Kiedy nauczyciel klasy I staje się osobą znaczącą dla uczniów?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 301 SAS Szkoły Aktywne w Społeczności.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
„Programowanie to nasza przyszłość”
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
E-learning w rozwijaniu kompetencji matematycznych
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Style i strategie uczenia się
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
dr Marzena Żylińska Łódź
TRZECIE spotkanie Zespołu
6-LATEK W SZKOLE.
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Dlaczego warto czytać?.
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Kiedy nauczyciel klasy I staje się osobą znaczącą dla uczniów? Ewa Filipiak Instytut Pedagogiki Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Uczelnie dla szkół

Główne myśli Etap edukacji wczesnoszkolnej jest FUNDAMENTEM dalszego kształcenia, dlatego tak ważna jest jakość doświadczeń zdobytych przez dzieci w tym okresie Świat dziecka zyskuje sens dzięki pośrednikom – znaczącym dorosłym - rodzicom i NAUCZYCIELOM CO i JAK może zrobić nauczyciel, aby nie stłumić „apetytu na wiedzę” u dzieci, a podtrzymać i pobudzić u nich chęć nauki?

„P O M O S T” „F U N D A M E N T” dalszego kształcenia Dlaczego pierwszy etap edukacji szkolnej jest tak ważny dla dalszych doświadczeń edukacyjnych dziecka? „F U N D A M E N T” dalszego kształcenia świat zabawy uczenie się spontaniczne świat działal-ności naukowej uczenie się reaktywne „P O M O S T” Klasa I  II  III

Najważniejsze zadania rozwojowo-dydaktyczne wdrażanie dziecka do pracy wykonywanie zadań ważnych rozwijanie umiejętności pracy w zespole współpraca, dzielenie się przygotowanie do systematycznej nauki doświadczanie problemów naukowych opanowanie narzędzi uczenia się doskonalenie narzędzi poznawania rozwijanie umiejętności wyrażania ekspresja werbalna i niewerbalna – różne formy

Świat dziecka zyskuje sens dzięki pośrednikom – znaczącym dorosłym Organizuje dla mnie przestrzeń do działania i myślenia Tworzy klimat uczenia się z innymi i od innych Wchodzi ze mną w aktywny kontakt Co robi mój NAUCZYCIEL ?

Co robi „znaczący dorosły”? 1. Stawianie wyzwań  prowokowanie i zachęcania dziecka do podjęcia zadania 2. Wspieranie dziecka  do uzyskania przez nie samodzielności w działaniu 3. Pomaganie dziecku  utrzymanie linii działania mimo pojawiających się przeszkód

rozwija i wzmacnia motywację wewnętrzną do działania 1. Stawianie wyzwań Co robi nauczyciel? „naznacza” obiekty w otoczeniu, wyróżnia je jako znaczące, godne poznania, wartościowe rozwija i wzmacnia motywację wewnętrzną do działania uruchamia myślenie dziecka - przez zadawanie pytań, zwracanie uwagi na coś, pokazywanie pobudza zdziwienie dziecka, ciekawość, zainteresowanie sytuacją, zadaniem, problemem kształtuje nastawienia dziecka, oczekiwania, wyobrażenia, uruchamia emocje prowokuje do stawiania pytań, formułowania problemów, planowania zadań do wykonania

2. Wspieranie dziecka Co robi nauczyciel? podtrzymuje optymalny dla dziecka poziom napięcia emocjonalnego i zaangażowania reguluje poziom aktywności dziecka stosownie do tempa jego działania, proponuje odpoczynek podąża za działaniami dziecka, nie wyprzedza ich, rozumie „logikę” działania dziecka rozwija i wzmacnia wszelkie tendencje do samoregulacji u dziecka – robię to po swojemu! wycofuje się, gdy tylko dziecko zaczyna działać samodzielnie zachęca do samodzielnego podejmowania owych zadań

3. Pomaganie dziecku pomaga „widzieć” problem pomaga zrozumieć problem Co robi nauczyciel? jest pośrednikiem między możliwościami dziecka a wymaganiami zadania i sytuacji pomaga skoncentrować się pomaga „widzieć” problem pomaga zrozumieć problem pomaga znaleźć informacje pomaga selekcjonować informacje pomaga planować działanie pomaga przygotować miejsce do pracy pomaga w razie trudności pomaga w znalezieniu pomocy u innych

3. Pomaganie dziecku - cd Efekty po stronie dziecka jest cierpliwy i stara się zrozumieć, czego nie rozumie dziecko dociekliwość, wytrwałość i samodzielność działania dziecka Co robi nauczyciel? Efekty po stronie dziecka analizuje błędy dzieci i uczy się na ich podstawie prawo dziecka do błędu, odwaga i wiara we własne siły wskazówki nauczyciela dostosowane są do logiki działania dziecka branie odpowiedzialności za swe działania przez dziecko

Pułapki czyhające na nauczyciela – jak ich uniknąć ? Dominująca rola nauczyciela  złe kształcenie Współpraca nauczyciel – uczeń  dobrze kształcenie orientacja na program: nakazowy styl komunikacji, mówienie do dziecka, przekaz orientacja na dziecko: otwarty styl komunikacji, wymiana informacji, negocjowanie znaczeń uczenie się to nabywanie wiedzy od nauczyciela: dzieci uczą się w trakcie „przerabiania programu”, słuchania nauczyciela, wykonywania poleceń, naśladowania uczenie się to eksperymentowanie, odkrywanie i konstruowanie wiedzy przez dziecko: dzieci myślą, rozumują, znajdują rozwiązania samodzielnie i w dyskusji z innymi frontalny styl pracy z klasą problemowo- zespołowy styl pracy z klasą stawianie niewłaściwych pytań – wymagających odtwarzania / powtarzania informacji stawianie pytań wzbudzających ciekawość, zainteresowanie problemem, ukierunkowanych na rozwijanie myślenia gaszenie wewnętrznej motywacji do nauki i zmniejszanie apetytu „apetytu na wiedzę” wzmacnianie motywacji wewnętrznej i rozwijanie ciekawości poznawczej

Klucze do edukacji i rozwoju dziecka na starcie szkolnym Klucze przedszkolne pozytywna postawa dziecka wobec uczenia się ciekawość i potrzeba pytania chęć / motywacja do nauki liczne, choć chwilowe zainteresowania samoregulacja odpowiedzialność za własne uczenie i poczucie skuteczności własnego uczenia dążenie do poczucia kompetencji Klucze wczesnoszkolne

Poradnik wiedzy o dziecku i nastolatku: Każda metoda, która chce zmusić do picia kogoś, kto nie czuje pragnienia, jest godna pożałowania. Każda metoda jest dobra, jeśli budzi apetyt wiedzy i wyzwala silną potrzebę pracy. Celestyn Freinet, 1976, s. 17 Im bardziej dziecko potrafi traktować uczenie się jako odkrywanie czegoś, a nie uczenie się o czymś, tym silniej wystąpi u niego tendencja do uczenia się na zasadzie autonomicznego samonagradzania, a jesz-cze lepiej nagrody, którą stanowi samo odkrycie. Jerome S. Bruner Poradnik wiedzy o dziecku i nastolatku: www.eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek