INNE formy udostępniania bezwnioskowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Organizacje pozarządowe
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
BIP czyli Biuletyn Informacji Publicznej
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
JAWNOŚĆ OBRAD RAD MIEJSKICH I RAD POWIATÓW W POLSCE Obywatele dla Demokracji.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Pracownicze dane osobowe
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
System aktów prawodawczych
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Zmiana imienia i nazwiska
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Planistyczne działania wspierające.
Technologie informacyjne w administracji publicznej
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Udostępnianie dokumentacji w archiwum wyodrębNionym – do celów służbowych i naukowo-badawczych mgr Klaudia Banach.
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Konstytucyjny system źródeł prawa
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Rafał Władziński Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim
Trybunał Konstytucyjny
Uczelnie wyższe.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Wnioskowy tryb udostępnienia informacji publicznej
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Ochrona baz danych.
Technologie informacyjne w administracji publicznej
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

INNE formy udostępniania bezwnioskowego Udostępnianie w repozytorium, wyłożenie lub wywieszenie informacji w miejscach ogólnie dostępnych, udostępnianie za pomocą urządzeń zainstalowanych w miejscach ogólnie dostępnych, dostęp (wstęp) do posiedzeń organów kolegialnych pochodzących z wyborów powszechnych i bezpośrednich

Centralne Repozytorium Podstawy prawne: art. 9a i nast. udip Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej (Dz. U. z 2014 r., poz. 361 ze zm); Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie zasobu informacyjnego przeznaczonego do udostępniania w Centralnym Repozytorium Informacji Publicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1181); Podmiot prowadzący: minister właściwy ds. informatyzacji. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi centralne repozytorium, powszechnie dostępne w sieci teleinformatycznej; Minister właściwy do spraw informatyzacji może zlecić wyspecjalizowanym podmiotom czynności związane z prowadzeniem centralnego repozytorium, pod warunkiem zapewnienia: przez te podmioty: rozliczalności i niezawodności jego prowadzenia, integralności, rozliczalności, dostępności, autentyczności i niezaprzeczalności zasobów informacyjnych w nim udostępnianych; Może zlecić możliwość przeprowadzenia przez tego ministra kontroli spełnienia powyższych warunków.

Wyłączenia Przepisów ustawy w zakresie przekazywania informacji publicznej do centralnego repozytorium oraz jej udostępniania w tym repozytorium nie stosuje się do: centralnej bazy danych ksiąg wieczystych Krajowego Rejestru Karnego, Krajowego Rejestru Sądowego, elektronicznego katalogu dokumentów spółek rejestru zastawów. Dane zgormadzone w powyższych rejestrach nie stanową zasobu informacyjnego , o którym mowa w art. 9 a udip. Dane w nich zawarte są udostępniane w oparciu o zasady określone treścią uregulowań szczególnych. Powiązanie: Przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi, pod warunkiem że nie ograniczają obowiązków przekazywania informacji publicznej do centralnego repozytorium informacji publicznej (art. 1 ust. 2 udip)

Zasób informacyjny Informacje publiczne o szczególnym znaczeniu dla rozwoju innowacyjności w państwie i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, które ze względu na sposób przechowywania i udostępniania pozwalają na ich ponowne wykorzystywanie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego w sposób użyteczny i efektywny, są udostępniane w centralnym repozytorium (obligatoryjność) Inne informacje: fakultatywnie

Podmioty zobowiązane informacyjne (art. 9 a ust. 2 udip) Do przekazania (danych oraz metadanych), w celu udostępnienia w centralnym repozytorium, posiadanych zasobów informacyjnych oraz metadanych opisujących ich strukturę są obowiązane: organy administracji rządowej; fundusze celowe; Zakład Ubezpieczeń Społecznych; Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; Narodowy Fundusz Zdrowia; państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyjątkiem uczelni, Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek naukowych w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. 2014 r. poz. 1620, z 2015 r. poz. 249 i 1268 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1311) innych niż państwowe instytuty badawcze.

Obowiązki podmiotów zobowiązanych informacyjnie Obowiązek przekazywania zasobów informacyjnych oraz metadanych celem udostępnienia w CRIP; Obowiązek systematycznego weryfikowania i aktualizowania zasobów informacyjnych. Uprawnienie w przedmiocie określenia sposobu przekazywania danych przysługuje ministrowi właściwemu ws. informatyzacji. Określenie następuje po uwzględnieniu posiadanej struktury teleinformatycznej zobowiązanego oraz posiadane możliwości techniczne.

Posiedzenia organów kolegialnych, wyłonionych w drodze powszechnych wyborów Udip wskazuje na dostęp (uprawnienie - forma) oraz na wstęp (sposób); Art. 61 ust. 2 Konstytucji RP Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.

Zakres podmiotowy Art. 18 udip: Posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów są jawne i dostępne. Na podstawie uregulowań udip. organy kolegialne pochodzące z wyborów powszechnych: SEJM, SENAT (art. 172 reg. Sejmu i art. 36 i 37 reg. Senatu), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (rada gminy, rada powiatu , sejmik województwa) w tym w jednostkach pomocniczych gmin; Nie dotyczy: zarządu powiatu i województwa, ale może dotyczyć zarządu osiedla; Posiedzenia kolegialnych organów pomocniczych (pod warunkiem że są kolegialne i pochodzą z wyborów powszechnych) organów stanowiących są jawne i dostępne, ile stanowią tak przepisy ustaw albo akty wydane na ich podstawie lub gdy organ pomocniczy tak postanowi (wszelkiego rodzaju ciała doradcze); Chodzi w tym wypadku o organy konsultacyjno-doradcze; Dodatkowo na podstawie uregulowań szczególnych posiedzenia organów niepochodzących z wyborów powszechnych mogą być dostępne dla zainteresowanych.

Uchwała Sejmu RP z dnia 30.07.1992 r. – Regulamin Sejmu Art. 172 reg. Sejmuj Posiedzenia Sejmu są jawne. Jawność posiedzeń Sejmu zapewnia się w szczególności poprzez: 1) wcześniejsze informowanie opinii publicznej o posiedzeniach Sejmu, 2) umożliwienie prasie, radiu i telewizji sporządzania sprawozdań z posiedzeń Sejmu, 3) umożliwienie publiczności obserwowania obrad Sejmu z galerii w sali posiedzeń Sejmu, na zasadach określonych przez Marszałka Sejmu w przepisach porządkowych. 2. Sejm, na wniosek Prezydium Sejmu lub co najmniej 30 posłów, może uchwalić tajność obrad, jeżeli wymaga tego dobro Państwa. 3. Sejm rozstrzyga o tajności obrad bez udziału publiczności i przedstawicieli prasy, radia i telewizji, po wysłuchaniu uzasadnienia wniosku - bez debaty. Uchwała o tajności obrad podejmowana jest bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

Art. 36 i 37 Uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. – reg. Senatu Posiedzenia Senatu są jawne. Senat na wniosek Marszałka Senatu lub co najmniej 10 senatorów może uchwalić tajność obrad, jeżeli wymaga tego dobro państwa. Uchwałę w tej sprawie Senat podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów. Senat rozstrzyga o tajności obrad na posiedzeniu niejawnym. Uzyskiwanie informacji o działalności Senatu i jego organów odbywa się zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej i jest realizowane poprzez: wcześniejsze informowanie opinii publicznej o posiedzeniach Senatu, wstęp na posiedzenia Senatu i komisji senackich, udostępnianie druków senackich, protokołów i sprawozdań stenograficznych z posiedzeń Senatu, protokołów i zapisów stenograficznych z posiedzeń komisji senackich, a także innych dokumentów i informacji związanych z działalnością Senatu i jego organów, zapewnienie transmisji z posiedzeń Senatu na senackiej stronie internetowej. Udostępnianie dokumentów i innych informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3, odbywa się poprzez zamieszczenie ich na senackiej stronie internetowej. Informacje niezamieszczone na stronie internetowej udostępniane są na wniosek. Dokumenty i inne informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą być również udostępniane poprzez wyłożenie, wywieszenie lub zainstalowanie urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z nimi w miejscach ogólnie dostępnych. Decyzje w sprawach dotyczących dostępu do informacji publicznej wydaje Szef Kancelarii Senatu.

Zakres podmiotowy cdn. Posiedzenia organów wewnętrznych w organach stanowiących jednostek samorządu terytorialnego: komisje (Art. 21. 1. u.s.g. Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań określając przedmiot działania oraz skład osobowy.) Art. 11b. 1. u.s.g. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy. Art. 8a. 1. u.s.p. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut powiatu. Art. 15a. 1. u.s.w. Działalność organów województwa jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów województwa obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje sejmiku województwa i posiedzenia jego komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów województwa i komisji sejmiku województwa. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut województwa.

Warunki lokalowe i techniczne Organy kolegialne są obowiązane zapewnić lokalowe lub techniczne środki (materialne i niematerialne oraz wszelkie formy działania np. sprzęt nagłaśniający) umożliwiające wykonywanie prawa dostępu. W miarę potrzeby zapewnia się transmisję audiowizualną lub teleinformatyczną z posiedzeń (uzupełniający charakter). Ograniczenie dostępu do posiedzeń organów z przyczyn lokalowych lub technicznych nie może prowadzić do nieuzasadnionego zapewnienia dostępu tylko wybranym podmiotom. Ograniczenie niniejszego prawa może nastąpić w oparciu o zawartość art.5 udip

Dostęp jako uprawnienie Fizyczny wstęp; W miarę możliwości bieżąca transmisja na stronie internetowej (zamiast fizycznego wstępu); Formy zastępcze: udostępnianie protokołów i stenogramów, chyba że sporządzono i udostępniano materiały audiowizualne i teleinformatyczne , które w pełni rejestrują niniejsze posiedzenia.

Wyłożenie lub wywieszenie informacji Tryb fakultatywny względem publikowania w BIP lub repozytorium jak również wobec trybu wnioskowego; Informacja publiczna może być udostępniana: w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych; przez zainstalowane w miejscach ogólnie dostępnych urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z tą informacją (ekioski, komputery publiczne, szerzej : portale i serwisy internetowe inne niż BIP); W przepisach szczególnych tego rodzaju formy są określane jako: podanie informacji do wiadomości publicznej, upublicznienie w zwyczajowo przyjęty sposób udostępniania danych, forma obwieszczenia.

Obowiązek po stronie podmiotów zobowiązanych informacyjnie Podmioty zobowiązane informacyjnie są zobowiązane do przekazania (za pomocą modułu administracyjnego) ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji informacje niezbędne do zamieszczenia na stronie głównej BIP oraz do niezwłocznego informowania o zmianach w treści informacji, które zostały uprzednio przekazane (§ 12 pkt.2 ); Obowiązek ten jest niezależny od samego faktu prowadzenia własnych stron podmiotowych;

Udostępnianie w BIP Dostęp do informacji zawartych i udostępnianych w BIP jest możliwy poprzez: Stronę główną; Spis podmiotów zobowiązanych informacyjnie tam znajdujących się; Menu przedmiotowego; Stron podmiotowych BIP podmiotów zobowiązanych informacyjnie.

Organizacja i udostępnianie w BIP Organizacja danych następuje przy pomocy baz danych; Baza danych- zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub metody, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego zawartości (art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 o ochronie baz danych (Dz. U. z 2001 r., nr 128 , poz. 1402 ze zm.) Udostępnienie przy pomocy mechanizmów baz danych

Zasada ciągłości Co do zasady udostępnienie informacji w BIP następuje przez całą dobę bez przerwy. Odpowiedzialność w tym przedmiocie ponosi _ minister ds. informatyzacji w zakresie strony głównej, podmioty z art. 4 ust. 1 i ust. 2 udip w zakresie ich stron podmiotowych. Dopuszczalność odstępstwa od zasady - przerwa techniczna (awaria) nie dłużej niż 8 godzin gdy chodzi o stronę główną i 24 godziny gdy chodzi o strony podmiotowe.

Zasada zakazu skrótowości i zasada zakazu zamieszczania reklam Strony BIP nie mogą zawierać niewyjaśnionych skrótów, wyjątek dopuszcza skróty powszechnie znane i zrozumiałe (§ 6). Strony BIP nie są przeznaczone do reklamowania produktów i usług (§ 11 ust. 2).

Zasada odpowiedniej jakości danych upublicznianych Informacje są udostępniane w BIP w jakości niepozostawiającej wątpliwości co do ich zawartości; Informacje mają być jasne przejrzyste i jednoznaczne.

Zasada zakazu ograniczeń przed kopiowaniem i drukowaniem Strony BIP nie są zabezpieczone przed kopiowaniem i dokonywaniem wydruków; To umożliwia bierne zapoznawanie się z treścią informacji publicznych i ich aktywne wykorzystywanie.

Zasada zabezpieczania danych Mechanizm dziennika służy : Do odnotywania przeprowadzonych zmian w treści informacji publicznych; Do ujawniania wszelkich prób nieuprawnionego dokonywania zmian (przez osoby nieposiadające stosownej legitymacji) Dzienniki są prowadzone w sposób automatyczny Dodatkowo dla zabezpieczenia informacji przed zniszczeniem i modyfkacją strony BIP są chronione za pomocą modułu bezpieczeństwa – rozwiązania programowego lub sprzętowo – programowego; Ponadto rozwiązania mające na celu ochronę stron przed celowym spowolnieniem lub uniemożliwieniem dostępu do zasobów informacyjnych zawartych na stronach BIP.

Wymagania dla stron BIP (głównej i podmiotowych)- wymagania minimalne Strona gówna BIP: logo (znak graficzny) umieszczone w górnej części strony; adres redakcji strony głównej BIP; imię i nazwisko, numer telefonu, numer telefaksu i adres poczty elektronicznej co najmniej jednej z osób redagujących stron´ główną BIP; instrukcję korzystania z BIP; spis podmiotów; menu przedmiotowe; informacje o podmiotach (w szczególności URL strony podmiotowej BIP) prowadzących strony podmiotowe BIP; moduł wyszukujący.

Wymagania dla stron BIP (głównej i podmiotowych)- wymagania minimalne Strony podmiotowe: logo (znak graficzny) BIP, umieszczone w górnej części strony; adres redakcji strony podmiotowej BIP; imię i nazwisko, numer telefonu, numer telefaksu i adres poczty elektronicznej co najmniej jednej z osób redagujących stronę podmiotową BIP; instrukcję korzystania ze strony podmiotowej BIP; menu przedmiotowe umożliwiające odnalezienie: informacji publicznych.

KONTROLA BIP Podmiot przeprowadzający: administratorzy stron BIP dokonują kontroli dzienników prowadzonych automatycznie Kontrola bieżąca przeprowadzana w każdy dzień powszedni.

Literatura 1. P. Sitniewski, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Wrocław, 2011 2. I. Kamińska, M. Rozbicka-Ostrowska, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz, Warszawa 2012 3. T. R. Aleksandrowicz, Komentarz do ustawy o dostępie do informacji publicznej, Warszawa 2008 4. M. Jabłoński, K. Wygoda, Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz Wrocław 2002 5. M. Bernaczyk, K. Wygoda, M. Jabłoński, Biuletyn Informacji Publicznej. Informatyzacja administracji, Wrocław 2005 6. M. Jabłoński, K. Wygoda, Dostęp do informacji publicznej i jego granice; Wrocław 2002 7. M. Bernaczyk, Obowiązek bezwnioskowego udostępniania informacji publicznej; Warszawa 2008 8. M. Zaremba, Prawo dostępu do informacji publicznej. Zagadnienia praktyczne, Warszawa 2009 9. M. Bidziński, M. Chmaj, P. Szustakiewicz, Ustawa o dostępie do informacji publicznej, Komentarz, Warszawa 2010 10. P. Szustakiewicz (red.), Dostęp do informacji publicznej, Warszawa 2016 11.A. Gałąch, K. Kędzierska, A. Lipiński, B. Opaliński, B. Pietrzak, P. Szustakiewicz, A. Zolotar- Wiśniewska, Dostęp do informacji publicznej a prawo do prywatności, Warszawa 2015, 12. P. Sitniewski, Dostęp do informacji publicznej. Pytanie i odpowiedz. Wzory pism, Warszawa 2016, 13. P. Sitniewski, Ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Komentarz, Warszawa 2017,