Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów"— Zapis prezentacji:

1 XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów
Nagrywanie i transmitowanie obrad sesji i komisji on-line - problemy z ochroną danych osobowych XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 22 września 2016

2 Michał Wołoszański radca prawny

3 PRAWA I WOLNOŚCI KONSTYTUCYJNE - KOLIZJA
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ ART. 47 OCHRONA ŻYCIA PRYWATNEGO  PRAWO DO PRYWATNOŚCI ART. 61 PRAWO OBYWATELI DO INFORMACJI O DZIAŁALNOŚCI ORGANÓW WŁADZY PUBLICZNEJ Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym. 1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne.(…) 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. 3. Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. HIERARCHIA PRAW KONSTYTUCYJNYCH PRAWA OSOBISTE > PRAWA POLITYCZNE OGRANICZENIA W ZAKRESIE KORZYSTANIA Z KONSTYTUCYJNYCH WOLNOŚCI I PRAW MOGĄ BYĆ USTANAWIANE TYLKO W USTAWIE

4 OBOWIĄZKI I OGRANICZENIA USTAWOWE
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ ART. 23 USTAWA O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH ART. 18 USTAWA O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy (…):  jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego;ART. 23 Organy, o których mowa w ust. 1 i 2, są obowiązane zapewnić lokalowe lub techniczne środki umożliwiające wykonywanie prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3. W miarę potrzeby zapewnia się transmisję audiowizualną lub teleinformatyczną z posiedzeń organów, o których mowa w ust. 1. ART. 5 ust. 2. USTAWA O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ ART. 26 1. Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności jest obowiązany zapewnić, aby dane te były: przetwarzane zgodnie z prawem […]; Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.

5 § Istnieją również inne przepisy, regulujące zasadę jawności, np.:
1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. 2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Analogiczne przepisy ustawy o samorządzie powiatowym i ustawy o samorządzie województwa, Jawność dotyczy nie tylko organów stanowiących, lecz także komisji działających w ramach tych organów (komisji rady gminy, powiatu czy sejmiku województwa). Szczegółowe unormowania w powyższym zakresie powinny znaleźć się w statucie danej jednostki samorządu terytorialnego. ART. 11b USTAWA O SAMORZĄDZIE GMINNYM

6 Anonimizacja Walor informacyjny
Wyrok WSA z dnia 18 listopada 2008 r. w sprawie o sygn. akt II SA/Wa 1177/08 „usunięcie personaliów osób prywatnych, czy też ich zanonimizowanie w ogłoszonej w BIP uchwale organu gminnego, nie wpływa na czytelność dokonanego w ten sposób przekazu. W tym przypadku treść aktu administracyjnego nie traci waloru informacyjnego, albowiem wynika z niej kto, kiedy i w jakiej sprawie publicznej zajął określone stanowisko” Anonimizacja Walor informacyjny

7 § § § DLACZEGO TO JEST WAŻNE?
„Art. 49. ustawy o ochronie danych osobowych 1. Kto przetwarza w zbiorze dane osobowe, choć ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo do których przetwarzania nie jest uprawniony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.” 2. Jeżeli czyn określony w ust. 1 dotyczy danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3. „Art. 51. ustawy o ochronie danych osobowych 1. Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.” Kary za niewłaściwe przetwarzanie danych osobowych: do 4% światowego obrotu lub mln EUR w zależności co wyższe

8 Anonimizacja Walor informacyjny PRAKTYKA POSTULATY DE LEGE FERENDA
Wyciszanie fragmentów zawierających dane osobowe (anonimizacja) Ocena, czy prezentowana w ten sposób treść posiada walor informacyjny W praktyce ocena będzie dla każdego przypadku wymagała odrębnej analizy Trudna do przeprowadzenia Ryzyko błędów bez wiedzy specjalistycznej dot. ochrony danych osobowych Problemy z: ochroną danych z nagrań  stosowanie środków ochrony danych obowiązkiem informacyjnym POSTULATY DE LEGE FERENDA Jednoznaczne uregulowanie statusu danych osobowych w BIP Udostępnienie jednolitej i bezpiecznej platformy dla umieszczania nagrań sesji

9 PODSUMOWANIE Jest konflikt pomiędzy przepisami o jawności posiedzeń i ochronie danych osobowych; Z uwagi na rozporządzenie UE spodziewamy się nowelizacji w polskim prawie w ciągu 1,5 roku, jak i ustanowienie norm dotyczących ochrony (pewnie wzorowane na ISO 27000); Zachowanie dostępności i klarowności obrad sesji; Wykorzystywanie dwóch wersji protokołów – jawnej i z wyciszonymi danymi osobowymi. Uaktualnienie polityk bezpieczeństwa, audyt…. I outsourcing ryzyka: ...czyli pytać radcę prawnego i adwokata o pisemna opinię

10 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google