Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym składał się z 11 zadań zamkniętych. Do egzaminu przystąpiło 125 uczniów. Maksymalna liczba punktów wynosiła 40 – 38 uczniów uzyskało najwyższy wynik.
Trudność testu.
Wyniki poszczególnych klas.
Badane umiejętności: 1. Rozumienie ze słuchu. 2. Znajomość funkcji językowych. 3. Rozumienie tekstów pisanych. 4. Znajomość środków językowych.
Wyniki z podziałem na poszczególne umiejętności.
Mocne strony: 1. Znajomość funkcji językowych: Uczeń uzyskuje i przekazuje proste informacje i wyjaśnienia (zad. 4.1,4.2,4.3,4.4,6.3); Uczeń z łatwością wyraża swoje emocji (zad.6.1); Uczeń pyta o opinię i życzenia innych (zad. 6.2); 2. Znajomość środków językowych - Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych) zad. 10.1, 10.2, 10.3, 11.1, 11.2, 11.3.
Zagadnienia wymagające poprawy: 1. Rozumienie tekstów pisanych: Odnajdywaniem w tekście określonych informacji (zad. 9); 2. Rozumienie ze słuchu: Wyszukiwanie w tekście słuchanym określonych informacji (zad. 3.1, 3.2); Określanie intencji nadawcy/ autora tekstu (zad. 3.3); Wyszukiwanie w tekście określonych informacji (zad. 2).
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom rozszerzony.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym składał się z 5 zadań zamkniętych oraz 3 zadań otwartych. Maksymalna ilość punktów wynosiła 40 – 4 uczniów uzyskało najwyższy wynik.
Trudność testu.
Wyniki poszczególnych klas.
Badane umiejętności: 1. Rozumienie ze słuchu. 2. Rozumienie tekstów pisanych. 3. Znajomość środków językowych. 4. Tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Wyniki z podziałem na poszczególne umiejętności.
Mocne strony: 1. Rozumienie tekstów pisanych: Uczeń prawidłowo określa główną myśl poszczególnych części tekstu (zad. 3.1, 3.2, 3.3, 5.1, 5.2, 5.3); Rozpoznaje związki pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu (zad. 4.1, 4.2, 4.3, 4.4,); 2. Rozumienie ze słuchu: Uczeń znajduje w tekście określone informacje (zad. 1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 2.1 – 2.4), Uczeń określa kontekst wypowiedzi (zad. 1.3), Uczeń określa intencję nadawcy/autora tekstu (zad. 1.6) 4. Tworzenie wypowiedzi pisemnej: - realizacja poszczególnych elementów polecenia (kryterium treści); - tworzenie spójnego i logicznie poprawnego tekstu, który funkcjonuje jako całość dzięki jasnym powiązaniom między jego poszczególnymi częściami.
Zagadnienia wymagające poprawy: 1. Znajomość środków językowych zastosowanie wyrażeń typu depends on w czasie Present Simple (zad. 7.5); - konstrukcja zdania z wyrazami too, enough; zad. 7.3, 7.4); - tworzenie zdań (pytań) z wykorzystaniem czasu Present Perfect (zad. 7.1); tworzenie zdań z wykorzystaniem czasu Past Continuous (zad. 7.2); 2. Tworzenie wypowiedzi pisemnej: - zróżnicowanie środków leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi – wykorzystywanie struktur o wysokim stopniu pospolitości; - precyzyjność sformułowań – wykorzystanie słownictwa swoistego dla danego tematu.
Wnioski. 1. Kontynuacja pracy z różnorodnymi typami zadań egzaminacyjnych. 2. Należy zwiększyć ilość ćwiczeń z zakresu stosowania różnorodnych środków językowych, zarówno dla poziomu podstawowego, jak i rozszerzonego tj. odpowiedniego z danego zbioru doboru wyrazów uzupełniających tekst, uzupełniania zdań odpowiednią formą wyrazu, zastosowania właściwych konstrukcji na podstawie zbioru podanych wyrazów, tłumaczenia fragmentów zdań Należy zwracać uwagę uczniów na różnorodne konstrukcje o charakterze leksykalno-gramatycznym także podczas wykonywania zadań dotyczących pozostałych obszarów. 3. W trakcie tworzenia przykładowych wypowiedzi pisemnych w klasie (a także konstrukcji zdań podczas pracy na lekcji) należy szczególnie zwracać uwagę uczniów na poprawność używanych środków językowych. 4. W trakcie tworzenia przykładowych wypowiedzi pisemnych zwracać uwagę na różnorodne (mniej pospolite) możliwości realizowania poszczególnych elementów polecenia (zarówno w zakresie gramatyki, słownictwa, jak i funkcji językowych). 5. Należy doskonalić znajomość wyrażeń komunikatywnych. 6. Należy podkreślić duże znaczenie czytania literatury w języku angielskim, a także olbrzymią rolę pracy samokształceniowej. 7. Należy zwracać uwagę na duże znaczenie indywidualnej pracy ucznia ze słownikiem, zwłaszcza angielsko-angielskim (np. w czasie odrabiania prac domowych).
Przygotowali: Magdalena Król-Duda i Radosław Antoszewski Dziękuję za uwagę. Przygotowali: Magdalena Król-Duda i Radosław Antoszewski