KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra” Szczecin,1 października 2018r.
Jadwiga Mariola Szczypiń Ośrodek Rozwoju Edukacji Jak nadać sens pracy domowej ucznia Jadwiga Mariola Szczypiń Ośrodek Rozwoju Edukacji
Plan wystąpienia Praca domowa ucznia w badaniach IBE; Postulaty i rekomendacje dla Państwa Dyrektorów i Nauczycieli szkół podstawowych;
Co mówią nauczyciele 2% badanych nauczycieli wyobraża sobie proces edukacyjny bez prac domowych 42% badanych nauczycieli uważa je za składnik raczej konieczny 55% badanych nauczycieli uważa je za składnik zdecydowanie konieczny Źródło: Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). O pracach domowych - czy więcej znaczy lepiej? W R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (Red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (ss. 96–110). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Wnioski z badań IBE Nauczyciele nie wyobrażają sobie efektywnego nauczania bez prac domowych. Przekonanie to przekłada się na dłuższy - niż ma to miejsce w większości innych krajów - czas, który uczniowie spędzają na odrabianiu prac domowych; Bezpośrednie zaangażowanie rodziców w pomoc w odrabianiu prac domowych przynosi efekty odwrotne do zamierzonych (uczniowie, którym rodzice pomagają w odrabianiu zadań, nie tylko spędzają nad nimi więcej czasu, ale także osiągają gorsze efekty edukacyjne);
Wnioski z badań IBE cd. Odrabianie prac domowych ma szansę przełożyć się na wzrost poziomu osiągnięć przede wszystkim wtedy, gdy są one przez ucznia odrabiane samodzielnie; Ani większa częstotliwość zadawania prac domowych, ani szacowny czas potrzebny uczniom na ich odrobienie, nie przekłada się na większą efektywność nauczania. Źródło: Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). O pracach domowych - czy więcej znaczy lepiej? W R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (Red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (ss. 96–110). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Ku uwadze i refleksji… „Praca domowa jest cennym sposobem utrwalenia lub sprawdzenia wiadomości zdobytych podczas zajęć lekcyjnych, pod warunkiem, że uczeń opanował treści nauczania w wyniku przeprowadzonych w szkole zajęć i jest on w stanie samodzielnie dane zadania wykonać. „ Źródło: Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). O pracach domowych - czy więcej znaczy lepiej? W R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (Red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (ss. 96–110). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Postulaty i rekomendacje dla Państwa Dyrektorów i Nauczycieli szkół podstawowych dotyczące organizacji pracy domowej ucznia
1.Rozwiązań organizacyjnych dotyczących zadań domowych należy poszukiwać na poziomie szkoły i regulować te kwestie w przepisach wewnątrzszkolnych.
2. Warto podejmować dialog z rodzicami, także w sprawach dotyczących zadań domowych . - rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły.
3. Nauczyciel powinien proponować takie prace domowe, do których – w wyniku realizacji zajęć edukacyjnych – uczeń został przygotowany. Nauczyciel organizujący proces dydaktyczno-wychowawczy decyduje o tym, jakie prace domowe (w znaczeniu liczbowym i jakościowym) zadaje swoim uczniom.
4. Praca domowa powinna być dostosowana do uczniów i ściśle związana z celami lekcji zaplanowanymi przez nauczyciela. Ważne, aby zadania domowe były zaplanowane jako element procesu nauczania/uczenia się.
5. Według zaleceń specjalistów gimnazjaliści nie powinni poświęcać na zadania domowe z wszystkich przedmiotów więcej niż godzinę dziennie, a licealiści - więcej niż dwie godziny. Dla dzieci ze szkół podstawowych optymalny czas odrabiania lekcji to 20 minut.
Dziękuję za uwagę