Założenia i koncepcje modeli miast

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
Brama Miasta Konferencja Prasowa, 11 marca 2013.
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
1. Lokalizacja. Projektowany obszar znajduje się w ścisłym centrum Szczecina, nieopodal centrum handlowego Galaxy, oraz naprzeciwko rozpoczynającej się
Mechanizmy rozwoju miasta
Wykład 6. Miasto – pojęcie, funkcje i rodzaje
MANUFAKTURA ŁÓDŹ GENIUS LOCI A KOMERCYJNA WARTOŚĆ PRZESTRZENI PUBLICZNEJ dr inż. arch. Małgorzata Hanzl INSTYTUT ARCHITEKTURY i URBANISTYKI POLITECHNIKA.
Ścieżki Rowerowe.
PREZENTACJA NA TEMAT MIASTA KATOWICE
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Co to jest architektura?
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Przygotowanie projektu technicznego
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Urząd Miasta w Piotrkowie Trybunalskim 3 stycznia 2006 r.
Adam Fudali prezydent Rybnika
Przebudowa ulicy Wojska Polskiego Projekt przebudowy obejmował ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Młyńską do skrzyżowania z ul. Armii.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
PLANOWANIE URBANISTYCZNE W FILADELFII
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
   Praca dyplomowa inżynierska
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1. 2 Miasta Liczba miast powyżej 1 mln i powyżej 10 mln w latach 1950 –
W Bobolicach CHARAKTERYSTYKA GMINY Gmina Bobolice to dynamicznie rozwijająca się gmina miejsko - wiejska, położona we wschodniej części.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Plac Długosza.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Mieszkalnictwo I 11 luty 2016 I. 1.SUiKZP Analizy 3.Chłonność terenów mieszkaniowych 4.Założenia.
Najstarsze miasta Polski
w obrębie ulic: Wodna, Słowackiego, Plac Wolności, Nadrzeczna
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
Pod pojęciem urbanizacji rozumiemy proces rozwoju i wzrostu znaczenia miast oraz rozprzestrzeniania się miejskiego stylu życia Proces urbanizacji jest.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
KONKURS URBANISTYCZNY NA ZAGOSPODAROWANIE TERENU „WOLNYCH TORÓW” W POZNANIU 10.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do terenów inwestycyjnych przy ulicy Stołczyńskiej.
MOŻLIWOŚCI ZABUDOWY Urząd Miasta Poznania Wydział Urbanistyki i Architektury Prezentacja dotyczy możliwości zabudowy w przypadku braku M.P.Z.P - sąsiedztwo,
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
PREZENTACJA PROJEKTÓW
Operator ARP Sp. z o.o. to założona przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. spółka, zajmująca się sprzedażą majątku przejętego od restrukturyzowanych.
„Smart Code” nowoczesna metoda planowania rozwoju przestrzennego
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
STREFA AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ W WOLI DĘBIŃSKIEJ
Ogrodnik Miejski: wizja i rola na przykładzie GROWGREEN
1.
Konkurs architektoniczny realizacyjny na opracowanie zagospodarowania przestrzeni publicznych w obszarze Alei Wojska Polskiego w Szczecinie Szczecin,
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Przemysław Śleszyński
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 1,91 ha
CEL OGÓLNY: Charakterystyka urbanizacji w Polsce
Zapis prezentacji:

Założenia i koncepcje modeli miast Wykonały: Dorota Rykowska Aleksandra Tataruch Rok 3 Gr. 1 DnRN

MIASTO Jednostka osadnicza, która posiada prawa miejskie nadane jej przez odpowiednie władze, Jednostka osadnicza, która charakteryzuje się wielokondygnacyjną zabudową, o charakterze nierolniczym oraz jest wyposażona w komunalne urządzenia techniczne, Każda jednostka osadnicza, która przekracza pewna liczbę mieszkańców. mgr Dorota A. Sikora, Katedra Zarządzania Miastem i Regionem

Rozwój struktury przestrzennej miast – Grecja (X-VI p.n.e.) miasta nie rozwijały się wg. określonego geometrycznego układu, ośrodki miejskie powstawały w wyniku skupiania się ludności pod ochroną świątyni lub twierdzy, teren przylegający otaczany był murem, centrum życia społecznego stanowiła agora – funkcje polityczne. Rozwój struktury przestrzennej miast – Grecja (V-IV-VI p.n.e.) system planowania miast oparty na układzie geometrycznym (Hippodamos z Miletu),układ charakteryzował się siatką ulic tworzących czworoboczne insule, których wymiary były zróżnicowane, rozdrobnienie działek – ubożenie miasta, agora, plac przed światynią, plac targowy – prostokątny kształt oraz zajęcie przestrzeni niezabudowanych bloków. J. Słodczyk „Przestrzeń miasta i jej Przeobrażenia” s.216 Milet (479 p.n.e.)

Schematyczny plan miasta o założeniach średniowiecznych Rozwój struktury przestrzennej miast – miasto średniowieczne Układy miast średniowiecznych we Francji ograniczona wielkość ze względu na konieczność otaczania miasta murami obronnymi, rozbudowa dokonywała się poprzez dobudowanie nowego pierścienia murów, często łączono kilka osiedli leżących w sąsiedztwie i otaczano je wspólnym murem, podwójny układ miasta średniowiecznego – budowa obok nowego ośrodka. J. Słodczyk „Przestrzeń miasta i jej Przeobrażenia” s.222 Schematyczny plan miasta o założeniach średniowiecznych

Rozwój struktury przestrzennej miast – miasto barokowe nowe elementy urbanistyczne, ważnym elementem stał się plac ,rozwinięcie zagospodarowania przestrzeni publicznych, inicjatorem był papież Sykstus V – w Rzymie przebudowano układ komunikacyjny, przez zabudowę przebito prostoliniowe osie, których perspektywę zamykały budowle sakralne.

Koncentryczny model rozwoju miasta Klasyczną konstrukcją, przyjmowaną w rozważaniach ekonomicznych dotyczących kształtowania się struktury miast jest model koncentryczny, zwany również pierścieniowym. Opracowany został na przykładzie analizy układu przestrzennego Chicago. Model opiera się na koncepcji miasta jako pewnej sekwencji koncentrycznych stref otaczających obszar śródmiejski (Central Business District). Ten model wydobywa dwie tendencje panujące w lokalizacji dzielnic – jedną dośrodkową – szereg funkcjonalnych urządzeń i dziedzin dąży do lokalizacji w centrum miasta, oraz drugą – odśrodkową – gdzie nowoczesne dzielnice mieszkalne i przemysłowe dążą do lokalizacji na peryferiach.

Model radialno- sektorowy H. Hoyta Centralny obszar działalności gospodarczej (CBD) Strefa przejściowa - obszar otaczający CBD, obejmuje obszary zabudowy mieszkaniowej o niskim standardzie Strefa mieszkaniowa ludności o niskim statusie ekonomicznym Strefa mieszkaniowa klasy średniej Pierścień zewnętrzny (strefa peryferyjna, podmiejska) - obszar mieszkaniowy wyższych klas społecznych Przemysł

Miasto – Ogród w założeniu miało łączyć zalety miasta i wsi oraz wykluczać ich wady, miasto – ogród nie jest przedmieściem dużego miasta, ale samodzielnym ośrodkiem zapewniającym pracę ludziom, miasta liczące ok. 30 tys. mieszkańców miały charakter miast satelitarnych zlokalizowanych obok większego ośrodka, każdy ośrodek miał kształt okręgu wokół parku miejskiego, a główna aleja łącząca wszystkie dzielnice mieszkaniowe miała kształt kolisty, wzdłuż lokalizowano usługi.

Łódź – plan miasta przemysłowego Miasto Przemysłowe Pierwotne koncepcje miasta przemysłowego opierały się na układzie regularnym i były podporządkowane spełnianej przez miasto funkcji produkcyjnej. Zabudowa skupiała się wokół kwadratowego placu (Zgierz, Konstantynów) lub wzdłuż długiej ulicy. Przy głównej osi lokalizowały się manufaktury i zakłady przemysłowe. W. Ostrowski (1975) Łódź – plan miasta przemysłowego

Miasto pasmowe (liniowe) Ideą było wykorzystanie głównego szlaku (szlaków) komunikacyjnych w rozwoju miasta, pasma równoległych terenów o różnych funkcjach, brak wyraźnego centrum, struktura pasma zabudowy wzdłuż jednej (kilku) arterii komunikacyjnej (drogowej, kolejowej, wodnej), Zalety: zapewnienie sprawnej komunikacji, wydzielenie przestrzenne funkcji Wady: wysokie koszty infrastrukturalne, duże zapotrzebowanie przestrzenne, nie uwzględnienie ekonomicznych uwarunkowań lokalizacji funkcji, monotonia zabudowy, spadek bezpieczeństwa (częste przekraczanie szlaku komunikacyjnego), trudność zastosowania na obszarach o zróżnicowanym ukształtowaniu terenu, Miasto liniowe to takie miasto pasmowe, w którym wstęga zabudowy jest tak wąska, że w kierunku poprzecznym można ograniczyć się do ruchu pieszego,

INTELIGENTNE MIASTO

Polska urbanistyka boryka się dziś z wieloma problemami, a szczególne niepokojącym zjawiskiem jest rozpad miast rozumiany jako żywiołowo postępujący proces dezintegracji przestrzennej – niekontrolowany rozwój przedmieść oraz powiązana z nim degradacja śródmieść i szereg innych zjawisk temu towarzyszących. Jednym z najpoważniejszych zadań urbanistów , w szerokim znaczeniu tego słowa jest powstrzymanie, bądź ograniczenie niekontrolowanego rozwoju i zapobieganie bez planowanemu, chociaż prowadzonemu w ramach obowiązujących przepisów prawnych gospodarowaniu przestrzenią. WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ROZWOJU MIASTA KRYSTYNA SOLAREK