Metody Analiz Przestrzennych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
KONFERENCJA PT.  polityka przestrzenna a transportowa - ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych  Warszawa, 17–18 grudnia 2012 r. Zmiany w dostępności.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Ocena Ryzyka w Analizie Finansowej
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Metodologia Ekonomii Eksperymentalnej Na podstawie tekstu dr T. Kopczewskiego Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Prognozowanie i symulacje (semestr zimowy)
Statystyczne sterowanie procesem produkcyjnym
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Jakość i parametry procesu kształcenia
Organizacja seminarium dyplomowego inżynierskiego
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Regulamin przedmiotów: Modelowanie symulacyjne Modelowanie i prognozowanie symulacyjne Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 311 B1
Regulamin przedmiotów: Modele Analizy Rynku Kapitałowego Wymagania
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Podstawy statystyki, cz. II
Statystyka i opracowanie wyników badań
Planowanie badań i analiza wyników
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
GOSPODARSTWA ROLNE OSÓB PRAWNYCH (GOP) W PROCESIE PRZEMIAN SYSTEMOWYCH I INTEGRACJI Z UE.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
* Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Prawie wszystko o danych…..
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Opracowania towarzyszące Strategii Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej Białegostoku Raport z badań opinii mieszkańców Białegostoku Raport z badań.
Strateg jako innowacyjne narzędzie monitorowania rozwoju Renata Bielak Dyrektor Departamentu Analiz i Opracowań Zbiorczych GUS Zielona Góra, 10 maja 2016.
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Media społecznościowe jako narzędzie promocji oferty dydaktycznej, czyli e-gospodarka przestrzenna na facebooku dr Piotr Trzepacz Instytut Geografii i.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
WYDAJNOŚĆ PRACY W HOTELU
Koło Naukowe Metod Ilościowych
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Kartografia tematyczna
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i finansowanie ich ze środków europejskich
Procesy przedsiębiorczego odkrywania w kontekście rozwoju innowacyjnego województwa śląskiego do roku 2020 dr inż. Jan BONDARUK.
Wstęp do badań społecznych i politologicznych I
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Wprowadzenie i problem optymalnego grafiku
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
MIARY CENTROGRAFICZNE
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI i finansowanie ich ze środków europejskich
Zapis prezentacji:

Metody Analiz Przestrzennych mgr Marcin Semczuk Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytut Geografii Uniwersytet Pedagogiczny Krakowie semczuk@up.krakow.pl, p.424

Informacje organizacyjne e-mail: semczuk@up.krakow.pl strona WWW: www.geoplan.edu.pl Podstrona kursu: www.geoplan.edu.pl/map Hasło do strony: map2015 Termin konsultacji: poniedziałek 9:45 – 11:15, p. 424 czwartek 11:30 – 13:00, p. 424

Informacje organizacyjne e-mail: semczuk@up.krakow.pl strona WWW: www.geoplan.edu.pl Podstrona kursu: www.geoplan.edu.pl/map Hasło do strony: map2015 Termin konsultacji: poniedziałek 9:45 – 11:15, p. 424 czwartek 11:30 – 13:00, p. 424

Literatura podstawowa: Nasz cel !! Student po zakończeniu kursu posiada poszerzoną wiedzę z zakresu metod analizy przestrzennej umożliwiającą samodzielnie formułować problemy badawcze, dobierać odpowiednie metody badawcze i prowadzić badania oraz opracowywać wyniki badań i formułować wnioski. Literatura podstawowa: Plan kursu: Wykorzystanie metod koncentracji (współczynnik lokalizacyjny) Źródła pozyskiwania danych i jakość danych Wykorzystanie miar centrograficznych Wykorzystanie metod taksonomicznych (diagram Czekanowskiego – oprogramowanie MaCzek 3.3) Wykorzystanie metod potencjału (potencjał ludnościowy) Określanie stopnia rozwoju społeczno-ekonomicznego jednostek przestrzennych (miernik syntetyczny)

Literatura podstawowa: Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej – elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Berezowski S., 1986, Metody analizy przestrzennej w geografii ekonomicznej, WSiP, Warszawa.

Literatura uzupełniająca: Chojnicki Zb. (red.), 1963, Metody statystyczno-matematyczne w geografii ekonomicznej, [w:] Przegląd zagranicznej literatury geograficznej, IG PAN, Warszawa, nr 2. Chojnicki Zb. (red.), 1977, Metody ilościowe i modele w geografii, PWN, Warszawa. Domański R., 1982, Teoretyczne podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa. Domański R., 1996, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, WN PWN, Warszawa. Domański R., 2002, Gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Duncan O. D., Cuzzort R., Duncan B., 1963, Analiza danych przestrzennych, [w:] Przegląd zagranicznej literatury geograficznej, IG PAN, Warszawa, nr 2. Isard W., 1965, Metody analizy regionalnej. Wprowadzenie do nauki o regionach, PWN, Warszawa. Opałło M., 1972, Mierniki rozwoju regionów, PWE, Warszawa. Parteka T. (red.), 2002, Regionalistyka wobec nowych wyzwań, Biuletyn KPZK PAN, z. 200. Ratajski L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-ekonomicznej, PPWK, Warszawa. Rogacki H. (red.), 2003, Problemy interpretacji wyników badawczych stosowanych w geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarze przestrzennej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. Zioło Z., 1968, Wskaźnik koncentracji jako miernik zróżnicowania przestrzennego – na przykładzie rozmieszczenia ludności województwa rzeszowskiego [w:] Prace geograficzne IV, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny, z. 30, WSP w Krakowie, Kraków.

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Zasady uzyskania zaliczenia kursu: Uczestnictwo w zajęciach i zrealizowanie zadanego tematu Oddanie wszystkich prac zaliczeniowych (w wersji drukowanej, teczka)

Ćwiczenia nr 1 Miary koncentracji

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Główne atrakcje: Wskaźnik (współczynnik, iloraz) lokalizacji (LQ) Podstawowe metody prezentacji kartograficznej (powtórka) Plan zajęć: obliczenie LQ dla przydzielonych danych praca z programem ArcGIS (połączenie danych z podkładem) opracowanie mapy przedstawiającej dane zagadnienie Praca domowa przygotowanie analizy Wstęp (cel i zakres analizy) Informacja o metodzie (wskaźnik lokalizacji, podział na klasy, kartogram) Analiza przestrzenna danego zagadnienia (przedstawienie i próba wyjaśnienia rozkładu przestrzennego) Ocena przydatności metody Załącznik - wykonany na zajęciach kartogram - wykonane na zajęciach obliczenia tabelaryczne

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Miary koncentracji - liczbowe ilorazowy współczynnik gęstości współczynnik lokalizacyjny współczynnik lokalizacji obiektów E.M. Hoovera miary koncentracji F. Uhorczaka miary koncentracji A. Zierhoffera wskaźnik B. Kostrubca współczynnik koncentracji g = n p W1 = ni pk pi nk Il = ni nk S = n Ps R = sm x k N

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Wskaźnik lokalizacji LQ = (kxi/kx)/(kyi/ky) kxi – wartość cechy k w jednostce przestrzennej i kx – wartość cechy k ogółem kyi – liczba ludności w jednostce i ky – liczba ludności ogółem Wskaźnik lokalizacji (LQ) jest to miara stopnia koncentracji danej cechy na danym obszarze (w % ogółu danej cechy) w stosunku do stopnia koncentracji liczby ludności na danym obszarze (w % ogółu ludności). LQ = 1 oznacza, że region/powiat/gmina posiada taki sam udział danej cechy w odniesieniu do udziału liczby ludności na tym obszarze. Zazwyczaj przyjmowany jest LQ > 1,25 - jako świadczący o koncentracji danej cechy (Brodzicki i Szultka, 2002).

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Zmienna X 3% 3% 2% 8% 12%

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Zmienna Y Zmienna X 3,5% 3% 2,5% 3,8% 3% 2% 5,6% 8% 2% 12%

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Zmienna Y Zmienna X 3,5% 3% 2,5% 3,8% 3% 2% 5,6% 8% 2% 12% LQ

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Zmienna Y Zmienna X 3,5% 3% 2,5% 3,8% 3% 2% 5,6% 8% 2% 12% LQ 0,8 1,2 0,5 1,4 6

Podstawowe metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Współczynnik lokalizacji (wskaźnik koncentracji Florence’a): gdzie: F – współczynnik lokalizacji, Wir – procentowy udział jednostki przestrzennej i w wybranej wielkości przemysłu r najczęściej jest to liczba zatrudnionych ogółem w danym przemyśle bądź wartość produkcji tego przemysłu w kraju (może charakteryzować inny miernik) Wi – procentowy udział tejże jednostki przestrzennej i w wielkości przyjętej za bazową (liczba ludności, powierzchnia)

Podstawowe metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Współczynnik lokalizacji (wskaźnik koncentracji Florence’a): Interpretacji Wskaźnik przyjmuję wartości od 0 do 1. - Im wartość bliższa 1, tym większa koncentracja. Wskaźnik przyjmuję wartość jeden, jeśli ze wszystkich analizowanych jednostek, tylko jedna skupiła całą wartość analizowanego miernika (np. liczbę pracujących w przemyśle). - Im wartość bliższa 0, tym można mówić o większym rozproszeniu analizowanego miernika w analizowanych jednostkach. Wartość F = 0, w każdej analizowanej jednostce wartość wskaźnika taka sama.

Podstawowe metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Współczynnik lokalizacji (wskaźnik koncentracji Florence’a): Interpretacji cd. 0 – maksymalne rozproszenie (dyspersja), 0,01 – 0,2 – rozproszenie lub bardzo słaba koncentracja, 0,21 – 0,40 – słaba koncentracja, 0,41 – 0,60 – średnia koncentracja, 0,61 – 0,80 – duża (lub znaczna koncentracja), 0,81 – 0,99 – bardzo duża koncentracja. 1 – maksymalna koncentracja.

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Zaliczenie ćwiczenia Poprawnie obliczony wskaźnik lokalizacji (zajęcia) Poprawnie wykonany kartogram (zajęcia) Praca domowa przygotowanie analizy (max 3 str.) Wstęp (cel i zakres analizy) Informacja o metodzie (wskaźnik lokalizacji, kartogram) Analiza przestrzenna danego zagadnienia (przedstawienie i próba wyjaśnienia rozkładu przestrzennego) Ocena przydatności metody Załącznik - wykonany na zajęciach kartogram - wykonane na zajęciach obliczenia tabelaryczne

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji Następne zajęcia – do przygotowania w domu Opracowania w grupach (7 grup) w wersji pisemnej na kolejne ćwiczenia: Organizacja Statystyki Publicznej w Polsce, Analiza NSP – 2011, Analiza PSR – 2010, STRATEG, Bank Danych Lokalnych, Portal Geostatystyczny, Urząd Statystyczny w Krakowie (+StatKraK). Czas referowania to maksymalnie 10 min.

Metody analiz przestrzennych Miary koncentracji