Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Opracowanie: Czesław Stawikowski
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty www.nauczyciele.org.pl

Uczę matematyki z sukcesem Opracowanie: Dariusz Borowski

Moduł II Podstawa programowa, standardy wymagań egzaminacyjnych i szkolne zestawy programów nauczania

Temat 4. SZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA A OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE I EGZAMINOWANIE ZEWNĘTRZNE

Programy nauczania mają stanowić dla nauczycieli pomoc w realizacji zadań, jakie nakłada na szkołę podstawa programowa. Szkoła ma możliwość wprowadzenia różnorodnych sposobów kształcenia, w tym własnych programów nauczania, ale ważna jest wiedza o tym, jakie zadania stawia się przed programem nauczania, jakie funkcje powinien on pełnić w procesie kształcenia, co gwarantuje jego dobrą jakość. Znajomość powyższych zagadnień będzie istotna zarówno przy wyborze programu nauczania spośród dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, jak i podczas tworzenia programów autorskich czy budowania szkolnego zestawu programów nauczania.

Z uwagi na problematykę szkolenia, scenariusz niniejszych zajęć koncentrować się będzie przede wszystkim na efektywności kształcenia. Mierzy się ją głównie osiągnięciami uczniów, którzy powinni spełniać wymagania wywiedzione z wybranego przez nauczyciela programu nauczania. Prowadzona przez szkołę systematyczna ewaluacja osiągnięć edukacyjnych uczniów może skłonić nauczycieli nie tylko do refleksji o jakości oceniania w szkole, ale i do dogłębnej analizy jakościowej stosowanych przez nich programów, składających się na szkolny zestaw programów nauczania.

Przy czym analiza ta powinna dotyczyć nie tylko zapisów programowych, ale też procedur osiągania szczegółowych celów edukacyjnych, trafności wymagań, zastosowanych modyfikacji, uwzględnienia możliwości i zainteresowań uczniów oraz zasobów szkoły itp.

Ponieważ od chwili wprowadzenia w życie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia, stanowiącego iż program nauczania ogólnego zawiera [...] opis założonych osiągnięć ucznia [...] z uwzględnieniem standardów wymagań będących podstawą do przeprowadzania sprawdzianów lub egzaminów, ewaluacja wybranych bądź stosowanych przez nauczycieli programów nauczania powinna uwzględniać kryterium komplementarności wymagań programowych i egzaminacyjnych.

Jednocześnie należy zadbać, by w praktyce nie ograniczały się one jedynie do wymagań stawianych uczniowi w sytuacji egzaminacyjnej, gdyż prowadziłoby to do zubożenia i ograniczenia treści i metod nauczania, minimalizując lub eliminując z praktyki szkolnej obszary umiejętności nie sprawdzanych podczas egzaminu zewnętrznego.

Zadanie 1 Ustalcie komponenty programu nauczania bezpośrednio lub pośrednio związane z ocenianiem szkolnym. Wskażcie te, które mają najsilniejszy wpływ na jakość oceniania.

Przeanalizujcie program nauczania. Zadanie 2 Przeanalizujcie program nauczania. Wskażcie elementy wymienione w zadaniu 1.

Rozważmy 2 przypadki: Zadanie 3 szkoły A, w której szkolny zestaw programów nauczania jest jedynie spisem programów indywidualnie wybranych przez nauczycieli, szkoły B, gdzie pod pojęciem szkolny zestaw programów nauczania kryje się zintegrowany, holistyczny program dydaktyczny tej szkoły, wypracowany przez zespół nauczycieli, którzy dobierali, modyfikowali lub tworzyli własne programy ze świadomością wspólnych celów. Wyłońcie te cechy szkolnego zestawu programów nauczania, które znacząco wpływają na jego jakość i sformułujcie postulaty dla rad pedagogicznych pracujących nad ich tworzeniem.

BIURO PROJEKTU ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin tel.: 091/435 06 29 e-mail: biuro@nauczyciele.org.pl www.nauczyciele.org.pl