Modele pielęgnowania – założenia teoretyczne modelu D. Orem, N

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Advertisements

Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Opiekun osób starszych
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Światowy Dzień Zdrowia, ang. World Health Day to święto ustanowione przez Pierwsze Zgromadzenie Ogólne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w 1948 roku.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
DEPRESJA.
Aktywny RODZIC.
Pharmanex® Bone Formula
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
O ochronie danych osobowych
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
CELE NATURALNEGO PLANOWANIA RODZINY
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Rzecznik Praw Dziecka.
Szkoła Promująca Zdrowie
Podstawy prawa cywilnego
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Nie byłoby problemu SMOGU,
Anoreksja – choroba czy fanaberia?
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Modele pielęgnowania – założenia teoretyczne modelu D. Orem, N Modele pielęgnowania – założenia teoretyczne modelu D. Orem, N. Roper oraz .V. Henderson Opieka nad osobą chorą i niesamodzielną Rozdział 2: Pacjent jako podmiot opieki;

Teoria pielęgnowania 1. Teoria pielęgnowania a model pielęgnowania: model – graficzne lub symboliczne przedstawienie treści teorii (np. czym jest pielęgnowanie, pielęgnowanie z punktu widzenia poszczególnych teorii); teoria – filozoficzne odniesienie, poparte badaniami (niektóre teorie); może być stworzona przez 1 osobę lub grupę naukowców.

Teoria pielęgnowania Funkcja teorii: pomaga w relacji personelu z pacjentem; podpowiada w praktyce, jakie rzeczy mogą być zrobione.

Teoria pielęgnowania 2. Teoria – zasadnicze elementy: osoby, środowisko, zdrowie, pielęgnowanie.

Modele pielęgnowania

Model Doroty Orem Model Doroty Orem – koncepcyjny – jest określany jako teoria samoopieki. Założenia: samoopieka jest nabywana przez człowieka przez kontakty interpersonalne i komunikowanie; każda osoba dorosła ma zarówno prawo, jak i jest odpowiedzialna za sprawowanie opieki nad sobą oraz innymi, np. dziećmi, osobami niepełnosprawnymi; dorosły może czasem potrzebować wsparcia w realizacji samoopieki.

Trzy komponenty Model samoopieki D. Orem obejmuje trzy komponenty: deficyt samoopieki i systemy pielęgnowania. Według autorki samoopieka jest aktywnością, którą człowiek podejmuje i kontynuuje w celu utrzymania życia, zdrowia i dobrego samopoczucia. Dzieci, osoby w wieku podeszłym, chorzy, osoby niepełnosprawne wymagają różnego zakresu pomocy w samoopiece. Orem wyróżnia trzy rodzaje potrzeb: uniwersalne, rozwojowe oraz w zaburzeniach stanu zdrowia.

Teoria deficytu samoopieki określa, kiedy człowiek wymaga asystowania w samoopiece. Wymienia również różnorodne sposoby, jakimi możemy pomóc pacjentowi. Teoria systemów pielęgnowania mówi o tym, jak kompetentnie i profesjonalnie możemy podjąć działania w zależności od stanu deficytu samoopieki u pacjenta.

Wyróżniamy trzy systemy: system całkowicie kompensacyjny – kiedy samoopieka jest znacznie ograniczona; system częściowo kompensacyjny – gdy pacjent jest częściowo niezdolny; system wspierająco-edukacyjny – pacjenci zdolni, ale potrzebujący motywacji bądź wiedzy.

Model aktywności życiowych N. Roper–Logan–Tierney Model ten oparty jest na koncepcji pielęgnowania Virginii Henderson. Podstawowym poglądem modelu jest stwierdzenie, że każda jednostka ( człowiek) angażuje się w dwanaście podstawowych czynności życiowych, które umożliwiają jej życie i rozwój, choć na niektórych etapach życia jeszcze albo już nie może ich wykonywać.

Czynności ŻYCIOWE 1. Utrzymanie bezpieczeństwa 2. Komunikowanie się. 3. Oddychanie. 4. Jedzenie i picie. 5. Wydalanie. 6. Hihiena osobista i ubieranie się. 7. Kontrolowanie temperatury ciała. 8. Ruch. 9. Praca i zabawa. 10. Wyrażanie swojej seksualności. 11. Sen. 12. Umieranie.

Powyższe czynności dzielimy na trzy rodzaje: czynności zapobiegawcze, czynności poprawiające komfort, czynności poszukiwawcze. Uwzględnić powinno się fakt, iż mogą się one pokrywać.

CELE PIELĘGNOWANIA Cele pielęgnowania są ściśle powiązane z aktywnościami życiowymi: osiągnięcie, zachowanie lub przywrócenie maksymalnie możliwej samodzielności, umożliwienie pacjentowi podjęcia czynności zapobiegawczych w celu uniknięcia choroby, nauczenie pacjenta metod poprawy komfortu w celu odzyskania zdrowia i samodzielności, zastosowanie zaleconych przez lekarza terapii w celu zwalczenia choroby i powrotu do samodzielności.

Planując opiekę nad pacjentem/podopiecznym stosujemy następującą procedurę: ocena stanu pacjenta, rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych i określenie stawianych sobie celów, planowanie, działanie, ocena wyników.

Model Virginii Henderson (1955 r.) Założenia: pielęgniarstwo jest asystowaniem człowiekowi; pielęgnowany może być zarówno człowiek zdrowy, jak i chory; w wyniku pielęgnowania chory lub zdrowy może stać się niezależny od innych osób.

V. Henderson w opracowanej przez siebie teorii opisuje cztery wiodące terminy: osoba, zdrowie, środowisko, Pielęgniarstwo Osoba traktowana była jako niezależna całość, funkcjonująca poprzez zaspokajanie 14 potrzeb, zwanych uniwersalnymi, których stosowanie w praktyce pozwala na wskazanie realnego zapotrzebowania na opiekę. W opiece tej jedno z pierwszych miejsc zajmuje wyposażanie pacjenta w wiedzę i umiejętności dbania i dążenia do zdrowia.

Uniwersalnymi potrzebami człowieka, niezbędnymi do życia i rozwoju, precyzyjnie określonymi przez V. Henderson, są: 1. Potrzeba dopływu świeżego powietrza. 2. Potrzeba pożywienia odpowiedniego do struktury anatomiczno-fizjologicznej, wieku, stanu zdrowia, rodzaju wykonywanej pracy. 3. Potrzeba dostarczania napojów w wystarczającej ilości i jakości. 4. Potrzeba usuwania produktów przemiany materii. 5. Potrzeba ruchu i utrzymania właściwej postawy ciała. 6. Potrzeba snu i odpoczynku. 7. Potrzeba odpowiedniego ubioru i codziennych możliwości ubierania i rozbierania się. 8. Potrzeba utrzymania w normie temperatury ciała. 9. Potrzeba utrzymywania czystości ciała. 10. Potrzeba unikania niebezpieczeństw otoczenia. 11. Potrzeba komunikowania się z innymi ludźmi w wyrażaniu swych uczuć, potrzeb, obaw bądź opinii. 12. Potrzeba oddawania się praktykom religijnym stosownie do wyznawanej wiary. 13. Potrzeba celowej pracy. 14. Potrzeba uczenia się, odkrywania, przejawiania zainteresowań warunkujących prawidłowy rozwój, zdrowie, a także korzystania z dostępnych środków sprzyja-jących zdrowiu.

Potrzeby te są wspólne dla wszystkich ludzi, jednak na ich ostateczny zakres mają wpływ określone uwarunkowania o charakterze indywidualnym, do których według autorki najczęściej należą: Właściwości biologiczne Właściwości psychiczne Właściwości społeczno-kulturowe Zaburzenia w stanie zdrowia Stany szczególne

Właściwości biologiczne wiek człowieka, np. noworodek, małe dziecko, dziecko w wieku szkolnym, młodzieniec, człowiek dorosły, człowiek stary, człowiek umierający; masa ciała – w normie, nadwaga, niedowaga; sprawności motoryczne – w normie, utrata (niedowład); funkcjonowanie receptorów wzroku, słuchu, dotyku, równowagi: w normie, za-burzenia.

Właściwości psychiczne temperament, stan emocjonalny, krótkotrwały nastrój, np. normalny, spowolniały, euforyczny, lękowy, histeryczny, depresyjny; możliwości intelektualne – w normie, poniżej normy, powyżej normy.

Właściwości społeczno-kulturowe stan społeczny, kulturowy, np. człowiek posiadający liczną rodzinę, przyjaciół, z silnymi więzami społecznymi, dobrze adaptujący się w nowym środowisku albo człowiek samotny, źle przystosowany, nieradzący sobie z problemami zdrowotnymi.

Zaburzenia w stanie zdrowia zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej, w tym stany odwodnienia, przewodnienia, uporczywe wymioty, biegunka; niedotlenienie; wstrząs, niezależnie od przyczyny – krwotok, uczulenie; zaburzenia świadomości – delirium, śpiączka; zaburzenia termoregulacji – gorączka, hipotermia; uszkodzenia skóry – zranienia, infekcje; zaburzenia w zakresie aktywności ruchowej – ograniczenie do granic łóżka szpitalnego, pokoju, mieszkania; ból – szczególnie o charakterze ciągłym, który jest trudny do leczenia farmakologicznego.

Stany szczególne stan przedoperacyjny; stan pooperacyjny.

ZDROWIE według V. Henderson Zdrowie w teorii V. Henderson określone było jako zdolność człowieka do niezależnego, czyli samodzielnego zaspokajania potrzeb, a w sytuacji braku samodzielności pacjenta – wspomaganie przez pielęgniarki w powrocie do zdrowia. Rozumienie zdrowia przez Henderson jest zbieżne z jego definiowaniem przez WHO. Wspólnym celem jest możliwość osiągnięcia optymalnego poziomu jakości życia w rozwoju jednostki. Na poziom zdrowia wpływa przede wszystkim aktywność własna jednostki, jednak równie ważne są pozostałe czynniki, czyli wiek pacjenta, jego możliwości fizyczne i intelektualne, stan emocjonalny i temperament oraz uwarunkowania kulturowe.

Środowisko, poprzez wyodrębnione elementy zewnętrzne, wpływa na zaspokajanie potrzeb człowieka, efektywność życia oraz rozwój organizmu. Elementami składowymi środowiska człowieka są między innymi osoby w kręgu rodziny i relacje zachodzące pomiędzy nimi a pacjentem, a także podstawowe warunki socjalno-bytowe, które gwarantują mu prawidłowe funkcjonowanie w oparciu o potrzeby.

Model V. Henderson możemy w całości odnieść do opieki sprawowanej przez opiekuna medycznego. Opiekun uczestniczy w procesie pielęgnowania pacjenta/podopiecznego wspólnie z pielęgniarką, tworząc jeden zespół terapeutyczny, poszerzony o lekarza prowadzącego wspólnego klienta/pacjenta/podopiecznego.

Dziękuję za uwagę