SAMOWOLA BUDOWLANA mgr Karina Pilarz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyszczenie przewodów kominowych.
Advertisements

KOMPETENCJE KONTROLNE W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Prawo budowlane Studia Podyplomowe Prawa Inwestycyjnego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
WARUNKI DO KORZYSTANIA Z OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ I BUDYNKÓW MIESZKALNYCH w ustawie Prawo budowlane Opr. mgr inż.... Grzegorz Wójcik.
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Prawo budowlane po zmianach
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Przestrzeganie przepisów bhp,
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE W SPRAWACH BUDOWLANYCH
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Współdziałanie organów administracji publicznej
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Podatek od nieruchomości
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
Umowa o prace projektowe
PROCES BUDOWY.
Podmioty procesu budowlanego
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
PbWyk 5 Umowy cywilne w procesie budowlanym. Umowy cywilne w procesie budowlanym Umowy o roboty budowlane -Umowa może (nie musi) być zawarta z uczestnikiem.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Reglamentacja procesu budowy
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Proces utrzymania obiektu budowlanego. Rozpoczęcie użytkowania Reglamentacja użytkowania obiektu budowlanego: -Zawiadomienie o zakończeniu budowy; -Pozwolenie.
Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
UTRZYMANIE OBIEKTÓW BUDOWLANYCH
BUDOWLE OCHRONNE W POLSCE – STAN PRAWNY I FAKTYCZNY, OCENA STANU ISTNIEJĄCEGO I POTRZEB MIASTA POZNANIA PRZYGOTOWANIE i ORGANIZOWANIE SCHRONOW Zadanie.
1 USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst ujednolicony przez GUNB) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art.1. zakres regulacji, Art.2. wyłączenia ustawy.
Szczecin, dnia 24 maja 2012 r.. ZAGADNIENIA 1.Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego 2.Organy administracji architektoniczno-budowlanej 3.Zadania organów.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
OGRANICZONE UPRAWNIENIA organu administracji architektoniczno-budowlanej podczas sprawdzania projektu budowlanego w ramach postępowania administracyjnego.
Proces rozbiórki – kazusy
Zwolnienia grupowe.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
DECYZJA O POZWOLENIU NA BUDOWĘ
PROCES PROJEKTOWANIA mgr Karina Pilarz.
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
Kontrole okresowe przewodów kominowych.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
PROCES ROZBIÓRKI mgr Karina Pilarz.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Zapis prezentacji:

SAMOWOLA BUDOWLANA mgr Karina Pilarz

Czym jest samowola budowlana? Samowola budowlana to budowa obiektu budowlanego lub wykonywanie robót budowlanych w sposób niezgodny z przepisami prawa budowlanego.

Rodzaje samowoli budowlanej Budowa obiektu budowlanego bez wymaganego pozwolenia na budowę, bez wymaganego zgłoszenia lub pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ; Samowolna realizacja robót budowlanych niebędących budową lub prowadzenia robót budowlanych w sposób niezgodny z prawem. Możliwość zalegalizowania samowoli budowlanej: Postępowanie legalizujące Postępowanie naprawcze

Postępowanie legalizujące Zgodność wykonywania budowy z przepisami prawa badana jest przez organ nadzoru budowlanego; Organ dokonuje oceny możliwości legalizacji samowoli budowlanej; Art. 48. 1. Organ nadzoru budowlanego nakazuje, z zastrzeżeniem ust. 2, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego: 1) bez wymaganego pozwolenia na budowę (…) 2. Jeżeli budowa jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego oraz nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem, organ nadzoru budowlanego wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych. Na postanowienie przysługuje zażalenie.

Art. 49b. 1. Organ nadzoru budowlanego nakazuje, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego, lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego zgłoszenia bądź pomimo wniesienia sprzeciwu przez organ administracji architektoniczno-budowlanej. 2. Jeżeli budowa jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego, oraz nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem, organ nadzoru budowlanego wstrzymuje postanowieniem – gdy budowa nie została zakończona – prowadzenie robót budowlanych (…)

POSTĘPOWANIE LEGALIZACYJNE LEGALIZACJA SAMOWOLI BUDOWLANEJ Decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwolenie na wznowienie robót Decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego, jeżeli budowa została zakończona Postanowienie zezwalające na dokończenie budowy NAKAZ ROZBIÓRKI

Opłata legalizacyjna Ustalana przez organ nadzoru budowlanego w drodze postanowienia, na które służy zażalenie; - Nakładana na inwestora, właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego; Jej uiszczenie nie jest obowiązkiem; Nieuiszczenie opłaty skutkuje wydaniem decyzji o nakazie rozbiórki; Jaka jest wysokość opłaty legalizacyjnej??

Postępowanie naprawcze Art. 50. 1. W przypadkach innych organ nadzoru budowlanego wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych wykonywanych: 1) bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia lub 2) w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska, lub 3) na podstawie zgłoszenia z naruszeniem art. 30 ust. 1, lub 4) w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę, projekcie budowlanym lub w przepisach.

Art. 51. 1. Przed upływem 2 miesięcy od dnia wydania postanowienia, o którym mowa w art. 50 ust. 1, organ nadzoru budowlanego w drodze decyzji: 1) nakazuje zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego albo 2) nakłada obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, określając termin ich wykonania, albo 3) w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę – nakłada, określając termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz – w razie potrzeby – wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem; przepisy dotyczące projektu budowlanego stosuje się odpowiednio do zakresu tych zmian. 1a. W przypadku istotnego odstąpienia od projektu budowlanego z naruszeniem art. 36a ust. 1a, przepisy ust. 1 pkt 3 oraz ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio. 2. W przypadku wydania nakazu, o którym mowa w art. 50a pkt 2, decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lub 3, wydaje się po wykonaniu obowiązku określonego w tym nakazie.

3. Po upływie terminu lub na wniosek inwestora, organ nadzoru budowlanego sprawdza wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, i wydaje decyzję: 1) o stwierdzeniu wykonania obowiązku albo 2) w przypadku niewykonania obowiązku – nakazującą zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego. 4.Po upływie terminu lub na wniosek inwestora, organ nadzoru budowlanego sprawdza wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, i wydaje decyzję w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na wznowienie robót budowlanych albo – jeżeli budowa została zakończona – o zatwierdzeniu projektu budowlanego zamiennego. W decyzji tej nakłada się obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. 5. W przypadku niewykonania w terminie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję nakazującą zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego.

PROCES UTRZYMANIA

Utrzymanie obiektu budowlanego Jeden z etapów procesu budowlanego; Obejmuje użytkowanie oraz utrzymanie obiektu; Utrzymanie obejmuje stany użytkowania (korzystanie z obiektu przez właściciela lub zarządcę) i nieużytkowania (pozostawienie bez zarządu); Proces użytkowania może pokrywać się częściowo z procesem budowy; decyzja o pozwoleniu na użytkowanie może zostać wydana mimo niewykonania części robót (np. wykończeniowych).

Zasada prawidłowego użytkowania obiektu Art. 5 ust. 2 PB Obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej, w szczególności w zakresie związanym z wymaganiami, o których mowa w ust. 1 pkt 1–7.

Art. 61. Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany: 1) utrzymywać i użytkować obiekt zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ust. 2; 2) zapewnić, dochowując należytej staranności, bezpieczne użytkowanie obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych odziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury, takich jak: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska. WYKONANIE OBOWIĄZKU PRZEZ JEDEN Z TYCH PODMIOTÓW, ZWALNIA DRUGI PODMIOT.

INNE OBOWIĄZKI WŁAŚCIELA LUB ZARZĄDCY Art. 62 Art. 65 Art. 66 ust. 1 Art. 70

Kontrola utrzymania obiektu budowlanego Art. 62. 1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli: 1) okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego: a) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu, b) instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska, c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych); 2) okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również ba- danie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów; 3)okresowej w zakresie, o którym mowa w pkt 1, co najmniej dwa razy w roku, w terminach do 31 maja oraz do 30 listopada, w przypadku budynków o powierzchni zabudowy przekraczającej 2000 m2 oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1000 m2; osoba dokonująca kontroli jest obowiązana bezzwłocznie pisemnie zawiadomić organ nadzoru budowlanego o przeprowadzonej kontroli; 4) bezpiecznego użytkowania obiektu każdorazowo w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 61 pkt 2; 4a) w przypadku zgłoszenia przez osoby zamieszkujące lokal mieszkalny znajdujący się w obiekcie budowlanym o dokonaniu nieuzasadnionych względami technicznymi lub użytkowymi ingerencji lub naruszeń, powodujących, że nie są spełnione warunki określone w art. 5 ust. 2.

Art. 64. 1. Właściciel lub zarządca jest obowiązany prowadzić dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2, książkę obiektu budowlanego, stanowiącą dokument przeznaczony do zapisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego.

Zmiana sposobu użytkowania Art. 71. Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń. Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

Zgłoszenia należy dokonać przed dokonaniem zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Zmiana sposobu użytkowania może nastąpić, jeżeli w terminie 30 dni, od dnia doręczenia zgłoszenia, organ administracji architektoniczno- budowlanej, nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji i nie później niż po upływie 2 lat od doręczenia zgłoszenia.

Sprzeciw organu administracji architektoniczno-budowlanej: Zamierzona zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części: 1) wymaga wykonania robót budowlanych, objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę; 2) narusza ustalenia obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego albo decyzji o warunkach budowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; 3) może spowodować niedopuszczalne: a) zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia, b) pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków, c) pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych, d) wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.

SAMOWOLA UŻYTKOWANIA UŻYTKOWANIE OBIEKTU BUDOWLANEGO W SPOSÓB NIEZGODNY Z PRAWEM. Przystąpienie do użytkowania całości lub części obiektu budowlanego bez wymaganego zawiadomienia o zakończeniu budowy, mimo sprzeciwu organu nadzoru budowlanego wobec zawiadomienia, bez ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie -> kara pieniężna wymierzona przez organ nadzoru budowlanego; Zmiana sposobu użytkowania całości lub części obiektu budowlanego bez wymaganego zgłoszenia

Legalizacja samowoli użytkowania: Możliwa wyłącznie w przypadku niezgłoszenia zmiany sposobu użytkowania; Nie jest możliwa w przypadku zmiany sposobu użytkowania mimo wniesienia sprzeciwu od zgłoszenia zmiany

Art. 71a. 1. W razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części bez wymaganego zgłoszenia, organ nadzoru budowlanego, w drodze postanowienia: 1) wstrzymuje użytkowanie obiektu budowlanego lub jego części; 2) nakłada obowiązek przedstawienia w wyznaczonym terminie dokumentów, o których mowa w art. 71 ust. 2. 2. Po upływie terminu lub na wniosek zobowiązanego, organ nadzoru budowlanego sprawdza wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, i – w przypadku stwierdzenia jego wykonania – w drodze postanowienia ustala wysokość opłaty legalizacyjnej. Na postanowienie przysługuje zażalenie. 3. Do opłaty legalizacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące kar, o których mowa w art. 59f ust. 1, z tym że stawka opłaty podlega dziesięciokrotnemu podwyższeniu. 4. W przypadku niewykonania w terminie obowiązku, o którym mowa w ust. 1, albo dalszego użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, pomimo jego wstrzymania, albo zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, pomimo wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 71 ust. 3–5, organ nadzoru budowlane