Ewaluacja on-going Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze GORZÓW WIELKOPOLSKI, 30 MAJA 2016 R.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Dofinansowanie UE [PLN]
prof. nzw. dr hab. Eugeniusz Sobczak mgr Michał Staniszewski
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
STAN WDRAŻANIA RPO - LUBUSKIE 2020
Zmiany w Umowie i Projekcie
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Postęp wdrażania RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Ewaluacja on-going Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 Raport końcowy   Autorzy: Prof. UW dr hab. Wojciech Dziemianowicz Magdalena Cybulska

Założenia ewaluacji Luty 2017 roku – Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) Prace nad 9 strategiami horyzontalnymi Decyzja Zarządu Województwa o ocenie zbieżności SRWL 2020 z SOR Dwa kryteria ewaluacyjne: Trafności/adekwatności i Skuteczności Cele ewaluacji: ocena poziomu aktualności zapisów w SRWL 2020 (wyzwania, wizja, cele), w kontekście zgodności z celami oraz kierunkami interwencji wskazanymi w SOR. analiza projektów strategicznych i flagowych wskazanych w SOR pod kątem możliwości ich realizacji w województwie lubuskim. ocena efektywności wdrażania SRWL 2020 w latach 2012-2017, w odniesieniu do osiągniętych rezultatów oraz postępu w realizacji celów (na podstawie wskaźników SRWL 2020). ocena realizacji wymiaru terytorialnego oraz aktualności wyznaczonych Obszarów Strategicznej Interwencji sformułowanie rekomendacji dotyczących aktualizacji SRWL 2020.

Pytania badawcze i metody Czy zapisane w SRWL 2020 wyzwania rozwojowe i cele są aktualne, również w kontekście przyjętej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju? Które projekty strategiczne i flagowe SOR mogą mieć wpływ na rozwój województwa lubuskiego? W których obszarach strategicznych zachodzi największe zagrożenie niepowodzenia w realizacji, a które realizowane są z sukcesem? Czy wyznaczone cele strategiczne i operacyjne są realizowane? czy instrumenty i rozwiązania w zakresie realizacji wymiaru terytorialnego są zgodne z zapisami SOR? Analiza desk research Metoda macierzy Analiza krytyczna

Wizja rozwoju województwa lubuskiego wydaje się wciąż aktualna SRWL 2020 a SOR – wnioski SRWL 2020 jest dokumentem, który wytrzymuje „próbę czasu” zarówno w sferze konstrukcji, jak i zakresu planowanej ścieżki rozwoju Wizja rozwoju województwa lubuskiego wydaje się wciąż aktualna Cel główny SRWL 2020 jest sformułowany właściwie, jest spójny z celem głównym SOR, a ponadto logicznie spaja pozostałe cele strategiczne Cele strategiczne SRWL 2020 są zbieżne z celami szczegółowymi SOR, jak i obszarami, zatem z punktu widzenia zapisów SOR w tym zakresie SRWL 2020 nie wymaga modyfikacji

Projekty strategiczne i flagowe SOR a województwo lubuskie – wnioski Zapisy SRWL 2020 zachowują spójność i zbieżność z warstwą projektową SOR Zidentyfikowane w SOR w celu szczegółowym II obszary są zbieżne z potrzebami i wyzwaniami przed jakimi stoi województwo lubuskie Poza kilkoma wyjątkami projekty terytorialne wymienione w SOR (w celu szczegółowym II) mają charakter „ogólnopolski”, co powinno wywołać swego rodzaju konkurencję między zainteresowanymi realizacją na ich terenie województwami Projekty strategiczne i flagowe określone w SOR są szansą realizacji celów województwa lubuskiego, w szczególności celu Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka regionalna oraz celu Społeczna i terytorialna spójność regionu Realizacja SOR powinna być traktowana w wymiarze szans regionu, które odpowiednia polityka rozwoju powinna zdecydowanie wykorzystać Część projektów horyzontalnych oraz przypisanych wszystkim regionom w Polsce może przyczynić się do realizacji celów strategicznych województwa lubuskiego pod warunkiem korzystnych dla regionów rozstrzygnięć na poziomie systemowym i operacyjnym

Wskaźniki celu głównego Liczba pracujących w wieku 15-64 w % ogólnej liczby ludności w tym wieku PKB per capita (Polska = 100) PKB (w PPS) per capita (UE28 = 100)

Wskaźniki celu głównego Przeciętne dalsze trwanie życia mężczyzn Przeciętne dalsze trwanie życia kobiet

Wskaźniki celu 1: Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka Absolwenci szkół wyższych na kierunkach matematycznych, przyrodniczych i technicznych (% absolwentów szkół wyższych ogółem) Wartość dodana brutto na jednego pracującego (zł, ceny bieżące) Nakłady na działalność B+R w relacji do PKB (%)

Wskaźniki celu 1: Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka Odsetek pracujących w przemyśle w rolnictwie w usługach

Wskaźniki celu 1: Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka Stopień wykorzystania miejsc noclegowych w obiektach zakwaterowania zbiorowego (%) Udział produkcji energii elektrycznej z OZE w produkcji energii ogółem (%)

Wskaźniki celu 2: Wysoka dostępność transportowa i teleinformatyczna Liczba mieszkańców w strefie dostępności drogowej Liczba mieszkańców w strefie dostępności kolejowej Zielona Góra Gorzów Wlkp. Zielona Góra Gorzów Wlkp.

Wskaźniki celu 2: Wysoka dostępność transportowa i teleinformatyczna Odsetek gospodarstw domowych posiadających komputer (z dostępem do Internetu) (%) Odsetek podmiotów gospodarczych posiadających dostęp do Internetu szerokopasmowego (%)

Wskaźniki celu 3: Społeczna i terytorialna spójność regionu Wskaźnik zagrożenia ubóstwem relatywnym (%) Stopa bezrobocia wg BAEL (%) Liczba dzieci w wieku 3-5 lat w przedszkolach w % ogółu dzieci w tej grupie wiekowej

Wskaźniki celu 3: Społeczna i terytorialna spójność regionu Ludność obsługiwana przez oczyszczalnie ścieków (%) Urodzenia żywe na 1 tys. mieszkańców

Wskaźniki celu 4: Region efektywnie zarządzany Udział wydatków inwestycyjnych w relacji do budżetów gmin (%) Odsetek powierzchni województwa objętej obowiązującymi mpzp (%) Odsetek osób korzystających z Internetu w kontaktach z administracją publiczną (%)

Realizacja wskaźników – synteza Realizacja wartości docelowej znacznie utrudniona (8) Realizacja wartości docelowej możliwa, ale utrudniona (2) Realizacja wartości docelowej realna (8) Realizacja wartości docelowej realna (wskaźnik przekroczył wartość docelową, ale ulega wahaniom) (2) Wartość docelowa wyraźnie przekroczona (5)

Realizacja wskaźników – wnioski Cel główny jest realizowany, choć na pewno w niewystarczającym tempie Istnieją obszary, które rozwijają się w zadowalającym lub szybszym niż założono tempie Widoczne słabości regionu są nieliczne, choć poprawa sytuacji nie jest zależna tylko od polityki władz samorządowych województwa Ocena wartości bazowych i docelowych skłania do rozważenia weryfikacji części wskaźników zarówno pod kątem ich oczekiwanych wartości, jak i pod kątem trafności danego wskaźnika do opisu konkretnego celu Analiza wskaźników pozwala również stwierdzić pewne problemy strukturalne regionu

Obszary Strategicznej Interwencji – wnioski SOR jest dokumentem utrzymanym w tradycyjnym podejściu do kwestii terytorialnej z jednej strony, z drugiej zaś nie operuje na poziomie celów i kierunków interwencji pojęciem „obszar strategicznej interwencji” SOR nie wskazuje kierunków interwencji dedykowanych wyłącznie województwu lubuskiemu, ale jego ogólnopolski charakter będzie promował zarządy województw charakteryzujące się wysoką sprawnością instytucjonalną w zabieganiu o interwencję z poziomu krajowego w regionach Planowanie przestrzenne „zamknięte” w granicach województwa jest ograniczeniem PZPWL, szczególnie w rozwiniętej części MOF OW Gorzowa Wlkp. i MOF OW Zielonej Góry daje podstawę do uszczegółowienia zapisów aktualizowanej SRWL 2020 w zakresie OSI

Rekomendacje strategiczne Podjęcie prac nad aktualizacją SRWL Przyjęcie roku 2030 jako horyzontu czasowego aktualizowanej SRWL Przyjęcie partycypacyjnego modelu aktualizacji Strategii Ciągłe monitorowanie prac nad aktualizacją KSRR oraz pozostałych strategii horyzontalnych

Rekomendacje szczegółowe Utrzymanie dotychczasowych wyzwań rozwoju i weryfikacja ich rozwinięcia pod kątem inteligentnych specjalizacji Utrzymanie dotychczasowej struktury SRWL 2020 z jedną modyfikacją dotyczącą miejsca wizji rozwoju województwa Utrzymanie dotychczasowych zapisów celu głównego Cel strategiczny 3 powinien zostać poddany dyskusji w kontekście zmodyfikowania podejścia terytorialnego Cel strategiczny 4 powinien zostać utrzymany i ew. wzmocniony w zakresie instrumentów służących terytorializacji polityki rozwoju Strategiczne przedsięwzięcia określone w SRWL 2020 powinny zostać zaktualizowane, a ich opis pozostawiony w załączniku, jak jest obecnie System wskaźników realizacji celów wymaga rzeczowej dyskusji metodycznej i modyfikacji, zgodnie z zasadą elastycznego podejścia do Strategii OSI powinny zostać dopracowane, uwzględniając: zaktualizowaną KSRR, najnowsze dane statystyczne oraz efekty rozstrzygnięć dyskusji nad terytorialnym wymiarem SRWL 2020

Dziękuję za uwagę.