Projekt edukacyjny „Naturalne i odzyskane zasoby”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Advertisements

1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
MOST - Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK Debata: Profil Szkoły.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ekologia naszej wsi!. Akcja zbieranie puszek, nakrętek i baterii.  Nasza szkoła już od kilku lat prowadzi projekt segregacji śmieci. Przejawia się to.
Witamy młodzie ż z Niemiec w Polsce. Długo oczekiwana wizyta odbyła się w ramach realizacji programu Erasmus+ w podprojekcie „Odkrywanie regionów”. Celem.
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Żaganiu
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
„Magiczne drzewo” „Czerwone krzesło”
Projekt „Lekki tornister”
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Co to jest spacer edukacyjny?
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„CZYSTO, ŁADNIE WOKÓŁ NAS”
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
kształcących w zawodach
Terra Community and Ethics for the future
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Job-shadowing Alcazar de San Juan, Hiszpania 07/11/17-10/11/17
w powiatach malborskim i sztumskim”
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
PRZYSZŁOŚĆ ŚWIATA ZALEŻY OD NAS
W BARWACH BIAŁO-CZERWONYCH
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Federacja Szkół Doktorskich Instytutów Polskiej Akademii Nauk
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
W kwietniu nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu CZAS NA ZDROWIE. Głównym celem tego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego jest promocja zdrowego.
Zgłoszenie do konkursu
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Projekt edukacyjny „Naturalne i odzyskane zasoby”

Czas realizacji projektu: łącznie z okresem przygotowawczym: 6 miesięcy (od listopada 2016 do kwietnia 2017r.) wykonanie prac projektowych (eko-ludków i transparentów): ok. 12 godzin lekcyjnych – 3 bloki po 4 godziny lekcyjne (w czasie wymiany w Słupsku). Cel główny projektu: zorganizowanie happeningu "Eko-Ludzie" - jako produktu końcowego projektu

Cele ogólne: rozwinięcie umiejętności wykonania projektu edukacyjnego, rozwinięcie umiejętności "miękkich” i kompetencji kluczowych, rozwinięcie funkcji poznawczych, umiejętności informatycznych, językowych i zdolności manualnych, poszerzenie wiedzy o naturalnych zasobach i surowcach wtórnych oraz możliwościach ich kreatywnego zastosowania, zwiększenie świadomości ekologicznej, ukształtowanie postawy ekologicznej.

Zakres tematyczny projektu: surowce naturalne surowce wtórne recykling Formy pracy: praca na forum praca w grupach praca w parach

Przygotowanie do projektu i działania towarzyszące

W ramach merytorycznego przygotowania do realizacji projektu uczniowie uczestniczyli w lekcji "Segregacja to nie wariacja” oraz w warsztatach "Surowce naturalne i wtórne”. Ponadto wykonali 5 prac projektowych, związanych z nadrzędnym tematem projektu. Uczniowie pracowali w grupach - liczących od 2 do 4 osób. W skład każdej grupy wchodził przynajmniej jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia praktycznego. Opiekunami byli nauczyciele - bezpośredni beneficjenci projektu „Szkoła równych szans”.

W efekcie powstały następujące prace projektowe: pakiet edukacyjny „Pojęcia ekologiczne w grach i zabawach językowych” (w języku angielskim) dwujęzyczne (polsko-niemieckie) prezentacje multimedialne: „Dary natury - wełna, wiklina, glina” „Skarby Bałtyku” „Elektrownie wodne w Dolinie Słupi” postery „Recykling – metodą ochrony środowiska naturalnego” (w języku niemieckim)

Prezentacja prac wykonanych przez uczniów odbyła się w czasie wymiany i pełniła funkcję merytorycznego wprowadzenia do poszczególnych punktów programu (np. prezentację „Skarby Bałtyku” uczniowie oglądali przed wycieczką do Ustki, prezentację „Elektrownie wodne w Dolnie Słupi” przed wycieczką do Gałąźni Małej, a prezentacja „Dary natury - wełna, wiklina, glina" stanowiła punkt wyjścia do udziału w warsztatach filcowania, wikliniarskich i ceramicznych).

W ramach przygotowania do realizacji projektu "Naturalne i odzyskane zasoby" uczestnicy zbierali i gromadzili w szkole surowce naturalne oraz odpady, potrzebne do wykonania eko-ludków. W akcję tę włączyli się także nauczyciele i pozostali uczniowie.

Realizację projektu w czasie wymiany również uzupełniono o działania powiązane z jego tematyką. Uczestnicy wzięli udział w warsztatach wikliniarskich, ceramicznych i decoupage, zwiedzili także elektrownię wodną w Gałąźni Małej. Integracji i kształtowaniu postawy proekologicznej sprzyjała wspólna akcja zbierania surowców naturalnych i odpadów na plaży w Ustce.

Realizacja projektu w czasie krótkoterminowej wymiany grup uczniów w Słupsku

Ogólny opis projektu W czasie spotkania przygotowawczego w pierwszym dniu wymiany uczniowie podzieleni zostali na 4 grupy robocze: grupa stolarska - 3 osoby grupa "surowce naturalne" - 6 osób grupa "odpady" - 6 osób grupa "happening" - 5 osób

Każda z grup (z wyjątkiem grupy stolarskiej) miała swojego opiekuna głównego i opiekuna wspomagającego. Nauczyciele czuwali nad właściwym utworzeniem grup, tak, by w każdej grupie znalazły się osoby z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i by każda grupa była binarodowa. Doboru uczniów dokonano w miarę możliwości zgodnie z ich życzeniem przynależności do danej grupy. Uczniowie poszczególnych grup zawarli ze swoimi opiekunami "Kontrakty”.

Następnie odbyły się spotkania robocze każdej z grup, w którym uczestniczyli członkowie danej grupy wraz z opiekunem. Na spotkaniu ustalony został plan pracy grupy i podział zadań pomiędzy jej członków. Uczniowie wraz z nauczycielem wypełnili "Kartę projektu”. W dalszej części uczniowie pracowali w grupie zgodnie z przydzielonymi zadaniami, konsultując się w razie potrzeby z innymi członkami zespołu oraz z nauczycielem.

Efektem końcowym była prezentacja prac podczas happeningu "Eko-Ludzie". Po zakończeniu projektu nastąpiła jego ewaluacja. Uczniowie dokonali oceny projektu, oceny pracy grupy oraz samooceny. W ramach podsumowania sporządzono sprawozdanie z realizacji projektu.

Realizacja projektu w poszczególnych grupach roboczych

Grupa stolarska Zespół uczniowski: 3 uczniów, w tym: 2 polskich (1 z orzeczeniem) i 1 niemiecki Opis zrealizowanych zadań: odrysowanie na płytach MDF konturów uczestników projektu wycięcie wyrzynarką postaci z płyt według narysowanych linii wykonanie stelaży i obsadzenie w nie wyciętych postaci, tak, aby te mogły stać zmontowanie całości za pomocą łączników i wkrętów. Rezultat realizacji zadania: 10 postaci eko-ludków oprawionych w stelaże.

Grupa „Surowce naturalne” Zespół uczniowski: 6 uczniów, w tym: 3 polskich (1 z orzeczeniem) i 3 niemieckich (2 z orzeczeniem) Opis zrealizowanych zadań: wykonanie kulek z wełny na warsztatach filcowania pogrupowanie zgromadzonych surowców naturalnych według ich rodzaju oklejenie 3 figur eko-ludków naturalnymi surowcami (przy użyciu pistoletów do klejenia na gorąco) namalowanie znaków zapytania na jednej z figur Rezultat realizacji zadania: postaci 3 eko-ludków oklejonych surowcami naturalnymi (tj. muszle/patyki, wiklina/okleina drzewna, wełna) postać 1 eko-ludka ze znakami zapytania

Grupa „Odpady” Zespół uczniowski: 6 uczniów, w tym: 3 polskich (2 z orzeczeniem) i 3 niemieckich (1 z orzeczeniem) Opis zrealizowanych zadań: posortowanie zgromadzonych odpadów według ich rodzaju posortowanie plastikowych nakrętek według kolorów oklejenie 6 figur eko-ludków wtórnymi surowcami (przy użyciu pistoletów do klejenia na gorąco) Rezultat realizacji zadania: postaci 6 eko-ludków oklejonych surowcami wtórnymi (tj. makulatura, plastikowe nakrętki, puszki, płyty CD/DVD, opakowania kartonowe po mleku, plastikowe opakowania po jogurtach, serkach itp.)

Grupa „Happening” Zespół uczniowski: 5 uczniów, w tym: 2 polskich (1 z orzeczeniem) i 3 niemieckich (1 z orzeczeniem) Opis zrealizowanych zadań: zaprojektowanie 4 transparentów (wyszukanie i/lub ułożenie piktogramów i haseł) stworzenie projektu w programie Corel Draw przymocowanie banerów szpilkami do tablicy korkowej i przeniesienie zaprojektowanej grafiki za pomocą rzutnika na transparenty naniesienie koloru (farb do tkanin) na napisy i graficzne elementy obrazu naniesienie konturów na całość grafiki i napisów. Rezultat realizacji zadania: 4 transparenty ze znakami i hasłami propagującymi program Erasmus+, projekt „Szkoła równych szans”, szkoły partnerskie, projekt „Naturalne i odzyskane zasoby” oraz ideę integracji społecznej i postawę proekologiczną

Happening „Eko-Ludzie”

Miejsce: Park Kultury, Sportu i Rozrywki w Słupsku Cel główny: Termin: 28 kwietnia 2017r. Czas: 90 minut Miejsce: Park Kultury, Sportu i Rozrywki w Słupsku Cel główny: upowszechnienie rezultatów projektu "Naturalne i odzyskane zasoby" zachęcenie społeczności szkolnej i lokalnej do dbałości o środowisko naturalne i jego zasoby, przekonanie o konieczności redukowania liczby odpadów, ich sortowania i powtórnego wykorzystania propagowanie idei integracji społecznej i edukacji włączającej

Odbiorcy: uczniowie ZST dyrekcja i nauczyciele ZST rodzice uczniów przedstawiciele lokalnych władz samorządowych i oświatowych (p. Krystyna Danilecka -Wojewódzka – Zastępca Prezydenta Miasta Słupska, p. Anna Sadlak – Dyrektorka Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Słupsku) przedstawiciele organizacji partnerskich (CKP Słupsk, PGK Słupsk) przedstawiciele lokalnych mediów (Głos Pomorza, Telewizja Słupsk, Telewizja Kanał 6) mieszkańcy miasta

Program happeningu obejmował: wystawę prac wykonanych przez uczniów - czyli figur "Eko-Ludzi” i transpartentów, spektakl słowno-muzyczny pt. „Machocha Śmieciocha i 10 eko-ludków” przygotowany przez grupę projektową, rozdawanie ulotek upowszechniających rezultaty projektu, konferencję dla lokalnych mediów.

Rezultaty projektu

Rezultaty twarde Rezultaty „twarde”: 10 figur eko-ludków 4 transparenty 5 prac projektowych (pakiet i plansze edukacyjne, 3 prezentacje Powerpoint)

Rezultaty miękkie Rozwinięte umiejętności uczniów : pracy zespołowej, odpowiedzialności, rozwiązywania problemów, publicznego występowania, posługiwania się językami obcymi (głównie angielskim), poszukiwania oraz przetwarzania zgromadzonych informacji, segregowania śmieci,

Rozwinięte umiejętności: posługiwania się przyborami kreślarskimi, obsługiwania pilarki i wyrzynarki, wykonania połączenia stolarskiego, posługiwania się pistoletem do klejenia na gorąco, wykonania projektu graficznego w programie Corel Draw, malowania tkanin, filcowania wełny, zdobienia przedmiotów techniką decoupage, wykonywania przedmiotów ozdobnych za pomocą zaplatania wikliny, wykonywania przedmiotów użytkowych z gliny.

poszerzona wiedza uczniów o naturalnych i wtórnych surowcach, wzrost świadomości ekologicznej, wzrost jakości pracy szkół w zakresie kształcenia integracyjnego, rozwinięta umiejętność przeprowadzania projektów edukacyjnych w grupach integracyjnych, integracja lokalnej społeczności wokół problemu inkluzji społecznej i ekologii, promocja ZST w środowisku lokalnym.

Dziękuję za uwagę  mgr Marcin Masłowski