Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prawo podatkowe.
Advertisements

Autor: Mikołaj Borowski
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Istota i funkcje podatku
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Informatyzacja a prawo podatkowe
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Źródła prawa podatkowego
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Sprawa podatkowa.
Tryby weryfikacji decyzji w postępowaniu podatkowym
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Sprawy podatkowe - wykonanie zobowiązań podatkowych
Kodeks Postępowania Administracyjnego w oświacie
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Właściwość sądów administracyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Nadpłata podatku.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Petycja Twoje Prawo.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Poświadczanie dokumentów w KPA
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Schemat podziału administracji podległej Ministrowi Finansów
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
1 Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
Art. 121 o.p. Zasada informacji Art § 1. Postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. § 2. Organy.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
INFORMACJE INTERPRETACJE PODATKOWE Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego - Uniwersytet Łódzki.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Systemy podatkowe.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Potrącanie wierzytelności
RÓŻNE KULTURY – JEDNA TOŻSAMOŚĆ
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie

Współcześnie podatki stanowią nieodłączny element każdego systemu prawnego państwa. W Polsce ich stosowanie przewiduje sama Konstytucja stanowiąc w art. 84, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Definicja podatku Definicję podatku możemy odnaleźć w Ordynacji podatkowej w art. 6, który stanowi, że jest to publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

Cechy podatku Ma on charakter pieniężny – ponieważ jest nakładany i realizowany w jednostkach pieniężnych; Beneficjentem podatku jest związek publicznoprawny – ponieważ w największym stopniu zasilają one budżet państwa oraz budżety pozostałych szczebli jednostek samorządu terytorialnego; Jest on obowiązkowy – ponieważ obowiązek uiszczenia podatku wynika zawsze z przepisu prawa powszechnie obowiązującego jak np. ustawy; Jest przymusowy – ponieważ to państwo posiada uprawnienia do stanowienia prawa, w tym podatków i zabezpiecza jego wykonanie przymusem państwowym;

Cechy podatku c.d. Stanowi jednostronne świadczenie – ponieważ jest ustalane jednostronnie przez państwo w zakresie przyznanych mu ustawowo kompetencji; Jest on nieodpłatny – oznacza to, że świadczeniu podatkowemu nie towarzyszy wzajemny prawny obowiązek świadczenia wierzyciela podatkowego (tj. podmiotu publicznoprawnego) na rzecz dłużnika (podatnika); Jest on bezzwrotny – ponieważ polega na przekazaniu środków pieniężnych przez podatnika na rzecz budżetu państwa; Ma charakter generalny – co oznacza, że podatki ustanawiane są prawem, które w sposób ogólny wskazuje adresata i wyznacza sposób jego zachowania.

Podatki pośrednie Podatki pośrednie to takie podatki, które nie są płacone bezpośrednio na rzecz urzędu skarbowego, lecz są uiszczane przy nabywaniu określonego dobra czy usługi. Do podatków pośrednich zaliczymy: podatek od towarów i usług (VAT), podatek akcyzowy, podatek od gier.

Podatki bezpośrednie: Podatki bezpośrednie natomiast to takie, które obciążają bezpośrednio podatnika i stanowią jego koszt. Podatnik jest zobowiązany do jego odprowadzenia do właściwego organu podatkowego. Do podatków bezpośrednich zaliczymy: podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT), podatek dochodowy od osób prawnych (CIT), podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek tonażowy, podatek od wydobycia niektórych kopalin

Interpretacja podatkowa Podmiotem uprawnionym do wydawania interpretacji podatkowej jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej – art. 13 § 2a OP, natomiast to minister do spraw finansów dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów podatkowych przez organy podatkowe – art. 14a § 1 OP: dokonując ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek (interpretacje ogólne) wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe).

Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej Interpretacje ogólne – z wnioskiem o interpretację ogólną nie może wystąpić organ administracji publicznej. Interpretacja ogólna jest wydawana w celu ujednolicenia przepisów podatkowych, które były różnie stosowane i różnie interpretowane przez organy skarbowe w kraju; Interpretacja indywidualna – wydawana jest na wniosek podatnika, który ma trudności z prawidłowym rozumieniem brzmienia przepisów podatkowych w swojej indywidualnej sprawie.

Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej Interpretacja ogólna: Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać uzasadnienie konieczności wydania interpretacji ogólnej, w szczególności: przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego wymagających wydania interpretacji ogólnej; wskazanie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych oraz w takich samych stanach prawnych. Interpretację ogólną wydaje się, jeżeli w dniu złożenia wniosku w sprawach, o których mowa w § 2 pkt 2, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola celno-skarbowa albo od decyzji lub na postanowienie nie zostało wniesione odwołanie lub zażalenie.

Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej Interpretacja indywidualna Wydawana jest na wniosek podatnika przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej; Wniosek o interpretację indywidualną musi dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych; Przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych;

Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego; Nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego;

Interpretacje przepisów prawa podatkowego – rozdział 1a ordynacji podatkowej Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym, wydaje się postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku ma zastosowanie interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. W tym przypadku w postanowieniu wskazuje się oznaczenie interpretacji ogólnej wraz z podaniem miejsca jej publikacji. Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie.

Elementy interpretacji indywidualnej Art. 14c. Elementy interpretacji indywidualnej § 1. Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie. § 2. W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym. § 3. Interpretacja indywidualna zawiera pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego. § 4. Interpretację indywidualną wydaną w formie dokumentu elektronicznego opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.

Art. 14d. Termin do wydania interpretacji indywidualnej § 1. Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 terminy załatwiania spraw przez organ § 4. § 2. W przypadku doręczenia interpretacji indywidualnej za pomocą środków komunikacji elektronicznej interpretację indywidualną uważa się za wydaną z zachowaniem terminu, o którym mowa w § 1, jeżeli zawiadomienie, o którym mowa w art. 152a doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego § 1, zostało przesłane przed upływem tego terminu. § 3. Wnioskodawca może w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. Informację przekazuje się niezwłocznie, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił z tym żądaniem przed wydaniem interpretacji indywidualnej – nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania tej interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w sprawie.