991,

Plan zajęć Definicje podstawowych pojęć Geneza handlu

Pojęcie handlu Forma pośrednictwa w wymianie (ujęcie funkcjonalne) Zbiór instytucji (ujęcie instytucjonalne)

Handel detaliczny sprzedaż stosunkowo niewielkich partii towarów nabywcom finalnym

Handel hurtowy obrót dużymi partiami towarów, których nabywcami są klienci instytucjonalni (inne organizacje handlowe, usługowe lub produkcyjne)

Instytucje handlu detalicznego Handel stacjonarny – supermarkety, hipermarkety, sklepy dyskontowe, concept store, convenience store, sklep typu category killer, factory outlet Handel niestacjonarny - sprzedaż wysyłkowa (katalogowa), sprzedaż telewizyjna, sprzedaż za pośrednictwem internetu

Instytucje handlu hurtowego i pozostałe instytucje Hurtownicy uniwersalni, wyspecjalizowani, hurtownie typu cash&carry Pozostałe instytucje: instytucja gwarancji, odroczone terminy płatności

Handel a dystrybucja?

Rozwój procesów wymiany Wspólnota pierwotna – T-T – wymiana prosta Pierwszy społeczny podział pracy – wyodrębnienie się pasterstwa i rolnictwa – T – T1,T2,T3 wymiana pełna (rozwinięta), Pojawienie się powszechnego ekwiwalentu – wymiana powszechna drugi społeczny podział pracy – wyodrębnienie się rzemiosła- pieniężna forma wymiany T-P-T

Handel Trzeci społeczny podział pracy wyodrębnienie warstwy kupców Wymiana ma postać P-T-P1

Konieczne warunki istnienia handlu Nadwyżki produkcji Istnienie powszechnego ekwiwalentu

Handel to również Dział gospodarki narodowej zajmujący się pośredniczeniem w obrocie dobrami materialnymi między sferą produkcji i konsumpcji

GUS Sekcja handel i naprawy Aby przedsiębiorstwo zostało zaliczone do sektora handlu to ponad 50% dochodów musi być realizowane ze sprzedaży towarów zakupionych w celu odsprzedaży z zyskiem

Wnioski Handel , jako zawodowe pośrednictwo w wymianie, wykształcił się jako efekt procesu rozwoju społeczno ekonomicznego Handel jest wymianą ale nie każda wymiana jest handlem