Zmiany w Karcie Nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Sześciolatek idzie do szkoły
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Język obcy w przedszkolu
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Ustawa z 26 czerwca 1974 Kodeks pracy dr Jacek Borowicz1.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych
Zmiany w Karcie Nauczyciela po 1 stycznia 2018 roku
o finansowaniu zadań oświatowych Zmiany w przepisach kadrowych
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Sześciolatek idzie do szkoły
Awans zawodowy nauczycieli
Kształcenie specjalne
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Zapis prezentacji:

Zmiany w Karcie Nauczyciela wprowadzone art. 76 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203)

Wybrane zmiany w prawie oświatowym po 1 stycznia 2018 r.

Dodatki dla nauczycieli Na mocy art. 54 ust. 5 KN, nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5 000 mieszkańców, przysługuje odrębny dodatek w wysokości 10 % wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek przysługuje nauczycielom zatrudnionym w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć, w tym także zatrudnionym w kilku szkołach, który w żadnej z tych szkół nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie jednak wymiar jego zajęć stanowi co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć dla danego stanowiska (art. 22 ust. 3, art. 54 ust. 5 i art. 91b ust. 1 Karty Nauczyciela).

Dodatki dla nauczycieli Z dniem 1 stycznia 2018 r. zostały uchylone przepisy Karty Nauczyciela przyznające prawo do: lokalu mieszkalnego (art. 54 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 Karty Nauczyciela) dodatku mieszkaniowego (art. 54 ust. 3, ust. 6, ust. 7 i ust. 8 Karty Nauczyciela); działki, gruntu do użytkowania (art. 56, art. 60 Karty Nauczyciela). Nauczyciel, emeryt, rencista, który do dnia 1 stycznia 2018 r. korzystał z uprawnień określonych w art. 54 ust. 1 lub 4, art. 56 lub art. 60 ustawy KN, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2018 r., zachowuje te uprawnienia do końca okresu, na jaki zostały mu one przyznane (art. 135 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy.

Zatrudnianie nauczycieli (art. 10 i art. 10a Karty Nauczyciela) Obowiązek zatrudnienia nauczyciela stażysty na 2 lata szkolne w celu odbycia stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Likwidacja obowiązku zasięgania informacji z KRK w przypadku ponownego zatrudnienia nauczyciela w tej samej szkole (zatrudnienie w ciągu 3 miesięcy od ustania poprzedniego stosunku pracy). Obowiązek zatrudniania nauczycieli w przedszkolach, szkołach, placówkach niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne inne niż jst na podstawie umowy o pracę.

Zasady zwalniania w przypadku długotrwałej niezdolności do pracy Od 1 stycznia 2018 r. ujednolicono zasady zwalniania nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania i na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w przypadku, gdy są niezdolni do pracy z powodu choroby. Dyrektor rozwiąże z nauczycielem stosunek pracy w razie: czasowej niezdolności do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 182 dni; czasowej niezdolności do pracy spowodowanej gruźlicą lub występującej w okresie ciąży, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 270 dni.

Urlop dla poratowania zdrowia (art. 73 Karty Nauczyciela) Wymogi Nauczyciel musi być zatrudniony w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony. Nauczyciel musi przepracować w szkole nieprzerwanie co najmniej 7 lat, wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć. Okres pracy w szkole musi być nieprzerwany.

Urlop dla poratowania zdrowia (art. 73 Karty Nauczyciela) Od 1 stycznia urlop zdrowotny udzielany jest wyłącznie: w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej; w celu przeprowadzeniu zaleconego leczenia choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywa istotną rolę; na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową.

Urlop dla poratowania zdrowia (art. 73 Karty Nauczyciela) O potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia orzeka lekarz medycyny pracy. Lekarz będzie mógł zlecić wykonanie badań pomocniczych lub konsultacji specjalistycznych. Szkoła pokrywa koszt badań lekarskich związanych z udzieleniem urlopu. Badania kontrolne będą wykonywane tylko po urlopie trwającym więcej niż 30 dni.

Urlop dla poratowania zdrowia (art. 73 Karty Nauczyciela) Wniosek o udzielenie urlopu tylko w formie pisemnej. Ewentualne wskazanie choroby we wniosku nie jest wiążące dla dyrektora. Dyrektor sam nie może ocenić, że choroba nie uprawnia do urlopu dla podratowania zdrowia.

Urlop dla poratowania zdrowia (art. 73 Karty Nauczyciela) Jednorazowo można udzielić urlopu nie więcej niż rok. Kolejny urlop dla podratowania zdrowia nie wcześniej niż po upływie roku od dnia zakończenia poprzedniego urlopu. Łączny wymiar urlopu w okresie całego zatrudnienia nie może przekraczać 3 lat.

Urlop dla poratowania zdrowia (art. 73 Karty Nauczyciela) Odwołanie od treści orzeczenia Nauczycielowi oraz dyrektorowi przysługuje odwołanie od treści orzeczenia w terminie 14 dni od jego otrzymania. Odwołanie wnosi się do właściwego wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy z pośrednictwem lekarza, który wydał orzeczenie. Odwołanie może dotyczyć jedynie treści orzeczenia. Rozporządzenie MEN z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie orzekania o potrzebie udzielenia nauczycielowi urlopu dla podratowania zdrowia Określa zakres oraz tryb przeprowadzenia badania, wzór skierowania oraz wzór orzeczenia.

Przepisy przejściowe Nauczyciele, którzy uzyskali orzeczenie o potrzebie udzielenia urlopu dla poratowania zdrowia do dnia 31 grudnia 2017 r., skorzystają z urlopu na dotychczasowych zasadach, choćby wskazany termin rozpoczęcia urlopu zdrowotnego przypadał po 1 stycznia 2018 r. (art. 141 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych). Nauczyciele, którzy w dniu 1 stycznia 2018 r. przebywają na urlopie dla poratowania zdrowia, zachowują prawo do tego urlopu do końca okresu, na jaki go udzielono, chyba że wcześniej zostaną odwołani z urlopu na podstawie art. 73 ust. 7 Karty Nauczyciela (art. 142 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Urlop wypoczynkowy nauczycieli (art. 64, art. 66 ust. 1, art. 66a Karty Nauczyciela) Dyrektorzy, wicedyrektorzy i inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze będą korzystać z urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w roku kalendarzowym. Nauczyciele realizujący w ramach jednego stosunku pracy zajęcia zarówno w placówce nieferyjnej, jak i feryjnej będą korzystać z urlopu wg zasad określonych dla placówki, w której realizują większą liczbę godzin zajęć. Urlop dla poratowania zdrowia uprawni do urlopu uzupełniającego.

Przepisy przejściowe Osoby pełniące funkcje kierownicze w szkole, które nabyły prawo do urlopu uzupełniającego i nie wykorzystały go do dnia 31 grudnia 2017 r., skorzystają z niego w wymiarze uzupełniającym do 8 tygodni w ciągu roku szkolnego według przepisów dotychczas obowiązujących, tj. w dniach kalendarzowych (art. 140 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Urlop wychowawczy (art. 67d Karty Nauczyciela) Korzystanie ze zwolnienia od pracy z art. 188 Kodeksu pracy (art. 67e Karty Nauczyciela) Nauczyciele będą mogli korzystać z tzw. dni opieki wyłącznie w wymiarze dziennym, bez możliwości przeliczenia zwolnienia na godziny. Urlop wychowawczy (art. 67d Karty Nauczyciela) W przypadku nauczycieli szkół feryjnych obniżenie wymiaru zatrudnienia  w okresie, w którym nauczyciel jest uprawniony do urlopu wychowawczego będzie mogło nastąpić: bezpośrednio po zaprzestaniu korzystania z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego albo z początkiem roku szkolnego.

Doskonalenie zawodowe zmiany od 1 września 2018 r. Obowiązki nauczycieli (art. 6 Karty Nauczyciela) Nowy obowiązek nauczyciela – doskonalenie zawodowe zgodnie z potrzebami szkoły. zmiany od 1 września 2019 r. Doskonalenie zawodowe Obniżenie środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli do 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli.

Kwalifikacje katechetów Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej  z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii określa kwalifikacje, jakie musi posiadać osoba kierowana do nauczania religii na poszczególnych etapach edukacyjnych i typach szkół, nabyte na odpowiedniego rodzaju studiach teologicznych określonych przez Kościół katolicki. W porozumieniu zawarty jest wymóg posiadania przez te osoby przygotowania pedagogicznego.

Szczegółowe wymogi kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska nauczyciela religii katolickiej w poszczególnych typach szkół: w liceach ogólnokształcących i technikach z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która: ukończyła studia magisterskie na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w katolickim wydziale teologicznym uczelni publicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub jest księdzem, który ukończył wyższe diecezjalne lub zakonne seminarium duchowne i legitymuje się dyplomem lub zaświadczeniem ukończenia seminarium oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii.

Szczegółowe wymogi kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska nauczyciela religii katolickiej w poszczególnych typach szkół: w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 2 lub ukończyła studia magisterskie na kierunku innym niż teologia oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii uzyskane w wyniku ukończenia teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych lub jest alumnem wyższego seminarium duchownego po ukończeniu piątego roku studiów.

Szczegółowe wymogi kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska nauczyciela religii katolickiej w poszczególnych typach szkół: w szkołach podstawowych, z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 2 lub 3 lub: ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku teologia i uzyskała tytuł zawodowy licencjata w kolegium teologicznym albo w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w katolickim wydziale teologicznym uczelni publicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub posiada dyplom ukończenia kolegium teologicznego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub jest alumnem wyższego seminarium duchownego po ukończeniu czwartego roku studiów lub studentem wyższych studiów teologicznych po ukończeniu czwartego roku studiów.

Szczegółowe wymogi kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska nauczyciela religii katolickiej w poszczególnych typach szkół: w przedszkolach, z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 2,3 lub 4 lub: posiada dyplom ukończenia studiów wyższych w specjalności pedagogika religijna lub katechetyka, uzyskany w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w katolickim wydziale teologicznym uczelni publicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub posiada dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie wychowania przedszkolnego lub wczesnoszkolnego oraz świadectwo ukończenia podyplomowych studiów katechezy przedszkolnej uzyskane w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w katolickim wydziale teologicznym uczelni publicznej.

Szczegółowe wymogi kwalifikacyjne do zajmowania stanowiska nauczyciela religii katolickiej w poszczególnych typach szkół: w szkołach i przedszkolach specjalnych, posiada osoba spełniająca wymagania kwalifikacyjne dla danego typu szkoły i określone odpowiednio w § 2,3, 4 lub 5 niniejszego porozumienia ponadto: ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki specjalnej w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.

Organizowanie nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach – zmiana rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. poz. 1147). Rozporządzenie, poza sprawami logistycznymi związanymi z dostosowaniem treści rozporządzenia do obowiązującego od 1 września 2017 r. Prawa oświatowego, wprowadziło istotne zmiany organizacyjne w pracy przedszkola i szkoły. Zgodnie z § 1 ust. 1a zajęcia religii prowadzone: w przedszkolu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych należy uwzględnić w ramowym rozkładzie dnia; w szkołach należy uwzględnić w tygodniowym rozkładzie zajęć.

Zmienione przepisy § 10 rozporządzenia w sprawie organizowania trzydniowych rekolekcji wielkopostnych wprowadzają dla szkół obowiązek pełnienia funkcji opiekuńczej i wychowawczej w czasie trwania rekolekcji („W czasie trwania rekolekcji szkoła nie jest zwolniona z realizowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej”). Bez mian pozostała zasada odrębnego ustalania szczegółowych zasad organizacji rekolekcji między organizującymi rekolekcje a szkołą. § 2 rozporządzenia zmieniającego w odniesieniu do dotychczasowego publicznego gimnazjum oraz klas dotychczasowego publicznego gimnazjum prowadzonych w szkołach innego typu, dotychczasowych publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz klas dotychczasowych publicznych szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych mówi o stosowaniu przepisów zmienianego rozporządzenia do zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach.

Czas przeznaczony na zajęcia religii Obowiązujące od 1 września 2017 r. przepisy nie wprowadzają istotnych zmian w zakresie organizowania w przedszkolach zajęć z religii. Religia nie została także uwzględniona w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, dlatego zajęcia nie powinny obywać się w czasie przeznaczonym na jej realizację. Przedszkole publiczne zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie (godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut).   W tym czasie przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, w której nie uwzględnia się religii – art. 13 ust. 1 pkt i pkt 2 ustawy Prawo oświatowe.

Czas przeznaczony na zajęcia religii Jak zorganizować zajęcia Dzieci, których rodzice wyrazili życzenie organizacji zajęć z religii w przedszkolu, powinny więc realizować tygodniowo 25 godzin zajęć przeznaczonych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz dodatkowe zajęcia z religii trwające: około 15 minut dla dzieci w wieku 3-4 lat, około 30 minut dla dzieci w wieku 5-6 lat.

Dziękuję za uwagę.