Gospodarowanie odpadami komunalnymi po wdrożeniu zapisów rozporządzenia w sprawie selektywnego zbierania odpadów. 

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
„PORZĄDKUJMY WSPÓLNY DOM - świadomość ekologiczna mieszkańców
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
Regulamin utrzymania czystości i porządku w zakresie gospodarowania
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
JAK SEGREGOWAĆ ODPADY? „Rewolucja śmieciowa”
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o.o. od 01 lipca 2013 roku w Chełmży :
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o. o
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o. o. od 01 lipca 2013 roku Lubicz: ul
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Przygotowała: Małgorzata Plucińska
Gospodarka odpadami Mgr Michał Kiedrzynek, POŚ, SNP(Z)
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagospodarowanie odpadów
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
Projektowane zmiany przepisów o odpadach w 2011 r. i ich wpływ na rynek ZSEE KONFERENCJA RECYKLING ZUŻYTEGO SPRZĘTU ELEKTRYCZNEGO I ELEKTRONICZNEGO Warszawa,
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
Anna Grapatyn-Korzeniowska
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Selektywna zbiórka odpadów w Toruniu – co zmienia się od 2018 roku
PUNKT SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI ODPADÓW KOMUNALNYCH W GMINIE MSZANA DOLNA
Zapis prezentacji:

Gospodarowanie odpadami komunalnymi po wdrożeniu zapisów rozporządzenia w sprawie selektywnego zbierania odpadów. 

Odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości; nie można potraktować jako odpady komunalne odpadów niebezpiecznych  powstających w innych źródłach powstawania niż gospodarstwa domowe.

Zakazuje się przetwarzania: 1) zmieszanych odpadów komunalnych, 2) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, o ile są przeznaczone do składowania, 3) odpadów zielonych (zakaz nie dotyczy PSZOK) – poza obszarem regionu gospodarki odpadami komunalnymi, na którym zostały wytworzone. Zakazuje się przywozu na obszar regionu gospodarki odpadami komunalnymi odpadów, wyżej wymienionych odpadów, wytworzonych poza obszarem tego regionu. W przypadku wyznaczenia w Uchwale w sprawie wykonania WPGO instalacji przewidzianej do zastępczej obsługi regionu gospodarki odpadami komunalnymi poza obszarem regionu, na którym te odpady zostały wytworzone ww. zakazów nie stosuje się.

Zapobieganie powstawaniu odpadów to środki zastosowane w odniesieniu do produktu, materiału lub substancji, zanim staną się one odpadami, zmniejszające: ilość odpadów, w tym również przez ponowne użycie lub wydłużenie okresu dalszego używania produktu, b) negatywne oddziaływanie wytworzonych odpadów na środowisko i zdrowie ludzi, c) zawartość substancji szkodliwych w produkcie i materiale; Organy administracji publicznej, w zakresie swojej właściwości, podejmują działania wspierające ponowne użycie i przygotowanie do ponownego użycia odpadów, w szczególności: 1) zachęcając do tworzenia i wspierając sieci ponownego wykorzystania i napraw; 2) stwarzając zachęty ekonomiczne. Jednostki sektora finansów publicznych stosują kryteria ponownego użycia lub przygotowania do ponownego użycia odpadów przy udzielaniu zamówień publicznych, o ile ponowne użycie lub przygotowanie do ponownego użycia odpadów jest możliwe.

Zapobieganie powstawaniu odpadów ponowne użycie – rozumie się przez to działanie polegające na wykorzystywaniu produktów lub części produktów niebędących odpadami ponownie do tego samego celu, do którego były przeznaczone; przygotowanie do ponownego użycia –to odzysk polegający na sprawdzeniu, czyszczeniu lub naprawie, w ramach którego produkty lub części produktów, które wcześniej stały się odpadami, są przygotowywane do tego, aby mogły być ponownie wykorzystywane bez jakichkolwiek innych czynności wstępnego przetwarzania; Przykłady: propagowanie ponownego użycia produktów (np. mebli) lub naprawy popsutych artykułów lub ich składników, w szczególności przez stosowanie środków edukacyjnych, ekonomicznych, logistycznych i innych, takich jak: tworzenie w PSZOK miejsc „kącików wymiany rzeczy używanych”, wspieranie lub tworzenie akredytowanych sieci napraw i ponownego użycia, zwłaszcza w regionach gęsto zaludnionych,

Prowadzenie akcji edukacyjnych: - Idąc na zakupy zabieraj ze sobą torby wielokrotnego użytku, najlepiej wykonane z materiałów ekologicznych. - Jeżeli już weźmiesz ze sklepu torbę foliową, zanim ją wyrzucisz wykorzystaj ją w gospodarstwie domowym np. do pakowania i przechowywania. Organizowanie zbiórki używanej odzieży oraz obuwia i tkanin (pościel, firany itp.) w pojemnikach ustawionych w gminach, w celu przekazania ich osobom potrzebującym Zbiórka przy parafiach używanych mebli, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zabawek itp. w celu przekazania do ponownego użytkowania Prowadzenie punktów napraw Oszczędne stosowanie papieru przez wdrażanie elektronicznych obiegów dokumentów, dwustronne drukowanie i tym podobne działania, realizowane w instytucjach.

ponowne użycie – rozumie się przez to działanie polegające na wykorzystywaniu produktów lub części produktów niebędących odpadami ponownie do tego samego celu, do którego były przeznaczone (np. ………) przygotowanie do ponownego użycia – rozumie się przez to odzysk polegający na sprawdzeniu, czyszczeniu lub naprawie, w ramach którego produkty lub części produktów, które wcześniej stały się odpadami, są przygotowywane do tego, aby mogły być ponownie wykorzystywane bez jakichkolwiek innych czynności wstępnego przetwarzania (wymaga zezwolenia na przetwarzanie)

selektywne zbieranie– rozumie się przez to zbieranie, w ramach którego dany strumień odpadów, w celu ułatwienia specyficznego przetwarzania, obejmuje jedynie odpady charakteryzujące się takimi samymi właściwościami i takimi samymi cechami ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów Dz. U. z 2017r. Poz. 19

Selektywnie zbiera się: 1) papier; 2) szkło; 3) metale; 4) tworzywa sztuczne; 5) odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów. odpady ulegające biodegradacji –to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów (odpady kuchenne, papier, drewno, odpady zielone itp.); jeżeli są to odpady zbierane w sposób zmieszany kwalifikuje się je jako 20 01 99 Bioodpady- to ulegające biodegradacji odpady z ogrodów i parków, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, gastronomii, zakładów zbiorowego żywienia, jednostek handlu detalicznego, a także porównywalne odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność; odpady zielone – to odpady komunalne stanowiące części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy, a także z targowisk, z wyłączeniem odpadów z czyszczenia ulic i placów (nadawany kod to głównie 20 02 01 i powinien trafiać do instalacji RIPOK) Frakcje odpadów, o których mowa w § 3, zbiera się w pojemnikach. Dopuszcza się zbieranie wybranych frakcji odpadów w miejscu ich wytworzenia w workach.

Odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury, zbiera się w pojemnikach koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier”

Odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła, zbiera się w pojemnikach koloru zielonego oznaczonych napisem „Szkło” lub szkło bezbarwne zbiera się w pojemnikach koloru białego oznaczonych napisem „Szkło bezbarwne”, a szkło kolorowe w pojemnikach koloru zielonego oznaczonych napisem „Szkło kolorowe”.

Odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych, oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe, zbiera się w pojemnikach koloru żółtego oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne”.

Frakcję odpadów, biodegradowalnych zbiera się w pojemnikach koloru brązowego oznaczonych napisem „Bio”. Gromadzenie razem odpadów zielonych oraz kuchennych może być problematyczne (przyciąganie gryzoni i owadów), trzeba także ustalić częstotliwość odbioru i możliwości przetwarzania takich odpadów.

Wymóg selektywnego zbierania odpadów uważa się za spełniony, jeżeli: na terenie gminy selektywnie zbierane frakcje odpadów zbierane selektywnie, w miejscu ich wytworzenia i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego; 2) Pojemniki oraz worki zapewniają zabezpieczenie odpadów przed pogorszeniem jakości zbieranej frakcji odpadów dla przyszłych procesów ich przetwarzania. Pojemniki niespełniające wymogów rozporządzenia (kolory, napisy) dostosowuje się do wymogów lub zastępuje się je pojemnikami spełniającymi wymagania w terminie nie dłuższym niż 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Pojemniki stosowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oznacza się napisami do dnia 31.12.2017r. Umowa na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości obowiązująca w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, która określa wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób niezgodny z niniejszym rozporządzeniem, zachowuje ważność na czas, na jaki została zawarta, jednak nie dłuższy niż do dnia 30 czerwca 2021 r.

W przypadku gdy pojemniki, o których mowa w ust W przypadku gdy pojemniki, o których mowa w ust. 1–5, obniżą walory estetyczne przestrzeni publicznej, w której się znajdują, w szczególności w miejscach o znaczeniu historycznym lub przyrodniczym, dopuszcza się, aby pojemniki były pokryte odpowiednim kolorem, o którym mowa w ust. 1–5, tylko w części, jednak nie mniejszej niż 30% zewnętrznej, całkowitej powierzchni pojemnika, w sposób widoczny dla korzystających z pojemników.

Do worków stosuje się § 4 i § 5. ( $ 4 Frakcję odpadów, o której mowa w § 3 pkt 1, w skład której wchodzą odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury, zbiera się w pojemnikach koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier”…………. .$ 5 Wymóg selektywnego zbierania odpadów uważa się za spełniony, jeżeli: 1) na terenie gminy selektywnie zbierane frakcje odpadów zbierane są w sposób, o którym mowa w § 4, w miejscu ich wytworzenia i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego………………)

1. Pojemniki niespełniające wymogów rozporządzenia dostosowuje się do wymogów, o których mowa w § 4, lub zastępuje się je pojemnikami spełniającymi wymagania, o których mowa w § 4, w terminie nie dłuższym niż 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. 2. Pojemniki stosowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oznacza się napisami, o których mowa w § 4, w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (uwaga zapis ten nie dotyczy worków!!!)

Resort środowiska proponuje oznaczenia graficzne na kosze na śmieci http://samorzad.pap.pl/depesze/wiadomosci_centralne/175148/Znaki-na-kubly--Resort-srodowiska-proponuje-oznaczenia-graficzne-na-kosze-na-smieci- Rozporządzenie ws. selektywnej zbiórki odpadów. Jak interpretować nowe przepisy? http://portalkomunalny.pl/rozporzadzenie-ws-selektywnej-zbiorki-odpadow-jak-interpretowac-nowe-przepisy-356994/ Kolorowa reforma. Gminy będą musiały m.in. zmienić uchwały oraz umowy http://samorzad.pap.pl/depesze/wiadomosci_centralne/172780/Kolorowa-reforma--Poslanki-pytaja-kto-bedzie-odpowiedzialny-za-zmiany-w-segregacji-smieci

PSZOK Gminy tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a (papier, tworzywa, szkło, metale, biodegradowalne); należy także pamiętać o regulaminie u.c.p.g to gminy określają zasady

Podmiot prowadzący taki punkt jest posiadaczem odpadów prowadzącym zbieranie odpadów w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.(art. 9c ust. 1a u. o u. c. i p.) Ustawa o odpadach – Prowadzenie zbierania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów art. 45 ust.1 pkt 11 ustawy o odpadach– nie wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów PSZOK prowadzony samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą/gminami . Nie wymaga uzyskania wpisu do rejestru prowadzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. DUS

http://samorzad. pap. pl/depesze/redakcyjne http://samorzad.pap.pl/depesze/redakcyjne.srodowisko/174440/PSZOK-to-nie-skup--MS-wyjasnia-jakie-odpady-sa-ujmowane-w-sprawozdawczosci- Gminy tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które zapewniają przyjmowanie co najmniej określonych w ustawie odpadów komunalnych. Gmina jest zobowiązana utworzyć co najmniej jeden stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, samodzielnie lub wspólnie z inną gminą lub gminami.  Utworzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców jest zadaniem własnym gminy, zatem może być powierzone własnej spółce (zakładowi, jednostce budżetowej), do której zadań statutowych należą te działania na podstawie przepisów art. 1 ust. 1 i art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej. 

Regulamin utrzymania czystości i porządku reguluje zasady przyjmowania odpadów przez PSZOK, Art. 35. ust.1 u o ZSEiE Zakazuje się zbierania niekompletnego zużytego sprzętu oraz części pochodzących ze zużytego sprzętu podmiotowi niebędącemu (…) 3) odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub prowadzącym punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tylko co z nim zrobić???) Za niekompletny zużyty sprzęt uważa się zużyty sprzęt, który nie zawiera istotnych, z uwagi na przeznaczenie sprzętu do jakiego został zaprojektowany, części składowych, podzespołów i materiałów eksploatacyjnych, stanowiących część sprzętu, z którego powstał zużyty sprzęt, w dniu wprowadzenia do obrotu tego sprzętu

PRZYKŁADOWE WYPOSAZENIE PSZOK pomieszczenie wagowego z wagą do ważenia drobnych odpadów część socjalna magazyn na artykuły do ponownego użycia garaż lub wiata na sprzęt Waga do ważenia pojazdów (jeżeli będą ważone pojazdy i odpady magazyn zamykany na zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie i akumulatory, świetlówki, leki i chemikalia–z odrębnymi boksami na poszczególne rodzaje odpadów (opcjonalnie jako część murowana) Wiata lub pojemnik na odpady wielkogabarytowe, w tym do demontażu mebli

miejsce na kontener lub prasokontener na papier kontener lub prasokontener na tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe (folia, PET) kontener na metale żelazne kontener na metale nieżelazne kontener na szkło miejsce lub kontener na opony miejsce lub kontener na odpady zielone jeżeli będą zbierane zmieszane odpady biodegradowalne (zielone +kuchenne) to pojemnikna tego rodzaju odpady

Zbierając odpady w PSZOK należy uzyskać zezwolenie na zbieranie odpadów (nie dotyczy sytuacji gdy gmina prowadzi PSZOK) Naprawiając lub sprawdzając odpady do ponownego użycia czy też demontując wielkogabaryty należy posiadać zezwolenie na przetwarzanie odpadów.

Art. 43. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - Miejsca, w których jest magazynowany zużyty sprzęt, wyposaża się w: 1)     zadaszenie zapobiegające oddziaływaniu czynników atmosferycznych oraz, w przypadku zużytego sprzętu zawierającego substancje ciekłe, które podczas uszkodzenia zużytego sprzętu mogą spowodować niekontrolowane wycieki do środowiska – w nieprzepuszczalne podłoża wraz z urządzeniami do likwidacji wycieków oraz, w stosownym przypadku, odstojnikami i odolejaczami; 2)     utwardzone podłoże; 3)     zabezpieczenie uniemożliwiające dostęp osobom postronnym.

Ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi - w celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych, wśród pracowników narażonych na działanie biologicznych czynników chorobotwórczych przeprowadza się zalecane szczepienia ochronne, wymagane przy wykonywaniu czynności zawodowych, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2012 r. w sprawie wykazu rodzajów czynności zawodowych oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy, żołnierzy lub podwładnych podejmujących pracę, zatrudnionych lub wyznaczonych do wykonywania tych czynności (sortowani, instalacja MBP, kompostownia, składowisko)

Pracodawca organizuje i przeprowadza odkażanie pojazdów, narzędzi i innych urządzeń, w tym pojemników używanych do odbierania, magazynowania, transportu oraz załadunku i wyładunku odpadów, z użyciem produktów biobójczych, w rozumieniu ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych

Prowadzenie PSZOK Podmiot prowadzący PSZOK jest obowiązany do (Art. 9ea) : 1)   przekazywania przyjętych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów komunalnych do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach; 2)  przekazywania przyjętych od właścicieli nieruchomości odpadów zielonych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych."; Kara za przekazywanie odpadów zielonych do innej instalacji niż RIPOK i zastępcza- 500 zł za każdy Mg przekazanych odpadów Prowadzący PSZOK jest obowiązany do złożenia w terminie do 15 marca zbiorczego zestawienia o odpadach –Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do przekazywania zbiorczych zestawień danych o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1674). 

Dziękuję za uwagę 178606716 ekoexpert07@tlen.pl