Dokumenty przewozowe w transporcie wodnym i lotniczym
Dokumenty przewozowe Konosament (ang. Bill of Lading) to morski list przewozowy, świadectwo potwierdzające odbiór danego ładunku na statek i zobowiązanie przewoźnika do dostarczenia go do portu docelowego. Konosament wystawiany jest w dowolnej ilości oryginałów i kopii. Do odbioru w porcie przeznaczenia wystarczy jeden egzemplarz oryginalny. BILL OF LADING Źródło: PEKAES SA
9. Miejsce i data wystawienia B/L 1 Dokumenty przewozowe BILL OF LADING: 1. Nazwa załadowcy i adres 2. Nazwa odbiorcy i adres 3. Kogo powiadomić o przybyciu ładunku 4. Liczba i rodzaj przesyłek 5. Numer B/L 6. Liczba oryginalnych egzemplarzy 7. Waga brutto i objętość ładunku 8. Fracht i opłaty za przewóz ładunku 9. Miejsce i data wystawienia B/L BILL OF LADING 1 3 4 2 5 6 7 8 9 foto: Damco foto: Damco Źródło: Damco
Dokumenty przewozowe Lista ładunkowa jest wykazem wszystkich ładunków, które mają zostać załadowane na statek. Sporządza ją spedytor a następnie przekazuje zainteresowanym stronom przed wpłynięciem statku do portu docelowego. Na podstawie listy ładunkowej sporządzany jest tzw. sztauplan, czyli szczegółowy plan rozłożenia ładunku na statku. 13) M. Stajniak, M. Hajdul, M. Foltyński, A. Krupa, Transport i Spedycja, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2007, s. 122 foto: Damco
Dokumenty przewozowe Nota bukingowa jest pisemnym poświadczeniem wydanym załadowcy (bukującemu) przez armatora (lub jego przedstawiciela), stwierdzającym, że: dany ładunek będzie przyjęty na określony statek odchodzący do wskazanego portu przeznaczenia w określonym terminie, na warunkach ustalonej stawki frachtowej. foto: DHL foto: Damco
Dokumenty przewozowe Czarter, to pisemna umowa, na podstawie której odbywa się przewóz ładunków w żegludze nieregularnej. Czarter jest każdorazowo negocjowany i określa wszystkie warunki przewozu uzgodnione pomiędzy przewoźnikiem morskim a czarterującym. foto: DHL foto: Damco
Dokumenty przewozowe Nota gotowości jest dokumentem stwierdzającym przybycie statku do portu załadunku lub wyładunku oraz jego gotowość do wykonania czynności przeładunkowych. Notę przekazuje kapitan statku bezpośrednio czarterującemu lub jego przedstawicielowi. foto: DHL foto: DB Schenker
Dokumenty przewozowe Kwit sternika jest potwierdzeniem załadowania towaru na statek. Zawiera informacje na temat tego, kiedy, na jaki statek i w jakim porcie załadowano towar oraz jaka była jego ilość. Wszelkie informacje z kwitu sternika są następnie przenoszone do konosamentu. foto: DHL foto: DB Schenker
Dokumenty przewozowe Manifest ładunkowy jest to zestawienie towarów przewożonych na statku, uporządkowane według portów przeznaczenia. Jest sporządzany na podstawie otrzymanych od spedytorów konosamentów. foto: DHL foto: DHL
Dokumenty przewozowe List przewozowy lotniczy AWB (Air Waybill) jest dokumentem wystawionym przez – albo w imieniu – przewoźnika, potwierdzającym przyjęcie przez niego towaru i stanowiącym dowód zawarcia umowy przewozu pomiędzy nadawcą i przewoźnikiem, dotyczącej przewozu towarów samolotem. Inna nazwa: konosament lotniczy – LLP/AWB. Składa się z 3 oryginałów i 6 kopii. Oryginały są przeznaczone dla nadawcy, przewoźnika i odbiorcy, natomiast kopie dla portów lotniczych. List przewozowy AWB Źródło: DHL
Dokumenty przewozowe
Dokumenty przewozowe Spedytor wysyłając przesyłki różnych klientów w to samo miejsce przeznaczenia, wykorzystuje lotniczy list przewozowy MAWB. Jako wysyłającego Spedytor wskazuje siebie, natomiast jako odbiorcę – partnera spedycyjnego w porcie przeznaczenia. foto: DHL foto: DB Schenker
Dokumenty przewozowe Spedytorski list przewozowy HAWB (House Air Waybill) zawiera spis pojedynczych przesyłek, które zostały skonsolidowane na potrzeby transportu. HAWB jest dokumentem, na którym nadawcą jest osoba wysyłająca towar, a odbiorcą – dany adresat. Listy HAWB otrzymuje bezpośrednio partner spedycyjny w miejscu przeznaczenia i dzięki temu informuje odbiorcę o przybyciu jego przesyłki. foto: DHL foto: DB Schenker