Warsztat pracy nauczyciela historii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Advertisements

Awans zawodowy nauczycieli.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Nowa podstawa programowa edukacja informatyczna i informatyka Szkoła podstawowa Beata Rutkowska Doradca metodyczny przedmiotów informatycznych Katowice.
zmiany od września w naszych placówkach
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.
Sześciolatek idzie do szkoły
„Programowanie to nasza przyszłość”
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Co to jest spacer edukacyjny?
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Programy nauczania.
Bądź częścią rozwiązania
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Podstawa programowa WF założenia
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
Metoda projektu.
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Podstawa programowa WF założenia
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Historia i wiedza o społeczeństwie
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
marcin Kopczyński, konsultant PODN
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Warsztat pracy nauczyciela historii Warsztat pracy nauczyciela historii. Wdrażanie nowej podstawy programowej opracowała: Anna Kowalczyk nauczycielka konsultantka ds. historii

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia. […] poniedziałek, 31 grudnia 2018

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: 1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); 2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej; 3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób; 4) rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość, 5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; poniedziałek, 31 grudnia 2018

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej 6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; 7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki; 8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat; 9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji; 10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia poprzez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej; 11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; 12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy; 13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom. […] poniedziałek, 31 grudnia 2018

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej […] Kształcenie i wychowanie w szkole podstawowej sprzyja rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów. Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego. […] poniedziałek, 31 grudnia 2018

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej […] Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej państwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców, ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania. Zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny. Wychowanie ukierunkowane na wartości zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy decyzji. […] poniedziałek, 31 grudnia 2018

Zadania szkoły Kształtowanie komunikowania się w języku polskim na każdym przedmiocie. Kształtowanie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych. Rozwijanie kompetencji czytelniczych. Zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia. Edukacja zdrowotna. Rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych. Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Stosowanie metody projektu edukacyjnego. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Podstawa programowa historii Ramowe plany nauczania Tygodniowy wymiar godzin Szkoła podstawowa /ośmioletnia/ Razem – 9; w klasach: IV – 1/ V – 2/ VI – 2/ VII – 2/ VIII – 2 Szkoły ponadpodstawowe – zakres podstawowy Liceum ogólnokształcące /czteroletnie/ Razem – 8; w klasach: I – 2 / II – 2/ III – 2/ IV – 2 Technikum /pięcioletnie/ Razem – 8; w klasach: I – 2 / II – 2/ III – 2/ IV – 1/ V – 1 Szkoły ponadpodstawowe – zakres rozszerzony Liceum ogólnokształcące: 6 godzin w czteroletnim okresie nauczania Branżowa szkoła I stopnia /po ośmioletniej SP/: 3 godziny poniedziałek, 31 grudnia 2018

Podstawa programowa 2017 historii w ujęciu liczbowym 34 bloki tematyczne dla klas V-VIII 180 jednostek tematycznych (nie są tożsame z tematami lekcji, mogą ulec rozszerzeniu lub zawężeniu) 112 czyli 62% jednostek tematycznych poświęconych dziejom ojczystym 115 czyli 64% jednostek tematycznych poświęconych zagadnieniom politycznym 49 czyli 27% jednostek tematycznych poświęconych historii militarnej (zagadnienia polityczne i militarne często się pokrywają) poniedziałek, 31 grudnia 2018

Nowa podstawa programowa z historii II etap edukacyjny obejmujący klasy IV–VIII szkoły podstawowej. Kształcenie i wychowanie w szkole podstawowej sprzyja rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów. Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Założenia podstawy programowej w kl. IV Emocjonalny stosunek ucznia do dziejów ojczystych. Propedeutyczne rozwiązanie poprzez spojrzenie na odległą i bliższą przeszłość przez pryzmat postaci o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej. Postaci, których dokonania w sposób trwały i znaczący określiły nasze dzieje, poczynając od fundamentalnego wyboru dokonanego przez Mieszka I, po zbiorowy wysiłek bohaterów „Solidarności”. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Założenia podstawy programowej w kl. V-VIII Klasa V – od zaprezentowania starożytnych cywilizacji do omówienia konstytucji nihil novi jako logicznego zamknięcia ustrojowych zmian w Rzeczypospolitej. Klasa VI – rozpoczęcie od wielkich odkryć geograficznych po zagadnienia dotyczące doby napoleońskiej. Klasa VII – począwszy od Europy po kongresie wiedeńskim po zawiązanie antypolskiego sojuszu pomiędzy Niemcami a Związkiem Sowieckim. Klasa VIII – uczeń poznaje okres historii od wybuchu II wojny światowej po moment przystąpienia Polski do Wspólnoty Europejskiej. poniedziałek, 31 grudnia 2018

W klasie IV Rozpoczyna się proces kształcenia historycznego; koncentruje się głównie na poznawaniu historii własnej rodziny, regionu i kraju w oparciu o zbierane informacje, gromadzenie pamiątek i poznawanie dziedzictwa kulturowego. Uczniowie klasy IV poznają historię jako naukę, klasyfikują źródła historyczne, określają czas w historii i odróżniają historię od legendy. Zarys dziejów historycznych, pojawiający się w klasie IV, opiera się na znajomości chronologicznie uporządkowanych najważniejszych dla Polski wydarzeń i postaci. Nauczyciel może i powinien wzbogacać treści kształcenia o treści dodatkowe, nieobowiązkowe, które uzupełniają wiedzę w zakresie istotnych pojęć jak na przykład: chrystianizacja, rusyfikacja, germanizacja, osiągnięcia w dziedzinie kultury, sztuki, piśmiennictwa i dziejów oręża na przykład: plemiona słowińskie, złoty wiek kultury polskiej, kultura i obyczajowość rycerska. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Szczegółowy układ treści nauczania w kl. V-VIII Klasa V Cywilizacje starożytne. Bizancjum i świat islamu. Średniowieczna Europa. Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy. Polska w okresie piastowskim. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Polska w XIV i XV wieku. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Szczegółowy układ treści nauczania w kl. V-VIII Klasa VI Wielkie odkrycia geograficzne. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Początki Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku. Europa w XVII i XVIII wieku. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku. Powstanie Stanów Zjednoczonych. Wielka rewolucja we Francji. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej. Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII w. Epoka napoleońska. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Szczegółowy układ treści nauczania w kl. V-VIII Klasa VII Europa po kongresie wiedeńskim. Ziemie polskie w latach 1815–1848. Europa w okresie Wiosny Ludów. Powstanie styczniowe. Europa i świat w II połowie XIX wieku i na początku XX wieku. Ziemie polskie pod zaborami. I wojna światowa. Sprawa polska w czasie I wojny światowej. Europa i świat po I wojnie światowej. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Rzeczpospolita w latach 1921–1939. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczpospolitej. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Szczegółowy układ treści nauczania w kl. V-VIII Klasa VIII Droga do II wojny światowej. Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 roku. II wojna światowa i jej etapy. Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką. Sprawa polska w czasie II wojny światowej. Świat po II wojnie światowej. Początki komunizmu w Polsce. Stalinizm w Polsce i jego skutki. Polska w latach 1957-1981. Dekada 1981–1989. Narodziny III Rzeczpospolitej. Miejsce Polski w Świecie współczesnym. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Istotne zmiany w podstawie programowej „Nowa” podstawa programowa (liczba godzin 9) Cele kształcenia – wymagania ogólne Chronologia historyczna Analiza i interpretacja historyczna Tworzenie narracji historycznej poniedziałek, 31 grudnia 2018

Istotne zmiany w podstawie programowej Nowa podstawa programowa łączy treści i zadania odpowiadające dotychczasowej, obowiązującej w szkole podstawowej i gimnazjum podstawie programowej. Liniowe kształcenie historii w szkole podstawowej polega na przedstawianiu treści wg schematu - mała ojczyzna, kraj, sąsiedzi Polski, dzieje powszechne. Tematyka historii ojczystej została rozbudowana, a w nieznacznym stopniu wzbogacono treści historii powszechnej. Nowa podstawa programowa kładzie nacisk na kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich, szacunku dla własnego narodu jego kultury i osiągnięć. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Chronologia historyczna Dotyczy: odróżniania przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, posługiwania się podstawowymi określeniami czasu historycznego: epoka, okres p.n.e., okres n.e., tysiąclecie, wiek, rok, obliczania upływu czasu między wydarzeniami historycznymi, umieszczania procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo- skutkowych, dostrzegania zmian w życiu politycznym i społecznym oraz ciągłości w rozwoju kulturowym. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Analiza i interpretacja historyczna Obejmuje: krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z innych źródeł i próbę wyciągania z nich wniosków, lokalizację w przestrzeni procesów, zjawisk i faktów historycznych przy wykorzystaniu map i planów w różnych skalach, rozróżnianie w narracji historycznej warstwy informacyjnej, wyjaśniającej i oceniającej, objaśnianie związków przyczynowo - skutkowych, analizowanie zjawisk i procesów historycznych, dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Tworzenie narracji historycznej Odnosi się do: konstruowania ciągów narracyjnych przy wykorzystaniu zdobytych informacji źródłowych, przedstawiania argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych, tworzenie krótkich i długich wypowiedzi np.: plan, notatka, rozprawka, prezentacja. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Co się nie zmienia? Faktografia Występują tylko drobne różnice w doborze zagadnień ze szczególnym uwzględnieniem dziejów ojczystych. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Warunki i sposoby realizacji podstawy programowej Nowa podstawa programowa daje nauczycielowi szerokie możliwości doboru środków i metod dydaktycznych. Autorzy podkreślają, iż wkład pracy nauczyciela i jego zaangażowanie stanowić będzie o tym, w jakim stopniu uczeń osiągnie cel polegający na poznaniu i zrozumieniu historii swego kraju i narodu. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Warunki i sposoby realizacji podstawy programowej Zalecane metody: opis, pogadanka, pokaz, elementy wykładu w klasach starszych, prezentacje, gry dydaktyczne, inscenizacje, przedstawienia, wystawy, prace z materiałem źródłowym, dyskusje i debaty. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Warunki i sposoby realizacji podstawy programowej Ważnym elementem edukacji historycznej powinny też stać się wizyty w muzeach, centrach dydaktycznych, Instytucie Pamięci Narodowej, spotkania ze świadkami historii, wycieczki do miejsc pamięci narodowej, które pozwolą na zobrazowanie i głębsze przeżywanie historii. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Uwagi do realizacji podstawy programowej Nieuwzględnienie w podstawie programowej jakiejś postaci lub wydarzenia nie oznacza, iż dany fakt lub postać nie zostaną omówione na lekcji. To nauczyciel wybiera program nauczania, podręcznik, treści i metody nauczania. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Kryteria doboru programu nauczania i podręcznika Etapy wyboru: Analiza podstawy programowej (etap właściwy oraz poprzedni). Wybór programu nauczania (można zdecydować się na wybór spośród wielu dostępnych na rynku, przygotowanych głównie przez wydawnictwa edukacyjne, można także skonstruować własny). Wybór podręcznika. poniedziałek, 31 grudnia 2018

Wybór podręcznika Wybór podręcznika pod kątem: informacyjnym transformacyjnym (posługiwanie się zdobytą wiedzą przez umieszczenie zadań i ćwiczeń) samokształceniowym (motywowanie do poznawania także treści uzupełniających, wyjaśniających w podręczniku) badawczym (wdrażanie do dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów poprzez problemowy układ treści podręcznika, pytania i zadania, ćwiczenia inspirujące uczniów do samodzielnej pracy) autokontrolnym (wdrażanie do dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów poprzez problemowy układ treści podręcznika, pytania i zadania, ćwiczenia inspirujące uczniów do samodzielnej pracy) poniedziałek, 31 grudnia 2018

Planowanie działań wspomagających realizację podstawy programowej Działania wspierające proces nauczania: 1. stałe: materiały opracowane przez wydawnictwa filmy edukacyjne 2. doraźne: wykłady i lekcje poglądowe organizowane przez instytucje np. IPN, Muzeum Narodowe, uczelnie i biblioteki itp.. - gry miejskie wycieczki tematyczne udział w konkurach przedmiotowych poniedziałek, 31 grudnia 2018