INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Problemy zastosowania systemów ERP w działalności logistycznej
Advertisements

Architektura Systemów Informatycznych Zarządzania
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Marek Fertsch Systemy planowania i sterowania produkcją 1
(perspektywa logistyczna)
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
„Co chcielibyście wiedzieć o Waszej firmie, ale boicie się zapytać – czy narzędzia informatyczne wpływają na wiarygodność rynkową i sukces ekonomiczny.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Planowanie zapotrzebowania materiałowego Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Zarządzanie systemami dystrybucji
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Prezentacja platformy inwestycyjnej StartStartup.pl.
Z wykorzystaniem z wykorzystaniem wirtualnego przedsiębiorstwa Greenpole Sp. z o. o. Blok Specjalnościowy „ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE FIRMĄ”
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
Logistyka produkcji i zaopatrzenia Ćwiczenia projektowe.
PRZEPŁYW TOWARÓW W SYSTEMACH MAGAZYNOWYCH SYSTEMY MAGAZYNOWE PROJEKTOWANIE, SYMULACJA, REALIZACJA Logistyka źródłem Twojej przewagi nad konkurencją! Wojciech.
I stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji II stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Ewolucja i rozwój systemu MRP / MRPII / ERP
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
DIALOG TECHNICZNY – KW-P-11/ Poznań, r.
System akredytacji AKSES
Zarządzanie ograniczeniami
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
T.15 Wybór narzędzi dla reengineeringu (szczegóły).
ANALIZA ABC/XYZ Zajęcia Nr 8.
Struktura kanałów marketingowych
CZYNNIKI PRODUKCYJNE CZYNNIKI WEWNĘTRZNE CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE
Konkurencyjność w dobie globalizacji
Sprzedaż produktu lub usługi
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
ESOK to tylko moduł. Rola informatyki w efektywnym zarządzaniu
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Kierunek: Zarządzanie
LOGISTYKA – jest to dziedzina wiedzy z zakresu zarządzania ( przepływ ludzi , energii, wody) odnosi się do zarządzania dobrami w czasie i w przestrzeni.
Specjalność Przedsiębiorczość i doradztwo biznesowe
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Co to jest SSC Master… SSC Master to platforma elektronicznego obiegu, dekretacji i akceptacji dokumentów w organizacji. Dzięki szerokiemu i elastycznemu.
Techniczne Przygotowanie Produkcji
Programy do zarządzania kancelarią prawną
Systemy zintegrowane.
Portale Korporacyjne (Enterprise Portals)
Bill of Material (BOM) oraz systemy MRP
Ewolucja i rozwój systemu MRP / MRPII / ERP
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Zgłoszenia w ramach kategorii Doskonała komunikacja z klientami
FACULTY OF ENGINEERING MANAGEMENT
Zarządzanie produkcją i usługami- ćwiczenia
Controlling w Zintegrowanych Systemach Zarządzania
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Analiza zarządzania zaopatrzenia materiałowego w przedsiębiorstwie
Łatwa obsługa Prosta instalacja Wieczysta licencja Praca w sieci
Zapis prezentacji:

INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW

Zintegrowany system informatyczny: Najbardziej merytorycznie i technologicznie zaawansowana klasa systemów informatycznych wspomagających zarządzanie w przedsiębiorstwach i instytucjach. Optymalizuje procesy zarówno wewnętrzne, jak i zachodzące w najbliższym otoczeniu poprzez oferowanie gotowych narzędzi. Narzędzia te służą do automatyzacji wymiany danych pomiędzy działami przedsiębiorstwa oraz pomiędzy przedsiębiorstwem a innymi podmiotami biznesowymi z jego otoczenia (np. kooperantami, dostawcami, odbiorcami, bankami, urzędami skarbowymi).

Główne cechy: kompleksowość funkcjonalna, integracja danych i procedur, elastyczność funkcjonalna i strukturalna, zaawansowanie technologiczne oraz otwartość. Tendencje rozwojowe ZSI: szerszy zakres usług biznesowych (np. CRM, PRM, SCM) pełniejsze wykorzystanie technologii internetowych w realizacji idei e-biznesu rozwój aplikacji na platformy mobilne systemy wspomagające zarządzanie wiedzą

Istota Zintegrowanych Systemów Informatycznych: Działalność produkcyjna Wiedza i informacja biznesowa Czas Przewaga konkurencyjna Przedsiębiorstwa stają się przede wszystkim przetwórcami informacji biznesowej - konkurując jednocześnie o jej źródła.

Ewolucja systemów do wspomagania zarządzania: 1960 1970 1980 1990 2000 Czas systemy ewidencyjno-transakcyjne systemy informacyjno-decyzyjne systemy wspomagania decyzji systemy eksperckie systemy informowania kierownictwa systemy sztucznej inteligencji zintegrowane systemy informatyczne Stopień integracji

Ewolucja systemów zarządzania: MRP IC MRP II ERP ERP II 1960 1970 1980 1990 2000

Kontrola Zapasów Magazynowych - IC (Inventory Control) Umożliwia: prowadzenie bieżącej ewidencji ilościowej zapasów magazynowych, nadzorowanie dostaw pomiędzy magazynami, przyjmowanie do magazynu pozycji asortymentowych, rezerwacja i wydawanie materiałów, rozliczanie zużycia, wykonywanie analizy stanów magazynowych oraz przeprowadzanie inwentaryzacji.

MRP I (Material Requirements Planning) - Planowanie Potrzeb Materiałowych: - zbiór technik wykorzystujących wykaz wytwarzanych części, zapasów oraz obowiązujący plan produkcji (główny harmonogram produkcji), do wyznaczania potrzeb materiałowych. Umożliwia uruchamianie zleceń materiałowych uzupełniających stany magazynów, podejmowanie decyzji związanych z reharmonogramowaniem otwartych zleceń produkcyjnych przy rozbieżnościach między osiąganymi a planowanymi terminami (np. zakończenia produkcji).

MRP umożliwia określenie: ilości wszystkich komponentów oraz materiałów niezbędnych do wytworzenia planowanych elementów, wymaganych terminów uzupełnień brakujących komponentów i materiałów. Nadążanie MRP za zmianami realizowane poprzez porównanie specyfikacji produktów (wykazu wytwarzanych elementów) z wielkością dostępnych zapasów lub złożonych na nie zamówień i przygotowania uzupełniających zapotrzebowań na niezbędne materiały.

Bazowa struktura systemu MRP: Obowiązujący plan produkcji Otwarte zlecenie sprzedaży Otwarte zlecenie Specyfikacja produktów Zapasy Planowane zlecenia Sprzedaży/produkcji Rozwinięcie planowanego asortymentu na komponenty - zapotrzebowanie brutto Zapotrzebowania netto na materiały Wielkości partii produkcyjnych

Główne cele MRP I : redukcja zapasów - zapasy materiałowe i operacyjne, dzięki czemu zwiększa się płynność finansowa przedsiębiorstwa oraz czas rotacji kapitału; dokładne określenie czasów dostaw surowców i półproduktów; dokładne wyznaczenie kosztów produkcji; lepsze wykorzystanie posiadanej infrastruktury (magazyny, możliwości wytwórcze); szybsze reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu; kontrola poszczególnych etapów produkcji.

Specyfikacja produktów (BOM): - wykaz wszystkich części (materiałów) niezbędnych do wykonania wyrobu elementu/komponentu zamawianego przez klienta. F M2 M1 B1 B2 M3 B3 F – produkt finalny M1, M2, M3 – wytwarzanie elementów B1, B2, B3 – zakupy elementów

Przykład zapotrzebowania materiałowego:

MRP II (Manufacturing Resource Planning) - Planowanie Zasobów Produkcyjnych Kompleksowy system planowania procesu produkcyjnego obejmujący sfery przedsiębiorstwa : planowanie przedsięwzięć planowanie produkcji planowanie potrzeb materiałowych - MRP (Material Requirements Planning) planowanie zdolności produkcyjnych - CRP (Capacity Requirements Planning). Standard zdefiniowało i opublikowało Amerykańskie Stowarzyszenie Sterowania Produkcją i Zapasami - APICS (American Production and lnventory Control Society)

MRP II – planowanie zasobów produkcyjnych Planowanie produkcji Zarządzanie popytem Planowanie zasobów produkcyjnych Prognozowanie Harmonogramowanie głównego planu produkcji Sterowanie operatywne Zlecenia klienta Specyfikacja produktów Sterowanie zapasami Planowanie potrzeb materiałowych Planowanie zdolności produkcyjnych Wstępne planowanie zdolności produkcyjnych Dyspozytor Sterowanie wejściem/wyjściem Zakupy

Dane wejściowe i wyjściowe MRP II:

Szesnaście grup funkcji, które spełnia MRP II: Planowanie sprzedaży i produkcji Zarządzanie popytem Harmonogramowanie spływu produkcji finalnej Planowanie potrzeb materiałowych Wspomaganie zarządzania strukturami materiałowymi Transakcje strumienia materiałowego Sterowanie zleceniami

Sterowanie warsztatem produkcyjnym Planowanie zdolności produkcyjnych Sterowanie stanowiskiem roboczym Zakupy materiałowe i kooperacja bierna Planowanie zasobów dystrybucyjnych Narzędzia i pomoce warsztatowe Interfejsy modułów finansowych Symulacje Pomiar Wyników

Efekty stosowania MRP II: Generacja głównego harmonogramu produkcji Planowanie i kontrola wykorzystania zdolności produkcyjnych Kontrola stopnia realizacji zleceń produkcyjnych Definiowanie i modyfikowanie marszrut produkcyjnych wraz z optymalizacją zarządzania przebiegiem sekwencji operacji produkcyjnych Zarządzanie zaopatrzeniem/zakupami wraz z obserwacją wywiązywania się dostawców z przyjętych przez nich zamówień Zarządzanie gospodarką magazynową

Inne pojęcia z zakresu MRPII: Sales and Operation Planning SOP Demand Management DEM Master Production Scheduling MPS Material Requirement Planning MRP Bill of Material Subsystem BOM Inventory Transaction System INV Scheduled Receipts Subsystem SRS Shop Floor Control SFC Capacity Requirement Planning CRP Input/Output Control I/OC Purchasing PUR Distribution Resource Planning DRP Tooling Planning and Control TPC Financial Planning Interlace FPI Simulations SYM Performance Measurement PER - Planowanie sprzedaży i produkcji - Zarządzanie popytem - Harmonogramowanie spływu produkcji finalnej - Planowanie potrzeb materiałowych - Wspomaganie zarządzania strukturami materiał. - Transakcje strumienia materiałowego - Sterowanie zleceniami - Sterowanie warsztatem produkcyjnym - Planowanie zdolności produkcyjnych - Sterowanie stanowiskiem roboczym - Zakupy materiałowe - Planowanie zasobów dystrybucyjnych - Narzędzia i pomoce warsztatowe - Interfejsy modułów finansowych - Symulacje - Pomiar Wyników

Ewolucja systemów do wspomagania zarządzania - ERP: ERP (Enterprise Resource Planning) Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa (Zaawansowane Zarządzanie Zasobami) – jest zbiorem aplikacji adresowanym głównie do firm produkcyjnych zapewniających optymalizację zasobów i procesów wewnętrznych przedsiębiorstwa.

Ewolucja systemów do wspomagania zarządzania - ERP: ERP II - jest zbiorem specyficznych dla danej branży aplikacji, które generują wartości dla klientów i udziałowców poprzez udostępnienie i optymalizację procesów zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa jak i pomiędzy przedsiębiorstwami - partnerami. pozwalają na: zarządzanie kontaktami z klientem (tzw. CRM – Customer Relationship Management), dokonywanie zaawansowanych analiz, prowadzenia tak zwanego kontrolingu, mają funkcjonalności zaawansowanego raportowania (podsystem wspomagania podejmowania decyzji, Business Intelligence).

Ewolucja systemów zarządzania: ERP II ERP Rozwinięta wersja ERP Orientacja na dostawców, klientów i łańcuchy logistyczne z pełnym wykorzystaniem technologii internetowych; hurtownie danych; handel elektroniczny Planowanie zasobów przedsiębiorstwa MRP II poszerzony o procedury finansowe (rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza, controlling), obsługę zakupów, produkcji i sprzedaży z możliwościami ich rozliczenia finansowego; obejmuje całość procesów produkcji i dystrybucji MRP II Planowanie zasobów produkcyjnych Planowanie wszystkich czynników produkcji; harmonogramowanie produkcji na podstawie informacji o procesach technologicznych i zdolnościach produkcyjnych; obliczanie ilości materiałów, surowców i podzespołów niezbędnej do realizacji planu MRP Planowanie potrzeb materiałowych Wyliczenie zbiorczego zapotrzebowania na materiały na podstawie powiązań strukturalnych, norm zużycia oraz zamówień klientów 1970 1980 1990 2000 23

Struktura ERP:

Moduł-Techniczne przygotowanie produkcji:

Moduł-Sterowanie produkcją:

Moduł-Zamówienia obce:

Moduł-Zamówienia własne:

Moduł-Rejestracja produkcji:

Moduł-System kontroli jakości:

Moduł-Gospodarka narzędziowa:

Moduł-Gospodarka materiałowa:

Moduł-Zarządzanie dokumentami:

Moduł-Finansowo księgowy:

Moduł-Kadry i Płace:

Moduł-CRM:

CRM - Customer Relationship Management Wspomaganie zarządzania relacjami z klientami: Opracowanie strategii pozyskania klienta z wybranej branży na podstawie szczegółowej informacji o klientach (stanu i struktury rozrachunków, danych o decyzyjności rozmówcy, preferencjach czy historii kontaktów). Generowanie listy klientów, do których wysyłane są oferty, materiały informacyjne. Skonfigurowanie wyrobu na życzenie dla wybranego klienta. Sprzedaż po zatwierdzeniu ostatecznej oferty i zarejestrowaniu jej w systemie. Realizacja serwisu i możliwości reklamacji.

B2B, - Business-to-Business, B2C - Business-to-Customer B2B - oznacza ogół relacji pomiędzy firmami, B2C - oznacza ogół relacji pomiędzy firmą a klientem na rynku detalicznym. Technologie B2B, B2C mają ułatwić a nawet zastąpić cały łańcuch zdarzeń potrzebnych do dokonania transakcji - automatyczne wyszukiwanie i analizowanie serwisów informacyjnych, automatyczne badanie potrzeb, automatyczne wyszukiwanie najlepszych dostawców i dokonywanie transakcji.