Funkcjonowanie rad rodziców w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Szkoła Współpracy.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Nasza „mała” demokracja
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Funkcjonowanie rad rodziców w szkole z perspektywy nadzoru pedagogicznego Warszawa, 27 października 2016r.

Ewaluacja zewnętrzna a rady rodziców Tematyka zgłaszanych spraw Polityka informacyjna szkoły w kontekście działalności rady rodziców

Ewaluacja to proces: gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę lub placówkę; wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w szkole lub placówce;

Ewaluacje zewnętrzne w 2015 r. w statystyce 6 506 dyrektorów szkół i placówek oświatowych; 100 tysięcy nauczycieli i specjalistów realizujących statutowe zadania szkół i placówek; 336 tysięcy uczniów; 340 tysięcy rodziców; 23 tysiące obserwacji zajęć edukacyjnych; ponad 6 500 wywiadów grupowych z uczniami; tyle samo z partnerami zewnętrznymi szkoły, przedstawicielami organów prowadzących i jednostek samorządu terytorialnego, rodzicami i nauczycielami, w tym nauczycielami pracującymi w jednym oddziale. 4

Rodzice są partnerami szkoły lub placówki Wymaganie 9 Rodzice są partnerami szkoły lub placówki   5

RODZICE SĄ PARTNERAMI SZKOŁY LUB PLACÓWKI WYMAGANIE RODZICE SĄ PARTNERAMI SZKOŁY LUB PLACÓWKI POZIOM PODSTAWOWY OBSZAR 1 Szkoła lub placówka wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy OBSZAR 2 W szkole lub placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju dzieci OBSZAR 3 Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach POZIOM WYSOKI W szkole lub placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju uczniów oraz szkoły 6

Kryteria ewaluacyjne: Systemowość rozwiązań zapewniających zbieranie i uwzględnianie opinii rodziców w procesie podejmowania decyzji; Adekwatność współpracy szkoły z rodzicami do potrzeb rozwojowych uczniów; Partycypacja rodziców w procesach decyzyjnych i realizowanych działaniach; Użyteczność realizowanych inicjatyw rodziców na rzecz rozwoju uczniów oraz szkoły. Skuteczność działań podejmowanych przez szkołę w zachęcaniu rodziców do zgłaszania inicjatyw.

Wybrane wyniki i wnioski: Niespełna połowa (42,5%) rodziców uczniów wszystkich typów szkół (za wyjątkiem rodziców uczniów zasadniczych szkół zawodowych, którzy nie odpowiadali na to pytanie w ankiecie) zadeklarowała, że zgłaszała propozycje działań dotyczących uczniów i szkoły. W największym stopniu byli to rodzice uczniów techników, najrzadziej – gimnazjalistów. Dyrektorzy szkół zachęcali rodziców do wychodzenia z inicjatywami na rzecz uczniów i szkoły, najczęściej poprzez rozmowy, indywidualne spotkania z wychowawcami i podczas zebrań. Najbardziej aktywni byli dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów. 8

Inne obszary aktywności rodziców to m.in.: Pomysły rodziców: Najczęściej - rozszerzenie oferty edukacyjnej (dodatkowych zajęć, wzbogacenia procesu nauczania). Inne obszary aktywności rodziców to m.in.: organizacja uroczystości i imprez szkolnych i klasowych, wycieczek, wyjazdów, współdecydowanie o organizacji pracy szkoły, w tym dbanie o poprawę bezpieczeństwa, finansowanie różnych przedsięwzięć, doposażanie szkoły, świadczenie usług (np. remontowych), organizacja akcji charytatywnych. 9

W stosunku do lat ubiegłych wzrosła aktywność rodziców we wszystkich typach szkół w zakresie realizacji zadań związanych z procesem uczenia się, a dodatkowo w szkołach podstawowych i gimnazjach – w zakresie poszerzenia działań wychowawczych i profilaktycznych. Dyrektorzy szkół podstawowych częściej niż inni wyróżniali rodziców angażujących się w działalność szkoły, skutecznie motywując do podejmowania inicjatyw. Dyrektorzy wszystkich typów szkół starają się tworzyć życzliwą, otwartą atmosferę sprzyjającą zgłaszaniu inicjatyw. W najmniejszym stopniu dotyczy to gimnazjów. 10

Rekomendacje: Wskazane jest dbanie o lepszą współpracę z rodzicami poprzez konsekwentne przekonywanie, że wszelkie uwagi, propozycje, oczekiwania są poważnie traktowane przez dyrektora, wychowawców i nauczycieli. Świadomość rodziców, że ich głos jest wysłuchany, uwzględniany w działaniach szkoły, sprawi, że będą się czuli partnerami w szkole. Dobrze jest stwarzać klimat zachęcający do współpracy i zaangażowania się w sprawy szkoły poprzez utrzymywanie życzliwych, przyjaznych stosunków pomiędzy szkołą, w szczególności dyrektorem, a rodzicami. 11

Istnieje potrzeba poszerzania udziału rodziców we współdecydowaniu o sprawach mających istotne znaczenie dla jakości procesu edukacyjnego. Na podstawie uzyskanych danych można stwierdzić, że potrzebne jest znalezienie satysfakcjonujących form doceniania zaangażowania rodziców. Przydatne może być korzystanie z doświadczeń innych szkół, opisanych w postaci dobrych praktyk oraz w literaturze. 12

Opracowano na podstawie: Jakość edukacji – dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w 2015r., pod red. A. Gocłowskiej, A. Jasińskiego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016r. http://www.npseo.pl/data/documents/4/383/383.pdf 13

Tematyka zgłaszanych spraw przez rady rodziców dotyczy obszarów działalności szkoły: Bezpieczeństwo uczniów Kompetencje rady rodziców Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły

Strona internetowa szkoły Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców Strona internetowa szkoły Odrębna zakładka Inne rozwiązania Wskazanie tzw. strefy rodzica

„Standardowa” zawartość zakładki „Rada rodziców” Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców „Standardowa” zawartość zakładki „Rada rodziców” konto bankowe, wysokość składki kontakt skład rady rodziców

Też można dowiedzieć się ze strony internetowej rady rodziców… Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców Też można dowiedzieć się ze strony internetowej rady rodziców… Sprawozdania finansowe, rozliczenia Regulamin rady rodziców Uchwały rady rodziców Terminarz spotkań

Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców Udało się odszukać… Dotychczasowe działania wynikające z finansowania Podziękowania dla rodziców Dotychczasowe działania pozafinansowe Informacje o przydatnych dla rodziców szkoleniach, wartej przeczytania literaturze Informacje o niecodziennych inicjatywach

Działania rady rodziców w roku 2015/2016 (przykład ze strony www)

Uzupełnienie kalendarza imprez szkolnych o bieg (uczniów , rodziców, nauczycieli) z okazji Święta 3 Maja Skrócenie dzwonków do 4 sekund Zamieszczanie i tworzenie ogłoszeń w szatni Umieszczanie informacji szkolnych na stronie www oraz na Facebooku Dbanie o równouprawnienie etyki i religią w szkole (plany zajęć itp.) Popularyzacja Dziennika Elektronicznego

Ustalenie jasnych reguł odbierania dzieci z klas 1 na parterze Projekt ułatwienia odbierania dzieci (będzie telefon na korytarzu) Ułatwienie komunikacji trójek klasowych - wymiana poglądów i problemów Kontakt z p. pedagog i przekazywanie informacji o działaniach wychowawczych przez nią podejmowanych Przeprowadzenie mediacji pomiędzy rodzicami w związku ze zgłoszonymi problemami Ustanowienie miejsca na rzeczy zgubione

Dziękuję za uwagę