Wyzwania w zakresie przygotowania nowej organizacji kształcenia, dostosowanie infrastruktury szkół i placówek oświatowych oraz wpływ wprowadzanych zmian na zatrudnienie nauczycieli Gdańsk, 10 maja 2017 r.
Szkoła na etapie projektowania sieci szkół Dostęp do informacji; Szerokie konsultacje; Dialog pomiędzy samorządem a szkołami.
Przekształcanie, włączanie, wygaszanie szkół Kryteria sukcesu (na I etapie): Współpraca szkół i szukanie najlepszych rozwiązań; Włączenie rodziców i pracowników do projektowania zmian; Obniżanie poziomu strachu i niepewności wszystkich zainteresowanych.
Przekształcanie, włączanie, wygaszanie szkół Powody porażek (na I etapie): Brak współpracy szkół – szczególnie samodzielnych gimnazjów i szkół podstawowych; Realizacja planów bez szerokich konsultacji; Wykorzystanie reformy do tworzenia pola konfliktu na linii prezydent, burmistrz, wójt – rada;
Organizacja pracy szkoły - zagrożenia Niepewny wynik naboru na nowy rok szkolny; Przepływ uczniów pomiędzy szkołami; Niepewne rozstrzygnięcia kadrowe; Zagrożenie dwuzmianowością; Kłopoty kadrowe małych szkół.
Nauczyciel w dobie zmiany ,,Odpływ’’ młodych, obiecujących zawodowo nauczycieli; Krótki czas na zapoznanie się nauczycieli z nową podstawą programową; Niepewność, brak poczucia stabilności.
Szanse, wyzwania Tworzenie klas dwujęzycznych; Rozwój szkół w miastach; Reorganizacja sieci szkół w powiązaniu z demografią; Ruch kadrowy wśród nauczycieli.
Kończy się wprowadzanie zmian ,,na papierze’’. Podsumowanie Kończy się wprowadzanie zmian ,,na papierze’’. Kolejne kroki pokażą, czy decyzje podjęte dotąd przez samorządy i dyrektorów szkół sprawdzą się w praktyce. Następne trudne kroki czekają nas w roku przyszłym, a najtrudniejsze – kadrowo, za dwa lata.