Jak skutecznie realizować podstawę programową?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zanim wybierzesz program nauczania
Zasady konstruowania programów projakościowych
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Blended learning w naszej szkole WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
RODZICE W SZKOLE.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Sprawdzian szóstoklasisty
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR27 IM. ”WESOŁYCH KRASNALI” W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 Dzieci nabywają wiadomości.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program nauczania dla zawodu
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Jak skutecznie realizować podstawę programową?

Czym jest podstawa programowa?

Podstawa programowa jest najważniejszym dokumentem w randze rozporządzenia, które reguluje kwestię doboru treści nauczania, celów kształcenia i warunków, w jakich działalność dydaktyczna szkoły ma przebiegać. Przez lata podstawa programowa zyskała miano szkolnej Biblii, serca systemu, najważniejszego drogowskazu wyznaczającego rytm pracy w placówkach edukacyjnych.

Nauczyciel przedmiotu realizując podstawę programową, powinien pamiętać, że zawiera ona: cele ogólne, najważniejsze umiejętności, główne cele kształcenia dla poszczególnych przedmiotów, treści nauczania oraz sposoby i warunki realizacji.

Zadania nauczyciela dotyczące realizacji podstawy programowej

Planowanie

1. Nauczyciel zapoznaje się z podstawą programową pamiętając, że zawiera ona: cele, treści nauczania oraz sposoby i warunki realizacji.

2. Nauczyciel wybiera program nauczania analizując go pod kątem zgodności z podstawą programową. Podstawie programowej podporządkowane są programy nauczania, które muszą być z nią zgodne, a także dostosowane do potrzeb i możliwości ucznia. Program nauczania jest narzędziem do realizacji podstawy programowej i powinien obejmować całość podstawy programowej do danego etapu edukacyjnego.

3. Nauczyciel wybiera podręcznik, materiał edukacyjny. Przy wyborze podręcznika ważna jest znajomość nowej podstawy programowej. Podręcznik ma pełnić rolę wspomagającą w realizowaniu zapisów podstawy. Bezrefleksyjne „przerabianie” podręcznika może rodzić wiele problemów: od niezrealizowania podstawy programowej po słabe wyniki uczniów na egzaminach zewnętrznych. Pamiętajmy, że nie realizujemy podręcznika tylko podstawę programową.

Realizacja i ocena efektów

1. Realizowanie podstawy programowej i dopuszczonego programu nauczania. W realizowaniu podstawy programowej bardzo pomocny jest plan wynikowy i rozkład materiału, w których obok tematu lekcji i innych informacji pojawia się także numeryczne oznaczenie treści z podstawy programowej lub/i celu.

2. Indywidualizowanie pracy z uczniami i dostosowanie do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia. We współczesnej szkole spotykamy z jednej strony uczniów z wybitnymi zdolnościami i talentami, a z drugiej takich, którzy mają trudności w opanowaniu wymaganych treści i umiejętności. Praca zarówno z uczniem słabym, jak i zdolnym, stanowi nie lada wyzwanie dla każdego nauczyciela. Dlatego niezwykle ważna jest indywidualizacja procesu nauczania. Należy pamiętać, że obowiązkiem nauczyciela jest indywidualizacja pracy z uczniami na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych i takiej organizacji pracy podczas zajęć edukacyjnych, by proces nauczania uwzględniał zróżnicowanie zespołu klasowego, a stosowane metody i formy pracy pozwalały na rzeczywiste rozwijanie potencjału wszystkich uczniów.

3. Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów Systematyczne i rzetelne diagnozowanie umiejętności uczniów jest kluczem do realizacji celów kształcenia określonych przez podstawę programową i jednocześnie indywidualizacji nauczania. Pozwala na określenie mocnych i słabych stron ucznia oraz zaproponowanie poszczególnym uczniom takich rozwiązań i materiałów, które pomogłyby im osiągnąć lepsze wyniki w nauce i na egzaminie. Egzaminy zewnętrzne będą badać stopień realizacji celów zapisanych w podstawie oraz poziom opanowania wyróżnionych tam wiadomości i umiejętności. Im bliżej będziemy podstawy programowej, tym większa szansa na sukces naszych uczniów na egzaminie.

Podsumowanie: Nauczyciel realizuje podstawę programową pamiętając, że składa się ona z: celów, treści nauczania oraz sposobów i warunków realizacji. * Program nauczania i podręcznik to narzędzia do realizacji podstawy programowej. * Istotne są  cele nauczania dla danego przedmiotu oraz kompetencje kluczowe. * Potrzebny jest rozkład materiału i plan wynikowy z odsyłaczami do podstawy programowej. * Należy stosować się do zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej. * Z podstawy programowej wynika charakter i zakres egzaminów zewnętrznych. * Realizujemy podstawę programową, nie „przerabiamy” podręcznik.