Rozwój fizyczny i motoryczny Formy aktywności OKRES PRZEDSZKOLNY Rozwój fizyczny i motoryczny Formy aktywności Rozwój wrażeń i spostrzegania Uwaga i pamięć Mowa Dojrzałość szkolna Agresja
OKRES PRZEDSZKOLNY – rozwój fizyczny i motoryczny Układ nerwowy doskonali się funkcjonalnie: wzrasta wpływ kory mózgowej dzięki czemu czynności dziecka stają się bardziej skoordynowane i mniej impulsywne; wzrasta zdolność do pracy komórek nerwowych, dziecko potrafi dłużej odbierać bodźce nerwowe, ale układ nerwowy jest nadal podatny na zmęczenie, dziecko z trudem znosi jednostajny wysiłek; zwiększa się tempo wytwarzania połączeń nerwowych w mózgu, odruchy warunkowe mogą powstawać na drodze naśladownictwa;
OKRES PRZEDSZKOLNY – rozwój fizyczny i motoryczny Układ nerwowy doskonali się funkcjonalnie: odruchy warunkowe można wytwarzać za pomocą instrukcji słownej; zwiększa się siła, ruchliwość i równowaga procesów nerwowych; rozwój ruchowy jest mniej gwałtowny a bardziej harmonijny; doskonalą się chód, bieg, skoki, wspinanie się; doskonalą się ruchy narzędziowe – praksje.
OKRES PRZEDSZKOLNY – formy aktywności 1) Następuje rozwój zabaw tematycznych - odgrywanie konkretnej roli: są dłuższe bierze w nich udział coraz więcej dzieci włączonych zostaje coraz więcej elementów manipulacyjnych przedmioty używane są w znaczeniu symbolicznym 2) Zabawy konstrukcyjne: - następuje ich doskonalenie – budowanie według wzoru
OKRES PRZEDSZKOLNY – formy aktywności 3) Działalność artystyczna: pojawiają się formy figuralne w opozycji do wcześniejszych linearnych pojawiają się rysunki tematyczne pojawia się stadium uproszczonego i prymitywnego schematu (postacie są sztywne lub nadmiernie zaokrąglone) dzieci bardziej uzdolnione przechodzą do stadium wzbogaconego i ustalonego schematu (formy graficzne są bardziej giętkie i płynne) zwiększa się tematyka ulepianek, dzieci obrazują całe sceny tematyczne
OKRES PRZEDSZKOLNY - spostrzeganie Niezdolność analizy; przypadkowość; globalność Subiektywność – zwracanie uwagi na te cechy przedmiotu, które wywołują zainteresowanie Synkretyzm – dziecko nie potrafi przeprowadzić szczegółowej analizy spostrzeganego obiektu, „rozłożyć” go na części i powiązać je w całość Związek z działaniem – dostrzeganie tych cech, które mają związek z działaniem dziecka 5-6 rok życia – opisywanie zdarzeń z obrazków: Stadium przedmiotów Stadium czynności Stadium stosunków
OKRES PRZEDSZKOLNY UWAGA Mimowolna, krótkotrwała, łatwo odwracalna Początki uwagi dowolnej ok. 5 roku życia – słuchanie bajek, opowiadań Wybujała wyobraźnia (animizm, antropomorfizm) ok. 3-go roku życia powinno stopniowo następować rozdzielenie świata fikcyjnego od realnego PAMIĘĆ Rozwija się pamięć świeża i pamięć trwała Dziecko lepiej pamięta materiał obrazowy, czynności manipulacyjne i ruchowe Występuje zjawisko reminiscencji tzn. lepszego zapamiętania po pewnym czasie bez dalszego uczenia się
OKRES PRZEDSZKOLNY MOWA Częstsze stosowanie struktury gramatycznej języka; wzrost złożoności zdań Neologizmy – nowe słowa tworzone analogicznie do już znanych (3-5 roku życia) Budowacz; szybiarz; zimonka; kawniki; dżemować; łowik; cedzionko; wyłknąć; odciszyć radio; chorować na kurtkę Dzieci stawiają coraz więcej pytań (okres krytyczny 5 lat)
OKRES PRZEDSZKOLNY MYŚLENIE - Konkretno-wyobrażeniowe, synpraktyczne związane z konkretnym celem, do jakiego służy w działaniu. Ograniczenia myślenia: Egocentryzm– niezdolność do ujmowania rzeczywistości z innego punktu widzenia niż własny Centracja – zwracanie uwagi tylko na jeden aspekt sytuacji z pominięciem innych (nawet jeśli są istotne); związana jest z Pojęciami stałości (niezmiennikami) przy zachowaniu ciężaru, objętości obiektu, a zmianie jego wyglądu zewnętrznego, czy układu przestrzennego przedmiotu dziecko stwierdza zmianę ‘wielkości’ obiektu Nieodwracalność – niezdolność dotarcia do punktu wyjścia dla rozumowania
OKRES PRZEDSZKOLNY MYŚLENIE Ma charakter magiczny – wyjaśnianie zjawisk bez użycia logiki Animizm – przypisywanie życia obiektom nieożywionym; przedmioty mają podobne właściwości jak ludzie Artyficjalizm – wszystko jest przez kogoś zrobione Antropomorfizm – doszukiwanie się w otoczeniu cech ludzkich Początki kłamania i fantazjowania Uniknięcie kary Spełnienie oczekiwań rodziców Zafascynowanie kolegów Wyrażenie własnych pragnień Zwiększenie prestiżu
OKRES PRZEDSZKOLNY DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA - jest to gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej w trzech sferach: Fizycznej: prawidłowe ukształtowanie kości, mięśni, narządów wewnętrznych, systemu nerwowego, narządów zmysłów, które gwarantują odpowiednią odporność na zmęczenie, wysiłek fizyczny, sprawność motoryczna. Umysłowej: umiejętność spostrzegania i różnicowania spostrzeżeń, wyobraźnia, uwaga dowolna, zdolność do intencjonalnego zapamiętywania i odtwarzania podanych treści, zdolność wnioskowania i myślenia przyczynowo-skutkowego, prawidłowy rozwój mowy.
OKRES PRZEDSZKOLNY DOJRZAŁOŚC SZKOLNA Sfera: Uczuciowo-społeczna wpływa na możliwość podporządkowania się wymaganiom szkoły: stopień wrażliwości na ocenę, umiejętność panowania nad sobą, dostateczna motywacja do wykonywania zadań, umiejętność współpracy i współdziałania z rówieśnikami Ważna jest: Sumienność, systematyczność, obowiązkowość, wytrwałość. Zdolność do współżycia w grupie, radzenie sobie w trudnych sytuacjach Prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłów – zbieranie i analizowanie bodźców wzrokowych i słuchowych w stopniu umożliwiającym naukę pisania i czytania
OKRES PRZEDSZKOLNY Dzieci o nieharmonijnym rozwoju nie powinny rozpoczynać nauki szkolnej przed siódmym rokiem życia. Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej: Opanowało zdolności lokomocji i manipulacji w zakresie samoobsługi Bawi się w sposób zorganizowany, a jednocześnie jest gotowe do podjęcia działań typu nauka i praca Wzrosła u niego umiejętność pracy w zespole i podatność na wpływ nauczyciela
WIEK PRZEDSZKOLNY 2-4 lata 4-8 lat Zachowania agresywne - mają na celu zranienie kogoś lub uszkodzenia czegoś 2-4 lata 4-8 lat Agresja fizyczna Dominująca forma agresji Zanika werbalna Wzrasta z poprawą umiejętności językowych Cel agresji Instrumentalna Skierowana na uszkodzenie lub pozyskanie jakiegoś przedmiotu Wroga Zranienie kogoś lub jego uczuć Okazje do agresji Reakcja na konflikt z rodzicami Reakcja na konflikt z rówieśnikami
WIEK PRZEDSZKOLNY Zachowania prospołeczne Dobrowolne zachowanie, których celem jest dobro innych Po raz pierwszy ok. 2 roku życia – pomoc dzieciom, które się skaleczyły; proponowanie zabawek, pocieszenie kogoś innego Różnice pomiędzy poziomem empatii/altruizmu zależą od sposobów wychowania: Pełen ciepła i miłości klimat rodzinny Zapoznawania z zasadami życia społecznego Przypisywanie dzieciom cech prospołecznych – wpływanie na schemat własnego ‘ja’ Nakłanianie do czynienia dobrych rzeczy