Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarka odpadami.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Planowane zmiany prawne
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Program Szkolny Reba „Zbieraj baterie, chroń Ziemię, chroń siebie”
Zielony Punkt Łódź, ul. Zachodnia 70, tel/fax: (42) , NIP REGON: Sąd Rejonowy dla.
Segreguj odpady według nowej zasady
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Wszystko zaczęło się w marcu 2007r... Gniewskie Centrum Edukacji Ekologicznej rozpoczyna swoją działalność w strukturach Fundacji Zamek w Gniewie...
System recyklingu wg propozycji FORS
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie gospodarki odpadami ze środków NFOŚiGW Kraków, 3 października 2011 roku.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gospodarka w obiegu zamkniętym – fanaberia czy konieczność?
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Projektowane zmiany przepisów o odpadach w 2011 r. i ich wpływ na rynek ZSEE KONFERENCJA RECYKLING ZUŻYTEGO SPRZĘTU ELEKTRYCZNEGO I ELEKTRONICZNEGO Warszawa,
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
ZAPROJEKTUJWYBUDUJZARZĄDZAJ Plany gospodarki odpadami – strategia na przyszłość.
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Co to jest Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK)
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE OPŁATY PRODUKTOWEJ
Zapis prezentacji:

Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A. System selektywnego zbierania baterii – warunki osiągnięcia wymagań określonych w Dyrektywie 2006/66/WE Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A. Seminarium „Selektywna zbiórka baterii i akumulatorów” POLEKO Poznań, 21 listopada 2007 r.

Cel dyrektywy zminimalizowanie ujemnego wpływu zużytych baterii i akumulatorów [akku] na środowisko → przyczynianie się do ochrony, zachowania i poprawy jakości środowiska Podstawa prawna – art.175 ust.1 Traktatu o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej

● Cel w liczbach Poziomy selektywnego zbierania - min. 25 % w 2012 r. Minimalne wymagane poziomy wydajności recyklingu (w 2011 r.) - 65 % masy baterii i akku ołowiowo-kwasowych - 75 % masy baterii i akku Ni-K - 50 % masy innych baterii i akumulatorów

Punkt startu – Polska dziś Ilość baterii wprowadzonych do obrotu /szacunkowe dane MŚ za 2005 r./ 254 487 tys. szt. Masa baterii wprowadzonych do obrotu 6000 Mg Prognoza efektów zbierania w 2007 r. 950 Mg Prognozowany poziom zbierania 16 %

Punkt startu – jak dziś zbieramy Liczba miejsc zbierania 15 000 - 18 000 Liczba Operatorów zbiórki: ~ ok. 250 - w tym REBA 175 - 80 % Operatorów zbiera < 4,1 Mg/rok

Obecnie większość baterii zbiera się w placówkach oświatowych

Ustawa o bateriach - opinia producentów- przedsiębiorców wprowadzających baterie do obrotu Projekt budzi bardzo mieszane uczucia Zawiera rozwiązania słuszne i potrzebne np. ► obowiązek zbierania baterii w sklepach ► zakaz składowania i spalania zużytych baterii ► obowiązek kierowania zebranych baterii do zakładów przetwarzania ► obowiązek rejestracji wprowadzających i zakładów przetwarzania 3. Zawiera jednak rozwiązania, które wywołują sprzeciw i wymagają krytycznej analizy →

1. Opłaty za wprowadzenie baterii do obrotu Czego nie akceptujemy ? 1. Opłaty za wprowadzenie baterii do obrotu To w istocie nowy podatek ekologiczny Edukacja ekologiczna dotycząca baterii najlepiej udaje się na poziomie lokalnym Doświadczenia 5 lat gromadzenia przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej środków z opłat produktowych za baterie są złe /na rachunku wciąż spoczywa 12,5 mln złotych!/ nie mamy zaufania do przyszłego Subfunduszu Gospodarowania Odpadami

2. Wyłącznie indywidualnej odpowiedzialności za zbieranie Dotychczasowy system został stworzony głównie dzięki działaniom zespołowym: producenci utworzyli REBĘ powstało też kilka innych O.Odzysku REBA stworzyła system zbierania we współpracy z Operatorami Zbiórki, Gminami i KZG swoje systemy zbierania mają także pozostałe O.Odzysku REBA wypromowała zbiórkę baterii w szkołach Konieczność „zastąpienia” systemu,w którym kluczową rolę pełni Organizacja Odzysku – modelem,w którym każdy wprowadzający będzie sam nawiązywał współpracę z firmami zbierającymi, spowoduje wiele różnych komplikacji i znacznie podwyższy koszty funkcjonowania systemu

Wady indywidualnej odpowiedzialności za zbieranie Czy wyobrażacie sobie Państwo, że każda z Waszych Firm – zamiast 1 umowy z REBA lub z inną O.O. miałaby mieć np. 50 umów z przedsiębiorcami wprowadzającymi baterie do obrotu ? Ile by kosztowało ewidencyjne „podzielenie” zebranych baterii pomiędzy tych 50 wprowadzających i kto miałby to robić ? To tylko 2 podstawowe problemy, które dostrzegamy po analizie projektu ustawy

Ustawa zacznie nas w pełni obowiązywać dopiero za 3 lata Co chcemy robić ? Zanim to nastąpi trzeba wspólnymi siłami znacznie rozwinąć system zbierania i rozszerzyć jego zasięg, ale w taki sposób, aby nie spowodowało to dużego wzrostu kosztów ! Pragnę zaprosić naszych partnerów – operatorów do rozmów ws. konsolidacji systemów lokalnych i tworzenia sieci zbierania obejmującej stopniowo obszar co najmniej jednego województwa Ustawa zacznie nas w pełni obowiązywać dopiero za 3 lata

Co chcemy robić ? Czy jest to realne ? Jakie warunki musiałyby być spełnione, aby wdrożyć takie rozwiązanie ? Czy jest to koncepcja spójna z planami zmian własności odpadów komunalnych, jakie proponowało w 2006r. Ministerstwo Budownictwa? Dyskusję tę zamierzamy prowadzić z Państwem równolegle z pracami nad ustawą o bateriach, tak aby w momencie wejścia ustawy w życie mieć już gotowe propozycje rozwiązań praktycznych.

Dziękuję za uwagę Michał Korkozowicz REBA Organizacja Odzysku S.A. ul. Kubickiego 19/16, 02-954 Warszawa tel.(022) 550 61 08, fax. (022) 550 61 09 www.reba.pl