Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Pilotaż systemowych rozwiązań w zakresie podniesienia efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Przystąpienie szkoły do pilotażu Ministerstwa Edukacji dało szkole możliwość brania czynnego udziału w działaniach państwa na rzecz podnoszenia efektywności kształcenia, zapewniło wsparcia merytoryczne eksperta MEN - doświadczonego praktyka w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej i kształcenia uczniów niepełnosprawnych oraz było możliwością zmodyfikowania już istniejącego w naszym gimnazjum systemu rozwiązań w zakresie organizowania kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu W czasie trwania pilotażu - w okresie od lutego do czerwca 2011 r., podjęto następujące działania: 1. Zorganizowano: spotkanie szkolnego zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej z panią Martą Greber i ustalono harmonogram działań, szkolenie rady pedagogicznej na temat dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości psycho-fizycznych ucznia, spotkanie przedstawicieli lubańskiej oświaty z ekspertem MEN, na którym przedstawiono propozycje nowych dokumentów: KIPU, PDW, Arkusza wielospecjalistycznej diagnozy ucznia oraz poruszono aspekt wdrażania nowych przepisów w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach podstawowych i gimnazjach. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu W czasie trwania pilotażu - w okresie od lutego do czerwca 2011 r., podjęto następujące działania: 2. Opracowano, zatwierdzono i wdrożono procedury organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w naszej szkole. 3. Zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej dokonał wstępnej diagnozy uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i opracował nowe wzory dokumentów. 4. Powołano zespoły nauczycielskie, ustalono terminy spotkań, o których poinformowano rodziców (informacje przekazane uczniom w formie pisemnej). 5. Opracowano i zatwierdzono zmodyfikowane IPET - y. 6. Podsumowano pilotaż i zredagowano wnioski. 2018-09-17
PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Dyrektor Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną, w oparciu o: rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487), rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1489). 2018-09-17
PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Nauczyciel ma obowiązek powiadomić dyrektora gimnazjum o sytuacji, w której uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dyrektor powołuje zespół, który planuje i koordynuje udzielenie uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej. O terminie posiedzenia zespołu dyrektor powiadamia rodziców ucznia. Na czele zespołu stoi wychowawca klasy ucznia. W skład zespołu wchodzą: wychowawca klasy jako przewodniczący, rodzic ucznia, nauczyciele uczący ucznia, pedagog szkolny, psycholog, nauczyciel wspomagający, logopeda, specjalista PPP powołany na wniosek dyrektora, inne osoby wskazane przez rodzica, za zgodą dyrektora szkoły. 2018-09-17
PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ 5. Do zadań zespołu należy: ustalenie zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w którym uczeń wymaga pomocy, dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia, określenie zaleconych form i sposobów działań, określenie zadań z zakresu doradztwa zawodowego, założenie uczniom KIPU, zebranie informacji do opracowanie IPETU i opracowanie Planu Działań Wspierających nie później niż do 30 września. dokonanie oceny efektywności przyznanej dziecku pomocy na koniec I semestru i nie później niż do 30 kwietnia, określenie wniosków i zaleceń do dalszej pracy. 2018-09-17
PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PROCEDURY ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach. Na podstawie opracowanych dokumentów dyrektor szkoły ustala formy, sposoby i okresy oraz wymiar godzin i powiadamia na piśmie rodziców ucznia, po zatwierdzeniu arkusza organizacji szkoły przez organ prowadzący. Procedury wchodzą w życie z dniem podpisania. Zatwierdzono na Radzie Pedagogicznej w dniu……… 2018-09-17
Jak przebiegała praca w Zespole? Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Jak przebiegała praca w Zespole? Nadrzędnym celem posiedzenia Zespołu było zebranie informacji niezbędnych do utworzenia Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla 9 uczniów. Wychowawca i pedagog zapoznali rodzica i nauczycieli z celem spotkania i przedstawili wstępną wielospecjalistyczną diagnozę dziecka przygotowaną na podstawie orzeczenia PPP, obserwacji ucznia w różnych sytuacjach szkolnych. Diagnozę wzbogacono o informacje uzyskane od rodzica np. o stanie zdrowia, sytuacji rodzinnej, materialnej i finansowej. Omówiono zakres dostosowań wymagań programowych na poszczególnych przedmiotach i ustalono formę ich zapisu. Przedstawiono ofertę pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz zakres współpracy rodzica ze szkołą. Zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej wykorzystał zebrane informacje do zredagowania IPET-u. 2018-09-17
Jak przebiegała praca w Zespole? Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Jak przebiegała praca w Zespole? Zaproponowane przez zespół formy pomocy dla uczniów: ćwiczenia korygujące wady postawy, terapia psychologiczna – umacnianie wiary we własne możliwości, zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia wyrównawcze, terapia indywidualna. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Modyfikacja Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych polegała na przekształceniu już istniejących adekwatnie do zapisów rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1489). 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla ucznia niedosłyszącego Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla dziecka z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym 2018-09-17
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej Trochę statystyki… W roku szkolnym 2011/12 kształceniem specjalnym objęto 16 uczniów. W ramach pilotażu zmodyfikowano 9 IPET-ów dla uczniów klas II i III z: upośledzeniem w stopniu lekkim, niedostosowaniem społecznym, z niepełnosprawnościami sprzężonymi: (upośledzenie lekkie, niepełnosprawność ruchowa), zagrożeniem niedostosowaniem, zaburzonym zachowaniem. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Trochę statystyki… We wrześniu 2011 opracowano dodatkowo 9 Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych dla uczniów klas pierwszych z: niedosłuchem obustronnym, niepełnosprawnościami sprzężonymi: ( upośledzenie umiarkowane, niepełnosprawność ruchowa, niedowidzenie), (upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, niepełnosprawnością ruchową), niepełnosprawnością ruchową, zagrożeniem niedostosowaniem społecznym. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Trochę statystyki… Założono 35 Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia, Opracowano 7 rodzajów Planów Działań Wspierających dla: 15 uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - dysleksją, 18 uczniów z trudnościami w nauce (niższe niż przeciętne możliwości ucznia), 14 uczniów z zaburzeniami emocji ADHD, bądź nadpobudliwością, 4 uczniów o ukierunkowanych zdolnościach: (matematycznych, humanistycznych, artystycznych i językowych). Dodatkowo zdiagnozowano 31 uczniów przejawiających uzdolnienia przedmiotowe, dla których zostaną ustalone terminy posiedzeń Zespołu celem założenia KIP-u oraz opracowania PDW. 2018-09-17
Przykładowa Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Przykładowa Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia 2018-09-17
Plan Działań Wspierających dla ucznia o uzdolnieniach matematycznych Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Plan Działań Wspierających dla ucznia o uzdolnieniach matematycznych 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu W naszym gimnazjum pomoc psychologiczno – pedagogiczną zapewniają specjaliści o kwalifikacjach z zakresu: oligofrenopedagogiki 6 osób, pedagogiki specjalnej 1, resocjalizacji 3, terapii pedagogicznej 5, psychologii 1, logopedii 1, elementów socjoterapii 4, gimnastyki korekcyjnej 1, psychologicznego wspierania dzieci i młodzieży z trudnościami 1, doradztwa zawodowego 1. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu W roku szkolnym 2011/12 w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej zorganizowano: Formy pomocy Godziny płatne z organu prowadzącego Godziny z § 42 ust. 2. pkt.2. KN Razem Ilość uczniów objętych pomocą Terapia indywidualna 8 5 13 Terapia grupowa 6 2 31 Zajęcia psychologiczne 4 w etacie 1 Zajęcia rewalidacyjne Zajęcia logopedyczne 3 - 7 Zajęcia socjoterapeutyczne 14 Gimnastyka korekcyjna Zajęcia wyrównawcze 10 58 Koła zainteresowań, przedmiotowe 12 101 razem 28 32 61 224 2018-09-17
Wsparcie organu prowadzącego: Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Wsparcie organu prowadzącego: Zgoda na utworzenie oddziału integracyjnego i przyznanie dodatkowego nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w wymiarze 20 godzin tzw. nauczyciela wspomagającego. Zgoda na zatrudnienie dodatkowego nauczyciela w oddziale ogólnodostępnym w wymiarze 10 godzin ze względu na 5 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Akceptacja ilości zajęć specjalistycznych ustalonej przez zespół nauczycielski. Przyznanie dodatkowych 5 godzin z zakresu doradztwa zawodowego dla gimnazjów . 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PODSUMOWANIE PILOTAŻU Z czym sobie poradziliśmy… Współpraca z rodzicami (wszyscy rodzice aktywnie uczestniczyli w posiedzeniach zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej). Wybór uczniów, którzy powinni zostać objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Rozpoznanie potrzeb uczniów. film 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PODSUMOWANIE PILOTAŻU Mieliśmy trudności z: Analizą orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauką pojęć (IPET , KIPU, PDW, Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia). Tworzeniem i modyfikacją dokumentacji. Ustaleniem terminu spotkania Zespołu. Nauczyciele i specjaliści mają dodatkowe zatrudnienia w innych szkołach. Kilkugodzinną pracą Zespołu. Ustaleniem dokumentacji dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenie o nauczaniu indywidualnym. Opracowaniem i określeniem sposobu zapisu dostosowań wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia. 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu PODSUMOWANIE PILOTAŻU Korzyści płynące z pilotażu: Otrzymaliśmy materiały metodyczne i zostaliśmy zaznajomieni z podstawami prawnymi dotyczącymi edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Otrzymaliśmy z MEN oprogramowanie komputerowe „Eduterapeutica” o wartości 13 tys. zł do pracy z uczniami na zajęciach terapii pedagogicznej. Usystematyzowaliśmy wiedzę na temat dostosowania metod i form pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczestniczyliśmy w szkoleniu warsztatowym „Eduterapeutica” prowadzonym przez PWN. Film 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu 2018-09-17
http:// www.ore.edu.pl http://www.g1luban.win.pl/ Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Dobre praktyki - pomocne wskazówki przy organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole: http:// www.ore.edu.pl http://www.g1luban.win.pl/ 2018-09-17
WPŁYW INDYWIDUALIZACJI Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu WPŁYW INDYWIDUALIZACJI NA EFEKTY KSZTAŁCENIA 2018-09-17
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu Grono Pedagogiczne Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu składa podziękowania: Ministerstwu Edukacji Narodowej, Dolnośląskiemu Kuratorium Oświaty, za wsparcie przy wdrażaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej w świetle nowych przepisów. Organowi Prowadzącemu, Radzie Rodziców, za pomoc w zorganizowaniu dzisiejszej konferencji. 2018-09-17