Regionalna Polityka Rynku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Mam skrzydła – lecę do pracy. Koszaliński program aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych pozostających bez zatrudnienia.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Warszawa, 15 marca 2007 r.
Temat prezentacji Temat prezentacji : Priorytet VII POKL Promocja integracji społecznej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Gdańsk Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Indywidualny plan działania
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI II współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Projekt innowacyjno-testujący pt. „Model Wsparcia jako innowacyjne narzędzie wzmacniające współpracę publicznych i niepublicznych instytucji pomocy społecznej.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Koszalińska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. podejmuje działania, które inicjują, wspierają oraz promują zrównoważony rozwój województwa zachodniopomorskiego.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Program Aktywizacja i Integracja Poznań, styczeń 2015r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Konkurs Katowice r..
Komplementarność EFS z PO PŻ
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

„Pomorski Model Współpracy na Rzecz Aktywizacji Społeczno – Zawodowej osób pozostających bez pracy” Regionalna Polityka Rynku Iwona Szułdrzyńska Wydział Programów Rynku Pracy Pracy Gdańsk, 25 stycznia 2018 r.

Praktyczne możliwości wspólnego działania Osoby w trudnej sytuacji na rynku pracy wspólni klienci OPS i PUP. Aktywizacja społeczna i zawodowa wspólnego klienta realizowana przez poszczególne instytucje w ramach dostępnych im narzędzi aktywizacji i środków finansowych. Najczęściej są to działania nieskoordynowane i realizowane odrębnie, niezależnie od działań innych organizacji i instytucji z uwagi na przepisy prawne oraz specyfikę finansową stosowanych narzędzi. Najbardziej optymalne rozwiązanie objęcie wspólnego klienta skoordynowanymi działaniami w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej.

Praktyczne możliwości wspólnego działania Główną oś działań i współpracy PUP i OPS powinna stanowić ścieżka reintegracji społeczno – zawodowej, określona wspólnie przez obie instytucje. Wspólną ścieżkę powinny tworzyć współgrające, uzupełniające się narzędzia wsparcia i środki finansowe. Aby proces aktywizacji osób bezrobotnych i korzystających z pomocy społecznej był bardziej skuteczny, w ścieżce należy koniecznie wykorzystać możliwości wsparcia innych organizacji (np. NGO, CIS, KIS) oraz potencjał podmiotów ekonomii społecznej. Dzięki kumulacji sił i środków finansowych aktywizacja osób w trudnej sytuacji na rynku pracy będzie bardziej skuteczna.

Praktyczne możliwości wspólnego działania Ścieżka reintegracji społeczno – zawodowej powinna poprzedzać aktywizację zawodową lub prowadzić do aktywizacji aby: ułatwić przygotowanie do wejścia na otwarty rynek pracy, umożliwić korzystanie z oferowanych przez służby zatrudnienia usług (poradnictwa zawodowego, szkoleń, pośrednictwa pracy) oraz instrumentów wspierających zatrudnienie (staży, zatrudnienia subsydiowanego, uczestnictwa w programach regionalnych, dotacji na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej), umożliwić „zakotwiczenie” na rynku pracy.

Narzędzia aktualnie przydatne w procesie aktywizacji społeczno – zawodowej osób w trudnej sytuacji Narzędzia OPS: Praca socjalna Kontrakt Socjalny Inne narzędzia, metody i techniki pracy socjalnej Programy, projekty (w tym pozakonkursowe, konkursowe) Narzędzia PUP: Program Aktywizacja i Integracja (PAI) Prace społecznie użyteczne Zatrudnienie wspierane Programy specjalne Narzędzia WUP: Usługi poradnictwa zawodowego Działania aktywizacyjne

Narzędzia aktualnie przydatne w procesie aktywizacji społeczno – zawodowej osób w trudnej sytuacji Narzędzia PCPR: Programy finansowane z funduszy PFRON Programy, projekty (w tym pozakonkursowe, konkursowe) Narzędzia CIS: Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego Zajęcia w ramach reintegracji społecznej Zajęcia w ramach reintegracji zawodowej Narzędzia KIS: Prowadzenie poradnictwa psychologicznego, terapeutycznego, zawodowego, prawnego Działania edukacyjno – pomocowe Działania zatrudnieniowe

Możliwości łączenia narzędzi różnych instytucji i organizacji w ścieżki reintegracji społeczno -zawodowej W planowanie ścieżki reintegracji w aktywizacji społeczno- zawodowej wspólnego klienta OPS i PUP, powinni być zaangażowani pracownicy obu instytucji. Ścieżki należy tworzyć w oparciu o autentyczne potrzeby różnej liczebności grup osób bezrobotnych. Należy tak ustalać i łączyć ze sobą formy wsparcia z poszczególnych instytucji i organizacji aby się nawzajem uzupełniały o brakujące możliwości i prowadziły do określonego celu. W realizację ścieżki reintegracji aktywizacji społeczno-zawodowej mogą być zaangażowane różne instytucje i organizacje pozarządowe, np. CIS, KIS, lokalne organizacje, podmioty ekonomii społecznej dysponujące możliwościami w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej. 7

Możliwości łączenia narzędzi różnych instytucji i organizacji w ścieżki reintegracji społeczno-zawodowej Pewne elementy powinny być obligatoryjne. Ścieżka powinna rozpoczynać się w OPS pracą socjalną i w razie potrzeby kontraktem socjalnym, natomiast kończyć się zatrudnieniem subsydiowanym lub zatrudnieniem na otwartym rynku pracy. Od rozpoczęcia pracy socjalnej do momentu zatrudnienia, formy wsparcia powinny płynnie przechodzić od aktywizacji społecznej do aktywizacji zawodowej lub przenikać się w zależności od potrzeb indywidualnych wspólnego klienta. 8

Przykłady ścieżek reintegracji w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej I przykład - istnieje potrzeba aktywizacji grupy wspólnych klientów OPS i PUP. Praca socjalna realizuje OPS Ustalenie ścieżki reintegracji społeczno – zawodowej OPS i PUP Kontrakt Socjalny realizuje OPS Program Aktywizacja i Integracja realizuje PUP we współpracy z organizacją pozarządową Zajęcia w ramach reintegracji społeczno-zawodowej realizuje CIS Zatrudnienie wspierane realizuje CIS przy wsparciu PUP Włączenie spółdzielnia socjalnej „zakotwiczenie” na rynku pracy

Przykłady ścieżek reintegracji w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej II przykład - PUP przygotowuje się do realizacji programu specjalnego dla osób bezrobotnych z III profilu. Spotkanie pracowników OPS i PUP planowanie i wybór uczestników Praca socjalna realizuje OPS Program specjalny realizuje PUP we współpracy z pracodawcami

Przykłady ścieżek reintegracji w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej III przykład - przygotowanie grupy osób bezrobotnych do udziału w działaniach aktywizacyjnych realizowanych przez agencję zatrudnienia wybraną przez WUP Ustalenie ścieżki reintegracji społeczno - zawodowej realizuje OPS i PUP Praca socjalna realizuje OPS Zajęcia w ramach reintegracji społeczno-zawodowej realizuje w razie konieczności CIS Działania aktywizacyjne realizuje agencja zatrudnienia

Przykłady ścieżek reintegracji w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej Wszystkie ścieżki powinny przygotować i prowadzić do zatrudnienia. Jednak dla części uczestników poważnym problemem będzie nie tylko podjęcie pracy lecz również jej utrzymanie. Końcowy etap ścieżek reintegracji dalsze wsparcie uczestników w celu utrzymania zatrudnienia Wsparcie umożliwi radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w pracy, w rozwiązywaniu konfliktów interpersonalnych, zmianie pracy w celu polepszenia warunków itp.. Wsparcie może być organizowane w oparciu o posiadane zasoby, a w zależności od nawiązania współpracy z różnymi instytucjami może mieć charakter: grup wsparcia indywidualnego mentoringu Coachingu dalszej terapii (jeśli jest konieczna) lub wsparcia psychologa.

Przepływ informacji Podstawą do współpracy i podejmowania wspólnych działań jest przepływ informacji. Działania OPS i PUP na rzecz wspólnych klientów często mogą się powielać nie można wtedy przeprowadzić najbardziej optymalnych i kompleksowych dla klienta działań. Obszary wymiany informacji i doświadczeń wspólna realizacja programów i projektów, poradnictwo i działania na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej klientów, uczestnictwo w szkoleniach dla pracowników, realizacja badań i diagnoz w związku z opracowywaniem dokumentów strategicznych. Kluczowe narzędzie ułatwiające przepływ informacji Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI).

Przepływ informacji SEPI usprawnia wymianę informacji pomiędzy PUP a OPS, gromadzenie w jednym miejscu wielu informacji zbieranych przez te instytucje. W użytkowania systemu ujawniają się również niedogodności związane z ograniczeniami przepisów dotyczących ochrony danych osobowych: problemy z przekazywaniem informacji z PUP do OPS o profilu bezrobotnego, doradcy zawodowi w PUP nie mają dostępu do informacji OPS dotyczących, środowiska, barier rozwoju wspólnego klienta, a jest to kluczowe aby zastosować indywidualny plan działania, problemy z doborem uczestników do różnych przedsięwzięć, sprzeczne informacje które przekazują wspólni klienci PUP i OPS. Wymiana informacji na temat poszczególnych klientów i realizowanych działań umożliwia skuteczniejsze przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu.

Dziękuję za uwagę. Iwona Wolanin - Szułdrzyńska Wydział Programów Rynku Pracy Kontakt Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku Ul. Podwale Przedmiejskie 30 80-824 Gdańsk tel.: 58 32 61 830 email: i_szuldrzynska@wup.gdansk.pl faks: 58 326 48 94