Ocenianie po zmianie – czyli nowe, niełatwe wyzwanie!

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Harmonogram działań KANDYDATA do samorządowego gimnazjum w ramach elektronicznej rekrutacji na rok szkolny 2016/2017 Szkolenie dla Rodziców uczniów Szkoła.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
USTAWA z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. (Dz. U. z dnia 12 lutego 1999 r.) Art. 1.1.Przepisy ustawy z dnia 7.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
System edukacji w Polsce
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach

Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Programy nauczania.
Extra wyzwanie dla wszystkich!
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Dokumentacja przebiegu nauczania
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Gimnazjum Nr 86 w Warszawie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ucznia klasy ósmej
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Przestrzeganie przez szkoły zasad oceniania
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
AGH: Sprawy pracownicze
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Rekrutacja do liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020 m.st. Warszawa | 11 II 2019 r.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Ocenianie po zmianie – czyli nowe, niełatwe wyzwanie! Cele: Uczestnik szkolenia : zna zmiany dotyczące oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów, potrafi zastosować przepisy prawa oświatowego w praktyce szkolnej, ma świadomość odpowiedzialności za wprowadzenie w/w zmian w szkole.

Uzasadnienie zmiany ustawy o systemie oświaty Zmiana ustawy o systemie oświaty jest konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. , w którym Trybunał orzekł , że sposób i warunki oceniania , klasyfikowania oraz promowania w procesie nauczania w szkołach publicznych nie mogą być przedmiotem regulacji prawnej rozporządzenia . Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie dotyczy podstawowych , praw i obowiązków uczniów , którym Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej gwarantuje prawo do nauki a w związku z powyższym powinna być uregulowana w akcie normatywnym rangi ustawowej.

Zmiana ustawy o systemie oświaty Po zmianie ustawy o systemie oświaty ( 31 marzec 2015 r. ) ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu poświęcony jest odrębny rozdział 3a. Znowelizowana ustawa zawiera przepisy przeniesione z dotychczas obowiązującego aktu prawnego ( rozporządzenia ) Pojawiły się zapisy nowe

Na czym polega ocenianie osiągnięć edukacyjnych ? Art. 44 b, ust.3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego…… oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; 2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uwaga : drobne zmiany ( sprecyzowanie )

Cel oceniania wewnątrzszkolnego Art. 44b, ust.5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 1)informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie; 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; 3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju; 4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; 6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Co obejmuje wewnątrzszkolne ocenianie ? Art. 44b, ust.6. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3; 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania; 3)ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

Co obejmuje wewnątrzszkolne ocenianie ? 4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh ust. 3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b; 5) ustalanie rocznych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia. Uwaga : zmiany kosmetyczne

Statuty szkół Art. 44b ust. 10 Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Szkoły i placówki w terminie do 1 września 2015 r. dostosują swoje statuty do przepisów ustawy

Przypomnij nauczycielom ! Art. 44 b , ust.8. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców, o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych

Przypomnij nauczycielom ! § 3. Wymagania edukacyjne, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt. 1 ustawy, dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: 1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego…… 2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego……. 3) posiadającego opinię poradni…… 4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii…., który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole….. 5) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego - na podstawie tej opinii.

Przypomnij wychowawcy ! Art. 44 b, ust.9 Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o: 1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania; 2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

Istotna zmiana w zapisie uoso - wrócimy do niej! W klasach I – III SP śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania są oceniani opisowymi. Oceny bieżące mogą być ocenami opisowymi jeżeli Statut szkoły tak przewiduje. Począwszy od klasy IV SP oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich lub wybranych zajęć edukacyjnych , a także śródroczna i roczna ocena zachowania mogą być ocenami opisowymi , jeżeli Statut szkoły tak przewiduje.

Rozporządzenie MEN W ustawie pojawiła się delegacja , że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki i sposób oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych. Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

Zwolnienie ucznia z wychowania fizycznego Dyrektor może zwolnić ucznia z wykonywania ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a nie jak dotychczas z całych zajęć wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

Podstawa zwolnienia ucznia § 5 ust. 1 rozporządzenia Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. § 5 ust. 2 rozporządzenia Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

Oceny pozytywne i negatywne W rozporządzeniu doprecyzowano , które z ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, ustalonych w stopniach według skali podanej w rozporządzeniu, są uznawane za oceny pozytywne, a które za negatywne. § 9 ust. 1 Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, …. oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o których mowa w art. 44 a ustawy, ustala się w stopniach według następującej skali: 1) stopień celujący - 6; 2) stopień bardzo dobry - 5; 3) stopień dobry - 4; 4) stopień dostateczny - 3; 5) stopień dopuszczający - 2; 6) stopień niedostateczny - 1.

Oceny pozytywne i negatywne § 9 ust. 2 i 3 2. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 1 pkt. 1-5. 3. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 1 pkt. 6.

Śródroczna i roczna opisowa ocena Doprecyzowano w rozporządzeniu (§ 10) , jakie informacje powinna uwzględniać śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna odnosząca się do uczniów uczących się na każdym etapie edukacyjnym, ( nie tylko dla uczniów I etapu edukacyjnego ) Wprowadzenie takiej zmiany było konieczne w związku z wprowadzeniem w art. 44i ust. 4 ustawy możliwości ustalania opisowej oceny klasyfikacyjnej począwszy od klasy IV szkoły podstawowej;

Podstawa prawna Art. 44 i ust. 4 uoso Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich albo wybranych obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych … a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania mogą być ocenami opisowymi , jeżeli statut szkoły tak przewiduje.

Podstawa prawna § 10 rozporządzenia Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w art. 44i ust. 1 pkt. 2 i ust. 4 ustawy, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, o których mowa w art. 44b ust. 3 ustawy, dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

Ocenianie z wychowania fizycznego Przy ustalaniu oceny z zajęć wychowania fizycznego , oprócz wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, należy brać pod uwagę również systematyczność udziału w tych zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej ( § 11 rozporządzenia ) Wprowadzenie tej zmiany ma na celu zwiększenie motywacji uczniów do uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego oraz podejmowaniu aktywności na rzecz kultury fizycznej, jako działań mających wpływ na kształtowanie prozdrowotnego stylu życia;

Podstawa prawna § 11 rozporządzenia Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

Funkcje oceniania bieżącego W rozporządzeniu określono, jakie funkcje spełnia ocenianie bieżące ucznia (§ 14  rozporządzenia), co jest związane z wprowadzeniem w art. 44i ustawy możliwości ustalania ocen bieżących w formie opisowej na każdym etapie edukacyjnym;

Podstawa prawna § 14 Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

Sprawdzian wiadomości i umiejętności W rozporządzeniu doprecyzowano, że w przypadku plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których sprawdzian wiadomości i umiejętności, o którym mowa w  art.44n ust. 4 pkt. 1 ustawy, ma formę zadań praktycznych ( § 19  ust. 2 rozporządzenia);

Podstawa prawna art.44n ust. 4 pkt. 1 uoso W przypadku stwierdzenia , że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych …. zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen , dyrektor szkoły powołuje komisję która : 1.W przypadku rocznej …..oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną …, ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

Podstawa prawna § 19 ust. 2 Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

Zapamiętaj Egzamin klasyfikacyjny, sprawdzian wiadomości i umiejętności , egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Rozporządzenie: § 17 ust. 2, § 18 ust. 2, § 17 ust. 2

Ocena z zachowania ustalona niezgodnie z przepisami W rozporządzeniu uzupełniono termin ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w trybie art.44 n ustawy który wynosi 5 dni od zgłoszenia zastrzeżeń (§ 19 ust. 8 rozporządzenia) Dotąd przepisy wskazywały jedynie w jakim terminie ma być przeprowadzany sprawdzian wiadomości i umiejętności (w ciągu 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń).

Podstawa prawna art.44 n uoso Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.

Podstawa prawna § 19 ust. 8 Komisja, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt. 2 ustawy , ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44 n ust.1 ustawy. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

Promocja i ukończenie szkoły z wyróżnieniem uczniów realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą W rozporządzeniu doprecyzowano warunki promocji ucznia, o którym mowa w art.16 ust. 11 ustawy (realizacja obowiązku szkolnego lub nauki w formie edukacji domowej) do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem ( § 20 ust. 4 oraz § 21 ust. 4 rozporządzenia). W przypadku uczniów realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą nie ustala się oceny zachowania.

Podstawa prawna § 20 ust. 4 rozporządzenia Uczeń, o którym mowa w art. 16  ust. 11 ustawy, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.  § 21 ust. 4 rozporządzenia Uczeń, o którym mowa w art. 16 ust. 11 ustawy kończy szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną:….. z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75.

Zapamiętaj Celem wprowadzenia ww. zmiany jest jasne, niepowodujące wątpliwości interpretacyjnych określenie przypadków, w których uczeń spełniający obowiązek szkolny i obowiązek nauki poza szkołą może otrzymać promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem i ukończyć szkołę z wyróżnieniem;

Projekt edukacyjny Przy określaniu szczegółowych warunków realizacji projektu edukacyjnego dyrektor będzie zasięgał opinii rady pedagogicznej ( § 8 ust. 3 rozporządzenia) Dotychczasowe przepisy przewidywały w tym zakresie porozumienie dyrektora szkoły z radą pedagogiczną

Podstawa prawna § 8 ust. 3 rozporządzenia Dyrektor gimnazjum, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, ustala: 1) zadania nauczyciela, o którym mowa w ust. 1; 2) czas realizacji projektu edukacyjnego; 3) termin oraz sposób prezentacji przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego; 4) sposób podsumowania pracy uczniów nad projektem edukacyjnym; 5) inne elementy istotne dla prawidłowej realizacji projektu edukacyjnego.

Ukończenie szkoły z wyróżnieniem W rozporządzeniu wyraźnie wskazano, które typy szkół ponadgimnazjalnych można ukończyć z wyróżnieniem (zasadnicza szkołę zawodową, liceum ogólnokształcące i technikum) , Dla szkoły policealnej rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych nie przewiduje wzoru świadectwa ukończenia szkoły z wyróżnieniem;

Zmiany porządkujące

„…w formie pisemnej i ustnej„ - nazewnictwo W przepisach dotyczących egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności, przyjęto jedno sformułowanie "w formie pisemnej i ustnej" (zgodnie z wskazaniem zawartym w delegacji ustawowej do wydania tego rozporządzenia). We wcześniejszych przepisach występowały dwa sformułowania określające tę samą kwestię "z części pisemnej i ustnej" oraz "w formie pisemnej i ustnej";

Technologia informacyjna W § 5  rozporządzenia w grupie przedmiotów, z których dyrektor zwalnia ucznia na podstawie opinii wydanej przez lekarza nie wymieniono przedmiotu "technologia informacyjna", ponieważ taki przedmiot nie występuje w nowej podstawą programowej kształcenia ogólnego ( rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół; ) , Od roku szkolnego 2015/2016 we wszystkich klasach szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych będzie obowiązywała nowa podstawa programowa;

Ustalenie oceny – protokoły egzaminów W przepisach dotyczących zawartości protokołu egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności wyrażenie "wynik egzaminu klasyfikacyjnego/egzaminu poprawkowego/ sprawdzianu oraz ustaloną ocenę" zastąpiono wyrażeniem "ustaloną ocenę", ponieważ rezultatem przeprowadzenia ww. egzaminów jest ustalenie ostatecznej oceny klasyfikacyjnej, co oznacza, że wynikiem przeprowadzonego egzaminu/sprawdzianu jest ustalona ocena.

Odwołanie do statutu szkoły w uoso – rozdział 3a Art. 44 b Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Art. 44 f ….. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego , w terminie określonym w statucie szkoły. Art. 44g. 1. Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły. Art .44h ust. 6 Termin ustalenia ocen o których mowa w ust. 1-5 ( dotyczy ustalania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych) określa statut szkoły

Odwołanie do statutu szkoły w uoso – rozdział 3a Art. 44i ust.1. W klasach I-III szkoły podstawowej: oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, są ustalane w sposób określony w statucie szkoły; ust.2. W klasach I-III szkoły podstawowej oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje.

Odwołanie do statutu szkoły w uoso – rozdział 3a Art.44i ust.3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej: oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane w sposób określony w statucie szkoły; ust.4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich albo wybranych obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje.

Zmiany w Statutach szkół dotyczące oceniania – ściąga Projektu edukacyjnego, Kompetencji stanowiących i opiniujących Rady Pedagogicznej, Oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów ( na czym polega ocenianie ), Oceniania wewnątrzszkolnego ( cele oceniania , co obejmuje ocenianie ), Obowiązków nauczycieli i wychowawców, Dostosowania wymagań, Zwolnień ucznia z wychowania fizycznego i innych przedmiotów

Zmiany w Statutach szkół dotyczące oceniania – ściąga Ustalenia średniej z rocznych i końcowych ocen, Promocji i ukończenia szkoły z wyróżnieniem, Pozytywnych i negatywnych ocen klasyfikacyjnych, Zastrzeżeń do ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania ( ocena ustalona niezgodnie z przepisami prawa ), Składów komisji i zawartości protokołów (ocena ustalona niezgodnie z przepisami prawa ), Umożliwienia uczniowi uzupełnienia braków ( po klasyfikacji śródrocznej )

Zmiany w Statutach szkół dotyczące oceniania – ściąga Nieklasyfikowania ucznia ( przyczyny nieklasyfikowania, egzamin klasyfikacyjny, skład komisji, protokół itp.), Powtarzania klasy przez ucznia kl. I – III SP, Egzaminu poprawkowego ( kiedy uczeń może przystąpić do egzaminu, skład komisji, protokół itp. ) , Możliwości promowania jeśli uczeń nie zdał jednego egzaminu poprawkowego, Niepromowana ucznia.

Szedł Grześ przez wieś ….. Ocena przewidywana, Możliwość uzyskania oceny wyższej niż przewidywana, Ocena klasyfikacyjna, Zastrzeżenia do trybu ustalenia oceny klasyfikacyjnej, Sprawdzian wiedzy i umiejętności, Ocena klasyfikacyjna.

Szedł Grześ przez wieś ….. Ocena przewidywana, ( ndst ), Możliwość uzyskania oceny wyższej niż przewidywana, Ocena klasyfikacyjna, ( ndst ), Zastrzeżenia do trybu ustalenia oceny klasyfikacyjnej, Sprawdzian wiedzy i umiejętności, ( ndst ), Ocena klasyfikacyjna. ( ndst ), Egzamin poprawkowy ( ndst ), Ocena klasyfikacyjna ( ndst ), Zastrzeżenia do trybu ustalenia oceny klasyfikacyjnej , Sprawdzian wiedzy i umiejętności ( ndst), Ocena klasyfikacyjna ( ndst – ostateczna ) Promocja ucznia z jedną oceną niedostateczną , jeden raz w cyklu

Warsztat pracy nauczyciela związany z ocenianiem Podstawa programowa, Szkolny plan nauczania na dany etap edukacyjny, Program nauczania dopuszczony do użytku w szkole przez dyrektora, Plany dydaktyczne, Opinie i orzeczenia psychologiczno-pedagogiczne Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych opracowane przez nauczyciela, Zasady i sposoby oceniania na lekcjach ….

Warsztat pracy nauczyciela związany z ocenianiem Warunki i tryb otrzymywania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ( lub zachowania ), Statut lub jego wybrane fragmenty, Plany, harmonogramy i inne wewnętrzne uregulowania obowiązujące w szkole, Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniów, Inna dokumentacja wymagana w szkole lub tworzona według uznania nauczyciela.

Ocenianie po zmianie – czyli nowe, niełatwe wyzwanie! Dziękuję za uwagę! Joanna Pociecha 608-51-59-28 Ocenianie ucznia w myśl prawa oświatowego. Wykorzystanie elementów oceniania kształtującego w praktyce szkolnej.