PROJEKT STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 ze szczególnym uwzględnieniem Ełku, Gołdapi i Olecka Suwałki,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zaktualizowana Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
I. posiedzenie Zespołu Zarządzającego
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
2030 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

PROJEKT STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Diagnoza prospektywna – obszary tematyczne OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SFERA PRZYRODNICZO-KULTUROWA SFERA SPOŁECZNA SFERA GOSPODARCZA INFRASTRUKTURA TECHNICZNA SYSTEM KOMUNIKACJI I DOSTĘPNOŚĆ TRANSPORTOWA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Diagnoza prospektywna – sfera przyrodniczo-kulturowa Obszary chronione Gleby System wodny Złoża kopalin Wody lecznicze i termalne Jakość powietrza Obiekty zabytkowe Miejscowości uzdrowiskowe SFERA PRZYRODNICZO-KULTUROWA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Diagnoza prospektywna – sfera społeczna Struktura funkcjonalna - przestrzenna Demografia Kapitał ludzki i infrastruktura społeczna Turystyka SFERA SPOŁECZNA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Diagnoza prospektywna – sfera gospodarcza Produkt Krajowy Brutto Rynek pracy Przedsiębiorczość i innowacyjność Działalność badawczo-rozwojowa Inwestorzy zagraniczni i handel zagraniczny Marka produktów regionalnych SFERA GOSPODARCZA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Diagnoza prospektywna – infrastruktura techniczna Produkcja energii elektrycznej Odnawialne źródła energii Sieć wodna i kanalizacyjna Sieć gazowa Gospodarka obiegu zamkniętego Społeczeństwo informacyjne INFRASTRUKTURA TECHNICZNA STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Diagnoza prospektywna – system komunikacji i dostępność transportowa Drogi publiczne Linie kolejowe Połączenia lotnicze Dostępność transportowa zewnętrzna (Odrzańska Droga Wodna) Dostępność transportowa wewnętrzna SYSTEM KOMUNIKACJI I DOSTĘPNOŚĆ TRANSPORTOWA Dostępność czasowa do węzłów na autostradach i drogach ekspresowych po realizacji dróg ekspresowych S3 i S5 STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Scenariusze rozwoju „DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ” „METROPOLITALNA WYSPA” Możliwości przyszłego rozwoju regionu dolnośląskiego, jego subregionów, powiatów, miast i gmin związane są ściśle z wartością kapitału terytorialnego oraz umiejętnym i efektywnym jego wykorzystaniem. Uwzględniając złożoność tegoż kapitału, zmiany jego wartości, przestrzenne zróżnicowanie, zidentyfikowane rozwojowe problemy i zagrożenia, ich natężenie, a także możliwości i szanse rozwoju regionu dolnośląskiego w perspektywie roku 2030 określono trzy scenariusze: „DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ” „METROPOLITALNA WYSPA” „NIESPÓJNA MOZAIKA”

SCENARIUSZE ROZWOJU REGIONU DOLNOŚLĄSKIEGO DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ Segmenty terytorialnego kapitału SCENARIUSZE ROZWOJU REGIONU DOLNOŚLĄSKIEGO DYNAMICZNA RÓWNOMIERNOŚĆ METROPOLITALNA WYSPA NIESPÓJNA MOZAIKA POTENCJAŁ DEMOGRAFICZNY powstrzymanie szybkiej depopulacji peryferyjnych obszarów regionu zróżnicowanie przestrzenne rozwoju demograficznego; rozwój wrocławskiego obszaru metropolitalnego; postępująca depopulacja i starzenie się społeczności obszarów peryferyjnych zróżnicowanie przestrzenne rozwoju demograficznego POTENCJAŁ GOSPODARCZY intensywne tworzenie możliwości gospodarczego rozwoju i kreowania przewag konkurencyjnych obszarów zdegradowanych i zmarginalizowanych pogłębiające się dysproporcje rozwoju gospodarczego regionu; dominacja Wrocławia i jego otoczenia; stagnacja (upadek) obszarów peryferyjnych wyraźne dysproporcje rozwoju gospodarczego regionu USŁUGI PUBLICZNE rosnąca jakość usług publicznych także na obszarach peryferyjnych rosnąca jakość usług publicznych we wrocławskim obszarze metropolitalnym i ośrodkach o regionalnym znaczeniu; stagnacja na obszarach peryferyjnych utrzymanie przestrzennych dysproporcji w zakresie jakości usług publicznych; relatywnie niska jakość usług publicznych na obszarach peryferyjnych KAPITAŁ LUDZKI I SPOŁECZNY wzrost społecznego zaufania i terytorialnej (regionalnej) tożsamości; społeczna integracja regionu społeczna separacja wrocławskiego obszaru metropolitalnego; społeczna marginalizacja obszarów peryferyjnych; brak regionalnej tożsamości wzrost społecznego rozwarstwienia na obszarach peryferyjnych ŚRODOWISKO NATURALNE racjonalne wykorzystanie walorów i ochrona środowiska naturalnego DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA dostępność komunikacyjna obszarów peryferyjnych wspierająca ich rozwój komunikacyjna alienacja obszarów peryferyjnych niewielka poprawa komunikacyjnej dostępności obszarów peryferyjnych POTENCJAŁ FINANSOWY duże znaczenie alokacji finansowych dedykowanych terytorialnie obszarom peryferyjnym wyraźne dysproporcje przestrzenne alokacji finansowych alokacje finansowe dedykowane głównie dziedzinowo POTENCJAŁ INSTYTUCJONALNY dopełnienie ośrodków subregionalnych o regionalne funkcje administracyjne, ośrodki badawczo-rozwojowe instytucjonalna dominacja Wrocławia i degradacja obszarów peryferyjnych utrzymanie dotychczasowego rozmieszczenia instytucji o regionalnym znaczeniu

CELE STRATEGICZNE SRWD 2030 Wizja Dolnego Śląska 2030 CELE STRATEGICZNE SRWD 2030 Dolny Śląsk 2030 regionem równomiernego rozwoju, regionem przyjaznym, nowoczesnym i konkurencyjnym Misja Dolnego Śląska 2030 OTWARCI NA SIEBIE - OTWARCI NA ŚWIAT wyrównywanie szans rozwojowych, wzrost aktywności mieszkańców regionu, wieloaspektowa (społeczna, gospodarcza, przestrzenna) integracja, partycypacyjne zarządzanie regionem. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

CELE STRATEGICZNE SRWD 2030 Cel Nadrzędny Strategii Dolny Śląsk 2030 CELE STRATEGICZNE SRWD 2030 Harmonijny rozwój regionu i wysoka jakość życia dolnośląskiej społeczności. Cele Strategiczne: EFEKTYWNE WYKORZYSTANIE GOSPODARCZEGO POTENCJAŁU REGIONU; POPRAWA JAKOŚCI I DOSTĘPNOŚCI USŁUG PUBLICZNYCH; WZMOCNIENIE REGIONALNEGO KAPITAŁU LUDZKIEGO I SPOŁECZNEGO; ODPOWIEDZIALNE WYKORZYSTANIE ZASOBÓW I OCHRONA WALORÓW ŚRODOWISKA NATURALNEGO I DZIEDZICTWA KULTUROWEGO; WZMOCNIENIE PRZESTRZENNEJ SPÓJNOŚCI REGIONU. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Terytorialny wymiar polityki rozwoju rozwój gospodarczy rozwój społeczny STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Terytorialny wymiar polityki rozwoju OBSZAR FUNKCJONALNY CENNY PRZYRODNICZO GÓRSKI I PRZYGRANICZNY OBSZAR FUNKCJONALNY STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030 Ramy finansowe SRWD 2030 Główne źródła finansowania polityki rozwoju Dolnego Śląska do 2020 r.: Budżet Państwa, w tym środki pochodzące z Kontraktu Terytorialnego Województwa Dolnośląskiego; Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne (EFSI), w tym środki dystrybuowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej oraz PROW 2014-2020, PO Ryby 2014-2020, PO WER 2014-2020; POIŚ 2014-2020; Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS); środki pochodzące z międzynarodowych instytucji finansowych, np. Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych; budżety jednostek samorządu terytorialnego, w tym budżet Województwa Dolnośląskiego; instrumenty finansowe (zwrotne, m.in. pożyczki, poręczenia, gwarancje, inwestycje kapitałowe oraz inwestycje quasi-kapitałowe) udostępniane przez regionalne instytucje finansowe, m.in. Dolnośląski Fundusz Rozwoju. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030 Szacunkowe źródła finansowania polityki rozwoju Dolnego Śląska po 2020 r: Ramy finansowe SRWD 2030 publiczne środki krajowe; prywatne środki krajowe; środki budżetu UE (w nieznanej jeszcze wysokości); środki pochodzące z międzynarodowych instytucji finansowych, np. Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych. STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030 System wdrażania SRWD 2030 STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

88 kierunków działań strategicznych System wdrażania SRWD 2030 - kompetencje prawne Samorządu Województwa Dolnośląskiego Przypisano kompetencje prawne Samorządu Województwa Dolnośląskiego dla poszczególnych 88 kierunków działań strategicznych bezpośrednie 12 kierunki mieszane 43 kierunki brak kompetencji 5 kierunków bezpośrednie i mieszane 26 kierunki

Monitoring i ewaluacja SRWD SYSTEM MONITORINGU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030 MACIERZ WSKAŹNIKÓW PROCES WDRAŻANIA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030 DOSTOSOWANIE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ INFORMACJA O STOPNIU REALIZACJI SRWD 2030 INTERPRETACJA I OCENA DANYCH, EWALUACJA MONITORING STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030

Harmonogram prac Lp. Działanie Czas 1. 1)  Przeprowadzenie postępowania w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (Dział IV) w tym: prognozy oddziaływania na środowisko (Dział IV Rozdział 2) 2)  Przeprowadzenie postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko (Dział VI Rozdział 3 art. 113-117) Styczeń - marzec 2018 r. 2. Przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu Strategii w terminie od 19 lutego do 26 marca 2018 r. http://www.umwd.dolnyslask.pl/rozwoj/aktualnosci-rozwoj-regionalny/ 9 marca 2018 r. w Legnicy, 15 marca 2018 r. w Jeleniej Górze, 21 marca 2018r. w Wałbrzychu, 23 marca 2018 r. we Wrocławiu Luty - marzec 2018 r. 3. Konsultacje Strategii z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Wojewódzką Radą Dialogu Społecznego 4. Przygotowanie projektu Strategii po konsultacjach społecznych i strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko Kwiecień 2018 r. 5. Uzgodnienia projektu Strategii z Wodami Polskimi w zakresie dotyczącym zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią Kwiecień - maj 2018 r. 6. Przygotowanie ewaluacji ex-ante projektu Strategii Maj - czerwiec 2018 r. 7. Przedstawienie Sejmikowi Województwa Dolnośląskiego projektu Strategii Czerwiec-lipiec 2018

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Uwagi można przesyłać na adres: srwd2030@dolnyslask.pl STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2030