SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w warunkach MOW Zadania dyrektora, organizacja pracy zespołów, opracowywania IPET Wydział Specjalnych Potrzeb.
Advertisements

Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Wybrane zmiany w aktach prawnych 1 Lublin, r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2017 roku.
Akty prawne opublikowane
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
Nowy rok szkolny – nowe przepisy w zakresie organizacji roku szkolnego
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
UCZEŃ OBJĘTY KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM – PRAWIDŁOWE ODCZYTYWANIE ORZECZEŃ I OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NA POTRZEBY SIO OPRACOWAŁY:
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Sześciolatek idzie do szkoły
Autor: Marzenna Czarnocka
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zmiany w prawie oświatowym
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty w świetle zmian prawnych i finansowych Warszawa, kwiecień 2018 r. Opracowanie: Emilia.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Konferencja dla Dyrektorów
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Informacje dla rodziców o dostosowaniach do egzaminu ósmoklasisty
Uczniowie  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w szkole i placówce oświatowej– na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów.
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
w świetle Ustawy „Za Życiem”
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje dla rodziców o dostosowaniach do egzaminu ósmoklasisty
Zapis prezentacji:

SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE

Przez specjalne potrzeby edukacyjne należy rozumieć te potrzeby, które w procesie rozwoju wynikają z niepełnosprawności lub są efektem innych przyczyn trudności w uczeniu się. Pojęcie SPE odnosi się do tej grupy uczniów, która nie może podołać wymaganiom powszechnie obowiązującego programu edukacyjnego. Maja oni znacznie większe trudności w uczeniu się niż ich rówieśnicy. Są w stanie kontynuować naukę, ale potrzebują pomocy pedagogicznej w formie specjalnego programu nauczania, specjalnych metod, dostosowanych do ich potrzeb, możliwości, ograniczeń.

SPE to: • całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe, • choroby przewlekłe, • niepełnosprawność, • specyficzne trudności w uczeniu się, • wybitne uzdolnienia, • zaburzenia zachowania i emocji.

Podstawa prawna to SZEŚĆ rozporządzeń podpisanych 17 listopada 2010r Podstawa prawna to SZEŚĆ rozporządzeń podpisanych 17 listopada 2010r. (z późn. zm.):

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228,poz. 1487) z 17 listopada 2010 – akt uchylony z 30 kwietnia 2013 – akt obowiązujący

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. Nr 228, poz. 1490)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1489)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1491)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1488)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. Nr 228, poz. 1492)

Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych Zgłoszenie wychowawcy, który na wniosek tworzy KIPU i PDW lub tylko PDW wspólnie z nauczycielami, uczącymi w jego oddziale Przekazanie dyrektorowi do akceptacji – podpisanie dokumentów Przekazanie rodzicom ucznia informacji o objęciu ucznia pomocą PP – podpisanie dokumentów do końca września Zaspakajanie Praca z uczniem

Co z tego wynika? Co robimy? orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego: /nie dotyczy/ Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny

Co z tego wynika? Co robimy? opinia/orzeczenie PPP + Plan Działań Wspierających, czyli Formy i terminy udzielania pomocy PP Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, czyli Arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia

Co z tego wynika? Co robimy? niepełnosprawność; niedostosowanie społeczne; zagrożenie niedostosowaniem społecznym; szczególne uzdolnienia; specyficzne trudności w uczeniu się; zaburzenia komunikacji językowej; choroby przewlekłe; sytuacje kryzysowe lub traumatyczne; niepowodzenia edukacyjne; zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. Plan Działań Wspierających, czyli Formy i terminy udzielania pomocy PP

Arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia - KIPU

Formy i terminy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej (PDW)