Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2018 XXIII LO im. Nauczycieli Tajnego Nauczania W Lublinie
Na podstawie dotychczas opublikowanych materiałów dokonano analizy: Wyniki egzaminów Opracowano celem przedstawienia Radzie Pedagogicznej, Uczniom i Rodzicom. Na podstawie dotychczas opublikowanych materiałów dokonano analizy: zdawalności egzaminów obowiązkowych średnich wyników na wszystkich poziomach zdawania porównania wyniku średniego w szkole z wynikami CKE i uzyskanymi w województwie lubelskim Porównania tych wyników w skali centylowej
Informacja o zdających Do egzaminu przystąpiło: 258 absolwentów ubiegłego roku szkolnego z czego: 1 osoba nie zdała matury a 22 osoby mają prawo do egzaminu poprawkowego 43 absolwentów z lat ubiegłych w tym 4 zdających egzamin w starej formule z czego 1 osoba nie zdała a 3 maja prawo do egzaminu poprawkowego
EGZAMINY OBOWIĄZKOWE
Zdawalność Absolwenci 2018 Wszyscy zdający Zdali Mają prawo do poprawki Nie zdali CKE 79,7% 14,8% 5,5% Województwo 79,3% 5,9% XXIII LO 90,7% 8,6% 0,4%
Zdawalność Absolwenci liceów ogólnokształcących CKE Województwo XXIII LO Zdali Mają prawo do poprawki Nie zdali 85,3% 10,6% 4,1% 85,4% 10,7% 3,9% 90,7% 8,6% 0,4%
Rozkład niezdanych egzaminów w klasacH Język polski Język angielski Matematyka 3a - 9 3b 1 3 3c 3d 3e 1ustny 3 pisemne 1 pisemny 3f 2 3g 3h 3i
Jak odczytywać wyniki w skali centylowej Wynik na skali centylowej to odsetek liczby maturzystów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego przedmiotu na określonym poziomie wynik taki sam j lub niższy. Na przykład jeśli wynik centylowy wyniesie 87, będzie to oznaczać, że 87% wszystkich maturzystów, którzy przystąpili do tego egzaminu, uzyskało za rozwiązanie zadań wynik taki sam lub niższy, a 13% maturzystów uzyskało wynik wyższy. Wynik na skali centylowej pozwala ocenić osiągnięcia na tle osiągnięć wszystkich maturzystów.
Wyniki egzaminów obowiązkowych
Porównanie wyników klas z egzaminu obowiązkowego z języka polskiego
Porównanie wyników klas z egzaminu obowiązkowego z matematyki
Porównanie wyników klas z egzaminu obowiązkowego z języka angielskiego
Porównanie wyników egzaminów ustnych i pisemnych Język polski MPO-P1-pisemny 56,1% MPO-1- ustny 70,2% Język angielski MJA-P1-pisemny 75,4% MJA-1- ustny 68,3% Język francuski MJF-P1-pisemny 92,0% MJF-1- ustny 90,0% Język hiszpański MJH-P1- pisemny 58,7% MJH-1- ustny 53,9% Język niemiecki MJN-P1-pisemny 51,0% MJN-1- ustny 55,0% Język włoski MJR-P1-pisemny 82,0% MJR-1- ustny 100,0%
Wnioski: Zdawalność egzaminu w terminie głównym wyniosła 90,7% i jest wyższa niż w CKE i województwie, tylko jedna osoba nie ma prawo do poprawki zaś 21 do niej przystąpiło. Egzaminy obowiązkowe poza językiem hiszpańskim i niemieckim nasi absolwenci zdali lepiej niż średni uczeń w Polsce i województwie. Wyniki średnie szkoły mieszczą się w centylach od 48 d0 55 z przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka, pozostałe języki wybrali pojedynczy uczniowie dlatego nie podlegają one porównaniu statystycznemu . Dla matematyki i języka angielskiego widać wpływ realizowanego rozszerzenia i dwujęzyczności na wynik egzaminu na poziomie podstawowym. Dla egzaminu z języka polskiego takiej zależności nie widać. Język polski na poziomie podstawowym najlepiej zdały klasy biologiczno-chemiczne. Wyniki egzaminu ustnego (ocenianie wewnętrzne) są porównywalne do pisemnego ( ocenianie zewnętrzne)z większości języków. Z języka polskiego na egzaminach ustnych uczniowie uzyskali wyniki wyższe o 12 p.p. od wyników zewnętrznych zaś z języka angielskiego niższe o 7 p.p,
eGZAMINY DODATKOWE
Porównanie wybieralności przedmiotów
Poziom rozszerzony Porównanie Wyników XXIII LO do ogółu populacji
Poziom rozszerzony- Porównanie Wyników XXIII Lo do wyników absolwentów liceów ogólnokształcących
Poziom dwujęzyczny:
WNIOSKI: Statystyczny uczeń naszej szkoły zdawał dwa przedmioty dodatkowe. Widać wyraźny spadek wybieralności dodatkowych arkuszy na poziomie dwujęzycznym. Żaden z uczniów nie zdawał egzaminu o z języka angielskiego, biologii, chemii i fizyki na poziomie dwujęzycznym. Wybieralność przedmiotów dodatkowych pokrywała się z rozszerzeniami realizowanymi w szkole. Najwyższą wybieralność ma język angielski, geografia, biologia , chemia i matematyka. Najniższą wybieralność z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym ma język hiszpański, historia sztuki i informatyka. Z geografii szkoła osiągnęła wyniki powyżej średniej CKE i województwa z pozostałych przedmiotów te wyniki są niższe.
WYNIKI Z PRZEDMIOTÓW DODATKOWYCH Z PODZIAŁEM NA KLASY Wyróżniono klasy realizujące przedmiot w zakresie rozszerzonym.
JĘZYK POLSKI
JĘZYK ANGIELSKI Klasa A 19 Klasa B 17 Klasa C 27 Klasa D 8 Klasa E 16 Klasa F 12 Klasa G Klasa H 18 Klasa I 25
BIOLOGIA Klasa A Klasa B 1 Klasa C Klasa D 21 Klasa E Klasa F 28 Klasa B 1 Klasa C Klasa D 21 Klasa E Klasa F 28 Klasa G Klasa H 18 Klasa I
CHEMIA Klasa A Klasa B 1 Klasa C Klasa D 18 Klasa E Klasa F 15 Klasa G Klasa B 1 Klasa C Klasa D 18 Klasa E Klasa F 15 Klasa G Klasa H 6 Klasa I
FIZYKA Klasa A Klasa B Klasa C Klasa D Klasa E 8 Klasa F Klasa G Klasa B Klasa C Klasa D Klasa E 8 Klasa F Klasa G Klasa H Klasa I
GEOGRAFIA Klasa A Klasa B 29 Klasa C 23 Klasa D Klasa E 3 Klasa F Klasa B 29 Klasa C 23 Klasa D Klasa E 3 Klasa F Klasa G 18 Klasa H Klasa I 15
HISTORIA Klasa A 8 Klasa B Klasa C 2 Klasa D Klasa E Klasa F Klasa G Klasa C 2 Klasa D Klasa E Klasa F Klasa G Klasa H Klasa I
MATEMATYKA Klasa A Klasa B Klasa C 1 Klasa D Klasa E 27 Klasa F Klasa B Klasa C 1 Klasa D Klasa E 27 Klasa F Klasa G 16 Klasa H Klasa I 14
Wiedza o społeczeństwie Klasa A 2 Klasa B 8 Klasa C Klasa D Klasa E Klasa F Klasa G Klasa H Klasa I
Historia sztuki Klasa A Klasa B Klasa C Klasa D Klasa E Klasa F Klasa B Klasa C Klasa D Klasa E Klasa F Klasa G 2 Klasa H Klasa I
Informatyka Klasa A Klasa B Klasa C Klasa D Klasa E 1 Klasa F Klasa G Klasa B Klasa C Klasa D Klasa E 1 Klasa F Klasa G Klasa H Klasa I
Wnioski
Wyniki uczniów z egzaminów dodatkowych są niższe niż w CKE i województwie a zatem niezadowalające. Wyniki egzaminów dodatkowych potwierdzają opinię nauczycieli o niskiej motywacji uczniów. Uczniowie w sposób niezadowalający korzystali z zajęć dodatkowych prowadzonych dla nich przez wszystkich nauczycieli. Frekwencja na zajęciach była niska. Uczniowie nie pracowali systematycznie. W wielu przypadkach zbyt późno rozpoczęli powtórzenie materiału. Zajęcia dodatkowe poświęcane były głównie na uzupełnianie wiedzy . Uczniowie nie byli zmotywowani do zdobycia wysokiego wyniku na egzaminach dodatkowym ponieważ egzaminy te nie mają progu zdawalności. Na wielu kierunkach studiów są wolne miejsca a progi rekrutacji są bardzo niskie. Komisje przedmiotowe nie wypracowały skutecznych metod motywowania uczniów uzdolnionych do rozwijania swoich zainteresowań.
Rekomendacje
Wszyscy nauczyciele powinni dążyć do podniesienia wyników egzaminu maturalnego w szkole na obu poziomach. Zespoły przedmiotowe przeanalizują czy stosowane metody i formy pracy oraz systemy oceniania pozwalają efektywnie realizować podstawę programową i wymagania egzaminacyjne 0raz rozwijać zainteresowania uczniów rekrutowanych do szkoły z coraz niższą motywacja do nauki. Zespoły nauczycieli uczących w klasach dwujęzycznych omówią prawdopodobne przyczyny coraz niższego zainteresowania egzaminami na poziomie dwujęzycznym .
Nauczyciele we wrześniu zapoznają uczniów z wymaganiami egzaminacyjnymi na poziomie rozszerzonym, aby uczniowie uniknęli przypadkowych wyborów. Wychowawcy podejmą działania skierowane do uczniów i rodziców podnoszące ich świadomość, że zbyt duża liczba zdawanych egzaminów dodatkowych obniża możliwość zdania ich na wysokim poziomie procentowym. Wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców z ofertą zajęc dodatkowych i uświadomią im, że tylko systematyczne i aktywne uczestnictwo zwiększa szanse edukacyjne uczniów.
Dziękuję za uwagę Opracowanie: Jolanta Maciaś