Geneza i wybrane źródła prawa mediów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

Organizacje pozarządowe
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Możliwości KRRiT w kształtowaniu jakości reklamy w rtv
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Wpływ orzecznictwa ETS w sprawie Mediakabel na kwalifikację linearnych usług audiowizualnych Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Polski członek GALA.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Konwencja Praw Dziecka
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.
Zakres obowiązywania kpa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Sądy Administracyjne w Polsce
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Wolność wypowiedzi i wolność twórczości artystycznej
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Ograniczenia praw i wolności w Konstytucji RP
Sądy Administracyjne w Polsce
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
Sądy Administracyjne w Polsce
Geneza i wybrane źródła prawa mediów
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Geneza i wybrane źródła prawa mediów Agnieszka Kwiecień-Madej

Źródła prawa - międzynarodowe Europejska Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności [Rzym 4 lisopada 1950r. // weszła w życie 8 września 1953r. // ratyfikowana przez Polskę 19 stycznia 1993r.] Jurysdykcja Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu (od 1 maja 1993r.) Wymóg wyczerpania drogi krajowej, Wskazanie naruszenia praw gwarantowanych Konwencją,

Swoboda wypowiedzi – art. 10 1. Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Niniejszy przepis nie wyklucza prawa Państw do poddania procedurze zezwoleń przedsiębiorstw radiowych, telewizyjnych lub kinematograficznych. 2. Korzystanie z tych wolności pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym w interesie bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej lub bezpieczeństwa publicznego ze względu na konieczność zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu, z uwagi na ochronę zdrowia i moralności, ochronę dobrego imienia i praw innych osób oraz ze względu na zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych lub na zagwarantowanie powagi i bezstronności władzy sądowej.

Art. 10 Wolność Wyrażania poglądów Otrzymywania informacji i idei Przekazywania informacji i idei

Ograniczenia swobody wypowiedzi Ograniczenie musi być przewidywane przez wcześniej istniejące i znane prawo krajowe, Ingerencji w swobodę dokonać można tylko wtedy, gdy służy ona ochronie zamkniętego katalogu celów wskazanych w art. 10 ust. 2 [bezpieczeństwo publiczne, zapobieżenie zakłóceniu porządku lub przestępstwu, ochrona zdrowia i moralności, ochrona dobrego imienia i praw innych osób, zapobieżenie ujawnieniu informacji poufnych, zagwarantowanie powagi i bezstronności władzy sądowej], Ingrenencja musi być konieczna w demokratycznym społeczeństwie, Tzw. trójelementowy test zgodności ingerencji z konwencją praw człowieka,

Ważne orzecznictwo: Handyside przeciwko Wlk. Bytanii 7 grudnia 1976r., A. 24, Wyrok, w którym poddano interpretacji art. 10, sformułowane w nim tezy były powtarzane i rozwijane w kolejnych orzeczeniach, Sunday Times przeciwko Wlk. Brytanii (nr 1), 26 kwietnia 1979r., A. 30, Analiza kryterium ochrony powagi i bezstronności wymiaru sprawiedliwości jako ograniczenia swobody wypowiedzi, Observer i Guardian przeciwko Wlk. Brytanii oraz Sunday Times przeciwko Wlk. Brytanii (nr.2), 26 listopada 1991r., A. 216 i 217 Prasa jako „publiczny kontroler” (public watchdog) , Özgür Gündem przeciwko Turcji, 16 marca 2000r., ECHR 2000-III, Zakres obowiązków państwa,

Europejska Konwencja o telewizji ponadgranicznej, 5 maja 1989r Europejska Konwencja o telewizji ponadgranicznej, 5 maja 1989r., Strasburg Ma ona na celu zagwarantowanie wolnego przepływu informacji i idei oraz niezależności organizacji nadawczych, art. 4 – zobowiązanie państw członkowskich do zapewnienia wolności opinii i informacji zgodnie z art. 10 Konwencji praw człowieka, Celem konwencji jest zapewnienie obywatelom coraz większego wyboru usług programowych oraz rozwoju europejskiej twórczości audiowizualnej, która ma przyczynić się do powiększania dziedzictwa Europy,

Zakres zastosowania Konwencji Art. 1 – 3 – stosuje się do ponadgranicznego rozpowszechniania telewizyjnych usług programowych tzn. w sytuacji, w której program pochodzący z jednego kraju należącego do stron konwencji jest transmitowany lub retransmitowany na terytorium drugiego lub kilku innych państw będących sygnatariuszami, Art. 5 – obowiązek państwa strony zapewnia zgodności z konwencja wszystkich usług programowych transmitowanych przez nadawców Art. 6 ust. 2 – obowiązek państw udostępniania informacji o podlegających im nadawcach, Znaczną część postanowień konwencji stanowią ograniczenia dotyczące treści rozpowszechnianych pogramów telewizyjnych,

Geneza polskiego prawa mediów Druki informacyjne, przedstawiające opisy wydarzeń które budziły powszechne zainteresowanie. – brak prawnych gwarancji wolności prasy do 1791r. Problem wolności druku toku obrad Sejmu Czteroletniego – Ustawa prawa kardynalne z 1791 r. Dekret Rady Stanu z 1816 r. - zniesienie obowiązku cenzury prewencyjnej. Cenzura uprzednia – autor zwolniony z odpowiedzialności, całą odpowiedzialność druku przejmował urząd cenzorski, 1919r. – Dekret Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego w przedmiocie tymczasowych przepisów prasowych Dekret z 1946 r. o utworzeniu Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk - system cenzorski, kontrola poprzedzająca druk. Ustawa z 26 stycznia 1984 r. prawo prasowe – unormowała w sposób kompleksowy najważniejsze zagadnienia związane z funkcjonowaniem prasy

Źródła prawa - krajowe Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997r., Art. 14 [Zasada wolności prasy i innych środków przekazu] Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu.   Art. 54 [Wolność słowa; zakaz cenzury] 1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. 2. Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane. Ustawa może wprowadzić obowiązek uprzedniego uzyskania koncesji na prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.

Uprawnienia wynikające z art. 14 Konstytucji Wolność zakładania prasy i środków społecznego przekazu, bez konieczności uzyskiwania uprzedniej zgody Swoboda prowadzenia działalności przez środki społecznego przekazu – wolność wyrażania opinii i uzyskiwania informacji Możliwość funkcjonowania mediów niepublicznych, prywatnych

Elementy wolności wypowiedzi z art. 54 Konstytucji Wolności wyrażania poglądów – w każdej formie i każdych okolicznościach, - klasyczna – wolność wypowiedzi, wolność słowa. Ma charakter indywidualny i osobisty. Nie łączy się z działalnością środków społecznego przekazu, gdyż jest kierowana do oznaczonej i znanej osoby, - polityczna – prawo prezentacji przekonań dotyczących spraw ogólnych, publicznych. Tu działają środki społecznego przekazu i w tym aspekcie przejawia się powinność państwa zapewnienia wolności ich działania, 2. Wolność pozyskiwania informacji – uprawnienie jednostek oraz dziennikarzy. Nabiera szczególnego znaczenia wraz z art. 61. Możliwość pozyskiwania informacji które są niezbędne do budowania poglądów a następnie ich wyrażania, 3. Wolność rozpowszechniania informacji – domena i istota funkcjonowania prasy. Utwór rozpowszechniony – utwór który za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie,

Art. 61 [Prawo obywateli do informacji o działalności organów władzy publicznej] 1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. 2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. 3. Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa. 4. Tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, określają ustawy, a w odniesieniu do Sejmu i Senatu ich regulaminy.