Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Na czym polega rozwój emocjonalny?
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Duże dzieci – wielkie sprawy
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Przygotowanie dziecka do szkoły
ROLA ŚWIETLICY W ZASPOKAJANIU POTRZEB DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Metoda Ruchu Rozwijającego
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Rozwój psychospołeczny i potrzeby dziecka 6-letniego w szkole
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Szkoła Promująca Zdrowie
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
RODZINA.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Etyka Patrycja Zalewska.
Psychologia rozwoju dziecka
środowisko wychowawcze
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Konkurencja a polityka konkurencji
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Stosunki administracyjno- prawne
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka dr Aleksandra Piotrowska Uniwersytet Warszawski

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Cechy emocji 3 – letniego przedszkolaka: Labilność (zmienność, krótkotrwałość – bo ich przyczyną są bodźce zewnętrzne) Duża siła (zasada 0 – 1) Globalność (wobec złożonych bodźców) Niski stopień świadomości własnych emocji Kontrola ekspresji emocji niemal nie istnieje

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Kierunki rozwoju emocjonalnego: Stopniowy wzrost znaczenia poznawczych przyczyn emocji (rola wyobrażeń, oczekiwań) Różnicowanie emocji: Powstawanie nowych emocji Dostosowywanie natężenia emocji do siły i znaczenia jej przyczyny

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Kierunki rozwoju emocjonalnego – c.d.: Początek ograniczania „promieniowania” emocji, ich globalnego charakteru (5 r.ż.) Stopniowy wzrost trwałości emocji, zmniejszenie labilności (5 r.ż.) Wzrost stałości emocjonalnego związku z obiektami – pojawianie się uczuć (wobec osób, zjawisk, aktywności)

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Kierunki rozwoju emocjonalnego – c.d.: 3. Zmiany ekspresji emocji: Uczenie się nowych form ekspresji Ograniczanie zakresu ekspresji Początki świadomej kontroli zachowań ekspresyjnych Uczenie się względnianie wymogów otoczenia (reguła maksymalizacji, maskowania itp.)

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Zachowania społeczne 3-latka: Zainteresowanie innymi dziećmi, ale preferowanie kontaktu z dorosłymi Brak norm regulujących kontakty społeczne Zabawy samotne lub równoległe Percepcja społeczna – rozróżnianie osób znanych i obcych (bez uwzględniania ich wieku, pozycji społ., stopnia zażyłości itp.)

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Kierunki rozwoju zachowań społecznych: Początek przestrzegania norm społecznych, nie tylko poleceń Rozwój zabaw zespołowych, umiejętności współdziałania z innymi Rozwój percepcji społecznej: Dostosowywanie zachowań do stopnia znajomości i wieku partnera Ciągle powierzchowny obraz innych, ale dziecko zaczyna dostrzegać cechy wewnętrzne drugiej osoby Początek decentracji (możność przedstawiania tej samej sytuacji z punktu widzenia różnych osób) Pojawianie się bardziej trwałych związków z innymi – przyjaźni (gł. w obrębie płci) Początek dużej roli grupy rówieśniczej

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Poziom rozwoju moralnego: Anomia moralna (brak rozumienia norm i zasad moralnych do 3 - 4 r. ż. ) Stadium moralności heteronomicznej 5 r. ż. Egocentryzm moralny Realizm moralny (stosowanie miar fizycznych w ocenie zdarzeń moralnych) Immanentna sprawiedliwość

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Wskazówki dla wychowawców: Uczyć dziecko dostosowywania się do otrzymywanych nakazów i zakazów: Umiejętnie wzmacniać pozytywne zachowania Zwiększać odroczenie czasowe między poleceniem a działaniem Uczyć respektowania poleceń kierowanych do całej grupy Kształtować zdolność do przestrzegania norm społecznych (początek: 5-6 r.ż.)

Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka Wskazówki dla wychowawców – c.d.: Uczyć empatii (dostrzegania, rozumienia przeżyć innych osób, współodczuwania) Angażować w udzielanie innym pomocy Ćwiczyć dzielenie się (dowód myślenia o drugiej osobie) Organizować współdziałanie (realizowanie wspólnego celu)

Dziękuję za uwagę