KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej programu nauczania dla zawodu operator obrabiarek skrawających. w ZSZ im. mjra Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w.
Sześciolatek idzie do szkoły
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Projekt „Lekki tornister”
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Co to jest spacer edukacyjny?
Ucz i ucz się z TIK!.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Programy nauczania.
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Możliwość korzystania z dziennika elektronicznego przez rodziców.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Gimnazjum Nr 86 w Warszawie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Egzamin ucznia klasy ósmej
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Informacja Ministra Edukacji Narodowej
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Wytyczne dotyczące problemu ciężkich tornistrów
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Raport Rzecznika Praw Dziecka został przygotowany na podstawie sondażu opinii młodzieży, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra” Szczecin,1 października 2018r.

Jadwiga Mariola Szczypiń Ośrodek Rozwoju Edukacji Jak nadać sens pracy domowej ucznia Jadwiga Mariola Szczypiń Ośrodek Rozwoju Edukacji

Plan wystąpienia Praca domowa ucznia w badaniach IBE; Postulaty i rekomendacje dla Państwa Dyrektorów i Nauczycieli szkół podstawowych;

Co mówią nauczyciele 2% badanych nauczycieli wyobraża sobie proces edukacyjny bez prac domowych 42% badanych nauczycieli uważa je za składnik raczej konieczny 55% badanych nauczycieli uważa je za składnik zdecydowanie konieczny Źródło: Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). O pracach domowych - czy więcej znaczy lepiej? W R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (Red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (ss. 96–110). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Wnioski z badań IBE Nauczyciele nie wyobrażają sobie efektywnego nauczania bez prac domowych. Przekonanie to przekłada się na dłuższy - niż ma to miejsce w większości innych krajów - czas, który uczniowie spędzają na odrabianiu prac domowych; Bezpośrednie zaangażowanie rodziców w pomoc w odrabianiu prac domowych przynosi efekty odwrotne do zamierzonych (uczniowie, którym rodzice pomagają w odrabianiu zadań, nie tylko spędzają nad nimi więcej czasu, ale także osiągają gorsze efekty edukacyjne);

Wnioski z badań IBE cd. Odrabianie prac domowych ma szansę przełożyć się na wzrost poziomu osiągnięć przede wszystkim wtedy, gdy są one przez ucznia odrabiane samodzielnie; Ani większa częstotliwość zadawania prac domowych, ani szacowny czas potrzebny uczniom na ich odrobienie, nie przekłada się na większą efektywność nauczania. Źródło: Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). O pracach domowych - czy więcej znaczy lepiej? W R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (Red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (ss. 96–110). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Ku uwadze i refleksji… „Praca domowa jest cennym sposobem utrwalenia lub sprawdzenia wiadomości zdobytych podczas zajęć lekcyjnych, pod warunkiem, że uczeń opanował treści nauczania w wyniku przeprowadzonych w szkole zajęć i jest on w stanie samodzielnie dane zadania wykonać. „ Źródło: Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). O pracach domowych - czy więcej znaczy lepiej? W R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (Red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (ss. 96–110). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Postulaty i rekomendacje dla Państwa Dyrektorów i Nauczycieli szkół podstawowych dotyczące organizacji pracy domowej ucznia

1.Rozwiązań organizacyjnych dotyczących zadań domowych należy poszukiwać na poziomie szkoły i regulować te kwestie w przepisach wewnątrzszkolnych.

2. Warto podejmować dialog z rodzicami, także w sprawach dotyczących zadań domowych . - rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły.

3. Nauczyciel powinien proponować takie prace domowe, do których – w wyniku realizacji zajęć edukacyjnych – uczeń został przygotowany. Nauczyciel organizujący proces dydaktyczno-wychowawczy decyduje o tym, jakie prace domowe (w znaczeniu liczbowym i jakościowym) zadaje swoim uczniom.

4. Praca domowa powinna być dostosowana do uczniów i ściśle związana z celami lekcji zaplanowanymi przez nauczyciela. Ważne, aby zadania domowe były zaplanowane jako element procesu nauczania/uczenia się.

5. Według zaleceń specjalistów gimnazjaliści nie powinni poświęcać na zadania domowe z wszystkich przedmiotów więcej niż godzinę dziennie, a licealiści - więcej niż dwie godziny. Dla dzieci ze szkół podstawowych optymalny czas odrabiania lekcji to 20 minut.

Dziękuję za uwagę