ZNAKI I MANEWRY DROGOWE
ZNAKI I SYGNAŁY DROGOWE Rowerzystę jako uczestnika ruchu drogowego obowiązują przepisy kodeksu drogowego. Należy przyporządkować się sygnałom i znakom drogowym. Sygnały świetlne są ważniejsze od znaków drogowych.
SYGNALIZACJA ŚWIETLNA
KIEROWANIE RUCHEM PRZEZ POLICJANTA Jeżeli ruchem na skrzyżowaniu kieruje policjant, to jego znaki są najważniejsze, nawet gdy działa sygnalizacja świetlna. Dopiero gdy policjant przestanie kierować ruchem pieszych i pojazdów, można stosować się do wskazań sygnalizatora.
ZNAKI POZIOME
Linia pojedyncza przerywana (P-1) – wolno ją przejeżdżać po obu stronach Linia pojedyncza ciągła (P-2) – oddziela pasy ruchu biegnące w tym samym kierunku, nie wolno jej przekraczać ani na nią najeżdżać. Linia podwójna jednostronnie przekraczalna (P-3) – od strony linii ciągłej nie wolno przez nią przejeżdżać, natomiast można ją przekraczać od strony przerywanej. Linia podwójna ciągła (P-4) – rozdziela pasy ruchu o przeciwnych kierunkach, nie wolno przez nią przejeżdżać.
Przejście dla pieszych (P-10) – oznacza przejście dla pieszych Przejazd dla rowerzystów (P-11) – oznacza miejsce przejazdu rowerzystów Linia bezwzględnego zatrzymania – STOP- (P-12) – wskazuje miejsce zatrzymania się pojazdu
Strzałki te oznaczają, że wolno jechać tylko we wskazanych kierunkach Strzałki te oznaczają, że wolno jechać tylko we wskazanych kierunkach. Połączone strzałki oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach przez nie wskazanych.
BUS (P-22) – oznacza pas ruchu przeznaczony dla ruchu pojazdów przewożących osoby na regularnych liniach Rower (P-23) – oznacza drogę lub jej część przeznaczoną dla ruchu pojazdów jednośladowych Miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej (P-24) – oznacza, że dane , miejsce postojowe jest przeznaczone dla samochodu osoby niepełnosprawnej lub kogoś przewożącego taką osobę.
ZNAKI PIONOWE
PRZYKŁADOWE ZNAKI OSTRZEGAWCZE
PRZYKŁADOWE ZNAKI ZAKAZU
PRZYKŁADOWE ZNAKI NAKAZU
PRZYKŁADOWE ZNAKI INFORMACYJNE
PRZYKŁADOWE ZNAKI KIERUNKU I MIEJSCOWOŚCI
MANEWRY NA DRODZE Włączanie się do ruchu to manewr, który wykonuje rowerzysta, gdy rozpoczyna jazdę lub wjeżdża na drogę z polnej drogi, pobocza, chodnika bądź drogi dla rowerów.
Aby włączyć się do ruchu: Przybliż się do krawędzi jezdni Trzymaj rower ze swojej lewej strony Obejrzyj się. Upewnij się, czy nie ma żadnego niebezpieczeństwa Wsiądź na rower Daj znak lewą ręką, że masz zamiar włączyć się do ruchu Płynnie włącz się w ruch pojazdów na jezdni
Zmiana kierunku ruchu lub pasa ruchu to manewr, który wykonuje rowerzysta, gdy np. zamierza zmienić pas ruchu bądź dojeżdża do skrzyżowania i chce skręcić w prawo lub w lewo. Manewr ten wykonuje on także, gdy jedzie drogą, na której jest ruch dwukierunkowy i chce skręcić w lewo.
ZMIENIAJĄC KIERUNEK RUCHU LUB PAS RUCHU: Sprawdź czy wykonanie manewru jest możliwe Zasygnalizuj chęć zmiany kierunku ruchu lub pasa - wyciągnij rękę w prawo lub w lewo Ponownie upewnij się, że można zmienić pas i przybliż się do środka jezdni Wjedź łagodny, łukiem na wybrany pas
ABY BEZPIECZNIE SKRĘCIĆ W PRAWO: Sprawdź czy znaki lub sygnały drogowe nie zakazują wykonania tego manewru Zasygnalizuj zamiar skrętu w prawo Zwolnij i podjedź do krawędzi jezdni Zasygnalizuj zamiar skrętu– wyciągnij prawą rękę Skręć w prawo i zachowaj ostrożność
ABY BEZPIECZNIE SKRĘCIĆ W LEWO: Upewnij się czy znaki lub sygnały drogowe nie zakazują wykonanie tego manewru Zasygnalizuj zamiar skrętu w lewo Upewnij się, czy możesz bezpiecznie zbliżyć się do środka jezdni Zbliż się do środka jezdni Ponownie sprawdź, czy możesz bezpiecznie skręcić w lewo Zasygnalizuj zamiar skrętu Sprawdź, czy nie nadjeżdża żadnej pojazd z naprzeciwka Jeśli droga jest wolna, skręć w lewo i zajmij miejsce jak najbliżej krawędzi jezdni
Zawracanie to manewr, który wykonuje rowerzysta, gdy chce zmienić kierunek jazdy. Aby bezpiecznie zawrócić: Sprawdź czy możesz bezpiecznie zbliżyć się do środka jezdni Zasygnalizuj lewą ręką zamiar skrętu w lewo Upewnij się, czy możesz bezpiecznie skręcić Zbliż się do środka jezdni Ustąp pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po pasie ruchu na który chcesz wjechać Zawróć Jedź dalej przy prawej krawędzi jezdni
Wymijanie to manewr polegający na przejeżdżaniu obok innego pojazdu lub uczestnika ruchu, który porusza się w przeciwnym kierunku. Podczas wymijania, szczególnie na wąskiej jezdni , koniecznie trzeba zachować bezpieczny odstęp. W razie potrzeby należy zjechać na prawo, zmniejszyć prędkość, a nawet się zatrzymać.
Omijanie to manewr polegający na przejeżdżaniu obok pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, która stoi w miejscu.
Aby wykonać manewr omijania: Przepuść pojazd nadjeżdżający z przeciwka Zasygnalizuj zmianę pasa ruchu, wyciągając rękę Upewnij się, czy możesz wykonać manewr omijania; uważaj, aby nie zajechać drogi innym pojazdom Omiń pojazd (lub inną przeszkodę), zachowując bezpieczny odstęp; jeśli trzeba, zmniejsz prędkość Po ominięciu pojazdu (lub innej przeszkody) jedź dalej przy prawej krawędzi jezdni
Wyprzedzanie to manewr, który wykonuje rowerzysta, gdy przejeżdża obok pojazdu lub uczestnika ruchu drogowego poruszającego się w tym samym kierunku.
Aby wyprzedzić pojazd lub uczestnika ruchu drogowego: Sprawdź czy w miejscu, w którym się znajdujesz, można wyprzedzać Oceń, czy masz odpowiednią widoczność i dostatecznie dużo miejsca, aby wykonać manewr Upewnij się, czy droga z tyłu i z przodu jest wolna Zasygnalizuj zamiar wyprzedzania, wyciągając lewą rękę Sprawdź czy możesz bezpiecznie wjechać na pas ruchu znajdujący się obok Wyprzedź, zachowując bezpieczny odstęp Zasygnalizuj prawą ręką zamiar powrotu na wcześniej zajmowany pas Zjedź łagodnym łukiem na ten pas