Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017 w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz.13
Przedmiot ewaluacji: Działania biblioteki szkolnej wpływają na rozwój kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci naszej placówki Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej w składzie: Dorota Krzykowska Maria Gabryś Beata Stec Jacek Kruszyński
Pytania kluczowe: Jaka jest strategia czytania przez uczniów lektur i co mogłoby wpłynąć na podejście do obowiązku ich czytania? Z jaką częstotliwością uczniowie czytają książki/prasę w wolnym czasie? Kto lub co ma największy wpływ na kształcenie nawyków czytelniczych ucznia? Po jaki rodzaj literatury uczniowie sięgają najczęściej? Czy czas pracy biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan wyposażenia w woluminy, czasopisma, audiobooki, materiały edukacyjne jest wystarczający? W jaki sposób nauczyciele oraz pracownicy biblioteki szkolnej upowszechniają czytelnictwo wśród uczniów i które z zastosowanych metod wymagają modyfikacji?
Kryteria: Nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie czytelnictwa, w tym lektur obowiązkowych i uzupełniających Czas pracy biblioteki umożliwia łatwy dostęp do niej, a stan wyposażenia jest wystarczający Nauczyciele stosują przy współpracy z biblioteką szkolną różnorodne metody upowszechniania czytelnictwa wśród uczniów naszej placówki Działania dydaktyczno-wychowawcze podejmowane przez nauczycieli bibliotekarzy wpływają na rozwój kompetencji czytelniczych uczniów
Metody badawcze: Ankiety wśród uczniów, rodziców, nauczycieli Analiza dokumentacji biblioteki szkolnej Wywiad z pracownikami Biblioteki Gminnej w Jaworzu oraz Książnicy Beskidzkiej w Bielsku-Białej
Wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów klas 2-3: W jaki sposób najchętniej spędzasz wolny czas? Czytam książki 58 % Jeżdżę na rowerze 34 % Bawię się ulubionymi zabawkami Zajmuję się swoim zwierzątkiem (psem, chomikiem, kotem) 32 % Gram w piłkę 26 % Oglądam telewizję 22 % Gram na komputerze 5 %
Wyniki badań wśród uczniów klas 2-3 Jakie książki czytasz najchętniej? Bajki i legendy 40 % Podróżnicze i przygodowe 30 % przyrodnicze 20 % O życiu moich rówieśników (obyczajowe) 12 % O czasach rycerzy i królów 10 %
Wyniki badań wśród uczniów klas 2-3 Czy Twoi rodzice czytali Ci książki? Często 26 % Czasami 50 % Czy lubisz czytać książki? Bardzo lubię 50 % Lubię 46 %
Najchętniej czytane tytuły w klasach 1-3: Seria Czytam sobie W. Widłak Pan Kuleczka G. Kasdepke Detektyw Pozytywka R. Piątkowska Opowiadania Baśnie, legendy Wiersze ( J.Tuwim, J. Brzechwa, M. Rusinek, W. Chotomska) Seria Klinika pod Boliłapką seria Franklin Nela mała reporterka Rene, Goscinny Mikołajek
Wyniki badań wśród uczniów klas 4-6 W jaki sposób najchętniej spędzasz wolny czas? Czytam książki 60 % Oglądam telewizję 48 % słucham muzyki 42% Bawię się z rodzeństwem lub kolegami 35 % Pomagam rodzicom 24 % Uprawiam sport 13 %
Dlaczego czytasz książki? Czytam, bo lubię 51 % Chcę poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności 30% Czytam, bo muszę 24 % Zdobywam wiedzę na temat moich zainteresowań 22 % Aby oderwać się od rzeczywistości 20 % Czytam, gdy się nudzę 15 %
Miejsca, w których zaopatrujesz się w potrzebne książki? Biblioteka szkolna 70 % kupuję 42 % Biblioteka publiczna 36% Dostaję w prezencie 33 % Korzystam z księgozbioru domowego 30 % Pożyczam od kolegów/koleżanek 13 %
Kto lub co wpływa na twój wybór książek do czytania? Koleżanki i koledzy 50% rodzice 31 % bibliotekarz 25 % Nauczyciel języka polskiego 20 % Nazwisko autora książki 13 % Informacja o książce i recenzje w mediach 11 %
Czy posiadasz własna domową biblioteczkę? Czy rodzice czytali Ci w dzieciństwie? Tak, posiadam (powieści dla dzieci i młodzieży, literaturę popularnonaukową, słowniki, encyklopedie, lektury szkolne) 82 % Nie posiadam domowej biblioteczki 18 % często 58 % czasami 29% Nie pamiętam 13 %
Co ci się w naszej bibliotece i czytelni podoba? Możliwość korzystania ze zbiorów biblioteki w każdy dzień nauki 60 % Swobodny i prosty dostęp do księgozbioru 40 % Ciekawy i urozmaicony księgozbiór 30 % Wygodny kącik do indywidualnego i cichego czytania Udział w organizowanych przez bibliotekę wydarzeniach (wycieczki, warsztaty, konkursy, akcje czytelnicze) Miejsce, gdzie znajdę spokój i ciszę, zwłaszcza podczas przerw Mile i przytulne otoczenie 29 %
Możliwość korzystania z pomocy naukowych 27% Możliwość rozwijania swoich zainteresowań 25 % Możliwość korzystania z komputera i internetu Mam możliwość włączenia się w pracę bibliotekarzy (porządkowani księgozbioru, oprawa książek, uzupełnianie teczek tematycznych itp.) 23 % Mogę przygotować się do lekcji lub sprawdzianu
Najchętniej czytane tytuły wśród młodzieży A. Maleszka Magiczne krzesło A. Stelmaszyk Kroniki Archeo A.Tyszka Zosia z ulicy Kociej L.Snicket Seria niefortunnych zdarzeń J. Olech Dynastia Niziołków J. Flagan seria Zwiadowcy C.S. Levis Opowieści z Narnii A. Chylińska seria Zezia R. Riordan Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy E. Nowak Yellow Bahama w prążki, Niewzruszenie R. Dahl Charlie i fabryka czekolady P. Beręsewicz Ciumkowie Sempe, Goscinny Mikołajek B. Kosmowska Buba, Pozłacana rybka
Wyniki badan przeprowadzonych wśród rodziców uczniów Jak często państwa dziecko czyta w czasie wolnym? Codziennie lub prawie codziennie 38 % Co najmniej raz w tygodniu 36 % Co najmniej raz w miesiącu 16 %
Po jaki rodzaj literatury lub prasę najchętniej sięga państwa dziecko? Lektury szkolne 64 % Powieści przygodowe 39 % Czasopisma dla dzieci i młodzieży 37 % Fantastyka 24 % Komiksy 21 % Książki rozwijające hobby, poradniki 22 % Encyklopedie, słowniki, atlasy 20 % Powieści obyczajowe 12 % Książki popularnonaukowe Literatura religijna 8 %
Jaka jest strategia czytania lektur szkolnych przez państwa dziecko? Czyta samodzielnie 76 % Czyta z pomocą dorosłego 20 % Słucha audiobooków 8 % Czyta streszczenia i opracowania 1 % Nie czyta bonie lubi czytać
Kto państwa zdaniem ma największy wpływ na kształtowanie nawyków czytelniczych u dziecka? Rodzice 73 % Nauczyciele 32 % Dziadkowie 25 % Rodzeństwo 16 % Rówieśnicy 12 % Nikt nie zachęca 7 % Starsi koledzy/ koleżanki 2 %
Usprawnia technikę czytania 60 % Jak czytanie książek wpływa na rozwój emocjonalny i wychowawczy państwa dziecka? Rozwija zasób słów 73 % Rozwija wyobraźnię 68 % Usprawnia technikę czytania 60 % Poszerza wiedzę o otaczającym świecie 50 % Jest dobrym sposobem spędzania wolnego czasu 35 %
Wyniki badań przeprowadzone wśród nauczycieli Które z podanych form stosujesz w pracy z uczniami, aby zachęcić do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej? Prezentowanie ciekawej książki podczas zajęć 17% Indywidualne rozmowy zachęcające do przeczytania konkretnej książki 15 % Prezentowanie wybranych tytułów dostępnych w bibliotece 12 % Podanie listy lektur obowiązkowych i uzupełniających Korzystanie z księgozbioru podręcznego podczas zajęć przedmiotowych Zadaję zadania dodatkowe, które wymagają korzystania ze zbiorów biblioteki 11 % Organizowanie zajęć przedmiotowych w czytelni z wykorzystaniem zgromadzonych zbiorów 10 % Organizowane lekcji wychowawczych poświęconych zainteresowaniom czytelniczym
Podczas pracy z uczniami najczęściej korzystam z następujących zasobów biblioteki szkolnej ks. podręczny, lektury szkolne, czasopisma, filmy DVD, albumy tematyczne, wydawnictwa dotyczące naszego regionu, internet Jak często wspomagasz proces dydaktyczny zasobami bibliotecznymi? co najmniej raz w tygodniu-65 % raz na dwa tygodnie- 31 % raz w miesiącu 7 %
W jaki sposób upowszechniasz czytelnictwo wśród uczniów? Udział w zajęciach organizowanych w bibliotece 10% Głośne czytanie tekstów literackich 10 % Przedstawianie książek, które warto przeczytać Wskazywanie korzyści wypływających z obcowania z książką 11 % Opracowanie listy lektur obowiązkowych i uzupełniających 7 % Zachęcanie do akcji Karta wzorowego czytelnika 6 % Zachęcanie i przygotowywanie konkursów recytatorskich Zachęcanie i przygotowywanie konkursów czytelniczych 8 %
Sposoby upowszechniania czytelnictwa wśród uczniów cd. Praca z książką na lekcji 12 % Organizowanie spotkań autorskich 5 % Przygotowanie wystaw ciekawych książek 6 % Rozmowy z rodzicami na temat korzyści wynikających z czytania oraz doboru lektur w rozwoju zainteresowań 4 % Gazetki o tematyce czytelniczej Wycieczki do instytucji kulturalnych (Książnica Beskidzka, Książnica Cieszyńska, Biblioteka Publiczna)
Od czego Twoim zdaniem zależy wybór książek czytanych przez uczniów? Oferty biblioteki 30 % Propozycje nauczyciela Zainteresowań 28 % Opinii rówieśników 26 % Propozycji rodziców 25 % Oferta gminnej biblioteki publicznej 18 % Propozycja rodzeństwa 23%
Statystyka czytelnictwa w SP1 na przestrzeni trzech lat: 2014/2015 2015/2016 2016/2017 wypożyczenia 2660 2735 2420 Odwiedziny w czytelni 920 846 732 Średnia dzienna 15,20 16,4 14,5 Średnia ilość książek/ czytelnika/mies. 3,80 4,50 3.20
Działania biblioteki szkolnej objęte rocznym planem pracy: Działalność dydaktyczno-wychowawcza Prace techniczno-bibliotekarskie Realizacja innowacji czytelniczo-medialnej „Z książką za pan brat” Współpraca z gronem pedagogicznym w diagnozowaniu i rozpoznawaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych Opieka nad pracownią komputerową w centrum multimedialnym Realizacja przydzielonych dodatkowo obowiązków wynikających z realizacji rocznego planu pracy szkoły
Wnioski: Ponad połowa uczniów swój wolny czas przeznacza na czytanie lektur obowiązkowych i uzupełniających U większości uczniów wybór książki sugerowany jest opinią rówieśników, rodziców i nauczycieli Uczniowie wykazują zbyt małe zainteresowanie prasą dziecięcą i młodzieżową Czas pracy oraz wyposażenie biblioteki szkolnej umożliwia łatwy dostęp do zbiorów Nauczyciele bibliotekarze w porozumieniu z wychowawcami podejmują różnorodne działania upowszechniające czytelnictwo
Wnioski: Na rozwijanie kompetencji czytelniczych i upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży duży wpływ mają działania podejmowane przez bibliotekę szkolną Nauczyciele rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie czytelnictwa, w tym lektur obowiązkowych i uzupełniających Lista lektur obowiązkowych i uzupełniających jest uzgadniana i modyfikowana zgodnie z podstawą programową oraz zainteresowaniami uczniów Nauczyciele bibliotekarze współpracują z innymi instytucjami kulturalnymi (Książnica Beskidzka, Książnica Cieszyńska, Gminna Biblioteka Publiczna w Jaworzu) Regularnie organizowane są konkursy czytelnicze i recytatorskie w naszej placówce dla uczniów klas 1-6
Słabe strony Zbyt mała ilość zajęć przeprowadzanych w czytelni z wykorzystaniem księgozbioru podręcznego Mała świadomość możliwości korzystania z czasopism dla dzieci i młodzieży prenumerowanych przez naszą placówkę Nauczyciele /w opinii uczniów/ nie mają znacznego wpływu na kształcenie nawyków czytelniczych Słabe zainteresowanie wśród uczniów literaturą popularnonaukową Sporadyczne korzystanie z encyklopedii i słowników podczas zajęć przedmiotowych
Mocne strony Odpowiednio wyposażona biblioteka w sprzęt oraz różnorodne zbiory piśmienne i niepiśmienne Odpowiednia ilość godzin pracy biblioteki umożliwiająca dostęp do zbiorów Uzupełniany na bieżąco księgozbiór o nowości wydawnicze Różnorodne formy zachęcania i propagowania czytelnictwa wśród uczniów przez nauczycieli bibliotekarzy
Mocne strony: Uczniowie przejawiają różnorodne zainteresowania czytelnicze. Oprócz lektur, czytają również bajki literaturę fantastyczną, przygodową. Gromadzą książki w domowych biblioteczkach Regularne i cieszące się zainteresowaniem konkursy oraz imprezy czytelnicze dla uczniów klas 1-6 Stała współpraca z wychowawcami oraz polonistami naszej placówki
Rekomendacje Zwiększyć częstotliwość zajęć w czytelni z wykorzystaniem księgozbioru podręcznego i czasopism (klasy młodsze- co najmniej 1 godz. w półroczu, grupy świetlicy- 1 godz./mies.) Skłaniać uczniów do samodzielnego poszukiwania informacji poprzez wykorzystanie zbiorów biblioteki np. zadania domowe lub dodatkowe stałe uzupełnianie księgozbioru zgodnie z zapotrzebowaniem