Mądry Spedytor po szkodzie… . Monitorowanie trasy ładunków i inne środki ochrony transportu towarów niebezpiecznych
Zagrożenia w transporcie drogowym Zewnętrzne: cybercrime, podwykonawcy, kierowcy, zorganizowane grupy przestępcze, konkurencja. Wewnętrzne: pracownicy, byli pracownicy, sytuacja finansowa przedsiębiorstwa. 2
Cyberprzestrzeń jako płaszczyzna zagrożeń dla sektora transportowego „Przestrzeń komunikacyjna tworzona przez system powiązań internetowych. Jest przestrzenią otwartego komunikowania się za pośrednictwem połączonych komputerów i powiązań informatycznych pracujących na całym świecie” - A. Adamski „Cyberterroryzm”, Wydział Prawa i Administracji UMK w Toruniu, Katedra Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Wyłudzenia i oszustwa na giełdzie transportowej Przechwycenie danych z telefonu Podsłuchiwanie rozmów na CB radio Zakłócanie sygnału lokalizatorów Niezabezpieczony sprzęt IT 3
Efekt: działanie grup przestępczych Grupy zorganizowane i zaplanowane Grupy zorganizowane działające incydentalnie Towary wysokiego ryzyka: całkowita wartość przekracza 100.000,00 EUR Ponad 4450 zdarzeń o charakterze przestępczym / Raport SensiGuard Supply Chain Inteligence Center (SCIC) za 2017 4
Przestępczość w Europie – dane z maja 2018 Belgia 4 Czechy 2 Francja Niemcy 3 Włochy Holandia Norwegia 1 Rosja Słowacja Szwecja Ukraina Wielka Brytania 95 5 Źródło: www.tapaemea.org
Obszary i przyczyny zagrożeń Obszary zagrożeń 6
na problem wysokiej przestępczości Odpowiedź na problem wysokiej przestępczości 7
Nasz cel to wyższy poziom bezpieczeństwa w oparciu o sprawdzone rozwiązania i wieloletnie doświadczenie specjalistów z dziedziny bezpieczeństwa i transportu Premium FTL to bezpieczne, ogólnoeuropejskie rozwiązanie do transportu wartościowych i / lub wrażliwych produktów. Dzięki połączeniu doświadczeń wyszkolonych ekspertów, z zakresu transportu, bezpieczeństwa i w oparciu o wdrożone procedury, jesteśmy w stanie sprostać najbardziej wymagającym procesom operacyjnym i konkretnym planom awaryjnym. Zapewniamy najwyższe standardy, aby sprostać potrzebom łańcucha dostaw. Towary high-risk oraz high-value dla branży: tytoniowej, elektronika i automotive 8
Stowarzyszenie Transported Asset Protection Association (TAPA) to forum, które jednoczy światowych producentów, dostawców logistycznych, przewoźników towarowych, organy ścigania i inne zainteresowane strony, mając na celu zmniejszenie strat w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Obecnie, w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce, w obu Amerykach i Azji, członkostwo TAPA jest na najwyższym jak dotąd poziomie - i rośnie z miesiąca na miesiąc. Do ponad 600 członków Stowarzyszenia należy wiele wiodących światowych marek produkcyjnych, a także ich logistyka i dostawcy usług transportowych, których łączna roczna sprzedaż przekracza 900 miliardów USD. Zdaniem Unii Europejskiej kradzież produktów o wysokiej wartości i wysokim ryzyku przemieszczających się w łańcuchach dostaw w Europie kosztuje firmy ponad 8,2 miliarda euro rocznie. Zagrożenie ze strony zorganizowanych przestępców rośnie i staje się coraz bardziej gwałtowne. Źródło: www.tapaemea.org 9
Premium FTL – kluczowe elementy Przygotowanie i wdrożenie wspólnych procedur uwzględniających wykorzystanie najnowszych technologii w ramach zintegrowanego sytemu bezpieczeństwa transportu „LIMUR” Wsparcie w ramach projektu dedykowanego Centrum Monitoringu w ramach systemu EUROWATCH Premium FTL – kluczowe elementy Coroczna samoocena – weryfikacja sprawności działania całości systemu zgodnie z wytycznymi TAPA Wprowadzenie nowoczesnych metod szkoleń dla podwykonawców i kierowców z systemów bezpieczeństwa obowiązujących w ramach standardów TAPA 10
Wsparcie aplikacji internetowej - integralnej części systemu bezpieczeństwa, która umożliwia: Gromadzenie, analizę, przetwarzanie i dostarczanie informacji przesyłanych przez lokalizatory Właściwe filtrowanie danych w zależności od stopnia krytyczności i adresata Pozycjonowanie towaru na zestawie transportowym w czasie rzeczywistym Interdyscyplinarność – dostarczanie wiarygodnych danych dla działów bezpieczeństwa, transportu, jakości i logistyki Dostosowanie wszystkich funkcjonalności do indywidualnych potrzeb i oczekiwań Zdefiniowanie w oparciu plan transportowy baz danych zawierających adresy lokalizacji, miejsc postoju, danych autoryzowanych zestawów transportowych i kierowców 11
Proponowany bazowy model operacyjny projektu: Pozycjonowanie pojazdów realizujących transport, realizowane w oparciu o stacjonarne lub mobilne urządzenia GPS wyposażonych w kartę GSM Świat Długi czas działania lokalizatorów dzięki dużej pojemność akumulatorów urządzeń Proponowany bazowy model operacyjny projektu: Aktualna pozycja pojazdu Opóźnienia w trakcie realizacji transportu Informacja o zbliżającym się do celu zestawie transportowym Miejscach i czasie postoju Opuszczenie przez zestaw transportowy wytyczonego korytarza przejazdu Dane dostarczane w czasie rzeczywistym przez lokalizatory / plomby GPS: Opracowany model logistyki zwrotnej urządzeń pod wskazany adres 12
Wyższy standard bezpieczeństwa i jakość usługi transportu przy zastosowaniu: sprawdzonych rozwiązań operacyjnych z zakresu transportu i spedycji, sprawdzonych rozwiązań i procedur z zakresu bezpieczeństwa, wsparcia najnowszych technologii, wsparcia sprawdzonych systemów, ciągłego doskonalenia procedur bezpieczeństwa. 13
Premium FTL Nowoczesne technologie Współpraca międzynarodowa Sprawdzony system procedur Współpraca międzynarodowa Nowoczesne technologie Premium FTL 14
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! https://www.esa-logistics.eu/ Piotr Polewski Manager produktu spedycyjnego Tel.: +48 792 001 817 E-mail: polewski.piotr@esa-logistics.eu Dawid Kwiatkowski Specjalista ds. bezpieczeństwa Tel.: +48 881 423 002 E-mail: kwiatkowski.dawid@esa-logistics.eu