Oceń jakość informacji elektronicznej!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Nauczanie na odległość Dr inż. Marlena Plebańska.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Literary Reference Center Przewodnik
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Przeglądarki internetowe. Funkcje i możliwości przeglądarek.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
Co to jest jakość? Rozumienie, definiowanie i ocena jakości.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
POP i SIR POK1 i POK2.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
i otwarta platforma IT Uniwersytet Warszawski (Centrum Deliberacji IS)
Schematy blokowe.
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Full Text Finder Przegląd Publication Finder
Sprzedaż produktu lub usługi
Media Alternatywne.
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
Formularze ewaluacji informacji Tryby oceny
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przychody i koszty działalności
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Jak dostosować witrynę internetową usługi Microsoft SharePoint Online
I SOCIAL MEDIA W SPORCIE
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Prezentacja planu biznesowego
Koszyk danych.
Dodatek – Technologie internetowe
Zgłoszenia w ramach kategorii Doskonała komunikacja z klientami
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
PROJEKTOWWANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Zapis prezentacji:

Oceń jakość informacji elektronicznej! Bożena Bednarek-Michalska Biblioteka Główna UMK 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Dlaczego ocena jakości jest ważna? Dlatego, że informacji (danych) jest coraz więcej w Internecie i jej selekcja staje się niezbędna. Dlatego, że tworzymy własne zasoby elektroniczne - musimy znać kryteria ich oceniania, by robić to dobrze. Dlatego, że dobra i szybka informacja jest towarem tak samo ważnym, jeśli nie ważniejszym niż inne. Jej cena będzie zależała od jakości. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Dlaczego... ? Dlatego, że jakość jest kategorią coraz częściej przywoływaną we wszystkich dziedzinach życia, nie tylko w związku z informacją. Dlatego, że przyszłość będzie związana z informacją, nowymi technologiami i jakością. Dlatego, że mamy coraz więcej usług w sieci, których ocena może wpłynąć na nasze decyzje. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Definicje Jakość – jest to ogół właściwości obiektu (cech) wiążących się z jego zdolnością do zaspokojenia potrzeb stwierdzonych i oczekiwanych a także gotowość w przypadku systemu do jego stałego rozwoju. Jakość często utożsamia się ze zdatnością użytkową, funkcjonalnością, zadowoleniem klienta czy też zgodnością ze standardami i wymaganiami ogólnie przyjętymi. (ISO 8402 Terminologia jakości). Ponieważ potrzeby takie mogą się zmieniać, dlatego ważny jest stały przegląd wymagań jakościowych. Istotne jest, aby wymagania te w pełni odzwierciedlały potrzeby klienta. Jakość to także stopień doskonałości wyrobu lub usługi (zgodnie z Platonem). Informacja – zbiór danych (liczb, faktów, pojęć) przekazywanych do odbiorcy w celu dalszego ich przetwarzania i budowania wiedzy. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Atrybuty (cechy) informacji Relewantność – odpowiednia do potrzeb Dokładność – jasno określona, precyzyjna Aktualność – stosowna do czasu Kompletność – odpowiednia liczba danych Spójność – elementy, struktura współgrają ze sobą Odpowiedniość formy – poprawna prezentacja danych Dostępność – jasno określony dostęp Przystawalność – przystawalna do rzeczywistości, w odpowiednim kontekście Wiarygodność – rzetelna i prawdziwa. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Metody - wybór Metoda stosowania automatycznych procedur: IE Inspector http://www.ieinspector.com/ Alexa http://www.alexa.com/ Metoda statystyczna – analizująca typ i ilość informacji (np. liczba odnośników). Metoda jakościowo-heurystyczna – ocenia wybraną grupę cech formalnych i treściowych. Metoda kognitywna - eksperci przeprowadzają test „na użytkownika”, na podstawie którego oceniają czy dane źródło spełnia wymagania zdefiniowane wcześniej przez użytkowników. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Metody - zalecane Zwykle nie stosuje się jednej metody oceny, ale łączy się te, które najbardziej są przydatne przy danym źródle. Dla gateway zalecam metodę jakościowo-heurystyczną, dzięki której ocenia się samodzielnie i wnikliwie wybraną grupę cech formalnych i treściowych. Czasem można się wspomóc technicznymi narzędziami, np. Alexą. Metoda statystyczna może być przydatna przy badaniu kompletności baz danych. Metodę kognitywną można zastosować po roku dla zbadania, czy zebrane źródła realizują potrzeby naszej grupy docelowej. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Kryteria oceny wg Helge Clausen (Aarhus, Dania) Struktura i wygląd stron (organizacja treści, racjonalne użycie grafiki), Jakość informacji (instytucja sprawcza, aktualizacja, poprawność, ilość informacji), Linki i nawigacja (odpowiedniość, adnotacje, ilość odsyłaczy, łatwość wertowania) Wrażenie estetyczne (kolory, czcionki, format), Miscellanea (pomoc, użytkownik), Ogólne (oryginalność, przyjazność serwisu). 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Kryteria oceny wg Alistair Smith (Nowa Zelandia) Zakres (tematyczny, chronologiczny, formalny), Zawartość treści (obiektywizm, instytucja sprawcza, aktualizacja, oryginalność, linki, pisownia), Grafika i multimedia (audio, video, kolory, grafika), Cel utworzenia serwisu (określony, jasny), Użytkownik (użyteczność i przyjazność), Recenzje (czy strony oceniono i jak), Technika (efektywność, sprzęt, wyszukiwarki, organizacja serwisu, interaktywność, szybkość ładowania, stosowanie rozwiązań standardowych), Cena (płatny czy bezpłatny serwis). 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Wybór własnych kryteriów Kryteria wybieramy zgodnie z formą dokumentu, inne będą potrzebne przy portalu informacyjnym: instytucja sprawcza, aktualizacja, struktura danych inne przy artykule naukowym: autorstwo, cytowania, edycja i poprawność językowa, obiektywizm, wiarygodność treści inne przy bazie danych: technika, instytucja sprawcza, aktualizacja, kompletność i wiarygodność danych, 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Szczegółowa analiza URL - analiza elementów adresu jest pierwszą czynnością, jaką się wykonuje, gdyż adres ten zawiera bardzo istotne informacje: Skrót: Uniform Resource Locator, oznacza adres dokumentów i innych źródeł w World Wide Web. Pierwsza część mówi nam o tym, jaki protokół użyć, druga specyfikuje IP address lub nazwę domeny – lokalizację dokumentu. ftp://www.pcwebopedia.com/stuff.exe - program, który można pobrać przez protokół FTP http://www.pcwebopedia.com/index.html - strona Webowa, którą można obejrzeć przez HTTP protokół: Po adresie zgadujemy: skąd wypływa informacja - kody krajów: pl, de, uk; rodzaj instytucji: rządowa - gov, mil, edukacyjna - edu, uni; non-profit - org;  komercyjna - com; informacyjna - info. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 URL 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Instytucja sprawcza Czy nazwa instytucji jest ci znana/nieznana – jaka jest jej reputacja? Czy na stronie są działy: o firmie, o nas, o sobie, biografia, biogram, filozofia, misja, kontakt, webmaster – informacje o instytucji, poglądy autora czy cele działania instytucji, Czy podano e-mail, adres pocztowy, NIP, REGON instytucji? Jeśli nie znasz instytucji, sprawdź informatory, prasę, encyklopedie, Anonimowość stron – dyskwalifikuje je w ocenie. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Wygląd i struktura stron Jak skonstruowana jest strona główna (domowa) – czy mieści się na jednym ekranie? Czy zachowana jest równowaga między formą a treścią: powaga treści a komizm grafiki, patetyzm a żart? http://www.biol.uni.torun.pl/~henroz/microb.html Zbadaj ilość tekstu i obrazków (nadmiar, niedomiar): http://www.onet.pl/, http://www.gazeta.pl/ Oceń profesjonalizm i oryginalność grafiki http://witryna.czasopism.pl/ a http://www.cbgios.pan.pl/ 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Wygląd i struktura stron, cd. Analizuj układ treści (działy, poddziały, sekcje): badaj jaki jest układ: (chronologiczny, geograficzny, logiczny), formułowanie nagłówków, działów i adnotacje przy nich; Szukaj mapy stron lub A-Z http://www.umk.pl/a-z/; Oceń efekty multimedialne na stronie, http://www.anonse.pl/; Oceń wielkość i krój czcionki (sprawdź czy nie występuje nadmiar krojów). 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Aktualizacja Jaka jest częstotliwość aktualizacji? Badaj stopkę strony głównej lub innych podrzędnych stron (nie wszystkie strony są aktualizowane tak samo, czasem nie jest to konieczne), obejrzyj aktualności, Czy podano daty powstawania stron „od...do”? http://vlib.org/ These pages and the database © WWW Virtual Library 1991-. Pages updated on Czy potwierdzasz adekwatność dat do zawartości treści, czy nie jest to informacja „zakurzona” w stosunku do treści? Aktualności czy statystyka muszą być zmieniane bardzo często, historia danej instytucji - niekoniecznie, Brak aktualizacji dyskwalifikuje strony. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Edycja i poprawność gramatyczna Jak wygląda redakcja tekstu? Obejrzyj strukturę dokumentu (tytuły, śródtytuły, przypisy, bibliografia), czy zastosowano zasady poprawnej edycji tekstu: akapity, szpaltowanie, czcionki, marginesy i inne, czy jest światło w tekście? Jak rozmieszczono obrazki, wykresy, fotografie w dokumencie? Czy są błędy: stylistyczne, gramatyczne, ortograficzne lub interpunkcyjne? 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

II. Jakość usług - definicja Usługa – jest to wynik bezpośredniego współdziałania dostawcy i klienta oraz wewnętrznej działalności dostawcy, w celu zaspokojenia potrzeb klienta. Usługi można realizować przy pomocy personelu lub sprzętu. W przypadku usługi informacyjnej mamy do czynienia z wyrobem niematerialnym, intelektualnym, który jest tworzony i dostarczany określonemu z góry klientowi. 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

II. Jakość usług – kryteria ogólne Usługi są promowane w sieci coraz częściej trzeba dokładnie przyjrzeć się formie przedstawienia tych usług i technologii, którą ja obsługuje oraz poszerzyć kryteria oceny: Personel: informowanie o usłudze (precyzja i prostota), uprzejmość personelu, szybki kontakt, wiarygodność i fachowość pracowników, odpowiedzialność firmy za usługę, koszt, Technika dostępność usługi (dogodność, czas realizacji, wielokanałowość) bezpieczeństwo realizacji usługi (eliminacja ryzyka, ochrona danych osobowych), infrastruktura usługi (oprogramowanie, sprzęt). 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Koszty usługi Czy użytkownik musi ponieść koszty korzystania z serwisu, czy ma darmowy dostęp? Czy płatny dostęp niesie za sobą specjalne, oryginalne usługi? Oceń co jest ważniejsze dla ciebie, czasem koszty idą w parze z jakością serwisu! Czy są promocje, ulgi dla konkretnych grup użytkowników? I inne... 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Zakończenie Dobra informacja to cenna informacja – ma swoją wymierną wartość! Analizuj to, co czytasz – oceniaj jakość treści i usług uważnie! Promuj profesjonalizm w tworzeniu informacji! Dbaj o piękno przekazu! 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008

Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008 Dziękuję za uwagę, Jakość informacji – szukaj w EBIB: http://ebib.oss.wroc.pl/2002/30/index.html http://ebib.oss.wroc.pl/2002/31/ Kryteria szczegółowo: http://ebib.oss.wroc.pl/2002/31/michalska.php Quality of Information: http://www.virtualchase.com/quality/index.html http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Internet/Evaluate.html 2019-01-01 Bożena Bednarek-Michalska, Toruń 2008