SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Przez specjalne potrzeby edukacyjne należy rozumieć te potrzeby, które w procesie rozwoju wynikają z niepełnosprawności lub są efektem innych przyczyn trudności w uczeniu się. Pojęcie SPE odnosi się do tej grupy uczniów, która nie może podołać wymaganiom powszechnie obowiązującego programu edukacyjnego. Maja oni znacznie większe trudności w uczeniu się niż ich rówieśnicy. Są w stanie kontynuować naukę, ale potrzebują pomocy pedagogicznej w formie specjalnego programu nauczania, specjalnych metod, dostosowanych do ich potrzeb, możliwości, ograniczeń.
SPE to: • całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe, • choroby przewlekłe, • niepełnosprawność, • specyficzne trudności w uczeniu się, • wybitne uzdolnienia, • zaburzenia zachowania i emocji.
Podstawa prawna to SZEŚĆ rozporządzeń podpisanych 17 listopada 2010r Podstawa prawna to SZEŚĆ rozporządzeń podpisanych 17 listopada 2010r. (z późn. zm.):
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228,poz. 1487) z 17 listopada 2010 – akt uchylony z 30 kwietnia 2013 – akt obowiązujący
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. Nr 228, poz. 1490)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1489)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1491)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1488)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. Nr 228, poz. 1492)
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych Zgłoszenie wychowawcy, który na wniosek tworzy KIPU i PDW lub tylko PDW wspólnie z nauczycielami, uczącymi w jego oddziale Przekazanie dyrektorowi do akceptacji – podpisanie dokumentów Przekazanie rodzicom ucznia informacji o objęciu ucznia pomocą PP – podpisanie dokumentów do końca września Zaspakajanie Praca z uczniem
Co z tego wynika? Co robimy? orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego: /nie dotyczy/ Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny
Co z tego wynika? Co robimy? opinia/orzeczenie PPP + Plan Działań Wspierających, czyli Formy i terminy udzielania pomocy PP Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, czyli Arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia
Co z tego wynika? Co robimy? niepełnosprawność; niedostosowanie społeczne; zagrożenie niedostosowaniem społecznym; szczególne uzdolnienia; specyficzne trudności w uczeniu się; zaburzenia komunikacji językowej; choroby przewlekłe; sytuacje kryzysowe lub traumatyczne; niepowodzenia edukacyjne; zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. Plan Działań Wspierających, czyli Formy i terminy udzielania pomocy PP
Arkusz dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia - KIPU
Formy i terminy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej (PDW)