Nauka administracji mgr Karina Pilarz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
Gałęzie prawa wewnętrznego
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
EUROPEJSKIE STANDARDY PROCEDURY ADMINISTRACYJNEJ I SĄDOWEJ
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Zasada równego traktowania ze względu na.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Mgr Przemysław Mazurek
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zmiana imienia i nazwiska
Petycja Twoje Prawo.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
PRAWO Dr med. Jacek Perliński.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZAJĘCIA 8-12 mgr Karina Pilarz
Wykład 6 Prawo urzędnicze.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
System aktów prawodawczych
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Źródła prawa pracy Dr Jacek Borowicz.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Zasada lojalności.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Nauka administracji mgr Karina Pilarz

Europejski Kodeks Dobrej Administracji Art. 41 Karty Praw Podstawowych -> prawo do dobrej administracji 1. Każdy ma prawo do bezstronnego i rzetelnego załatwienia jego sprawy w rozsądnym terminie przez instytucje, organy i agencje Unii. 2. Prawo to obejmuje: - prawo każdej osoby do osobistego przedstawienia sprawy, zanim zostanie podjęty indywidualny środek mogący negatywnie wpłynąć na jej sytuację; - prawo każdej osoby dostępu do akt jej sprawy, z zastrzeżeniem poszanowania uprawnionych interesów poufności oraz tajemnicy zawodowej i handlowej; - obowiązek administracji uzasadniania swoich decyzji. 3. Każda osoba ma prawo domagania się od Wspólnoty naprawienia, zgodnie z zasadami ogólnymi wspólnymi dla praw Państw Członkowskich, szkody wyrządzonej przez jej instytucje lub jej pracowników przy wykonywaniu ich funkcji. 4. Każda osoba może zwrócić się pisemnie do instytucji Unii w jednym z języków traktatowych i musi otrzymać odpowiedź w tym samym języku.

EKDA Uchwalony przez PE 6 września 2001 roku Nie ma mocy bezwzględnie obowiązującej, charakter zaleceń Obowiązuje w stosunkach zewnętrznych między organami i funkcjonariuszami a podmiotami zewnętrznymi (zakres podmiotowy) Nie obowiązuje w stosunkach wewnętrznych Zakres przedmiotowy – zasady ogólne dobrej praktyki administracyjnej Składa się z 27 artykułów

https://www.rpo.gov.pl/pliki/1192700305.pdf

KADRY Służba publiczna Pojęcie szersze od pojęcia służby cywilnej – odnosi się do osób pracujących we wszystkich konstytucyjnie wyróżnionych władzach – mogą być nazywani urzędnikami, funkcjonariuszami, pracownikami administracji państwowej i samorządowej itp.

Zasada równego dostępu do służby publicznej Art. 60. Konstytucji RP Obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach.

Dostęp nie ma jednak charakteru bezwzględnego, ; „dostęp” – możliwość ubiegania się o przyjęcie do służby publicznej, realizowany w określonych uwarunkowaniach; Możliwe warunki kandydowania: posiadanie obywatelstwa, ustawowo określony wiek, pełnia praw publicznych, cenzus domicylu.

2. Służba cywilna Art. 153. Konstytucji RP W celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa, w urzędach administracji rządowej działa korpus służby cywilnej. Prezes Rady Ministrów jest zwierzchnikiem korpusu służby cywilnej.

USTAWA Z DNIA 21 LISTOPADA 2008 ROKU O SŁUŻBIE CYWILNEJ

3. Kształcenie Stowarzyszenie Edukacji Administracji Publicznej www.seap.org.pl

b. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej Ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej -siedziba Warszawa; -Jej zadaniem jest kształcenie i przygotowywanie do służby publicznej urzędników służby cywilnej oraz kadr wyższych urzędników administracji Rzeczypospolitej Polskiej; -Szkołą kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz dyrektor Szkoły, powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów; -Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad Szkołą w zakresie zgodności jej działania z przepisami ustawowymi i statutem; -Słuchacze Szkoły są wyłaniani w drodze postępowania rekrutacyjnego spośród osób, które nie ukończyły 32 lat i posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych z tytułem magistra lub równorzędnym; -Słuchacze Szkoły składają zobowiązanie do podjęcia i wykonywania, przez okres nie krótszy niż pięć lat od daty jej ukończenia, pracy w urzędach administracji na stanowiskach postawionych im do dyspozycji przez Prezesa Rady Ministrów.

Kobiety w administracji Art. 33. Konstytucji RP Kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym. Kobieta i mężczyzna mają w szczególności równe prawo do kształcenia, zatrudnienia i awansów, do jednakowego wynagradzania za pracę jednakowej wartości, do zabezpieczenia społecznego oraz do zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji oraz uzyskiwania godności publicznych i odznaczeń.

Normy etyczne -prawo powszechnie obowiązujące nie jest neutralne wobec prawa moralnego, zawsze jest z nim w jakiś sposób połączone; -prawo moralne nie wymaga natomiast dla swojego obowiązywania ujęcia w normy prawa powszechnie obowiązującego, jednak prawo w państwie prawa nie może być amoralne, prawo nie może być sprzeczne z prawem moralnym; -źródłem norm etycznych pracownika administracji publicznej jest prawo moralne, zakazy i nakazy prawidłowego zachowania się formułowane są z punktu widzenia moralności; -normy etyczne dla swojego obowiązywania nie muszą być ujęte w normy prawa stanowionego; i tak obowiązują pracownika administracji i pociągają za sobą odpowiedzialność moralną; -jeśli są ujęte w normy prawa stanowionego, pociągają za sobą odpowiedzialność karną.