Sprawdzian zewnętrzny po szkole podstawowej 2019-01-12 Sprawdzian zewnętrzny po szkole podstawowej Materiał do wykorzystania na zebraniu z rodzicami i uczniami klasy VI
Podstawa prawna Uczniowie kończący sześcioletnią szkołę podstawową przystępują do sprawdzianu na mocy Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami). Zasady przeprowadzania sprawdzianów w publicznych sześcioletnich szkołach podstawowych regulują rozporządzenia: - Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU nr 83, poz. 562), - Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lutego 1999 r. w sprawie utworzenia okręgowych komisji egzaminacyjnych i ich zasięgu terytorialnego (DzU nr 14, poz. 134, z późniejszymi zmianami). 2019-01-12
Szkoła Podstawowa w Młyńczyskach Termin, czas i miejsce Odbędzie się w 8 kwietnia 2010 r. Godzina rozpoczęcia 900 Trwa 60 min. Miejsce Szkoła Podstawowa w Młyńczyskach 2019-01-12
Organizatorzy sprawdzianu Sprawdzian na terenie naszego województwa małopolskiego organizuje i nadzoruje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie. W szkole przygotowuje i przeprowadza przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego – dyrektor szkoły. 2019-01-12
Sprawdzian ma charakter: powszechny (zdają go wszyscy uczniowie, z wyjątkiem upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i ciężkim), obowiązkowy (jeżeli ktoś nie przystąpi do sprawdzianu, będzie musiał powtórzyć ostatnią klasę; nie ma znaczenia liczba uzyskanych punktów), zewnętrzny (uczniowie piszą w zasadzie w swoich szkołach, lecz zakodowane prace sprawdzają przeszkoleni egzaminatorzy OKE). 2019-01-12
Dla uczniów, którzy nie przystąpią do sprawdzianu z powodu wypadków losowych w pierwszym terminie, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wyznaczy dodatkowy termin. Uczeń, który nie przystąpi do sprawdzianu w dodatkowym terminie, powtórzy ostatnią klasę szkoły podstawowej i przystąpi do sprawdzianu w następnym roku. 2019-01-12
Bada poziom opanowania umiejętności określonych w Standardach wymagań egzaminacyjnych będących podstawą przeprowadzenia sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej. Sprawdzian nie będzie wykraczał poza treści zawarte w Podstawie programowej kształcenia ogólnego. Sprawdza umiejętności ujęte w pięć głównych obszarów standardów wymagań egzaminacyjnych: I. Czytanie. II. Pisanie. III. Rozumowanie. IV. Korzystanie z informacji. V. Wykorzystywanie wiedzy w praktyce. 2019-01-12
Maksymalnie można uzyskać 40 punktów. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogą otrzymać dostosowane arkusze, a także zdawać egzamin w indywidualnie przystosowanych warunkach.* *Na podstawie orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej. Orzeczenia lub opinie powinny być wydane nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian. Z przyznanych dostosowań formy i warunków uczeń może, ale nie musi korzystać. 2019-01-12
Informacja o wynikach Wyniki sprawdzianu odpowiednia okręgowa komisja egzaminacyjna prześle do szkół nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w przypadku dodatkowych terminów do 31 sierpnia danego roku. Wyniki sprawdzianu nie będą miały wpływu na ukończenie szkoły podstawowej. 2019-01-12
Dodatkowe uprawnienia ucznia Uczniowie, którzy nie mogli przystąpić do sprawdzianu w pierwszym terminie, będą mogli przystąpić do niego w terminie dodatkowym. Uczeń może, w terminie dwóch dni od daty sprawdzianu, zgłosić do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej zastrzeżenia, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania. Dyrektor rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w ciągu siedmiu dni od ich otrzymania. 2019-01-12
W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu, dyrektor odpowiedniej okręgowej komisji egzaminacyjnej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. 2019-01-12
Przypomnienie standardów wymagań z objaśnieniami. 2019-01-12
UMIEJĘTNOŚCI PONADPRZEDMIOTOWE* Dużo czytaj! Uważnie analizuj treść wszystkich poleceń. Dbaj o staranność i estetykę zapisu części literackiej i działań matematycznych (niestaranność jest powodem błędów w obliczeniach). Liczy się jakość, nie ilość zapisanego tekstu. 2019-01-12
STANDARD – CZYTANIE* Pracuj z różnymi tekstami kultury: obrazem, komiksem, czasopismem dla młodzieży, lekturami szkolnymi, słownikami, różnymi utworami literatury pięknej i popularnonaukowej. Czytając, zwracaj uwagę na zapamiętanie poprawnej pisowni trudnych wyrazów, utrwalenie zasad interpunkcji i ortografii. 2019-01-12
Ćwicz umiejętność wypowiadania własnych sądów, opinii na różne tematy. Czytaj uważnie i ze zrozumieniem – opowiedz innym o tym, czego się dowiedziałeś. Ćwicz umiejętność wypowiadania własnych sądów, opinii na różne tematy. Pracuj z tekstem; szukaj w nim różnych danych, np. imion, nazwisk, cech charakteru bohatera, przygód. 2019-01-12
Ćwicz krótkie formy wypowiedzi. Odróżniaj język potoczny (mówiony i pisany) od języka literackiego. Dbaj o poprawny język, poznawaj znaczenie nowych wyrazów, wzbogacaj słownictwo, szukaj synonimów, naśladuj dobre wzorce. Omawiaj (i interpretuj) różne utwory, szczególnie utwory poetyckie. 2019-01-12
Posługuj się terminami, jakie są w słowniczkach na końcu książki. Przed przystąpieniem do zadań z różnych przedmiotów uważnie czytaj polecenia i instrukcje, kieruj się nimi, wykonując zadania. 2019-01-12
STANDARD – PISANIE* Pracuj z różnymi tekstami kultury: obrazem, komiksem, czasopismem dla młodzieży, lekturami szkolnymi, słownikami, różnymi utworami literatury pięknej i popularnonaukowej. Pisz zdania pojedyncze rozwinięte zamiast złożonych. 2019-01-12
Nie powtarzaj wyrazów w bliskim sąsiedztwie. Odpowiadaj dokładnie na pytania. Dobieraj argumenty, by uzasadnić swoje stanowisko. Redaguj teksty o charakterze użytkowym. 2019-01-12
STANDARD – ROZUMOWANIE* Ćwicz wykonywanie działań pisemnych! Zawsze próbuj rozwiązać zadania matematyczne – nawet jeśli wydają się trudne do wykonania; każde działanie, każdy punkt może się przydać. Najpierw przeanalizuj zadanie. Ustal sposób jego rozwiązania. 2019-01-12
Wykonuj więcej zadań związanych z obliczeniami procentowymi. Opisz sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą odpowiedniego wyrażenia (arytmetycznego, algebraicznego, równania). Jeśli nie jesteś pewien poprawności rozwiązania, lecz nie masz innego pomysłu, nie przekreślaj tego, co zostało napisane. Wykonuj więcej zadań związanych z obliczeniami procentowymi. Rób obliczenia rachunkowe dotyczące praktycznych sytuacji. 2019-01-12
Działania matematyczne licz dwa razy. Sprawdź poprawność wyniku z warunkami zadania. Analizuj wyniki obliczeń, oceniaj ich sensowność na każdym etapie rozwiązywania zadań. Odpowiedzi zapisuj zgodnie z poleceniem. 2019-01-12
STANDARD – KORZYSTANIE Z INFORMACJI* Zaglądaj do różnych słowników, encyklopedii, leksykonów, map, atlasów, czasopism dostępnych w szkolnej bibliotece. Jeśli nie wiesz, jak z tego korzystać, zapytaj panią bibliotekarkę. Korzystaj z Internetu i edukacyjnych programów komputerowych. Wybieraj oferty odpowiednie dla swego wieku, zainteresowań i potrzeb. 2019-01-12
STANDARD – WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE* Ćwicz umiejętność wykonywania obliczeń pisemnych i pamięciowych. Zawsze sprawdzaj poprawność wykonanych obliczeń. W zadaniach otwartych rozwiązuj praktyczne problemy, wykorzystuj właściwości liczb, figur geometrycznych, zjawisk (np. temperatura, pola i objętość figur geometrycznych). 2019-01-12
W arkuszu uczeń może spotkać się z różnymi formami zadań. Forma zadania rozszerzonej odpowiedzi (skrót: RO) Czynność ucznia Uczeń pisze dłuższy tekst na zadany temat lub rozwiązuje zadanie wymagające wielu różnych czynności, zapisuje kolejne kroki, przedstawiając swoje rozumowanie. 2019-01-12
krótkiej odpowiedzi (skrót: KO) Czynność ucznia Forma zadania krótkiej odpowiedzi (skrót: KO) Czynność ucznia Uczeń podaje rozwiązanie zadania, problemu w formie pojedynczego słowa, liczby, zdania lub wyrażenia matematycznego. 2019-01-12
Uczeń uzupełnia zdanie brakującym wyrazem, zwrotem lub wyrażeniem. Forma zadania z luką (skrót: L) Czynność ucznia Uczeń uzupełnia zdanie brakującym wyrazem, zwrotem lub wyrażeniem. 2019-01-12
wyboru wielokrotnego (skrót: WW) Czynność ucznia Forma zadania wyboru wielokrotnego (skrót: WW) Czynność ucznia Uczeń wybiera prawidłową lub najlepszą odpowiedź pośród kilku podanych propozycji. 2019-01-12
na dobieranie (skrót: D) Czynność ucznia Forma zadania na dobieranie (skrót: D) Czynność ucznia Uczeń dobiera pary wyrazów, zwrotów lub wyrażeń według podanych kryteriów. 2019-01-12
prawda – fałsz (skrót: PF) Czynność ucznia Forma zadania prawda – fałsz (skrót: PF) Czynność ucznia Uczeń ocenia prawdziwość podanych zdań lub wyrażeń matematycznych. 2019-01-12
POWODZENIA! 2019-01-12
KONIEC 2019-01-12