Skuteczny doradca edukacyjno – zawodowy w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POŁĄCZENIE SIŁ TO POCZĄTEK, POZOSTANIE RAZEM TO POSTĘP, WSPÓLNA PRACA TO SUKCES. HENRY FORD ROLA I ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO W REALIZACJI ZADAŃ EDUKACYJNO-DORADCZYCH.
Advertisements

Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Aktywny RODZIC.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Programy nauczania.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Sześciolatek idzie do szkoły
kształcących w zawodach
Metoda projektu.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej ucznia
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Program profilaktyczno-wychowawczy
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Szkolny Punkt Informacji i Kariery SPInK-a
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Aktywny RODZIC.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Skuteczny doradca edukacyjno – zawodowy w szkole mgr Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl

Rok szkol. 2014/2015 rokiem szkolnictwa zawodowego. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015 1. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na I-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. 2. Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki. 3. Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach. 4. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Rok szkol. 2014/2015 rokiem szkolnictwa zawodowego.

Akty prawne: Ustawie o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r.Nr 256 poz. 2572, z poźn. zm.) Ustawa – Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19 z późn. zm.) Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532); Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 199); Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z poźn. zm.); Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400, z poź. zm.).

Jeśli myślimy doradztwo edukacyjno – zawodowe ???? Z czym nam się kojarzy? Szerszy kontekst – uczenie się przez całe życie; poznanie mocnych i słabych stron Wsparcie w odkryciu siebie!!! Dialog motywujący Doradztwo edukacyjne Poradnictwo zawodowe Mocno związana z tym rola i postawa doradcy

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach …….. Wsparcie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Szerokie pojmowanie doradztwa: Doradztwo jako takie postrzegane jest jako element procesu wychowawczego i edukacji całożyciowej. Ważne zadanie wszystkich nauczycieli to pokazanie uczniom możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy Cechy poza wiedzą i umiejętnościami – osobowościowe, temperament, zachowanie, pilność, zaangażowanie, postawy, nastawienie- jako ważne elementy przy wyborze zawodu !!!

Ważne! Na rynku pracy poza formalnymi kwalifikacjami, akceptowane będą również kompetencje zdobyte nieformalnie i pozaformalnie Uczenie się nieformalne: proces przez całe życie, nauka bez udziału naszej woli (proces ten nie tylko poszerza wiedzę i umiejętności, ale również kształtuje postawy i wartości Uczenie się pozaformalne: to warsztaty , szkolenia, poszerzające umiejętności praktyczne, ale nie w ramach systemu oświaty

Doradztwo edukacyjno-zawodowe to proces Wszystkie działania prowadzące do celu……… Cykl systematycznie podejmowanych działań Proces – ciągłość Świadomość celu!!! Kompleksowość Trafne podejmowanie decyzji zawodowych

Doradztwo edukacyjno – zawodowe: „….Szeroko rozumiane doradztwo edukacyjno-zawodowe można postrzegać jako kształtowanie postaw aktywnych wobec planowania własnej kariery edukacyjnej i zawodowej, może stać się ono zatem ważnym elementem programu wychowawczego szkoły lub placówki, a nie sekwencją odosobnionych, sporadycznych działań….” Doradztwo edukacyjno-zawodowe Przykładowe rozwiązania- Kozweziu 2014

Skuteczny doradca edukacyjno - zawodowy Czyli jaki??? Innowacyjność Otwartość Intuicja Ciekawość Empatia Komunikatywność Elastyczność

Wiedza umiejętności Kompetencje miękkie

Zrozumieć = zgodzić się Aktywne słuchanie To co mówimy, i jak mówimy Komunikat „Ja” Komunikacja niewerbalna Aktywne słuchanie to podstawowa kompetencja osób nawiązujących kontakt z innymi, budująca relację pomagania. Aktywne słuchanie to poświęcenie uwagi osobie, z którą w danej chwili się komunikuję. Na aktywne słuchanie składa się kilka rodzajów umiejętności, m. in. : - parafraza - odzwierciedlenie - klaryfikacja http://static.uni.lodz.pl/bkz93/eporadniki/Komunikacja_w_pracy_zawodowej.pdf „Komunikacja w pracy zawodowej” Zbigniew Kozański Pamiętaj Zrozumieć = zgodzić się

Zasoby:

Oferta Koweziu: Szkolenia stacjonarne, online, blended Platformę edukacyjną Moodle Publikacje Materiały edukacyjne – plakaty, filmy

Doradztwo edukacyjno-zawodowe:

Materiały na Kozweziu: Nauczyciele mogą……….. Uczniowie mogą….. Rodzice mogą……. Publikacje i materiały KOWEZiU: o są bezpłatne, o można pobierać w formie PDF, o można powielać.

Uczeń ze SPE, a doradztwo zawodowe: Labirynt zawodów Obrazkowy test predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów wraz z multimedialnymi zasobami informacji zawodowej

Talent Game – Tajemnice Aeropolis Gra przygodowa, nazywana też Tajemnicami Aeropolis, której uczestnicy wędrują przez 6 krain reprezentujących różne grupy zawodowe. Celem gry, dla 3 grup wiekowych: 7+, 12+ i 16+, jest pomoc w wyborze zawodu oraz obranie odpowiedniego kierunku rozwoju.

Informator o zawodach Zadaniem publikacji jest dostarczenie podstawowych informacji o zawodach, które można zdobyć kształcąc się w różnych typach ponadgimnazjalnych szkół zawodowych.

Informacje o zawodach (wersja elektroniczna „Informatora”)

ABC Doradcy Zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych Celem publikacji jest wsparcie doradców zawodowych w udzieleniu uczniom porad edukacyjno-zawodowych. W książce zostały omówione najczęściej występujące schorzenia i nieprawidłowości w stanie zdrowia, przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania zawodów, wskazówki do pracy z uczniami z niepełnosprawnościami i ich rodzicami. Publikacja powstała w ramach projektu Euroguidance.

Materiały: Wszystkie materiały dostępne są na stronie: http://www.doradztwo.koweziu.edu.pl/index.php/vademecum-doradztwa-zawodowego Informacje o zawodach znajdują się: http://www.doradztwo.koweziu.edu.pl/index.php/wybieram-zawod

Zaproszenie: 28.05.2015r. godz. 15.00 – warsztat „Działania nauczyciela w zapobieganiu agresji w szkole” 17.06.2015r. godz. 15.00 – warsztat „Dziecko, uczeń z zaburzonym zachowaniem w szkole – budowanie strategii pracy”

Dziękuję za uwagę. Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl