Rozwój fizyczny i motoryczny Formy aktywności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Advertisements

Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dziecka sześcioletniego Na podstawie: „Sześciolatek w pierwszej klasie” Bożeny Janiszewskiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Percepcja słuchowa.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Praca z dzieckiem agresywnym
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
KLOCKOMANIA.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Integracja sensoryczna
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
CECHY ROZWOJOWE SZEŚCIOLATKA
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Cechy rozwojowe sześciolatka
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Metody sprawnego uczenia się.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„Kompetencje instytucji i osób odpowiedzialnych za wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły na poszczególnych etapach” Magdalena Piechota PP-P w Dęblinie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Szkodliwość hałasu w szkole
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Rozwój fizyczny i motoryczny Formy aktywności OKRES PRZEDSZKOLNY Rozwój fizyczny i motoryczny Formy aktywności Rozwój wrażeń i spostrzegania Uwaga i pamięć Mowa Dojrzałość szkolna Agresja

OKRES PRZEDSZKOLNY – rozwój fizyczny i motoryczny Układ nerwowy doskonali się funkcjonalnie: wzrasta wpływ kory mózgowej dzięki czemu czynności dziecka stają się bardziej skoordynowane i mniej impulsywne; wzrasta zdolność do pracy komórek nerwowych, dziecko potrafi dłużej odbierać bodźce nerwowe, ale układ nerwowy jest nadal podatny na zmęczenie, dziecko z trudem znosi jednostajny wysiłek; zwiększa się tempo wytwarzania połączeń nerwowych w mózgu, odruchy warunkowe mogą powstawać na drodze naśladownictwa;

OKRES PRZEDSZKOLNY – rozwój fizyczny i motoryczny Układ nerwowy doskonali się funkcjonalnie: odruchy warunkowe można wytwarzać za pomocą instrukcji słownej; zwiększa się siła, ruchliwość i równowaga procesów nerwowych; rozwój ruchowy jest mniej gwałtowny a bardziej harmonijny; doskonalą się chód, bieg, skoki, wspinanie się; doskonalą się ruchy narzędziowe – praksje.

OKRES PRZEDSZKOLNY – formy aktywności 1) Następuje rozwój zabaw tematycznych - odgrywanie konkretnej roli: są dłuższe bierze w nich udział coraz więcej dzieci włączonych zostaje coraz więcej elementów manipulacyjnych przedmioty używane są w znaczeniu symbolicznym 2) Zabawy konstrukcyjne: - następuje ich doskonalenie – budowanie według wzoru

OKRES PRZEDSZKOLNY – formy aktywności 3) Działalność artystyczna: pojawiają się formy figuralne w opozycji do wcześniejszych linearnych pojawiają się rysunki tematyczne pojawia się stadium uproszczonego i prymitywnego schematu (postacie są sztywne lub nadmiernie zaokrąglone) dzieci bardziej uzdolnione przechodzą do stadium wzbogaconego i ustalonego schematu (formy graficzne są bardziej giętkie i płynne) zwiększa się tematyka ulepianek, dzieci obrazują całe sceny tematyczne

OKRES PRZEDSZKOLNY - spostrzeganie Niezdolność analizy; przypadkowość; globalność Subiektywność – zwracanie uwagi na te cechy przedmiotu, które wywołują zainteresowanie Synkretyzm – dziecko nie potrafi przeprowadzić szczegółowej analizy spostrzeganego obiektu, „rozłożyć” go na części i powiązać je w całość Związek z działaniem – dostrzeganie tych cech, które mają związek z działaniem dziecka 5-6 rok życia – opisywanie zdarzeń z obrazków: Stadium przedmiotów Stadium czynności Stadium stosunków

OKRES PRZEDSZKOLNY UWAGA Mimowolna, krótkotrwała, łatwo odwracalna Początki uwagi dowolnej ok. 5 roku życia – słuchanie bajek, opowiadań Wybujała wyobraźnia (animizm, antropomorfizm) ok. 3-go roku życia powinno stopniowo następować rozdzielenie świata fikcyjnego od realnego PAMIĘĆ Rozwija się pamięć świeża i pamięć trwała Dziecko lepiej pamięta materiał obrazowy, czynności manipulacyjne i ruchowe Występuje zjawisko reminiscencji tzn. lepszego zapamiętania po pewnym czasie bez dalszego uczenia się

OKRES PRZEDSZKOLNY MOWA Częstsze stosowanie struktury gramatycznej języka; wzrost złożoności zdań Neologizmy – nowe słowa tworzone analogicznie do już znanych (3-5 roku życia) Budowacz; szybiarz; zimonka; kawniki; dżemować; łowik; cedzionko; wyłknąć; odciszyć radio; chorować na kurtkę Dzieci stawiają coraz więcej pytań (okres krytyczny 5 lat)

OKRES PRZEDSZKOLNY MYŚLENIE - Konkretno-wyobrażeniowe, synpraktyczne związane z konkretnym celem, do jakiego służy w działaniu. Ograniczenia myślenia: Egocentryzm– niezdolność do ujmowania rzeczywistości z innego punktu widzenia niż własny Centracja – zwracanie uwagi tylko na jeden aspekt sytuacji z pominięciem innych (nawet jeśli są istotne); związana jest z Pojęciami stałości (niezmiennikami) przy zachowaniu ciężaru, objętości obiektu, a zmianie jego wyglądu zewnętrznego, czy układu przestrzennego przedmiotu dziecko stwierdza zmianę ‘wielkości’ obiektu Nieodwracalność – niezdolność dotarcia do punktu wyjścia dla rozumowania

OKRES PRZEDSZKOLNY MYŚLENIE Ma charakter magiczny – wyjaśnianie zjawisk bez użycia logiki Animizm – przypisywanie życia obiektom nieożywionym; przedmioty mają podobne właściwości jak ludzie Artyficjalizm – wszystko jest przez kogoś zrobione Antropomorfizm – doszukiwanie się w otoczeniu cech ludzkich Początki kłamania i fantazjowania Uniknięcie kary Spełnienie oczekiwań rodziców Zafascynowanie kolegów Wyrażenie własnych pragnień Zwiększenie prestiżu

OKRES PRZEDSZKOLNY DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA - jest to gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej w trzech sferach: Fizycznej: prawidłowe ukształtowanie kości, mięśni, narządów wewnętrznych, systemu nerwowego, narządów zmysłów, które gwarantują odpowiednią odporność na zmęczenie, wysiłek fizyczny, sprawność motoryczna. Umysłowej: umiejętność spostrzegania i różnicowania spostrzeżeń, wyobraźnia, uwaga dowolna, zdolność do intencjonalnego zapamiętywania i odtwarzania podanych treści, zdolność wnioskowania i myślenia przyczynowo-skutkowego, prawidłowy rozwój mowy.

OKRES PRZEDSZKOLNY DOJRZAŁOŚC SZKOLNA Sfera: Uczuciowo-społeczna wpływa na możliwość podporządkowania się wymaganiom szkoły: stopień wrażliwości na ocenę, umiejętność panowania nad sobą, dostateczna motywacja do wykonywania zadań, umiejętność współpracy i współdziałania z rówieśnikami Ważna jest: Sumienność, systematyczność, obowiązkowość, wytrwałość. Zdolność do współżycia w grupie, radzenie sobie w trudnych sytuacjach Prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłów – zbieranie i analizowanie bodźców wzrokowych i słuchowych w stopniu umożliwiającym naukę pisania i czytania

OKRES PRZEDSZKOLNY Dzieci o nieharmonijnym rozwoju nie powinny rozpoczynać nauki szkolnej przed siódmym rokiem życia. Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej: Opanowało zdolności lokomocji i manipulacji w zakresie samoobsługi Bawi się w sposób zorganizowany, a jednocześnie jest gotowe do podjęcia działań typu nauka i praca Wzrosła u niego umiejętność pracy w zespole i podatność na wpływ nauczyciela

WIEK PRZEDSZKOLNY 2-4 lata 4-8 lat Zachowania agresywne - mają na celu zranienie kogoś lub uszkodzenia czegoś 2-4 lata 4-8 lat Agresja fizyczna Dominująca forma agresji Zanika werbalna Wzrasta z poprawą umiejętności językowych Cel agresji Instrumentalna Skierowana na uszkodzenie lub pozyskanie jakiegoś przedmiotu Wroga Zranienie kogoś lub jego uczuć Okazje do agresji Reakcja na konflikt z rodzicami Reakcja na konflikt z rówieśnikami

WIEK PRZEDSZKOLNY Zachowania prospołeczne Dobrowolne zachowanie, których celem jest dobro innych Po raz pierwszy ok. 2 roku życia – pomoc dzieciom, które się skaleczyły; proponowanie zabawek, pocieszenie kogoś innego Różnice pomiędzy poziomem empatii/altruizmu zależą od sposobów wychowania: Pełen ciepła i miłości klimat rodzinny Zapoznawania z zasadami życia społecznego Przypisywanie dzieciom cech prospołecznych – wpływanie na schemat własnego ‘ja’ Nakłanianie do czynienia dobrych rzeczy