SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
Advertisements

PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Adrian Batkowski. organy administracji publicznej; urzędy obsługujące organy administracji publicznej; służby, inspekcje, straże w ramach swojej właściwości;
Czyli często nieuzasadniony strach.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Zagrożenie powodziowe przyczyny i ochrona. OPADY DŁUGOTRWAŁE LUB GWAŁTOWNE Najgroźniejsze powodzie opadowe występują na rzekach górskich i podgórskich.
PLANOWANIE I REALIZACJIA SZKOLENIA OBRONNEGO 2016 ROKU.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Historia Obrony cywilnej.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Plany zarządzania kryzysowego.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
TEMAT 1: STRUKTURA I ORGANIZACJA KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO-GAŚNICZEGO autor: Łukasz Kochan Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Bądź częścią rozwiązania
Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
ZADANIA STAROSTY W SPRAWACH ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO I
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Rzecznik Praw Dziecka.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Zasady szacowania strat
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
Temat: STRUKTURA I ORGANIZACJA OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ OSP ORAZ OL
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
DZIAŁANIA PRZECIWPOWODZIOWE ORAZ RATOWNICTWA NA WODACH
Organy i podmioty zarządzania kryzysowego
MRiRW Zadania i obowiązki Szkół Rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju w realizacji zadań obronnych w przypadku wprowadzenia wyższych.
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Autor: Magdalena Linowiecka
Zapis prezentacji:

SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO ŁOBEZ 2018

SYTUACJA KRYZYSOWA TO SYTUACJA WPŁYWAJĄCA NEGATYWNIE NA POZIOM BEZPIECZEŃSTWA LUDZI, MIENIA W ZNACZNYCH ROZMIARACH LUB ŚRODOWISKA, WYWOŁUJĄCA ZNACZNE OGRANICZENIA W DZIAŁANIACH WŁASCIWYCH ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ZE WZGLĘDU NA NIEADEKWATNOŚĆ POSIADANYCH SIŁ I ŚRODKÓW

ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE INFORMACJE OGOLNE ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE to działalność organów administracji publicznej, która polega na: zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej

FAZY ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO REAGOWANIE ODBUDOWA PRZYGOTOWANIE ZAPOBIEGANIE

przygotowanie, reagowanie, odbudowę. zapobieganie, FAZY TE POWIĄZANE SĄ ZE SOBĄ KOŁOWĄ ZALEŻNOŚCIĄ, GDZIE KAŻDA Z FAZ PRZECHODZI W KOLEJNĄ zapobieganie, przygotowanie, reagowanie, odbudowę.

ZAPOBIEGANIE odnosi się do działań, które eliminują lub redukują prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji kryzysowej, albo ograniczają jej skutki. PRZYGOTOWANIE to planowanie jak należy zareagować w przypadku wystąpienia kryzysu, a także działania mające na celu powiększenie zasobów sił i środków niezbędnych do efektywnego reagowania. Działaniem przygotowawczym jest także uczenie ludności, jak ma się zachować (reagować) w obliczu katastrofy. REAGOWANIE następuje po wystąpieniu sytuacji kryzysowej. Jego celem jest dostarczenie pomocy poszkodowanym i ograniczenie wtórnych zniszczeń i strat.

ODBUDOWA jest końcową fazą cyklu zarządzania kryzysowego ODBUDOWA jest końcową fazą cyklu zarządzania kryzysowego. Odbudowę kontynuuje się, aż wszystkie systemy wrócą do stanu poprzedniego albo lepszego niż poprzedni. Dzieli się ją na krótkoterminową i długoterminową. Krótkoterminowa polega na przywróceniu systemów niezbędnych do życia do minimalnych standardów operacyjnych. Odbudowa długoterminowa może trwać wiele lat, aż do kompletnej odbudowy całego obszaru dotkniętego katastrofą. Jednocześnie odbudowa ta powinna być realizowana w nowy sposób, tak aby rejon dotknięty katastrofą był po odbudowie mniej wrażliwy na kolejną katastrofę.

KRAJOWY SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO OBEJMUJE PIĘĆ POZIOMÓW: INFORMACJE OGOLNE KRAJOWY SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO OBEJMUJE PIĘĆ POZIOMÓW: Na terenie gminy organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Na terenie powiatu organem właściwym w zakresie zarządzania kryzysowego jest starosta jako przewodniczący zarządu. Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda. Ministrowie kierujący działaniami administracji rządowej oraz kierownicy urzędów centralnych realizują zadania dotyczące zarządzania kryzysowego zgodnie z zakresem swojej właściwości. Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zarządzanie kryzysowe sprawuje Rada Ministrów.

REGUŁA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO KOORDYNACJA ZARZĄDZANIE KRAJ POZIOM KRAJOWY RZĄDOWY POZIOM LOKALNY SAMORZĄDOWY WOJEWÓDZTWO POWIAT GMINA ZAPOBIEGANIE PRZYGOTOWANIE REAGOWANIE ODBUDOWA

ZADANIA I ZASADY DZIAŁANIA INFORMACJE OGOLNE ZADANIA I ZASADY DZIAŁANIA tych organów w dziedzinie zarządzania kryzysowego a także zasady finansowania zadań zarządzania kryzysowego określa Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 209 ze zm.)

KRYZYS

REAGOWANIE W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA SYTUACJI KRYZYSOWEJ Obowiązek podjęcia działań w zakresie zarządzania kryzysowego spoczywa na tym organie właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego, który pierwszy otrzyma informację o wystąpieniu zagrożenia. Organ ten niezwłocznie informuje o zaistniałym zdarzeniu organy odpowiednio wyższego i niższego szczebla, przedstawiając jednocześnie swoją ocenę sytuacji oraz informację o zamiarach działania.

KIEROWANIE I KOORDYNOWANIE REAGOWANIA KRYZYSOWEGO W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej działaniami w celu zapobieżenia jej skutkom lub ich usunięcia kieruje na terenie gminy wójt/ burmistrz. Koncentruje się na zdaniach podstawowych dla ochrony ludności to znaczy na ostrzeganiu, alarmowaniu i informowaniu ludności o niebezpieczeństwie, ewakuacji i zakwaterowaniu ewakuowanych, wszechstronnego wspierania działań profesjonalnych sił ratowniczych, a także na zapewnieniu wszystkim poszkodowanym pomocy socjalnej. Na terenie powiatu tymi działaniami kieruje starosta. Starosta wykonuje takie same zadania co wójt/burmistrz, a ponadto koordynuje współdziałanie między gminami, wspierając je działaniem podległych sobie: służb, inspekcji i straży wspomaganych przez organizacje pozarządowe przewidziane do użycia w Powiatowym Planie Zarządzania Kryzysowego. Struktury powiatowe /profesjonalne siły ratownicze, administracja ogólna, organizacje pozarządowe i podmioty gospodarcze/ stanowią podstawowy szczebel reagowania kryzysowego.

SZCZEBEL WOJEWÓDZKI, z racji swojego usytuowania w systemie zarządzania kryzysowego, w sytuacjach kryzysowych udziela pomocy władzom powiatowym, których możliwości okazały się niewystarczające, koordynuje prowadzenie działań w przypadku powstania sytuacji kryzysowej obejmującej obszar większy niż jeden powiat oraz współdziała ze szczeblem centralnym wówczas, gdy jego pomoc jest niezbędna. WOJEWODA ZCHODNIOPOMORSKI stanowi pośrednie ogniwo, poprzez które w razie potrzeby, angażowane są pododdziały lub oddziały Sił Zbrojnych RP do wykonywania zadań związanych z zapobieżeniem skutkom sytuacji kryzysowej lub ich usunięciem, jeżeli użycie innych sił i środków jest niemożliwe lub niewystarczające. SZCZEBEL CENTRALNY wspiera niższe szczeble zarządzania kryzysowego w sytuacji, gdy ich możliwości reagowania okazały się niewystarczające. Koordynuje reagowanie w przypadku zaistnienie sytuacji kryzysowej o dużej skali.

KOMPETENCJE STAROSTY W zakresie przeciwdziałania skutkom sytuacji kryzysowej lub ich usunięcia Starosta może wydawać polecenia wiążące wójtowi /burmistrzom/, kierownikom jednostek organizacyjnym utworzonych przez powiat, kierownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, kierownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze powiatu oraz kierownikom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe organy do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze powiatu.

podejmuje przedsięwzięcia reagowania kryzysowego w oparciu o STAROSTA ŁOBESKI podejmuje przedsięwzięcia reagowania kryzysowego w oparciu o POWIATOWY PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO. Plan ma zapewnić systemowe, skoordynowane i efektywne reagowanie na zdarzenia kryzysowe, w których pomoc i ochrona może być skutecznie podjęta tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednym kierownictwem.

P O W I A T E C N R U M Z Ą D K Y S G P O W I A T E C N R U M Z Ą D K ul. Przemysłowa 2 73-150 Łobez e-mail: zk@powiatlobeski.pll Tel: 91 397 60 96, 91 57 88 078 Fax: 91 57 880 78 P O W I A T E C N R U M Z Ą D K Y S G P O W I A T E C N R U M Z Ą D K Y S G DIĘKUJEMY ZA ZAINTERESOWANIE SIĘ PREZENTACJĄ.